Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juli 2022, 20:33   #61
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tja, in de Belgique wonen alleen perfecte politieagenten, zij maken nooit geen fouten. Ideaal gidsland. Gelukkig blijven wij Nederlanders bescheiden met al onze fouten. Wij maken gelukkig fouten, want wij zijn gewone mensen. Dit in tegenstelling tot de Belgen, die zijn allemaal perfect, toch ?
Vergeet vooral op z'n Hollands niet alle Belgen collectief te vervloeken en te benadrukken dat de banden tussen Duitsland en Nederland veel amicaler en sterker zijn.

Dat is een algemene kritiek die ik heb op veel Nederlanders. Vormen te snel een mening en slaan wild om zich heen. Ik heb er vaak boos gekregen terwijl ze overtuigd zijn dat ik een Belgisch patriot zou zijn. Erg bizar allemaal, maar er valt met zulke mensen ook niet te praten. Ze luisteren zeer selectief naar je woorden en voelen zich meteen aangevallen terwijl ze voor je denken. Het Oosten is inderdaad een Belgisch patriot, maar een persoon die België niet graag heeft is dat vaak net zozeer in de ogen van een oppervlakkige Nederlander.

Het land dat het meeste gemeen heeft met Nederland is nog steeds België, alleen wordt dat door tunnelvisie vaak niet gezien. En zowel België als Nederland hebben veel gemeen met het Rijnland, inderdaad. Een goede (Nederlandse) vriendin van me heeft duizendmaal liever Belgen dan Duitsers, bovendien en veel Nederlanders die ik gesproken heb vinden het ergerlijk dat Duitse toeristen denken dat iedere Nederlander Duits spreekt.
Verder heb ik een aangetrouwde Duitse tante uit het Rijnland en die vond het vroeger ergerlijk dat Nederlanders lang boos bleven op Duitsers en had liever Belgen om die reden. Die Duitsers bestaan dus ook. Tijden zijn gelukkig veranderd sinds 2010 ofzoiets.

De meeste Nederlanders waarmee ik het aan de stok heb (en het gebeurt vaak genoeg) zijn wel gevallen met een minderwaardigheidscomplex jegens Belgen. Het is gek, maar het bestaat echt. Ze zijn jaloers op onze grotere culturele bagage en grotere talenkennis. Je wordt snel 'arrogant' bevonden door dat type, merk ik. Ik vind dat erg jammer, want individuele Nederlanders doen het vaak even goed of beter. Zelf meegemaakt en gezien.

Ik hou al dit voor mezelf in Nederland. Leerrijk en oog-openend is het wel. Nog steeds stoor ik me aan dat occasioneel gekap op Hollanders op o.a. dit forum, maar ik begrijp het wel beter. Niet iedereen houdt zoveel van Nederland als ik en dat is prima.

Vlaanderen en Nederland één land. Het lijkt me juist spannender na wat ik gezien heb. Vlamingen zijn bovendien nu veel opener jegens Nederland dan ooit en kennen hun diplomatie vaak wel wanneer je met Nederlanders moet omgaan. Vonken zou het alvast zeker geven.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2022 om 20:59.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 21:29   #62
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Een staatshervorming naar uitvoer null, staat dat tussen de opties daar?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 22:03   #63
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vergeet vooral op z'n Hollands niet alle Belgen collectief te vervloeken en te benadrukken dat de banden tussen Duitsland en Nederland veel amicaler en sterker zijn.

Dat is een algemene kritiek die ik heb op veel Nederlanders. Vormen te snel een mening en slaan wild om zich heen. Ik heb er vaak boos gekregen terwijl ze overtuigd zijn dat ik een Belgisch patriot zou zijn. Erg bizar allemaal, maar er valt met zulke mensen ook niet te praten. Ze luisteren zeer selectief naar je woorden en voelen zich meteen aangevallen terwijl ze voor je denken. Het Oosten is inderdaad een Belgisch patriot, maar een persoon die België niet graag heeft is dat vaak net zozeer in de ogen van een oppervlakkige Nederlander.

Het land dat het meeste gemeen heeft met Nederland is nog steeds België, alleen wordt dat door tunnelvisie vaak niet gezien. En zowel België als Nederland hebben veel gemeen met het Rijnland, inderdaad. Een goede (Nederlandse) vriendin van me heeft duizendmaal liever Belgen dan Duitsers, bovendien en veel Nederlanders die ik gesproken heb vinden het ergerlijk dat Duitse toeristen denken dat iedere Nederlander Duits spreekt.
Verder heb ik een aangetrouwde Duitse tante uit het Rijnland en die vond het vroeger ergerlijk dat Nederlanders lang boos bleven op Duitsers en had liever Belgen om die reden. Die Duitsers bestaan dus ook. Tijden zijn gelukkig veranderd sinds 2010 ofzoiets.

De meeste Nederlanders waarmee ik het aan de stok heb (en het gebeurt vaak genoeg) zijn wel gevallen met een minderwaardigheidscomplex jegens Belgen. Het is gek, maar het bestaat echt. Ze zijn jaloers op onze grotere culturele bagage en grotere talenkennis. Je wordt snel 'arrogant' bevonden door dat type, merk ik. Ik vind dat erg jammer, want individuele Nederlanders doen het vaak even goed of beter. Zelf meegemaakt en gezien.

Ik hou al dit voor mezelf in Nederland. Leerrijk en oog-openend is het wel. Nog steeds stoor ik me aan dat occasioneel gekap op Hollanders op o.a. dit forum, maar ik begrijp het wel beter. Niet iedereen houdt zoveel van Nederland als ik en dat is prima.

Vlaanderen en Nederland één land. Het lijkt me juist spannender na wat ik gezien heb. Vlamingen zijn bovendien nu veel opener jegens Nederland dan ooit en kennen hun diplomatie vaak wel wanneer je met Nederlanders moet omgaan. Vonken zou het alvast zeker geven.
Ook de zorg is bij ons een grote ramp nu in Nederland, mijn vrouw wacht al meer als een jaar op een operatie. Wij overdenken de zorgverzekering te laten bemiddelen voor operatie in het buitenland.

Mijn vrouw ziet niets in een operatie in de Belgique, echter wel in Duitsland. Gewoon kwestie van mentaliteit. Mijn vrouw is van Duitse afkomst en is duidelijk over onze zuiderburen. Ze spreken een soort Nederlands, maar de mentaliteit en cultuur, vooral eten, is gewoon een Latijnse cultuur. Feitelijk een soort van Fransen dus.

Duitsland staat dichter bij ons, ondanks de andere taal daar. En vooral de directheid van onze oosterburen vinden wij erg prettig, geen geheime agenda's dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 juli 2022 om 22:10.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 22:04   #64
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nederland heeft veel barre tijden gekend en komt alle weer ten boven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Merck_...e_sterck_(lied)

Merck toch hoe sterck nu int werck sich al steld!
Die't allen ty Soo ons vryheyt heeft bestreden:
Siet hoe hij slaeft, graeft en draeft met geweld!
Om onse goet en ons bloet en onse steden.
Hoort de Spaensche trommels slaen!
Hoort Maraens trompetten!
Siet hoe komt hy trecken aen!
Bergen te besetten.
Berg op Zoom hout u vroom,
Stut de Spaensche scharen;
Laet 's Lands boom end' syn stroom
Trouw'lyck toch bewaren.
2

'tMoedige, Bloedige, Woedige Swaerd
Blonck En het klonck, Dat de vonken daer uyt stoven.
Beving En leving, Opgeving der aerd,
Wonder Gedonder, Nu onder was, nu boven,
Door al't mijnen en't geschut,
Dat men daeg'lycx hoorde;
Menig Spanjaert in zyn hut
In syn bloet versmoorde.
Berg op Zoom Hout sich vroom,
'tStut de Spaensche scharen;
'tHeeft 'sLands boom En syn stroom
Trouw'lyck doen bewaren.
Bergen op Zoom is best een interessant geval. Hun dialect, het Markiezaats, zou samen met het Altenaas het dichtste bij het Hollands liggen van alle Brabantse dialecten. In het geval BoZ is dat zeker interessant.

De stad had vroeger zelfs een protestantse meerderheid, tot eind 18de eeuw. Nu schiet er weinig van over, behalve misschien de taal en cultuur die beklijfd is uit dat verre verleden. Of hoe migratie (door katholieke plattelandsbewoners uit naburige dorpen) niet altijd een cultuur doet verdwijnen.

Een erg trotse stad met een uniek karakter in Noord-Brabant.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 22:09   #65
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ook de zorg is bij ons een grote ramp nu in Nederland, mijn vrouw wacht al meer als een jaar op een operatie. Wij overdenken de zorgverzekering te laten bemiddelen voor operatie in het buitenland.

Mijn vrouw ziet niets in een operatie in de Belgique, echter wel in Duitsland. Gewoon kwestie van mentaliteit. Mijn vrouw is van Duitse afkomst en is duidelijk over onze zuiderburen. Ze spreken een soort Nederlands, maar de mentaliteit en cultuur, vooral eten, is gewoon een Latijnse cultuur. Feitelijk een soort van Fransen dus.

Duitsland staat dichter bij ons, ondanks de andere taal daar.
Hangt van het individu af, denk ik. Sommige Vlamingen beweren dat Fransen dichter bij ons liggen qua mentaliteit. Zelf kan ik de Franse cultuur op een goed moment waarderen, maar ik ga daarmee niet zo akkoord, neen. Trouwens, wat zou het? Veel Nederlanders staan ook open jegens de Franse cultuur en dat was historisch altijd wel zo. Het blijft ook dat land dat ons historisch onze cultuur ook altijd heeft willen overrompelen. Een cultuur die je op armlengte houdt dus.

Veel zaken zijn ook uniek aan de lage landen. Karnemelk, speculoos, enz... Vergeet ook niet dat Duitsland zelf uiterst divers is.

Dat jij denkt dat Nederland meer met Duitsland gemeen heeft dan met Vlaanderen is je recht, maar maakt het geen feit he?

Ik bedoel, je vindt ons een knoflookland, terwijl veel Nederlanders zelf van knoflook houden. En looksaus, dat associeer ik eerder met Nederlanders dan met Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2022 om 22:15.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 22:15   #66
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Hangt van het individu af, denk ik. Sommige Vlamingen beweren dat Fransen dichter bij ons liggen qua mentaliteit. Zelf kan ik de Franse cultuur op een goed moment waarderen, maar ik ga daarmee niet zo akkoord, neen.

Veel zaken zijn ook uniek aan de lage landen. Karnemelk, speculoos, enz... Vergeet ook niet dat Duitsland zelf uiterst divers is.

Dat jij denkt dat Nederland meer met Duitsland gemeen heeft dan met Vlaanderen is je recht, maar maakt het geen feit he?
Het is ook een combinatie van persoonlijke ervaring en gevoel. Heb in mijn tijd bij Imtech meer als een jaar met Duitsers gewerkt, was erg fijn. Alles was open en direct en we hielpen elkaar.

Met Belgen is alles moeilijk en complex. Heb gewerkt met Belgen, vonden zichzelf geweldig en vonden het leuk om ons Ollanders af te zeiken in plaats van te helpen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 juli 2022 om 22:17.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 22:17   #67
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het is ook een combinatie van persoonlijke ervaring en gevoel. Heb in mijn tijd bij Imtech meer als een jaar met Duitsers gewerkt, was erg fijn. Alles was open en direct en we hielpen elkaar.

Met Belgen is alles moeilijk en complex.
Nederland heeft natuurlijk ook een langere grens met Duitsland en daarom zijn er meer huwelijken tussen Nederlanders en Duitsers dan tussen Nederlanders en Vlamingen/Belgen. Vanuit Vlaanderen bekeken zijn de meeste gemengde huwelijken dan weer tussen Nederlanders en Vlamingen.

Zelf ben ik ook België ontvlucht voor jouw land, trouwens, wegens het gebrek aan directheid. Het is wat het is. Veel Vlamingen delen mijn visie niet of evolueren niet snel genoeg in die richting en dat is prima - ik kan hen niet dwingen - maar ik trek dan ook mijn conclusies.

Toch denk ik dat de pit van wat de Vlaamse mentaliteit is vaak genegeerd wordt door ervaringen met een bepaald type Vlaming. We zijn een zeer intern verdeeld land en dat voor Vlaanderen alleen al. De culturele shift die we meemaakten en nog meemaken van een door de Kerk en de Franse cultuur overrompelde naar één die streeft naar zelfstandigheid is geen evolutie die op één dag plaatsvindt. Dat Vlaanderen wat rommeliger is, dat is een product uit de geschiedenis ook, he? Een Hollander gaat dat ook niet veranderen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2022 om 22:21.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 22:20   #68
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nederland heeft natuurlijk ook een langere grens met Duitsland en daarom zijn er meer huwelijken tussen Nederlanders en Duitsers dan tussen Nederlanders en Vlamingen/Belgen. Vanuit Vlaanderen bekeken zijn de meeste gemengde huwelijken dan weer tussen Nederlanders en Vlamingen.

Zelf ben ik ook België ontvlucht voor jouw land, trouwens, wegens het gebrek aan directheid. Het is wat het is. Veel Vlamingen delen mijn visie niet of evolueren niet snel genoeg in die richting en dat is prima - ik kan hen niet dwingen - maar ik trek dan ook mijn conclusies.

Toch denk ik dat de pit van wat de Vlaamse mentaliteit is vaak genegeerd wordt door ervaringen met een bepaald type Vlaming. We zijn een zeer intern verdeeld land en dat voor Vlaanderen alleen al.
Heb inderdaad zelf meer Duitse als Belgische voorouders.

Verder kijk ik wel naar de mens op mijn werk. Dus uitgaan het goede tot het tegendeel bewezen is.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 juli 2022 om 22:22.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 22:29   #69
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Heb inderdaad zelf meer Duitse als Belgische voorouders.

Verder kijk ik wel naar de mens op mijn werk. Dus uitgaan het goede tot het tegendeel bewezen is.
Wat dat betreft waren mijn ervaringen op Goeree-Overflakkee van alle plekken nog het leerrijkst en blik er er het positiefst op terug. Een zeer andere mentaliteit, maar blij dat ik er een dik half jaar heb gewerkt. Nu staan mijn pijlen gericht op Rotterdam en Amsterdam (bedrijf dat op beide locaties actief is). Ik hou het Hollands dus (Goeree-Overflakkee is eerder Zeeuws-achtig, maar noem hen niet zo en ik had ook best wat Rotterdamse collega's, het eiland is ook meer op de rest van Zuid-Holland met name R'dam gericht dan op Zeeland).

Mijn vooroordelen over protestanten heb ik op dat eiland leren kwijtspelen en heb hen veel beter leren begrijpen. Dat maakte het al bij al een zeer goede beslissing van me.

Altijd iedereen kans geven is een goede instelling. Volledig akkoord.

Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2022 om 22:51.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be