![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Let wel: ik heb het hier alleen over het gebied ten noorden van de Ardennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dus nogmaals: het is niet omdat mensen in onze streek Nederlands praten, dat ze daarom allemaal afstammen van de Germanen of van de Franken. Hetgeen u wel meer dan een beetje suggereerde. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2022 om 10:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nochtans meent de titel van uw draad het tegenovergestelde te moeten claimen. Uw uitspraak : " Wij (autochtone) Vlamingen, Zeeuwen, Limburgers en Brabanders stammen dus rechtstreeks af van deze (Frankische) Germanen." Niet dus volgens de linguisten. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2022 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer aan het wringen ?
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals bij de Romeinse invasie de bewoners van Gallie toch niet gaan lopen zijn, en allemaal vervangen zijn door mensen die uit de stad Rome kwamen, he, maar gewoon de Romeinse cultuur hebben overgenomen, geassimileerd, en zelf "Romein" zijn geworden qua gewoonten en cultuur, maar niet afstammen van mensen die in Rome woonden een paar eeuwen daarvoor he. Het idee dat men integraal een streek extermineerde in die tijd, om door vers volk te vervangen, lijkt mij zodanig geavanceerd in het denken dat het mij zou verbazen dat het op die manier gebeurde. Als het waar is, dan toont dat aan op welke manier wij achteruitgeboerd hebben ten aanzien van die fantastische inzichten destijds, maar ik heb er moeite mee dat te geloven. Het totaal elimineren van de autochtonen is inderdaad de juiste manier om een nieuw territorium in te nemen, maar ik vraag mij af of de Germanen zoveel inzicht hadden destijds. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 december 2022 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is alleen: hebben de taalkundigen het bij het rechte eind? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2022 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 2 december 2022 om 17:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Walen zijn ook Germanen.
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=Q2NoB7MjkaM |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Anderzijds wordt thans ook het bestaan aanvaard van een zekere veralgemeende tweetaligheid in onze streken, vooral in Midden-België, voor de 9de eeuw." (NEVB One Line) En tot Midden-België horen ook Haspengouw en Brabant bijvoorbeeld. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2022 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() /
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2022 om 19:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bovenstaande heb ik niet verzonnen als u dat soms denkt. Het zijn historische feiten. Ik quote hier bijna letterlijk historicus Peter Stabel van de universiteit Antwerpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2022 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Indien wij de historici mogen geloven zijn de Franken onze belangrijkste voorvaderen omdat zij de meerderheid vormden. De half Germaanse 'inheemsen' vormden een minderheid, maar waren dus ook half Germaans. Dit bij elkaar optellend kun je niet anders concluderen dan dat wij van Germaanse afkomst zijn. Overduidelijk zelfs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, we kunnen slechts concluderen (indien het allemaal klopt wat u zegt) dat de kans groot is dat we van Germaanse afkomst zijn, maar dat dit allesbehalve zeker is. En indien de taalkundigen gelijk hebben en er grote tweetalige gebieden waren tot de 9de eeuw (ook in Vlaanderen) dan bevestigen de taalkundigen alleen maar hetgeen ik hierboven stelde. Maar goed, ik denk dat zo ongeveer alles is gezegd op dit punt want we blijven rondjes draaien. Eigenlijk weten we het niet echt. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2022 om 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() /
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 december 2022 om 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In deze contreien hadden de kuststreken last van klimaatverandering, en zeker in deze grensgebieden was de toegenomen politieke instabiliteit, waarbij legers gestationeerd aan de grenzen werden ingezet bij burgeroorlogen. Kortom allemaal redenen om weg te trekken, nog voordat de Franken als Foederati werden uitgenodigd om zich hier te vestigen. De Franken, net zoals de andere Germaanse stammen in het Romeinse Rijk in die periode, hadden in ruil voor huursoldaten feitelijk een staat in een staat. De lokale bevolking, met Romeinse toestemming nu onder in ons geval Frankisch gezag, ging geleidelijk op in de Franken. Waarschijnlijk zullen al de aanwezige Germaanstaligen eerder zijn geïntegreerd in de massa. Anderzijds ook die waren niet uniform, ik meen me te heren dat de Vlaams kust ook banden had met Saksen en Friezen (meer Noordzee Germanen). |
|
![]() |
![]() |