Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2022, 14:49   #201
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik correspondeer nu met een Bruxelloise. Interessant. Het gaat 100% in het Frans, maar ze respecteert en begrijpt wel NL, wegens geleerd op school.

Mij boeit de interpersoonlijke voertaal weinig wegens ver van de taalgrens. Mijn Frans wordt er beter op.
Wat heeft ze dan eigenlijk geleerd op school ??? Ik heb ook Frans en Engels geleerd op school maar mocht ik die talen alleen hebben begrepen en niet kunnen spreken was ik nooit geslaagd. Blijkbaar heeft zij het alleen leren te respecteren dan ?? Het zou er nog aan mankeren

En zou het voor die Bruxelloise dan niet de gelegenheid zijn om Haar Nederlands wat te oefenen zoals jij doet om je Frans te verbeteren ??

Ik woon in Brussel dus ik weet als geen ander waarover ik het heb.

En voor alle duidelijkheid ik heb het hier over taal en taalgebruik en niet over personen in kwestie.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 april 2022 om 14:52.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 14:59   #202
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Kijk al naar al die Franstaligen die in Vlaanderen leven en werken.


Maar ga gewoon verder met uw bekrompene visie van de Franstalige Belgen, die geen realiteit is.
De Franstaligen die in Vlaams Brabant gaan wonen blijven pertinent hun taal opdringen. In die mate dat bijvoorbeeld op markten men marktkramers moet verbieden om ze nog verder te bedienen in het Frans. Ik heb in de rand gewoond.
Zelfs in ziekenhuizen in Vlaams Brabant blijven ze HUN taal gebruiken. En hou op met die onzin want ik hoor zie en beleef dat alle dagen.
In sommige Vlaamse gemeentehuizen hebben ze maatregelen genomen opdat Franstaligen bijna gingen eisen dat men ze in Vlaanderen in hun taal bediende. Ik denk niet dat dat is gekomen opdat ze hun best deden om NL te spreken.

En ja er zal ook wel een Franstalige zijn die goed Chinees spreekt en begrijpt. Maar kom nu niet vertellen dat Franstalige Belgen bekend staan om hun goede kennis van het Nederlands of om hun goede wil om de taal onder de knie te krijgen
Ik woon in Brussel en heb er eigenlijk niet echt moeite mee maar een kat is een kat en mocht ik eisen van in mijn taal te worden bediend wat mijn volste recht is wel dan stel ik me de vraag of ik hier zou kunnen overleven en sowieso heb ik iedere dag ruzie.

Het aantal Brusselaars dat van zichzelf zegt goed tot uitstekend Nederlands te spreken, is sinds 2001 gedaald van 33 procent naar 16 procent.

https://vrttaal.net/nieuws/steeds-mi...nen-nederlands

Dus met andere woorden spreken alleen de Vlaamse Brusselaars er Nederlands.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 april 2022 om 15:06.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 16:32   #203
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb in Brussel en in Vlaanderen gewerkt, in bedrijven met in de twee gevallen evenveel Vlamingen als Franstaligen : Franstaligen die hun moedertaal maar ook het Nederlands en het Engels kennen en die ze voor hun job gebruiken.
En vindt ge nu zelf dat dit milieu reprentatatief is voor DE Franstalige ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 april 2022 om 16:33.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 16:44   #204
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En vindt ge nu zelf dat dit milieu reprentatatief is voor DE Franstalige ?
Het zou er nog aan mankeren dat een Franstalige die in Vlaanderen werkt geen woord Nederlands kent.

Maar dit gezegd zijnde ken ik er anders wel genoeg zo. Vooral in de rand.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 16:47   #205
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat heeft ze dan eigenlijk geleerd op school ??? Ik heb ook Frans en Engels geleerd op school maar mocht ik die talen alleen hebben begrepen en niet kunnen spreken was ik nooit geslaagd. Blijkbaar heeft zij het alleen leren te respecteren dan ?? Het zou er nog aan mankeren

En zou het voor die Bruxelloise dan niet de gelegenheid zijn om Haar Nederlands wat te oefenen zoals jij doet om je Frans te verbeteren ??

Ik woon in Brussel dus ik weet als geen ander waarover ik het heb.

En voor alle duidelijkheid ik heb het hier over taal en taalgebruik en niet over personen in kwestie.
Schoolnederlands passief begrijpen kan ze (vaak ook ingewikkeld taalgebruik, ze is hooggeschoold). Een knappe vrouw terwijl ik op de grens met NL woon. Daar praat ik wel graag Frans mee. Zo ben ik dan ook. Die kan ik op termijn ook Nederlands leren, hé? Het is puur het zelfvertrouwen en het perfectionistisch denken dat koudwatervrees geeft. Waarschijnlijk ook een beetje Franstalig chauvinisme, maar goed, dat zegt nog niks over de rest van iemands karakter. Het punt blijft: Essen, Antwerpen en Nederland verfransen gaat ze niet doen.

In de Gouden Eeuw waren er veel Nederlandsonkundige Franstaligen, trouwens. Nu nog heb je Waalse kerken waar de kerkdienst vaak in het Frans gehouden wordt (9 predikanten doen het nog, vaak met een gemeente bestaande uit grijzaards, dus die zullen wel verdwijnen binnenkort). Zij zijn wel Nederlanstalig en spreken Frans op C1-niveau, erg goed vastgehouden aan hun roots.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 april 2022 om 16:52.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 19:27   #206
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Schoolnederlands passief begrijpen kan ze (vaak ook ingewikkeld taalgebruik, ze is hooggeschoold). Een knappe vrouw terwijl ik op de grens met NL woon. Daar praat ik wel graag Frans mee. Zo ben ik dan ook. Die kan ik op termijn ook Nederlands leren, hé? Het is puur het zelfvertrouwen en het perfectionistisch denken dat koudwatervrees geeft. Waarschijnlijk ook een beetje Franstalig chauvinisme, maar goed, dat zegt nog niks over de rest van iemands karakter. Het punt blijft: Essen, Antwerpen en Nederland verfransen gaat ze niet doen.

In de Gouden Eeuw waren er veel Nederlandsonkundige Franstaligen, trouwens. Nu nog heb je Waalse kerken waar de kerkdienst vaak in het Frans gehouden wordt (9 predikanten doen het nog, vaak met een gemeente bestaande uit grijzaards, dus die zullen wel verdwijnen binnenkort). Zij zijn wel Nederlanstalig en spreken Frans op C1-niveau, erg goed vastgehouden aan hun roots.
Daarnet op TV Brussel de woordvoerder gehoord van de Burgemeester van Sint Jans Molenbeek.

Die man deed zijn uitleg in het Frans. Dat is geen politicus dan wel een woordvoerder.
Ik veronderstel dat dat geen ongeschoolde is. Ik vraag me dan wel af waar hij naar school is geweest en hoeveel punten hij behaalde op zijn examens Nederlands ???
Ik vind het beneden alle peil dat zelfs een woordvoerder van de Burgemeester van een tweetalig gewest blijkbaar geen woord Nederlands kent

En gisteren nog meegemaakt ....bij de MIVB spreekt 99 % van de chauffeurs en controleurs geen woord NL
Bij de LIJN doen zowat alle chauffeurs hun best in het FR.

Maar goed ik leef hier en maak het alle dagen mee . In Brussel ben je als Vlaming nog minder dan een doofstomme. Zelfs in de vaccinatie centra was het een ramp.



Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 april 2022 om 19:33.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 21:39   #207
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De Franstaligen die in Vlaams Brabant gaan wonen blijven pertinent hun taal opdringen. In die mate dat bijvoorbeeld op markten men marktkramers moet verbieden om ze nog verder te bedienen in het Frans. Ik heb in de rand gewoond.
Zelfs in ziekenhuizen in Vlaams Brabant blijven ze HUN taal gebruiken. En hou op met die onzin want ik hoor zie en beleef dat alle dagen.
In sommige Vlaamse gemeentehuizen hebben ze maatregelen genomen opdat Franstaligen bijna gingen eisen dat men ze in Vlaanderen in hun taal bediende. Ik denk niet dat dat is gekomen opdat ze hun best deden om NL te spreken.

En ja er zal ook wel een Franstalige zijn die goed Chinees spreekt en begrijpt. Maar kom nu niet vertellen dat Franstalige Belgen bekend staan om hun goede kennis van het Nederlands of om hun goede wil om de taal onder de knie te krijgen
Ik woon in Brussel en heb er eigenlijk niet echt moeite mee maar een kat is een kat en mocht ik eisen van in mijn taal te worden bediend wat mijn volste recht is wel dan stel ik me de vraag of ik hier zou kunnen overleven en sowieso heb ik iedere dag ruzie.

Het aantal Brusselaars dat van zichzelf zegt goed tot uitstekend Nederlands te spreken, is sinds 2001 gedaald van 33 procent naar 16 procent.

https://vrttaal.net/nieuws/steeds-mi...nen-nederlands

Dus met andere woorden spreken alleen de Vlaamse Brusselaars er Nederlands.
Overdrijf toch niet! En "natuurlijk" komt u met de Vlaamse Rand terwijl Franstaligen ook in de rest van Vlaanderen komen wonen. Ze dringen bovendien helemaal niets op. Voor mij mag men de faciliteiten afschaffen, geen enkel probleem ermee! En stel nu voor dat men die afschaft : de Franstaligen zullen blijven waar ze wonen. Zeker weten!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2022, 22:51   #208
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Overdrijf toch niet! En "natuurlijk" komt u met de Vlaamse Rand terwijl Franstaligen ook in de rest van Vlaanderen komen wonen. Ze dringen bovendien helemaal niets op. Voor mij mag men de faciliteiten afschaffen, geen enkel probleem ermee! En stel nu voor dat men die afschaft : de Franstaligen zullen blijven waar ze wonen. Zeker weten!
Dus als ik stel dat heel waarschijnlijk geen 5 % van het MIVB personeel tweetalig is dan overdrijf ik ?
Als ik stel dat zeker de helft van de Brusselse politieagenten geen NL spreekt of begrijpt dan overdrijf ik ?
Als ik stel dat in de Brusselse ziekenhuizen meer dan de helft van het personeel geen NL spreekt dan overdrijf ik ?
Als ik stel dat meer dan de helft van de Brusselse Francofone schoolverlaters geen gesprek kan voeren in het NL dan overdrijf ik ?
Als ik stel dat in een Brussels bankkantoor er soms niemand aanwezig is die NL spreekt overdrijf ik ?
Als ik stel dat in het rusthuis van mijn tante nog geen 10% van het personeel NL spreekt overdrijf ik ?
Als ik stel dat U bij het gemeentebestuur van Elsene zal moeten zoeken naar een beambte die NL spreekt overdrijf ik ?

Het is me een raadsel waarom U dit wil weerleggen terwijl het probleem alom gekend is en zelfs niet wordt tegengesproken door de meeste Franstaligen.

Ik weet niet waar U woont maar als dat in Brussel is is dat toch een ander Brussel dan waar ik woon.



https://www.bruzz.be/politiek/slecht...est-2020-06-22
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01...kelfranstalig/
https://www.bruzz.be/samenleving/hel...nds-2020-02-28
https://www.hln.be/brussel/personeel...ands~ab08ded7/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05...-het-frans-of/
https://www.bruzz.be/actua/vier-op-d...%20De%20Zondag.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 14 april 2022 om 22:59.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2022, 21:06   #209
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Toen ik destijds in Laken werkte vond ik de echte Brusselaars de beste toogvrienden. Perfect tweetalig plus Brussels.
Hilarisch fantastisch taaltje.
En als Vlaming moet je niet beginnen met je schoolfrans. Ze antwoorden gewoon in het Nederlands. Meer zelfs, je praat het best in het Nederlands, anders geef je de indruk dat ze taalonkundig zijn.
Dat is mijn ervaring.
Ja, TOF! Echte Brusseleirs zaain plezante mense. Ze klappe èn betche Frans en èn betche Vloms en da mêlangeire ze!

Toch even vertalen: Echte Brusselaars zijn plezante mensen.
Ze praten een beetje Frans en een beetje Vlaams en dat mengen ze.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 09:43   #210
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Ja, TOF! Echte Brusseleirs zaain plezante mense. Ze klappe èn betche Frans en èn betche Vloms en da mêlangeire ze!

Toch even vertalen: Echte Brusselaars zijn plezante mensen.
Ze praten een beetje Frans en een beetje Vlaams en dat mengen ze.
Nino menneke, 'k had t wel verstoan zenne
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 12:12   #211
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

De schepen van Ganshoren geeft het zelf toe. Het gemeentepersoneel is amper tweetalig. Maar zegt ze de Nederlandstaligen zijn moeilijk te vinden ???
Dus in feite geeft ze toe dat die Nederlandstaligen dan wel tweetalige zouden zijn ?? Dus wederom mijn vraag van Wat hebben die Franstaligen op school gekregen van taallessen ? Als die tot 18 jaar naar school zijn geweest zouden die toch een 'normale' kennis moeten hebben van het NL ?

https://www.bruzz.be/politiek/toen-i...eid-2022-04-15

Dat personeel moet ook tweetalig zijn.
Dehing-Van den Broeck: In principe moeten ze het taalexamen afgelegd hebben, maar de vraag is of dat altijd gebeurt. Wat dat betreft heeft Karl Vanlouwe van N-VA honderd procent gelijk. Het gemeentepersoneel is gebrekkig tweetalig. Maar vind ze maar, de Nederlandstaligen.

Ook voor ons rusthuis, Home Heydeken, vinden we geen verpleegsters die Nederlands kennen. Die mensen gaan in Vlaanderen werken, waar ze meer verdienen.

Zelfde vraag hier ; Waar zijn die verpleegsters naar school geweest dan ???

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 april 2022 om 12:15.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 12:32   #212
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De schepen van Ganshoren geeft het zelf toe. Het gemeentepersoneel is amper tweetalig. Maar zegt ze de Nederlandstaligen zijn moeilijk te vinden ???
Dus in feite geeft ze toe dat die Nederlandstaligen dan wel tweetalige zouden zijn ?? Dus wederom mijn vraag van Wat hebben die Franstaligen op school gekregen van taallessen ? Als die tot 18 jaar naar school zijn geweest zouden die toch een 'normale' kennis moeten hebben van het NL ?

https://www.bruzz.be/politiek/toen-i...eid-2022-04-15

Dat personeel moet ook tweetalig zijn.
Dehing-Van den Broeck: In principe moeten ze het taalexamen afgelegd hebben, maar de vraag is of dat altijd gebeurt. Wat dat betreft heeft Karl Vanlouwe van N-VA honderd procent gelijk. Het gemeentepersoneel is gebrekkig tweetalig. Maar vind ze maar, de Nederlandstaligen.

Ook voor ons rusthuis, Home Heydeken, vinden we geen verpleegsters die Nederlands kennen. Die mensen gaan in Vlaanderen werken, waar ze meer verdienen.

Zelfde vraag hier ; Waar zijn die verpleegsters naar school geweest dan ???
Is het niet zo dat in het Franstalig onderwijs de leerlingen mogen kiezen als het om de tweede taal gaat ?
Ik dacht of denk dat in Vlaanderen het Frans nog steeds een verplicht vak is.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 20:17   #213
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Is het niet zo dat in het Franstalig onderwijs de leerlingen mogen kiezen als het om de tweede taal gaat ?
Ik dacht of denk dat in Vlaanderen het Frans nog steeds een verplicht vak is.
Volgens mij zeker niet in het Brussels Franstalig onderwijs

Volgens Internet ;

In tegenstelling tot in Brussel is het Nederlands niet verplicht als eerste vreemde taal in Wallonië. De leerlingen kunnen er ook kiezen voor Engels of Duits
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 23:08   #214
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Daarnet op TV Brussel de woordvoerder gehoord van de Burgemeester van Sint Jans Molenbeek.

Die man deed zijn uitleg in het Frans. Dat is geen politicus dan wel een woordvoerder.
Ik veronderstel dat dat geen ongeschoolde is. Ik vraag me dan wel af waar hij naar school is geweest en hoeveel punten hij behaalde op zijn examens Nederlands ???
Ik vind het beneden alle peil dat zelfs een woordvoerder van de Burgemeester van een tweetalig gewest blijkbaar geen woord Nederlands kent

En gisteren nog meegemaakt ....bij de MIVB spreekt 99 % van de chauffeurs en controleurs geen woord NL
Bij de LIJN doen zowat alle chauffeurs hun best in het FR.

Maar goed ik leef hier en maak het alle dagen mee . In Brussel ben je als Vlaming nog minder dan een doofstomme. Zelfs in de vaccinatie centra was het een ramp.


Waarom daar problemen van maken? Van de moment dat ik in Brussel ben draai ik mijn knop frans aan. Als ik toevallig hoor dat mijn interlocuteur feitelijk een Vlaming is schakel ik over naar nederlands. Toch simpel en gemakkelijk?

Laatst gewijzigd door Gipsy : 16 april 2022 om 23:09.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2022, 23:51   #215
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Waarom daar problemen van maken? Van de moment dat ik in Brussel ben draai ik mijn knop frans aan. Als ik toevallig hoor dat mijn interlocuteur feitelijk een Vlaming is schakel ik over naar nederlands. Toch simpel en gemakkelijk?
Ik doe hetzelfde.

Als er dan toch nog een tweede taal in Brussel moet zijn, liever Engels dan. Dat is voor expats veel nuttiger.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 05:13   #216
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Is het niet zo dat in het Franstalig onderwijs de leerlingen mogen kiezen als het om de tweede taal gaat ?
Ik dacht of denk dat in Vlaanderen het Frans nog steeds een verplicht vak is.
De keuzevrijheid heeft ergens rond de jaren 70-80 korte tijd in Vlaanderen bestaan, maar werd al vlug teruggeschroefd.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 08:42   #217
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Waarom daar problemen van maken? Van de moment dat ik in Brussel ben draai ik mijn knop frans aan. Als ik toevallig hoor dat mijn interlocuteur feitelijk een Vlaming is schakel ik over naar nederlands. Toch simpel en gemakkelijk?
Dus als ik u goed begrijp blijf je best weg uit Brussel indien je de Franse taal niet machtig bent en je je wil uitdrukken in uw moedertaal ?
Ik vind dat eerder bizar voor een gewest dat onderhevig is aan een taalwetgeving.
Om welke reden wordt een Nederlandstalige dan even hoog belast als een Franstalige terwijl hij niet kan rekenen op dezelfde dienstverlening ?

Maar om even in te pikken op uw schrijven.....doe eens hetzelfde met een Franstalige als dat de Franstaligen doen met U. Mijn motto is dat liefde niet altijd van dezelfde kant moet komen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 april 2022 om 08:44.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 23:06   #218
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het gaat niet over Brussel op zich, maar over de bereikte kommunautaire evenwichten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Waarom daar problemen van maken? Van de moment dat ik in Brussel ben draai ik mijn knop frans aan. Als ik toevallig hoor dat mijn interlocuteur feitelijk een Vlaming is schakel ik over naar nederlands. Toch simpel en gemakkelijk?
Het probleem is dit:

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=160



Met andere woorden en speciaal voor u:

De kommunautaire vrede die in België werd bereikt is het gevolg van een broos, uitgekiend en evenwichtig kompromis - waar we trounwes mogen fier op zijn in vergelijking met de brandhaarden in andere landen - en waarbij door de Nederlandstalige meerderheid van het land toegevingen werden gedaan voor het bekomen van de bestuurlijke tweetaligheid van Brussel.
Die tweetaligheid blijkt nu echter een dode letter te zijn en enkel te bestaan op papier. Dus zou alles moeten heronderhandeld worden.
Met alle respekt gesteld: door eenzijdig te fokussen op Brussel en dat dus volledig uit zijn kommunautaire kontekst te rukken, ziet dat zeer simplistisch en zonder enige notie van het ruimere en volledige plaatje der voorbij staatshervormingen. En dat is natuurlijk waar we het hier in se over hebben.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 april 2022 om 23:26.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 23:23   #219
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Duidelijke en klaare taaal. (in Herman Brusselmansmodus.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik doe hetzelfde.
Als er dan toch nog een tweede taal in Brussel moet zijn, liever Engels dan.
Het staat u vrij om te lobbyen om artikel 4 van de grondwet te veranderen....
Men zal dan wel bijzondere meerderheden nodig hebben.....

Citaat:
Dat is voor expats veel nuttiger.
Dat die nu eens dik naar de kloten lopen hé....

(Al denk ik dat ge dat allemaal cynisch bedoelt....)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 april 2022 om 23:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2022, 23:26   #220
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De kommunautaire vrede die in België werd bereikt is het gevolg van een broos, uitgekiend en evenwichtig kompromis - waar we trounwes mogen fier op zijn in vergelijking met de brandhaarden in andere landen
Toendertijd misschien wel, maar ondertussen is onze taalpolitiek een blok aan ons been.

De quota die de verengelsing van het hoger onderwijs tegenhouden, de door Vlaanderen opgedrongen bureaucratische rompslomp in Sint-Genesius-Rode, …

Citaat:
- en waarbij door de Nederlandstalige meerderheid van het land toegevingen werden gedaan voor het bekomen van de bestuurlijke tweetaligheid van Brussel.
Iets wat nu volkomen achterhaald is. Maar ik kijk vooral uit naar een toekomst waarin ook de Franstaligheid van Brussel een wegkwijnend iets is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat die nu eens dik naar de kloten lopen hé....

(Al denk ik dat ge dat allemaal cynisch bedoelt....)
Ik ben oprecht. Enige liefde voor de Nederlandse taal ben ik reeds lang verleerd. Ik werk in een tweetalig bedrijf in Brussel, en sinds de pandemie heb ik expat-collega's bijkregen. Wat een verademing om Engels te kunnen spreken!

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 17 april 2022 om 23:27.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be