Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2022, 18:18   #35521
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Poetin in zn speech zei dat niet met zoveel woorden. Hij zei dat Russen en Oekrainers oorspronkelijk hetzelfde volk zijn, vroeger noemde men Oekrainers, ook in het Westen, "Klein-Russen" of "Roetenen". En dat klopt.

Ik doe daar niet aan mee. Ik heb nooit het hele Oekraiense volk beschuldigd, of opgeroepen om hen te raken, enkel het huidige regime.
Anderen beginnen hier over orks, ongedierte, het Oekraiens regime roept op om de Russische cultuur uit te roeien, etc.

Ik heb ooit eens gezegd dat ik de Oekraiense taal een boerentaal vind, net als trouwens de Vlaamse dialecten, Waals, Slovaaks, etc. Maar dat is niet noodzakelijk negatief bedoeld, is ook interessant, de Oekraiense taal en cultuur interesseren me trouwens, en veel Russen zijn geinteresseerd in die cultuur. (In de meeste Russische steden vind je nog Oekraiense restaurants, ook nu nog) Dat neemt niet weg dat ik vind dat in streken waar de meerderheid Russisch spreekt Russisch de officiele taal moet zijn, met Oekraiens als tweede taal.
Het Oekraiens regime daarentegen wil de Russische taal en cultuur uitroeien.
We hebben het hier zo vaak over Oekraïne, maar wat mij wel interessant, (en misschien wel wenselijk) lijkt, is een fusie, of een opgaan van Wit-Rusland in Rusland. De banden tussen beide landen zijn ook erg intens, én het zou een fijne troost kunnen zijn voor het Russische volk dat zich tekortgedaan voelt op internationaal vlak.

Wat is uw standpunt hierin?
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2022, 18:42   #35522
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
We hebben het hier zo vaak over Oekraïne, maar wat mij wel interessant, (en misschien wel wenselijk) lijkt, is een fusie, of een opgaan van Wit-Rusland in Rusland. De banden tussen beide landen zijn ook erg intens, én het zou een fijne troost kunnen zijn voor het Russische volk dat zich tekortgedaan voelt op internationaal vlak.

Wat is uw standpunt hierin?
Dit hoeft niet perse zolang het nauwe vrienden blijven en er geen anti-Russisch vijandig regime aan de macht komt. Idem dito Kazakhstan. Het noorden van Kazakhstan is Russisch talig, heeft een etnisch Russische minderheid en bijna alle steden zijn er door de Russen gesticht. Idem dito Zuid-Oost Oekraine dus. Vorig jaar zag het er even spannend uit, maar het ziet er naar uit dat Kazakhstan een stabiel, vreedzaam land blijft dat niet van plan is de Russische minderheid (meerderheid in bepaalde gebieden) te onderdrukken en het Russisch als nationale taal naast het Kazachs behoudt.
De draaiboeken liggen klaar in Ust-Kaminogorsk, Ridder, Pavlodar, Semipalatinsk, Petropavlovsk, streken die ik in 2019 bezocht, (en misschien zelfs Moskou) voor moest er een gewelddadige coup plaatsvinden in Kazachstan en een nieuw regime aan de macht komen dat het gemunt heeft op de etnische Russen, zoals gebeurde in Oekraine on 2014. Maar tot dusver lijkt die kans klein, en de meeste Kazakken die ik sprak willen ook helemaal geen Oekraiens scenario.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2022, 19:39   #35523
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dit hoeft niet perse zolang het nauwe vrienden blijven en er geen anti-Russisch vijandig regime aan de macht komt.
en moskou krijgt de volledige macht om dit eenzijdig te bepalen?
zij krijgen dan ook de absolute macht om te bepalen hoe ze dit willen aanpakken?

maw wil je rusland volledige inspraak geven in eht beleid van soevereine buurstaten.
heb je zelf wel door wat voor en waanzin dit is?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2022, 20:19   #35524
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Misschien beter: "dat nog een koloniaal rijk heeft".

De kleine eilandjes die sommige West-Europese staten nog hebben, kan men bezwaarlijk een koloniaal rijk noemen.

Met "Indonesië" erfden de Javanen ook wel een aardig rijkje.

Op ondermeer Bali, Borneo en de Molukken en in Westelijk Nieuw-Guinea zijn velen daar niet zo gelukkig mee.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2022, 20:22   #35525
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Estland, Letland en Litouwen waren ook in Sovjet-tijd al de meest welvarende en westerse. Kleine landjes die massa s investeringen hebben gekregen van het vlakbij gelegen en ciltureel verwante Scandinavie en Duitsland, en die trouwens door het Westen nooit beschouwd werden als deel uitmakend van de SU. Ondanks dit alles, en het feit dat het leven er veel duurder is, is het loonverschil met Rusland klein.


Net omdat ze pro-westers waren, wilden de pro-Russische en Russisch talige gebieden er weg, dus er is inderdaad een verband. De grootste Russische minderheid vind je in Kazakhstan, maar daar kwam de "rattachistische" beweging nooit van de grond. Er kwam geen oorlog van, omdat de kleurenrevolutie er net als in Belarus mislukte.

Het is iets ingewikkelder dan dit maar komt er grotendeels wel op neer.

De oorlog in Moldova begon toen begin jaren 90 ultra-nationalisten zich wilden aansluiten bij Roemenie, in Georgie toen begin jaren 90 ultra-nationalisten de autonomie van Zuid-Ossetie en Abchazie wilden afschaffen. In Oekraine toen de democratisch verkozen president verjaagd werd door ultra-nationalisten.

Hoe precies verschillen de Russische ultra-nationalisten van die andere?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2022, 20:24   #35526
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Met andere woorden: Russen kunnen niet met niet-Russen samenleven, tenzij ze de niet-Russen kunnen domineren.
Het blijkt daar inderdaad op neer te komen.

Maar daarin verschillen ze niet zo véél van andere 'volkeren' met 'een ziel'.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2022, 20:57   #35527
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en moskou krijgt de volledige macht om dit eenzijdig te bepalen?
zij krijgen dan ook de absolute macht om te bepalen hoe ze dit willen aanpakken?

maw wil je rusland volledige inspraak geven in eht beleid van soevereine buurstaten.
heb je zelf wel door wat voor en waanzin dit is?
Nee, maar als het lokale regime niets meer met Rusland te maken wil hebben dan gaan de Russische gebieden hun eigen weg, richting Moskou.

Stel nu dat er in het VK een regering aan de macht komt die alle afspraken rond Noord-Ierland aan hun gat vegen, dan breekt er opnieuw geweld uit zoveel is zeker, en zal Ierland opnieuw de separatisten steunen.

Ik heb je het voorbeeld al gegeven: moest er in Belgie een regime aan de macht komen dat de gemaakte afspraken en het federalisme aan de laars lapt dan zullen de Vlamingen er ook uit willen stappen.

De VS leggen Cuba al 60 jaar een moordend embargo op, en hebben geprobeerd om het land binnen te vallen. Ze zijn ook al tal van andere landen, dichtbij en ver weg, binnen gevallen die hun model niet volgen.

Hongarije, dat nochtans tot de Russische invloedssfeer behoorde, wordt gestraft omdat ze "stout" zijn en de EU bevelen niet opvolgen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2022, 20:59   #35528
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hoe precies verschillen de Russische ultra-nationalisten van die andere?
Niet. Maar in Rusland hebben ze niet de macht. Ze willen Rusland omvormen tot een gecentraliseerd land rn de rechten van andere volkeren en culturen afnemen.

Net als de Oekraiense, Georgische en andere ultra-nationalisten de andere culturen, volkeren en talen willen hun rechten afnemen.

Maar daar gaat Poetin niet mee akkoord. Het regime in Kiev gaat daar wel mee akkoord, omdat ultra-nationalisten hen in de tang hebben.

Laatst gewijzigd door tomm : 7 december 2022 om 21:03.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2022, 21:56   #35529
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee, maar als het lokale regime niets meer met Rusland te maken wil hebben dan gaan de Russische gebieden hun eigen weg, richting Moskou.
dus als er ergens een paar russischtaligen wonen dan is dat per definitie russisch gebied?
wat doen we met het falconplein in Antwerpen? wat doen we met linkeroever in Antwerpen? ook daar zit een aanzienlijk dele russischtaligen.
russische gebieden?
is de Belgische regering nu ineens een regime omdat die russischtaligen zijn gaan lopen van de russische agressie?


Citaat:
Ik heb je het voorbeeld al gegeven: moest er in Belgie een regime aan de macht komen dat de gemaakte afspraken en het federalisme aan de laars lapt dan zullen de Vlamingen er ook uit willen stappen.
die analogie klopt voor geen meter
ge hebt geen idee wat de vlamingen in dat geval willen
maar het is zeker neit aan een buurland om dat te bepalen en dan via bv verkrachtingen haar wil op te leggen
of via nepreferenda dan maar zelf te bepalen wat die vlamingen volgens hen willen

Citaat:
Hongarije, dat nochtans tot de Russische invloedssfeer behoorde, wordt gestraft omdat ze "stout" zijn en de EU bevelen niet opvolgen.
behoorde? landen kunnen dus uit de russische invloedssfeer stappen? waarom kan Oekraine dat dan niet?
kunt ge dat uitleggen of raakt ge weer neit verder dan wat de Amerikanen ooit eens hebben gedaan?

Laatst gewijzigd door 1207 : 7 december 2022 om 21:56.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 02:22   #35530
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dus als er ergens een paar russischtaligen wonen dan is dat per definitie russisch gebied?
wat doen we met het falconplein in Antwerpen? wat doen we met linkeroever in Antwerpen? ook daar zit een aanzienlijk dele russischtaligen.
russische gebieden?
is de Belgische regering nu ineens een regime omdat die russischtaligen zijn gaan lopen van de russische agressie?



die analogie klopt voor geen meter
ge hebt geen idee wat de vlamingen in dat geval willen
maar het is zeker neit aan een buurland om dat te bepalen en dan via bv verkrachtingen haar wil op te leggen
of via nepreferenda dan maar zelf te bepalen wat die vlamingen volgens hen willen


behoorde? landen kunnen dus uit de russische invloedssfeer stappen? waarom kan Oekraine dat dan niet?
kunt ge dat uitleggen of raakt ge weer neit verder dan wat de Amerikanen ooit eens hebben gedaan?
Niet "als er ergens een paar Russisch taligen wonen" wel als de meerderheid al eeuwen Russisch spreekt, en/of zich associeert met de Russische taal, staat en cultuur, wat overduidelijk het geval is in Transdnistrië, Zuid-Ossetië, en ja ook de Krim en Donbas, mogelijks zelfs heel Zuid-Oekraïne.

Bij mijn weten wonen er nog maar enkele decennia Russisch taligen op het Falcon plein, waren ze nooit een meerderheid en zelfs niet echt Russisch talig (de meeste Russisch taligen op het Falcon plein in de jaren 90 waren trouwens Georgische Joden), en het Falcon plein is een plein in een stad, geen regio. Antwerpen is wel al eeuwen een stad en regio waar een soort Nederlands gesproken wordt, echter een regio die zich over het algemeen niet vereenzelvigde met de Nederlandse staat, en niet gesticht werd door de Nederlandse staat.
Alle steden in Zuid- en Oost-Oekraïne zijn al eeuwen grotendeels Russisch talig, werden meestal gesticht door de Russische staat, en gedurende de eeuwen hebben de inwoners zich meestal vereenzelvigd met Rusland. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, maar ik hoop dat je m'n punt snapt.

Wat ik wel zeker weet is dat de Vlamingen in opstand zullen komen moest de democratisch verkozen regering verjaagd wordt door een Franstalig regime, dat het gebruik van het Nederlands in media en onderwijs zou verbieden. Of ze de hulp van andere landen, in het bijzonder Nederland zullen inroepen weet ik niet zeker, maar ik heb een sterk vermoeden van wel. Tenzij zou blijken dat al die stoere Vlaamse Leeuwen uiteindelijk maar tamme, gecastreerde huiskatten zouden blijken te zijn, en ze aan hun Franstalige meesters zouden beloven geen woord Nederlands meer te spreken.
De Russen en ook de Russisch talige separatisten zijn geen tamme huiskatten, en laten zich niet doen, wat het Westen daarvan vindt kan hen gestolen worden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 02:50   #35531
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Dat gespartel altijd maar weer, tomm...

Ken je echt geen betere manier om te pogen medelijden op te wekken voor Russisch ongedierte en dat regime?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 07:45   #35532
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Naam: IMG_20221208_074205.jpg
Bekeken: 169
Grootte: 204,7 KB

Toen de westerse pers nog wat vrijheid had te schrijven over Oekraïne.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 07:49   #35533
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Bijlage 117214
Toen de westerse pers nog wat vrijheid had te schrijven over Oekraïne.
Ocharme toch, nog eentje die vruchteloos medelijden zoekt voor het ongedierte geleid door 't frustraat Putin.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 08:09   #35534
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ocharme toch, nog eentje die vruchteloos medelijden zoekt voor het ongedierte geleid door 't frustraat Putin.
Door dat nazi geïnspireerd taalgebruik mist u de point. Haat maakt blind blijkbaar.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 december 2022 om 08:10.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 08:20   #35535
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 6 augustus 2014
Berichten: 917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ok, ik ga verhuizen. Ik zal mn rekeningnummer in een prive bericht zenden. Met een goede 4000 euro kan ik al een heel eind op weg.
Slechts 4000€? Kan je dat niet zelf ophoesten dan? Je wilt/durft gewoon niet weg uit het verdefelijke Westen, zeg dat dan gewoon.

Of ben je professioneel staatsuierhanger zoals een echte commie?

Edit: en hoe zit dat nu met die nauwkeurigheid? Orcs vs UKR?

Laatst gewijzigd door Erra555 : 8 december 2022 om 08:32.
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 09:34   #35536
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Bijlage 117214

Toen de westerse pers nog wat vrijheid had te schrijven over Oekraïne.
Dat was toen men nog volop in de "nazi's zijn slecht" periode zat he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 09:42   #35537
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Bijlage 117214

Toen de westerse pers nog wat vrijheid had te schrijven over Oekraïne.
(Dit is een opiniestuk. Ik geef het maar mee he...)
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 09:53   #35538
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat was toen men nog volop in de "nazi's zijn slecht" periode zat he
Inderdaad.
Naam: IMG_20221208_095206.jpg
Bekeken: 100
Grootte: 778,9 KB
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 09:58   #35539
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
(Dit is een opiniestuk. Ik geef het maar mee he...)
Alsof zulke 'opinie' nu nog gepubliceerd zou mogen worden in de main stream pers.

Daarbij. Het is gewoon de simpele waarheid. De Oekraïense oorlog begon na de 2014 coup tegen een legaal verkozen president met +80 procent steun in het oosten van het land. Iets waar sommigen liefst met een grote bocht om heen gaan.

Oorlog is de modus operandi van het imperium van over de oceaan. Dat is de olifant in de kamer. Van belang om in te zien voordat Europa helemaal opgeofferd wordt.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 december 2022 om 10:03.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2022, 10:18   #35540
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.527
Standaard Oekraïne wil meer clustermunitie

De VS hebben grote voorraden van dit soort van verboden wapen. Gezien de dagelijkse beschietingen van AFU op Donetsk stad is het te verwachten dat deze wapens ook daar zullen ingezet worden, alwaar ze de grootste ravages kunnen aanrichten.

Officieel hebben de VS nog geen akkoord gegeven. Niet dat dat zoveel wil zeggen.

Naam: IMG_20221208_101320.jpg
Bekeken: 52
Grootte: 260,1 KB
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be