Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2021, 11:33   #13281
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Attempt at genocide’: Russian representative to OSCE slams Ukrainian blockade of water to Crimea as humanitarian crisis looms

Moeilijk om te geloven dat Oekraïne inzit met de bevolking van de Krim als ze het water afsluiten.
Net zoals het belgisch leger niet inzat met de West-vlaamse boeren toen ze de Duitse loopgraven liet overstromen met Ijzer-water in WO1 bedoel je?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 11:57   #13282
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Een van de redenen waarom Rusland de Krim inpikte waren de eindeloze financiele dicussies over en weer tussen leveringen van energiedragers,grondstoffen,industriele producten en de kost van de (overeengekomen-) Russische militaire aanwezigheid in de Krim...

Gezien Rusland dat in 1 slag "opgelost" heeft,en vermoedelijk de Oekrainse regering dit defacto feit al aanvaard heeft (ze kan het nog niet openbaar zeggen natuurlijk) zal Rusland het nu zelf mogen oplossen....

Op de Krim en in die 2 maffia republiekjes daar in het Oosten (waarvan ik begin te vermoeden dat de Oekrainse regering,die ook al "opgeheven" heeft) gaan de Russen nu VEEL geld mogen steken....VEEL geld...



Nog eens,de inwoners van de Krim en de Maffia-republiekjes zijn indertussen hun gewicht in goud aan het kosten aan de Russische burgers (niet aan de nomenclatura,die hebben andere "bronnen van inkomsten")

Het zij zo....

Kiev moet verder.....niks aan te doen...

Laatst gewijzigd door kelt : 6 maart 2021 om 12:02.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 13:22   #13283
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

https://nos.nl/l/2367449

Nederland zal steun aan extremistische rebelen onderzoeken. De VS is egen, bang dat ook hun vuile was in de kijker zal komen te staan.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 13:54   #13284
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

parcifal

Dat zijn pure leugens Tommie en je weet het.
Er was geen coup en het Oosten van Oekraiene kwam niet zelf in opstand maar werd in een opstand meegesleurd door Russische agenten die daar de boel overnamen, waaronder zelfs FSB kolonels.
Ik weet dat uit eerste hand, er zijn beelden van en tal van getuigenissen.


Je weet heel goed dat Yanukovich democratisch verkozen was, je weet ook dat zijn afzetting ongrondwettelijk was, en dat de oppositie met hem een akkoord had getekend, samen met de EU, dat voorzag in een overgangsregering en nieuwe verkiezingen.

Je weet ook dat het protest tegen.het coup regime in het begin heel gelijkaardig was aan Maidan: demonstraties, bezetting gebouwen, etc.

Wat anders was was de reactie van het nieuwe regime: bloed en terreur. (zoals in Odessa) Dit waren geen Russen zoals u altijd beweert. De martelaars in Odessa kwamen allemaal uit de buurt.
De rol van Rusland was de bevolking opzwepen via de media (net als de westerse en pro-westerse pers deed tijdens Maidan). Pas toen het regime de opstand in bloed begin te smoren, greep Rusland in. Door massaal wapens te leveren, militaire trainers, en hun infrastructuur ter beschikking te stellen.




Putin heeft geen keuze, die hybride oorlog is ZIJN beslissingen en van niemand anders. Omdat hij daar PERSOONLIJK voordeel uit haalt.
Tot 2007 was Putin zeer aimabel en toeschietelijk naar het Westen toe (en omgekeerd) maar toen draaide hij 180 graden op enkele weken tijd.


De VS speelden reeds sinds de jaren 90 de verschillende republieken uit elkaar. De VS steunde actiefde "rozenrevolutie" in Georgie en de oranje revolutie in Oekraine. Beide waren anti-Russisch. De NAVO rukte steeds verder op richting oosten. Russische bondgenoten werden zonder pardon aangevallen. (Irak, Servie)
Ongetwijfeld op basis van een strategische analyse, een machtsspelletje dus.
Poetin vele anderen hadden er genozg van en ontdekten achter de aimabele glimlach van westerse leiders vooral leugens en bedrog.
Trouwens het dichtst bij een.openlijke oorlog tussen Rusland en NAVO was in 1999, dus voor Poetin.



Joegoslavie is NIET Rusland, dat onderscheid is zeer moeilijk te maken voor jou blijkbaar.

Wel een bondgenoot in Oost-Europa.
Het verzet van Jeltsin tegen die illegale oorlog werd weggelachen. Nu zijn ze gestopt met lachen in het Westen en maar goed ook.

En als jij bewijs hebt dat het Westen Tsjetsjeense Jihadisten steunde, post dat dan hier, ik ben zeer benieuwd. Een wilde bewering van Putin, de slachter van Grozny, is niet voldoende.





Fantasieverhaaltjes. Rusland is trouwens geen gelijke en zal het nooit worden zolang de maffia daar de baas is.
Iedere keer als het Westen fair en met uitgestoken hand naar Rusland gaat, Obama met zijn Russian Reset, De EU met leningen en financiele hulp en met een zalvende vertegenwoordiger, Iedere keer bijt Rusland in de uitgestoken hand.

Ik zou eerder een uitgehongerde wolf vertrouwen dan Maffialand Rusland met hun buitenlandse moordaanvallen met radiocatieve en chemische wapens.

Onlangs was de 5de verjaardag van de moord op Nemtsov, Putin dronk ongetwijfeld een glas op deze proper afgehandelde zaak.
Tot vandaag brengen Moskovieten bloemen naar deze plek die even gauw door speciaal daarvoor aangestelde politie-agenten, worden weggehaald.
Dag na dag na dag.

https://www.newyorker.com/news/news-...nemtsov-bridge[/quote]
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 17:04   #13285
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

En als jij bewijs hebt dat het Westen Tsjetsjeense Jihadisten steunde, post dat dan hier, ik ben zeer benieuwd. Een wilde bewering van Putin, de slachter van Grozny, is niet voldoende.


Ik heb dat bewijs hierboven al meermaals gepost.




Fantasieverhaaltjes. Rusland is trouwens geen gelijke en zal het nooit worden zolang de maffia daar de baas is.

Onder Jeltsin was Rusland pas echt een maffiastaat en toen was er geen vuiltje aan de lucht. Het Westen bakt zoete broodjes met absolute maffia regimes (bvb. Egypte onder Al Sisi, Saudi-Arabie, Thailand, Marokko, Colombie, Nigeria, Indie, Pakistan, etc. In vergelijking met die landen is Rusland een transparante democratie) Maar dichter bij huis ook het regime van de pro-westerse Montenegrijnse dictator, Erdogan in NAVO lidstaat Turkije, Israel, het regime van Azerbaijan, etc.)

Het Westen, en vooral de VS willen geen gelijke, ze zien zichzelf als "the leader of the world" en er kan maar een leider zijn.



Iedere keer als het Westen fair en met uitgestoken hand naar Rusland gaat, Obama met zijn Russian Reset, De EU met leningen en financiele hulp en met een zalvende vertegenwoordiger, Iedere keer bijt Rusland in de uitgestoken hand.

Mooie reset... de VS onder Obama speelde een cruciale rol in Maidan en de totale destabilisering van Oekraine. Ook de Magnitsky sancties (totale inmenging in binnenlandse aangelegenheden) werden in die tijd van kracht. Onder Obama werd ook Libie aangevallen, de VS steunde terrroristen tegen Russisch bondgenoot Syrie, etc. Dit is ook de periode dat Mc Cain zei "Vlad, the Arab spring is coming dangerously close"
Tja als EU vertegenwoordigers komen om Rusland de les te spellen over puur binnenlandse aangelegenheden moeten ze niet verwonderd zijn dat ze een koekje van eigen deeg krijgen. (Bvb. de kwestie van de politieke gevangenen in Spanje)



Onlangs was de 5de verjaardag van de moord op Nemtsov, Putin dronk ongetwijfeld een glas op deze proper afgehandelde zaak.


De zaak is afgehandeld, de moordenaars zitten achter de tralies, allen Tsjetsjen, waarschijnlijk in opdracht van Kadyrov. Zelfs Soros of de VS zeggen niet dat Poetin hierachter zit.Veel onderzoeken naar politieke moorden in Oekraine zitten al jaren in het slop.

Laatst gewijzigd door tomm : 6 maart 2021 om 17:09.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 18:31   #13286
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Ondertussen zijn de Oekrainse strijdkrachten kompleet gewijzigd.Moest de grote boze buur extra plannen koesteren dan zal het niet zo een "runover" meer zijn als enkele jaren geleden.Toen(2014-2016) was het zo erg dat het Oekrainse BURGERS ,in allerlei milities,waren die het meeste vechten deden voor hun eigen erf en stede,dat officieel leger van hen diende duidelijk tot niks....grote delen waren zelfs "in situ" overgelopen bleek al snel


Oekraine zou graag tot de NATO toetreden en in afwachting,en met NATO steun,zijn de strijdkrachten bijna onherkenbaar veranderd.....en vormen nu,eigenlijk een "vriend" met een leger waarvan over de 100000 manschappen en reservisten zelfs gevechtservaring tegen "de Russen" zowel als tegen "speciale troepen" en "saboteurs" hebben....

Enkel het Turkse leger heeft,aan onze kant van de Oceaan,vergelijkbare ervaring in SERIEUZE oorlogsvoering.


Een Pools-gesponsorde documentaire:

https://www.youtube.com/watch?v=Tq7Pg09_BBQ


Helaas helaas,zoals ook gemeld wordt,zijn er nog ZWARE problemen met conservatisme en corrupte aan de top van de politiek in de Republiek....

Laatst gewijzigd door kelt : 6 maart 2021 om 18:35.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 18:58   #13287
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Een van de redenen waarom Rusland de Krim inpikte waren de eindeloze financiele dicussies over en weer tussen leveringen van energiedragers,grondstoffen,industriele producten en de kost van de (overeengekomen-) Russische militaire aanwezigheid in de Krim...

Gezien Rusland dat in 1 slag "opgelost" heeft,en vermoedelijk de Oekrainse regering dit defacto feit al aanvaard heeft (ze kan het nog niet openbaar zeggen natuurlijk) zal Rusland het nu zelf mogen oplossen....

Op de Krim en in die 2 maffia republiekjes daar in het Oosten (waarvan ik begin te vermoeden dat de Oekrainse regering,die ook al "opgeheven" heeft) gaan de Russen nu VEEL geld mogen steken....VEEL geld...



Nog eens,de inwoners van de Krim en de Maffia-republiekjes zijn indertussen hun gewicht in goud aan het kosten aan de Russische burgers (niet aan de nomenclatura,die hebben andere "bronnen van inkomsten")

Het zij zo....

Kiev moet verder.....niks aan te doen...
Daar heb je gelijk in maar er is veel meer aan de hand, tijdens het bewind van de Oekraïner Chroesjtsjov verhuisde de Krim in 1954 van Rusland naar Oekraïne. Daardoor begrijp ik de interesse van Poetin voor het schiereiland, de Krim behoort geschiedkundig gewoon bij Rusland.

Mij zal niemand kunnen beschuldigen van Ruslandhaat maar de bemoeienissen van Rusland in Abchazië en Zuid-Ossetië (een regio met begot 53.000 inwoners ) zijn veel onbegrijpelijker. Die gebieden horen bij Georgië en zouden zo snel mogelijk opnieuw moeten aansluiten bij het moederland.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 19:06   #13288
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Daar heb je gelijk in maar er is veel meer aan de hand, tijdens het bewind van de Oekraïner Chroesjtsjov verhuisde de Krim in 1954 van Rusland naar Oekraïne. Daardoor begrijp ik de interesse van Poetin voor het schiereiland, de Krim behoort geschiedkundig gewoon bij Rusland.

Mij zal niemand kunnen beschuldigen van Ruslandhaat maar de bemoeienissen van Rusland in Abchazië en Zuid-Ossetië (een regio met begot 53.000 inwoners ) zijn veel onbegrijpelijker. Die gebieden horen bij Georgië en zouden zo snel mogelijk opnieuw moeten aansluiten bij het moederland.

Ik vrees dat de Abchazen en de Osseten daar anders over denken....

Wat de Krim betreft.Helaas hebben Rusland,de VS en het VK () een convenant getekend begin jaren negentig dat de integriteit van de Republiek Oekraine (en dat was inclusief de Krim en de beide Maffia republiekjes) garandeerde in ruil voor het afstaan,door Oekraine ,van zijn kernarsenaal...

Laat dit een waarschuwing zijn aan alle kleine machten op deze wereld om zoiets NOOIT (denucleariseren)te meer doen.Het woord van "grootmachten" is het papier niet waard waarop het getekend is.....inzetbare kernwapens daarentegen HELPEN moeials buiten te houden....Meer en meer naties begrijpen dat en hebben een DOEL.....kernwapens verwerven...

Laatst gewijzigd door kelt : 6 maart 2021 om 19:08.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 19:34   #13289
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik vrees dat de Abchazen en de Osseten daar anders over denken....

Wat de Krim betreft.Helaas hebben Rusland,de VS en het VK () een convenant getekend begin jaren negentig dat de integriteit van de Republiek Oekraine (en dat was inclusief de Krim en de beide Maffia republiekjes) garandeerde in ruil voor het afstaan,door Oekraine ,van zijn kernarsenaal...

Laat dit een waarschuwing zijn aan alle kleine machten op deze wereld om zoiets NOOIT (denucleariseren)te meer doen.Het woord van "grootmachten" is het papier niet waard waarop het getekend is.....inzetbare kernwapens daarentegen HELPEN moeials buiten te houden....Meer en meer naties begrijpen dat en hebben een DOEL.....kernwapens verwerven...
Abchazië en Zuid-Ossetië waren autonome deelstaten van Georgië, net zoals Adzjarië dat nu nog is. Ze hadden dus weinig klagen en de huidige situatie van niet-erkende ministaatjes komt grotendeels overeen met de vroegere autonome status binnen Georgië.

Het vernietigen van het kernarsenaal in ruil voor de Krim, het zegt mij vaag iets en ik geloof het wel maar heb je een link waar ik het kan nalezen? Het vernietigen van kernwapens is inderdaad niet zo slim. Los daarvan blijf ik een voorstander van de Russische annexatie van de Krim en Oekraïne zou daar niet om moeten treuren. Wat die twee republiekjes in het oosten betreft, volgens mij keren die op termijn wel terug naar het moederland. De inwoners voelen zich ook Oekraïners, er waren alleen spanningen met het westen van het land.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 19:42   #13290
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Abchazië en Zuid-Ossetië waren autonome deelstaten van Georgië, net zoals Adzjarië dat nu nog is. Ze hadden dus weinig klagen en de huidige situatie van niet-erkende ministaatjes komt grotendeels overeen met de vroegere autonome status binnen Georgië.

Het vernietigen van het kernarsenaal in ruil voor de Krim, het zegt mij vaag iets en ik geloof het wel maar heb je een link waar ik het kan nalezen? Het vernietigen van kernwapens is inderdaad niet zo slim. Los daarvan blijf ik een voorstander van de Russische annexatie van de Krim en Oekraïne zou daar niet om moeten treuren. Wat die twee republiekjes in het oosten betreft, volgens mij keren die op termijn wel terug naar het moederland. De inwoners voelen zich ook Oekraïners, er waren alleen spanningen met het westen van het land.
Via Wikipedia (waar elders?) kunt U een overzicht lezen en desnoods verder klikken omtrent dat "Boedapest Memorandum"......

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclea...ns_and_Ukraine

Laatst gewijzigd door kelt : 6 maart 2021 om 19:42.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2021, 20:14   #13291
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Via Wikipedia (waar elders?) kunt U een overzicht lezen en desnoods verder klikken omtrent dat "Boedapest Memorandum"......

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclea...ns_and_Ukraine
Het eeuwige Wikipedia, uiteraard. Bedankt voor de link.

1. The Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America reaffirm their commitment to Ukraine, in accordance with the principles of the Final Act of the Conference on Security and Cooperation in Europe, to respect the independence and sovereignty and the existing borders of Ukraine.

Paragraaf 1 is duidelijk maar zoals je zelf zei: "Het woord van grootmachten is het papier niet waard waarop het getekend is."

Even iets anders: herinneren jullie nog dat Guy Verhofstadt en Hans van Baalen een toespraak gaven op Maidan? Dat was schandalig, de bevolking ter plaatse ophitsen tegen de ordediensten, dat maakt ze medeplichtig aan de dood van Oekraïnse burgers. De mensen op het plein applaudisseerden maar als ze die klootzakken beter zouden kennen hadden ze die gasten terug naar hun luxehotel geschopt. In eigen land zouden ze het niet moeten proberen om een opgehitste mensenmassa toe te spreken, het zou er minder vriendelijk aan toegaan. Dat Oekraïne zou toetreden tot de EU is sowieso te belachelijk voor woorden, dat de Oekraïners daar voorstander van zijn is het beste bewijs dat ze dat ondemocratische gedrocht totaal niet kennen. Veel inwoners van de EU zullen met verbazing naar het enthousiasme van de menigte gekeken hebben op hun TV. Ondertussen hebben we de Brexit gehad en ik ben er zeker van dat zowel Polen als Hongarije ook al veel spijt hebben van hun toetreding. De kritiek en ontevredenheid groeit ook in alle andere EU-lidstaten. Een volk dat zo massaal voorstander is van toetreding heeft duidelijk geen idee waar het over gaat. Ook toetreding tot de NAVO is niet weggelegd voor Oekraïne en dat moeten ze daar ook niet willen.

Vergeet ik het filmpje nog: https://www.youtube.com/watch?v=WjCOJoytLNY

Laatst gewijzigd door N-VA : 6 maart 2021 om 20:15.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 08:07   #13292
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

In Oekraine is de wens tot "toetreding tot de NATO" wettelijk bepaald.De vraag is gesteld.Het is onwaarschijnlijk dat dot snel zal gebeuren natuurlijk gezien het om een delikate kwestie gaat.

Wat de EU aangaat koester ik nog de hoop dat uiteindelijk de "Oost-Europeanen" het stokje zullen overnemen van de kompleet vermolmde en oud geworden "westerse" afdelingen .Italie en Spanje ZIJN al dood,Frankrijk hobbelt snel bergaf als "lichtpunt" en de Moffen zitten plof middenin,die kunnen schakelen....Inderdaad,sedert het afkoppelen van het VK is het zwaartepunt van de EU effectief naar het Oosten verschoven.....en ik vind dat maar normaal.


Oekraine is een voorbeeld van een natie die zeker welkom zoal zijn in de EU.Laat de les met Griekenland,Roemenie en Bulgarije zijn dat de toetredingstermijn NUTTIG moet gebruikt worden.

Of anders gezegd,de toekomst van de EU ligt juist in het Oosten! Niet in ons Poco/LGBT vermolmde Westen.Ze leren ons zelfs weer WERKEN....enfin,Ooste-Europeanen doen vrijwel al ons echt WERK...(en dat is niet in kantoren en thuisbureaus' wat mailtjes zitten schrijven)

Laatst gewijzigd door kelt : 7 maart 2021 om 08:08.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 12:16   #13293
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondertussen zijn de Oekrainse strijdkrachten kompleet gewijzigd.Moest de grote boze buur extra plannen koesteren dan zal het niet zo een "runover" meer zijn als enkele jaren geleden.Toen(2014-2016) was het zo erg dat het Oekrainse BURGERS ,in allerlei milities,waren die het meeste vechten deden voor hun eigen erf en stede,dat officieel leger van hen diende duidelijk tot niks....grote delen waren zelfs "in situ" overgelopen bleek al snel


Oekraine zou graag tot de NATO toetreden en in afwachting,en met NATO steun,zijn de strijdkrachten bijna onherkenbaar veranderd.....en vormen nu,eigenlijk een "vriend" met een leger waarvan over de 100000 manschappen en reservisten zelfs gevechtservaring tegen "de Russen" zowel als tegen "speciale troepen" en "saboteurs" hebben....

Enkel het Turkse leger heeft,aan onze kant van de Oceaan,vergelijkbare ervaring in SERIEUZE oorlogsvoering.


Een Pools-gesponsorde documentaire:

https://www.youtube.com/watch?v=Tq7Pg09_BBQ


Helaas helaas,zoals ook gemeld wordt,zijn er nog ZWARE problemen met conservatisme en corrupte aan de top van de politiek in de Republiek....
Die militarisering heeft Oekraïne niet bepaald democratischer gemaakt. De versmelting van uiterst-rechtse milities en het leger onder Poroshenko heeft fascistische ideeën toegang doen vinden in het Oekraïense leger. Dat wil niet zeggen dat de corruptie verminderd is. En veel van die voormalige rechtse milities houden zich behalve met tegen de separatisten vechten bezig met onder andere smokkel. De corruptie is na Maidan enkel toegenomen.
Diana Petrenya, the former head of the defense ministry’s Reform Project Office, for example, believes that the blame leveled on the COVID-19 quarantine measures was simply an excuse; in reality, a “political decision” was made to stop food-supply reforms and return to “old corruption schemes” (Novynarnia.com, March 31). Military expert Oleh Zhdanov agrees. In an interview with Apostrophe, he argued, “Instead of making the necessary changes [to the military food supply system], Minister of Defense [Andriy] Taran decided to cancel the entire reform. Especially now that the state machine is flying away. He is a man of the old system, with their connections. Perhaps the reason should be sought there” (Apostrophe, March 26).

https://jamestown.org/program/proble...wn-in-reforms/

Ukrainians believe that the fight against corruption in government and other key institutions has been unsuccessful. The focus of this blog is the police — a key sector of public anger.

Ukrainians consider all these cases to have taken place due to the failure of police reform and widespread corruption in the police sector. Moreover, Ukraine’s National Police does not punish those responsible for attacks on anti-corruption activists and investigative journalists. This again highlights corruption ‘at the top’ in Ukraine.

https://www.cmi.no/publications/7312...-versus-reform

Laatst gewijzigd door tomm : 7 maart 2021 om 12:31.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 12:39   #13294
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Of anders gezegd,de toekomst van de EU ligt juist in het Oosten! Niet in ons Poco/LGBT vermolmde Westen.
Het zou omgekeerd zijn, het verziekte westen bepaalt en het oosten moet volgen. We zien dat nu al, wat dringt West-Europa het oosten nu al op, wat proberen ze door de strot te rammen van de Visegrad-landen? Ik heb het hierboven al vermeld: "Moesten die mensen weten wat de EU inhoud zouden ze geen voorstander zijn van toetreding" en "Landen als Hongarije en Polen zullen al veel spijt hebben dat ze "mochten" toetreden". Laten we alsjeblieft vermijden dat ook die landen afglijden in de waanzin.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 14:04   #13295
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

N-VA

Daar heb je gelijk in maar er is veel meer aan de hand, tijdens het bewind van de Oekraïner Chroesjtsjov verhuisde de Krim in 1954 van Rusland naar Oekraïne. Daardoor begrijp ik de interesse van Poetin voor het schiereiland, de Krim behoort geschiedkundig gewoon bij Rusland.

De Krim was ook nooit integraal deel van Oekraine maar een autonome regio die theoretisch het recht had zich van Oekraine af te scheiden. In 1991 nog verklaarden ze zich onafhankelijk met als doel zich bij Rusland aan te sluiten. Ongeveer gelijktijdig met de onafhankelijkheidsverklaring van Oekraine. Rusland zelf bevond zich toen in zo n chaos en Oekraine dreigde met oorlog, dus het werd toen niet gerealiseerd. Maar ze hebben hun droom nooit opgegeven en in 2014 bood de chaos in Kiev en.politieke steun in Moskou hen een nieuwe kans hun droom waar te maken.


Mij zal niemand kunnen beschuldigen van Ruslandhaat maar de bemoeienissen van Rusland in Abchazië en Zuid-Ossetië (een regio met begot 53.000 inwoners ) zijn veel onbegrijpelijker. Die gebieden horen bij Georgië en zouden zo snel mogelijk opnieuw moeten aansluiten bij het moederland.

Je kent blijkbaar niet veel van de geschiedenis van het conflict. Zuid-Ossetie en Abchazie waren autonome republieken in Georgie tijdens de Sovjet-periode. In de chaos eind jaren 80 begin 90 kwam Gamsakurdia aan de macht. Hij was een ultra-nationalust en niet alleen verklaarde hij Georgie eenzijdig onafhankelijk, maar in een pennetrek schafte hij de autonomie van de Zuid-Ossetische en Abchazische republieken af en bevool dat de hele leiding van die republieken moest gearresteerd worden. EN hij schafte de officiele status van het Russch en de lokale talen af (in Ossetie wordt vooral Russisch gesproken en Ossetisch op het platteland, in Abchazie een mix van Russisch, Abchazisch en andere talen, in de praktijk vooral Russisch in beide gebieden maar geen Georgisch) Hij had de steun van de VS en de CIA.
Vrijwel onmiddellijk brak een zeer bloedige burgeroorlog uit die jaren duurde. Vanaf dag 1 wilden de Abchazen en Osseten (die laatste meer specifiek bij de Russische deelregio Noord-Ossetie) zich bij Rusland aansluiten, ze kregen ook Russische wapens. In Georgie kreeg je dan nog eens een oorlog in de oorlog nadat de Sovjet president van Georgie Shevarnadze (ja diezelfde) Georgie binnenviel om Kamsakurdia die gek was geworden te verdrijven. Er volgde een bestand en er kwamen Russische vredestroepen in beide deelrepublieken vanaf 1994. Ik heb Zuid-Ossetie bezocht in 2003 nog nooit zoveel tshirts met "Russia" of "CCCP" gezien. In de praktijk reeds een deel van Rusland, de klok stond (en staat) op het uur van Moskou. Toen ik vroeg of ze ooit nog terug bij Georgie wilden grepen ze naar hun wapen en zeiden ze "over mijn lijk". Zelfs mijn Georgische sigaretten vlogen ostentatief op de shashlik barbecue waarna ik Russische aangeboden kreeg.
Maar er heerste wel vrede, en er was een gigantische smokkelmarkt waar Georgiers spotgoedkope Russische olie, kaviaar, etc. konden kopen. Die markt werd gerund door de Russische vredestroepen. (ze werden niet betaald door Jeltsin wegens de onwaarschijnlijke chaos en corruptie in Rusland toen)

In 2008 besloot Saakashvili, mannetje van de VS en Soros Zuid-Ossetie binnen te vallen en de akkoorden van 1994 aan flarden te scheuren. Russische vredestroepen werden aangevallen en er woedde opnieuw een hevige oorlog. Heel Zuid-Ossetie smeekte Poetin om hulp en die liet niet op zich wachten. Het moment dat Saakashvili zijn das opat voor de camera was toen hij vernam dat duizenden tanks door de Ruki tunnel aan het rijden waren en reeds dezelfde avond Tshinkvali zou bereiken. Vanaf dan was het game over voor Georgie, en enkele jaren later ook voor Saakashvili. (hij zou nog wat circus verkopen in Oekraine)

Laatst gewijzigd door tomm : 7 maart 2021 om 14:10.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2021, 09:28   #13296
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
"Moesten die mensen weten wat de EU inhoud zouden ze geen voorstander zijn van toetreding" en "Landen als Hongarije en Polen zullen al veel spijt hebben dat ze "mochten" toetreden"
Je kan niet fouter zijn.
Die toetreding tot de EU is het beste dat die landen al is overkomen de laatste eeuw (minstens) en de bevolking weet dat maar al te goed.

Dat populistische politici en autocraten als Orban tegen de haren van de EU inwrijven is de clash tussen eigenbelang (Orban is notoir corrupt), of vermolmde oude poltiek (de LGBT vrije zones in Polen, of sta je daar achter) en de vooruitstrevende EU.

Dat er nog altijd misconcepties leven over wat de EU inhoudt is een jammerlijk gevolg van slechte communicatie en waardeloze media.

Gelukkig zijn er uitzonderingen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210304_96677847

Citaat:
Mijn punt is niet dat je niet mag vinden dat Europa maar niks is, laat staan dat je het niet zou ?*mogen zeggen, wél dat populisten zo weinig worden tegengesproken. Maar dat verandert. De Brexit maakte veel burgers wakker. Advocaten, studenten en keurige schoolmeesters kwamen plots op een zondag op straat met een Europese vlag. Jongeren stichtten de partij Volt, die in Nederland vandaag toch al op twee zetels gepeild staat. Burgers deden wat de gevestigde politiek naliet.’

Het debat over Europa wordt te vaak gekaapt door mensen die de Unie of te machtig of niet machtig genoeg vinden. Ze hebben beiden een punt, maar ze ?*jagen twee keer een hersenschim na. Ik bracht verslag uit over de eurocrisis van tien jaar geleden, over de vluchtelingencrisis van 2015 en 2016 en over de Brexit. Na elke crisis zag ik hoe staats- en regeringsleiders almaar vaker zelf achter het stuur kropen in Europa. Vroeger kwamen die twee keer per jaar ?*samen en keuvelden die wat, nu zijn er iedere maand vaak meerdere ontmoetingen. Het toont aan hoe belangrijk ze ondanks alle nationale retoriek Europa toch vinden. Iedereen komt met zijn ?*eigen wensen naar Brussel en houdt daar de poot stijf. Net zolang tot de afgrond in zicht komt, en dan gaan ze toch compromissen sluiten. Die poli?*tieke wil om toch door te gaan met ?*Europa, wordt wel eens onderschat.’

Als België een probleem heeft met Facebook en naar Californië belt, dan wordt daar niet geluisterd. Als de EU de internetgiganten een miljardenboete oplegt, luisteren ze wel. Ze vechten hard terug, maar uit?*eindelijk binden ze wel in. Ze nemen ook in Amerika de Europese dataprotectieregels over, want die zijn nu eenmaal de strengste. Het bespaart hun het gedoe met diverse sets van regels. In die zin heeft Europa erg veel macht en we zijn er ook streng in. Vraag dat inderdaad maar eens aan de Britten.’

‘We zetten onze standaarden over de hele wereld uit. Het gaat niet alleen om economische regels, daar zitten ook clausules in over mensenrechten, tegen kinderarbeid, dierenproeven of milieuvervuiling. Veel landen, zoals Rusland, testen onze hardvochtigheid. Dat vinden we niet leuk, we willen helemaal niet naar zijn. Maar het moet, anders over?*leven we niet. Zeker sinds de Brexit ontdekt de EU wat haar rode lijnen zijn.’
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2021, 10:54   #13297
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Je kan niet fouter zijn.
Die toetreding tot de EU is het beste dat die landen al is overkomen de laatste eeuw (minstens) en de bevolking weet dat maar al te goed.

Dat populistische politici en autocraten als Orban tegen de haren van de EU inwrijven is de clash tussen eigenbelang (Orban is notoir corrupt), of vermolmde oude poltiek (de LGBT vrije zones in Polen, of sta je daar achter) en de vooruitstrevende EU.

Dat er nog altijd misconcepties leven over wat de EU inhoudt is een jammerlijk gevolg van slechte communicatie en waardeloze media.

Gelukkig zijn er uitzonderingen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210304_96677847
Het kan zijn dat jij nog geloofd in de EU, en ook in de Visegrad-landen zullen nog wel mensen te vinden zijn zoals jij, maar het enthousiasme aldaar is toch al fel bekoeld.

Dat een goede president als Orban hier kritiek krijgt is het beste bewijs dat de media zijn werk goed doet, van zo iemand kunnen we hier alleen maar dromen.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2021, 11:23   #13298
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Dat een goede president als Orban hier kritiek krijgt is het beste bewijs dat de media zijn werk goed doet, van zo iemand kunnen we hier alleen maar dromen.
Wat is er nu goed aan Orban?
Dat hij de persvrijheid in Hongarije aan het vernietigen is?
Of dat hij de gerechtelijke onafhankelijkheid uitholt? (in zijn eigen voordeel uiteraard).

Maar t'zal wel weer over migranten gaan zeker?
Dat hongaarse hek aan de grens doet rechts-vlaanderen blijkbaar natte dromen krijgen. Die hebben iets met hekken he, vooral als er prikkeldraad bij te pas komt.


Laatst gewijzigd door parcifal : 8 maart 2021 om 11:23.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2021, 12:16   #13299
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Het kan zijn dat jij nog geloofd in de EU, en ook in de Visegrad-landen zullen nog wel mensen te vinden zijn zoals jij, maar het enthousiasme aldaar is toch al fel bekoeld.

Dat een goede president als Orban hier kritiek krijgt is het beste bewijs dat de media zijn werk goed doet, van zo iemand kunnen we hier alleen maar dromen.
Orban knuffelt Poetin en in de EU strijkt hij het geld op.
Waarom kiest die man niet voor een Hexit?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2021, 12:27   #13300
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Orban knuffelt Poetin en in de EU strijkt hij het geld op.
Waarom kiest die man niet voor een Hexit?
Je stapt niet zomaar uit de EU, de Brexit is daar het beste bewijs van.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be