Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2017, 14:31   #11381
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er zijn geen legale middelen. Of ja, toch wel, kweken gelijk konijnen tot ze met meer zijn dan de rest van Spanje.
En dat blijkt nu juist het legale middel bij uitstek te zijn die de hele mensheid binnen de korste tijden, weliswaar legaal, regelrecht naar het hiernamaals projecteert...

Tot daar de niet bestaande waarde van legaliteit die op domheid steunt ipv op redelijk en gezond verstand...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 15:08   #11382
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
er zijn feitelijk en realistisch gezien geen legale middelen, da's net het probleem
en je ziet het hier toch
ik lees elke keer dat men de juridische weg meot volgen, vraagt iemand hoe die er dan concreet ziet dan houdt het op bij:" je moet een meerderheid hebben". dan wordt maar wijselijk verzwegen dat iedereen weet dat het Catalaanse volk, binnen Spanje, nooit zo'n meerderheid kan halen.

op het juridische luik blijven hameren is intellectueel oneerlijk want dan blijft Catalonie dele van Spanje tot de zon stopt met schijnen. Jij weet ook dat dit niet zal gebeuren

Madrid zal nooit akkoord gaan met een Catalaanse onafhankelijkheid en daar houdt het juridische luik de facto dus op.

blijven er momenteel weinig andere opties
zich schikken in hun plaats als onderdeel van Spanje, wat ze niet willen
oproep tot praten, wat Madrid al jaren weigert
de gewelddadige middelen, een historische bekende methode om je van je land af te scheuren.
Een parlementaire meerderheid was wel degelijk reeds gevonden (2006) om catalonië meer autonomie te geven. Dus dat kan wel degelijk. Dat is één van de redenen dat ik me blauw erger in de propaganda van een vendeliers hier die tegen beter weten blijven beweren dat de catalanen "verdrukt" zijn...

Voor pure onafhankelijkheid : neen, ik denk niet dat iemand dat ooit mee zal stemmen. Een parlement moet niet instemmen met iets waar ze het fundamenteel mee oneens zijn.

We zullen wel zien hoe het na de afzetting van Puigdemont en de nieuwe verkiezingen zal verlopen. Persoonlijk hoop ik dat de deal tussen PP en PSOE en C's snel tot een grondwetswijziging kan komen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 15:23   #11383
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik denk niet dat de Breteonen, schotten, Vlamingen Friezen en Catalanen mee aan tafel zaten toen dat besproken werd.

zitten we dus weer in de logica dat een volk een 6jarig klein kind is dat z'n bek moet houden en bij z'n land moet blijven tot de zon stopt met schijnen.
of pas erkenning krijgt als er oa duizenden vrouwen verkracht werden (bv Kroatië)

jij denk het onafhankelijkheidsstrven volledig te kunnen dood doen door te verwijzen naar lettertjes op papier. Dat lukt u niet

Portugal en luxemburg zijn toevallig onafhankelijk geworden in de loop van de geschiedenis, hadden geluk en zijn dus nu een volwaardig lid
Catalanen en Bretoenen hebben dat geluk niet gehad dus hebben die pech (tot de zon stopt met schijnen)? dat slaat natuurlijk nergens op
2
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 15:25   #11384
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nu 3 jaar later : Zijn er nog vorderingen ?
Zeer zeker, en je zal dat overmorgen al kunnen zien .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 15:33   #11385
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Zeer zeker, en je zal dat overmorgen al kunnen zien .
Is het bancair systeem ineen gestuikt ondertussen ? Hoeveel miljoen catalanen hebben hun geld ondertussen bij andere banken ondergebracht ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 15:41   #11386
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Zeer zeker, en je zal dat overmorgen al kunnen zien .
Nostrawitte gaat het eens zeggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 15:42   #11387
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een parlementaire meerderheid was wel degelijk reeds gevonden (2006) om catalonië meer autonomie te geven.
op grondwettelijk niveau? hoe groot was die meerderheid, hoever ging de bevoegdheid, hoe ver ging de inspraak vd Catalanen zelf?
het was zeker geen gebetonneerde autonomie als je ziet hoe snel alles terug afgepakt kon worden, vanaf 2010.


Citaat:
Dus dat kan wel degelijk. Dat is één van de redenen dat ik me blauw erger in de propaganda van een vendeliers hier die tegen beter weten blijven beweren dat de catalanen "verdrukt" zijn...
stroman, ik beweer niet dat ze verdrukt worden of erger. voor mij speelt dat totaal geen rol. Wat wil het Catalaanse volk en geen bloedvergieten is voor mij de essentie.
daarna moet je pragmatisch kijken wat de opties zijn.

Citaat:
neen, ik denk niet dat iemand dat ooit mee zal stemmen.
je erkent dus dat Catalonie per definitie nooit op democratische wijze, volgens Spaans recht onafhankelijk kan worden. Dan zou je nu moeten stoppen met het verhaal om je aan de Spaanse wet te houden om dat doel te bereiken.

Citaat:
We zullen wel zien hoe het na de afzetting van Puigdemont en de nieuwe verkiezingen zal verlopen.
wat verwacht je?
dat de separatistische partijen plots massaal veel stemmen verliezen? vind je het acceptabel dat Madrid bepaalt wie bij die verkiezingen wel/niet mag opkomen? is het democratie als Madrid straks bepaalt wat dat parlement mag stemmen of waar ze nog over mogen praten?

mij lijkt dat vooral een verdere escalatie en het de facto opheffen vd democratie in die regio. dit moet elk weldenkend mens veroordelen ongeacht welke zijde ge kiest
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 15:44   #11388
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Over kennis gesproken: er is niemand extreem-rechts in Puigdemont i Casamajó's meerderheid. Naast Puigdemont i Casamajó's centrumpartij heb je de centrum-linkse ERC en de inderdaad uiterst-linkse CUP. En CUP gijzelt Puigdemont i Casamajó niet, ze herinneren hem alleen aan zijn verkiezingsbeloften.
Ok centrum rechts. En als de CUP hem niet gijzelt weet ik het niet meer. Zonder hen was hij nooit zo ver gegaan en was er waarschijnlijk al een akkoord geweest.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 15:57   #11389
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ok centrum rechts. En als de CUP hem niet gijzelt weet ik het niet meer. Zonder hen was hij nooit zo ver gegaan en was er waarschijnlijk al een akkoord geweest.
Dat is zo. CUP heeft Puigdemont een uur voordat hij zijn fameuze onafhankelijkheid wou uitroepen verplicht zijn tekst scherper te stellen. Anders ging het woord "onafhankelijkheid" niet gevallen zijn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 16:16   #11390
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik weet dat perfect, maar u hebt het over gijzelen. Dat doet de CUP niet. Het is Rajoy die dat doet. Verder is het economische verhaal in dit verhaal van geen enkele waarde. De keuze van de Catalanen tussen links of rechts is compleet irrelevant. Het gaat over de legitimiteit van hun onafhankelijkheidsstreven en het fnuiken van hun autonomie door Madrid

Ik ben trouwens niet iemand die gaat muggeziften over taal en schrijffouten, maar als je het over het niveau van mijn proza wil hebben, zou ik toch maar eens kijken naar mijn eigen blunders....
Ik heb reeds zelf toegegeven dat mijn Nederlands schrijven niet top is en de reden waarom (nooit echt geleerd hoofdzakelijk geassimileerd).
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 16:47   #11391
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Zeer zeker, en je zal dat overmorgen al kunnen zien .
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 17:18   #11392
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Zeer zeker, en je zal dat overmorgen al kunnen zien .
Genoteerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 18:03   #11393
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.214
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
op grondwettelijk niveau? hoe groot was die meerderheid, hoever ging de bevoegdheid, hoe ver ging de inspraak vd Catalanen zelf?
het was zeker geen gebetonneerde autonomie als je ziet hoe snel alles terug afgepakt kon worden, vanaf 2010.
Als enige van de autonome regio's mochten zij zich een natie noemen. (technisch : een natie binnen de spaanse natie ) . Basken of Galliciërs bv mogen dat niet. En verder meer zeggingschap over justitie, en van 30% naar 50% lokale besteding van belastingen. (ik meen dat dit gelijk loopt met baskenland, maar ben er niet meer zeker van).

Daar was parlementair een meerderheid voor, men stemde ze, het is trouwens bij (toegelaten !!!) referendum goedgekeurd door de catalanen.
PP als partij kon echter niet leven met de term "natie" voor een regio en is naar het grondwettelijk hof gestapt. (wat uiteraard hun recht was)
Jammer genoeg was het hof van oordeel dat de term "natie" voor een regio inderdaad niet kon binnen de grondwet zoals die nu bestaat en vernietigden zij die wet. Met de rest van de maatregelen had het hof eigenlijk geen fundamentele bezwaren.


Citaat:
stroman, ik beweer niet dat ze verdrukt worden of erger. voor mij speelt dat totaal geen rol. Wat wil het Catalaanse volk en geen bloedvergieten is voor mij de essentie.
daarna moet je pragmatisch kijken wat de opties zijn.
Stroman ? Je struikelt hier over het larmoyante gedoe van de arme verdrukte catalanen. Zelfs mensen die anders 100% rationeel zijn zoals fox of vlijmscherp laten zich meeslepen in die stemmingmakerij en doen eraan mee.
En wat het catalaanse volk "wil" is één ding, wat wettelijk kan is er een ander. De rechten die een burger zoals jij en ik maar ook de catalanen hebben, hebben wij omdat de parlementaire democratie die ons bij wet heeft gegeven. De wet is onze garant, niet rue trottoir.


Citaat:
je erkent dus dat Catalonie per definitie nooit op democratische wijze, volgens Spaans recht onafhankelijk kan worden. Dan zou je nu moeten stoppen met het verhaal om je aan de Spaanse wet te houden om dat doel te bereiken.
Die kans is inderdaad bijzonder klein. Dan is dat maar zo hee ?
Denk je dat er in corsica niet nog steeds een deel v/d bevolking liever onafhankelijk zou zijn ? Ondanks het feit dat ze rationeel weten dat dat nooit het geval zal zijn ? Het verschil is dat die dan niet overstappen naar illegale middelen. Daar draait het rond.
Wat is me dat toch met dat hysterische gedoe dat "een volk" per definitie mag beslissen om de bestaande orde te verlaten omdat ze liever zelf het warm water opnieuw willen uitvinden ? En vooral : dat ze daarbij hun sjokkedijzen mogen vegen aan wetgeving ?

Citaat:
wat verwacht je?
dat de separatistische partijen plots massaal veel stemmen verliezen? vind je het acceptabel dat Madrid bepaalt wie bij die verkiezingen wel/niet mag opkomen? is het democratie als Madrid straks bepaalt wat dat parlement mag stemmen of waar ze nog over mogen praten?
Neen, dat denk ik niet. Hardcore nationalisten gaan nooit veranderen. Er zal zelfs een deel mensen vallen voor de (toegegeven, professionele) propaganda van ANC en Co. En een ander deel gaat economisch redeneren : een symbolenstrijd is niet waard om je toekomst op het spel te zetten. Op dit moment zijn er 1.300 bedrijven die delokaliseren. De impact daarvan zullen we pas binnen een jaar effectief kunnen meten, maar iedereen met een gram kennis van economie weet dat dit een ramp is voor de regio.
Eerlijk : ik denk dat veel mensen die vanuit de buik stemden pro, nu contra gaan zijn. Omdat ze nu zien dat de praatjes van CUP en company hol geblaat is. Anarchisten willen de boel op stelten zetten, en kijken niet naar de gevolgen. Gewonen burgers willen een baan, om hun toekomst veilig te stellen.
En nog wat stemmingmakerij : wie zegt dat Madrid gaat bepalen wie wel en niet mag meedoen aan de volgende verkiezing ? Je zit dat gewoon uit je duim te zuigen...

Over wat ze mogen stemmen in het parlement ? Simpel toch ? Over alles dat binnen hun bevoegdheid ligt die ze net als de andere regio's van spanje kregen (én goedkeurden) in 1978 in de grondwet.



Citaat:
mij lijkt dat vooral een verdere escalatie en het de facto opheffen vd democratie in die regio. dit moet elk weldenkend mens veroordelen ongeacht welke zijde ge kiest
Een staat die de wet wil verdedigen noem jij opheffing van de democratie ?
Weldenkende mensen moeten volgens jou veroordelen dat een staat zijn wetgeving wil toegepast zien ?
Wat heeft dat met "zijde" te maken ? Zijn er andere normen voor spanjaarden van regio A dan voor spanjaarden van regio B ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 18:44   #11394
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

504
__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*

Laatst gewijzigd door Zephyrkaos : 25 oktober 2017 om 18:49.
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 18:45   #11395
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

504
__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*

Laatst gewijzigd door Zephyrkaos : 25 oktober 2017 om 18:49.
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 18:47   #11396
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

https://nos.nl/artikel/2199715-leegl...che-zetel.html

Top Puidgemont , goed bezig

maar volgens Witte is daar niks an de hand
__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 18:48   #11397
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Een staat die de wet wil verdedigen noem jij opheffing van de democratie ? ?
de manier hoe je dt doet is natuurlijk ook belangrijk

als je een verkiezing houdt en op voorhand bepaalt wie niet mag opkomen, dat is fundamenteel ondemocratisch, absoluut verwerpelijk en te veroordelen door elke democraat.

ongeacht wat je uiteindelijk wil bereiken.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 18:58   #11398
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kapoen Bekijk bericht
Zeer zeker, en je zal dat overmorgen al kunnen zien .

' 10 September 2014, 17:41 Catalonië gaat er morgen een lap op geven '


__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 25 oktober 2017 om 18:59.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 19:00   #11399
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zephyrkaos Bekijk bericht
https://nos.nl/artikel/2199715-leegl...che-zetel.html

Top Puidgemont , goed bezig

maar volgens Witte is daar niks an de hand
Alles gaat goed, Kaproen zegt dat er een Italiaanse keten een nieuwe pizzeria opent in Barcelona. Hopelijk niet te duur want de Catalanen gaan de riem moeten aanspannen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2017, 19:18   #11400
epicurist_dirk
Staatssecretaris
 
epicurist_dirk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2003
Berichten: 2.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Moest ge beter geinformeert zijn zoudt ge weten dat de meerderheid van Puigdemont in het Catalaans parlement bestaat uit een allegaartje dat gaat van extreem rechts tot extreem links waaronder een tiental communisten van de CUP. Het zijn die die hem nu gijzelen met de rug tegen de muur. De economische welvaart van Catalonië kan hun geen barst schelen ze hebben nog liever dat alles kapot gaat om hun doctrine te doen zegevieren.

Uw kennis is helaas beperkt zich tot slogans en niets terzake doende vergelijkingen.
Feit is dat een zéér grote hoeveelheid Catalanen en dan bedoel ik de mensen en niet de politiek niet tevreden zijn met het huidig Spanje. Hun buikgevoel spoort hen aan om te denken en hopen, als ze het zelf kunnen doen het beter zou zijn. >>Maar zelf doen kan anders dan onafhankelijkheid dat bewijst Zwitserland, maar de middeleeuwse politiek wijst hun daar nooit op.

Daar ze met vele zo denken zijn politiekers er op gesprongen om er zelf beter van te worden. Die wakkeren nu de vraag om onafhankelijkheid aan om hen zelf schoon plaatske te bezorgen. Anderzijds is het juist Mariano Rajoy Spaanse christendemocratisch-conservatieve politieke partij gewoon alle Catalaanse besluiten vernietigt die ….. er een machtsspel van maakt uit persoonlijk electoraal gewin.

Dus de wil van het volk is in essentie terug voor de politiek >>>>bij zaak<<<<!

Dus terug verwijs ik naar Zwitserland met zelfbesturende kantons, met directe democratie; En er zijn daar ook linkse, midden en rechtse partijen. Maar het verschil is dat via referendum de bevolking kiest wat er gaat gebeuren en de politieke partijen het dan uitvoeren!!!

Daar staan de politieke partijen ter beschikking van het volk en niet omgekeerd zoals overal elders in de wereld waar de politiek beslist hoe het volk kan en mag tot moet leven!!!
__________________
Al heb ik dyslexie, toch probeer ik mijn denken te beschrijven. Ik droom van een kanton systeem hier, met veilig vlot functioneel
directe referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek, economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be