Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2021, 10:43   #761
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Ik ga de moeite nog niet doen daar een antwoord op te formuleren.

Zoek misschien eerst de volgende termen op: schijnbaar vermogen, effectief vermogen en blindvermogen.
Een ferrarismeter die werkt op basis van magnetische velden die een schijf doen draaien meet blindstroom niet. Dit is namelijk de stroom die je niet verbruikt en terugstuurt naar de producent. Die moet wel opgewekt worden en daarop zijn ook de transmissieverliezen van toepassing. Als je iets binnen neemt en je stuurt het terug, meet een Ferrarismeter deze niet.
Bij een digitale meter wordt zoveel keren per seconde de inkomende hoeveelheid vermogen berekend a.h.v. de hoeveelheid stroom en de spanning. Dit product en het verbruik in de tijd wordt dan uitgedrukt in kWh.
Met de terugvloeiende stroom, reden waarom het blindstroom wordt genoemd, wordt geen rekening gehouden. Dus die betaal je gewoonweg mee.

Samengevat: een Ferrarismeter meet het effectief vermogen en een digitale meter het schijnbaar vermogen. Je mag twee keer raden wat het meeste is...
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 24 januari 2021 om 11:00.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:05   #762
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik ga de moeite nog niet doen daar een antwoord op te formuleren.

Zoek misschien eerst de volgende termen op: schijnbaar vermogen, effectief vermogen en blindvermogen.
Een ferrarismeter die werkt op basis van magnetische velden die een schijf doen draaien meet blindstroom niet. Dit is namelijk de stroom die je niet verbruikt en terugstuurt naar de producent. Die moet wel opgewekt worden en daarop zijn ook de transmissieverliezen van toepassing. Als je iets binnen neemt en je stuurt het terug, meet een Ferrarismeter deze niet.
Bij een digitale meter wordt zoveel keren per seconde de inkomende hoeveelheid vermogen berekend a.h.v. de hoeveelheid stroom en de spanning. Dit product en het verbruik in de tijd wordt dan uitgedrukt in kWh.
Met de terugvloeiende stroom, reden waarom het blindstroom wordt genoemd, wordt geen rekening gehouden. Dus die betaal je gewoonweg mee.

Samengevat: een Ferrarismeter meet het effectief vermogen en een digitale meter het schijnbaar vermogen. Je mag twee keer raden wat het meeste is...
Ik denk ook dat het zo werkt.
Ik hoop dat er mensen zijn die er tabelekes over bijhouden, zodat we binnen enkele jaren hier over kunnen debatteren.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:10   #763
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Chinese leds 0,5-0,6
condensatorbatterij....
De goedkope LED lampen hebben een arbeidsfactor van 0,5, dat klopt. Omdat ze gebruik maken van een capacitieve spanningsdeler om 220 V AC om te zetten in laagspanning DC. Duurdere LED lampen maken gebruik van buck-converters.

Maar goed, ondanks de slechte arbeidsfactor blijft dit een capacitieve last en resulteert dus in negatieve blindstroom. Gemiddeld genomen is de belasting van het net inductief (met positieve blindstroom), dus feitelijk gaan die mekaar opheffen. Over ledlampen zou ik me aldus geen zorgen maken, ik ben er zeker van als de waterpomp of wasmachine hier werkt, die ledlampen dat niet gaan compenseren...

En wat betreft het meten van reactief verbruik (opgenomen blindvermogen): zelfs al zou men dit kunnen meten bij particulieren, wat men nu al doet bij bedrijven: men telt niet het op bij het actief verbruik (die verhaaltjes van mijn slimme meter meet meer kloppen zeker niet in deze context). Men meet met de twee waarden apart, actief verbruik in KWh en reactief verbruik in kVArh - omdat verschillende tarieven gelden op de twee. Reactief verbruik heeft veel lagere tarieven en ik geloof dat er bij bedrijven een kosteloze forfait is - pas wanneer men een forfaitaire hoeveelheid reactief verbruik overschrijdt wordt er aangerekend.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:16   #764
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De goedkope LED lampen hebben een arbeidsfactor van 0,5, dat klopt. Omdat ze gebruik maken van een capacitieve spanningsdeler om 220 V AC om te zetten in laagspanning DC. Duurdere LED lampen maken gebruik van buck-converters.

Maar goed, ondanks de slechte arbeidsfactor blijft dit een capacitieve last en resulteert dus in negatieve blindstroom. Gemiddeld genomen is de belasting van het net inductief (met positieve blindstroom), dus feitelijk gaan die mekaar opheffen. Over ledlampen zou ik me aldus geen zorgen maken, ik ben er zeker van als de waterpomp of wasmachine hier werkt, die ledlampen dat niet gaan compenseren...

En wat betreft het meten van reactief verbruik (opgenomen blindvermogen): zelfs al zou men dit kunnen meten bij particulieren, wat men nu al doet bij bedrijven: men telt niet het op bij het actief verbruik (die verhaaltjes van mijn slimme meter meet meer kloppen zeker niet in deze context). Men meet met de twee waarden apart, actief verbruik in KWh en reactief verbruik in kVArh - omdat verschillende tarieven gelden op de twee. Reactief verbruik heeft veel lagere tarieven en ik geloof dat er bij bedrijven een kosteloze forfait is - pas wanneer men een forfaitaire hoeveelheid reactief verbruik overschrijdt wordt er aangerekend.
Akkoord, maar wat denk je nu, gaan ze de KVArh mee tellen of niet? Ik denk dat ze zich wat de particuliere klanten betreft daar niet veel van gaan aantrekken. Ze gaan gewoonweg het schijnbaar vermogen meten en afrekenen m.i.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 11:31   #765
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niks complot, gewoon een methode om meer geld uit de zakken van de mensen te kloppen.
Juist. In plaats van 3500kWh ga ik nu 7500kWh betalen. En zo pikken ze telkens weer wat van uw inkomsten af. 1000€ hier, duizend Euro daar, een paar honderd € ergens anders....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 12:48   #766
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Juist. In plaats van 3500kWh ga ik nu 7500kWh betalen. En zo pikken ze telkens weer wat van uw inkomsten af. 1000€ hier, duizend Euro daar, een paar honderd € ergens anders....
Hetzelfde met het water.

Eerst promoten om regenwater op te vangen (wat niet iedereen kan en dan het comfort tarief invoeren. (Meer dan 8 euro per m³).


De Vlaming probeert te besparen, de intercommunales blijven evenveel binnenrijven.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 12:56   #767
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hetzelfde met het water.

Eerst promoten om regenwater op te vangen (wat niet iedereen kan en dan het comfort tarief invoeren. (Meer dan 8 euro per m³).


De Vlaming probeert te besparen, de intercommunales blijven evenveel binnenrijven.
Er was in het verleden al eens gezegd dat met het steeds opdrijven van de prijzen per eenheid de intercommunales hun eigen doodvonnis tekenen. Immers, des te duurder de prijs per eenheid, des te hoger de impuls om met alternatieven gaan te werken, die maken dat de kost per eenheid verdeeld moest worden over nog minder eenheden.

Oplossing (tussentijds) is niet meer berekenen op kost per eenheid, maar voor aansluiting, capaciteit, enz.

Volgende stap zal zijn standalone toepassingen. De vraag is hoe men daar op zal reageren? Verplicht aansluiten iemand?
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 24 januari 2021 om 12:57.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 13:02   #768
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Juist. In plaats van 3500kWh ga ik nu 7500kWh betalen. En zo pikken ze telkens weer wat van uw inkomsten af. 1000€ hier, duizend Euro daar, een paar honderd € ergens anders....
Ge zijt toch niet gierig geworden?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 13:05   #769
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ge zijt toch niet gierig geworden?
Er is een verschil tussen gierig en dom.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 13:51   #770
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.416
Standaard

In de Zevende Dag was ook Demir. En het draaide uit zoals ik voorspeld had. Ondanks mevrouw Demir niets met de zonnepanelenramp te maken heeft, kan ze er voor opdraaien.
Haar afwentelen op de belastingsbetaler wordt echt niet gesmaakt.
En haar, enorm doorzichtige en allicht van bovenaf opgelegde poging om het debacle tot bij de sossen te herleiden, is totaal mislukt.
Het was wel moedig van haar om daar te gaan zitten, maar hoe dan ook zij en bij uitbreiding de N-VA delen mee in de klappen die de politiek met deze oplichterij van de burger, door de Vlaamse regering, krijgt.

Eigenlijk hadden Tommelein en Peeters daar moeten zitten zweten !
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 14:18   #771
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
In de Zevende Dag was ook Demir. En het draaide uit zoals ik voorspeld had. Ondanks mevrouw Demir niets met de zonnepanelenramp te maken heeft, kan ze er voor opdraaien.
Haar afwentelen op de belastingsbetaler wordt echt niet gesmaakt.
En haar, enorm doorzichtige en allicht van bovenaf opgelegde poging om het debacle tot bij de sossen te herleiden, is totaal mislukt.
Het was wel moedig van haar om daar te gaan zitten, maar hoe dan ook zij en bij uitbreiding de N-VA delen mee in de klappen die de politiek met deze oplichterij van de burger, door de Vlaamse regering, krijgt.

Eigenlijk hadden Tommelein en Peeters daar moeten zitten zweten !
In de Vlaamse regering, toen Tommelein en Peeters verantwoordelijk waren, zat ook de NVA....
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 24 januari 2021 om 14:19.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 14:30   #772
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er is een verschil tussen gierig en dom.
Heb je daar lang over nagedacht?

Ik ben niet begonnen over "de gierigaards" hier in deze draad. Soit ik vind dat sowieso grappig.

Er zijn er die stoefen dat ze er extra 5 € per 100 km doordraaien bij het autorijden (tov Lowie van der Sichel), omdat ze gewoonweg lekker een fijne dikke plofbak willen rijden. OK no problemo.

Als ze 20.000 km per jaar doen is dat 1000 € extra per jaar enkel aan benzine.

Maar owee hunnen elentriek wordt eens duurder.

(mijnen elentriek is overigens ~ 1 cent/kWh goedkoper geworden, ben ik nu minder dom? )
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 14:49   #773
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ge zijt toch niet gierig geworden?
Ik vind dat, met +/- 80% dat direct en indirect van mijn loon naar de diverse regeringen vloeit, dat al meer dan voldoende is.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 24 januari 2021 om 15:03.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 14:51   #774
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je daar lang over nagedacht?

Ik ben niet begonnen over "de gierigaards" hier in deze draad. Soit ik vind dat sowieso grappig.

Er zijn er die stoefen dat ze er extra 5 € per 100 km doordraaien bij het autorijden (tov Lowie van der Sichel), omdat ze gewoonweg lekker een fijne dikke plofbak willen rijden. OK no problemo.

Als ze 20.000 km per jaar doen is dat 1000 € extra per jaar enkel aan benzine.


Maar owee hunnen elentriek wordt eens duurder.

(mijnen elentriek is overigens ~ 1 cent/kWh goedkoper geworden, ben ik nu minder dom? )
Dat is eigen keuze.
Dit wordt ons door de strot geramd met het negeren van vroegere afspraken en beloftes.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 24 januari 2021 om 14:51.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 15:01   #775
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Vertrouw nooit de Vlaamse regering. Ze weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn kwa energiebeleid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 15:03   #776
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vertrouw nooit de Vlaamse regering. Ze weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn kwa energiebeleid.
Vertrouw GEEN ENKELE regering.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 15:04   #777
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat is eigen keuze.
Dit wordt ons door de strot geramd met het negeren van vroegere afspraken en beloftes.
Daaraan kun je idd niets aan doen.

Maar je hebt het ook over andere "diefstal":

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Juist. In plaats van 3500kWh ga ik nu 7500kWh betalen. En zo pikken ze telkens weer wat van uw inkomsten af. 1000€ hier, duizend Euro daar, een paar honderd € ergens anders....

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2021 om 15:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 15:05   #778
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Vertrouw GEEN ENKELE regering.
Emigratie naar?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 15:21   #779
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vertrouw nooit de Vlaamse regering. Ze weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn kwa energiebeleid.
Dat is algemeen,voor iedere regering.

Mensen met technische achtergrond worden zelden of niet politicus,en raken ook amper tot in de kabinetten.....Het is niet het soort job dat aanspreekt voor mensen die eigenlijk aangetrokken zijn tot wetenschap en techniek..

Resultaat is dat er ganse kieslijsten zijn,van alle partijen waar echt zo niemand op staat en we dus geconfronteerd worden met advokaten,communicatiewetenschappers,sociaal assistenten etc die "beleid" voeren....

Ze luisteren naar lobbygroepen van de "groene energie-industrie" waar wel degelijk allerlei bekwame technici in toeven.Echter is het doel van deze firmas om centen te tanken,zoals iedere firma probeert te doen.Hun doel is NIET om "groen" te zijn,dat is quatch voor op hun website en in hun foldertjes...


EN zo zijn we waar we zijn....

Laatst gewijzigd door kelt : 24 januari 2021 om 15:22.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 15:23   #780
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dat is algemeen,voor iedere regering.

Mensen met technische achtergrond worden zelden of niet politicus,en raken ook amper tot in de kabinetten.....Het is niet het soort job dat aanspreekt voor mensen die eigenlijk aangetrokken zijn tot wetenschap en techniek..

Resultaat is dat er ganse kieslijsten zijn,van alle partijen waar echt zo niemand op staat en we dus geconfronteerd worden met advokaten,communicatiewetenschappers,sociaal assistenten etc die "beleid" voeren....

Ze luisteren naar lobbygroepen van de "groene energie-industrie" waar wel degelijk allerlei bekwame technici in toeven.Echter is het doel van deze firmas om centen te tanken,zoals iedere firma probeert te doen.Hun doel is NIET om "groen" te zijn,dat is quatch voor op hun website en in hun foldertjes...


EN zo zijn we waar we zijn....

De Vlaamse regering kondigt met groot bravoure aan dat ze tegen 2050 iedere woning in Vlaanderen klimaatneutraal willen krijgen (wat dat ook moge betekenen...).

Ze trekken er....120 euro per woning voor uit.

Allez ja....incompetent noem ik dat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be