Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2021, 15:58   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ahum...

Ik had het over '...Is dat met een normaal gebruik van een wagen ook zo ?
Ik vrees van niet....'
Bij mijn weten is er geen enkele wagen die vele tonnen rotsblokken gaat laden.

Maar als je met een EV in bergachtig gebied rijdt, moet je niet panikeren eens je op de top van die berg bent en enkel nog moet afdalen, het rijbereik zal zelfs navenant kunnen toenemen bij het afdalen (negatief verbruik). (neem gewoon een filmpje van Nyland, er is eentje met een Tesla model X met caravan van 1600 kg)

Citaat:
Jij beweerde dat het gewicht van een auto geen invloed had ?
Waar beweerde ik dat? Wil je me iets in de mond leggen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom? Neen bij een EV is gewicht niet echt relevant zelfs quasi verwaarloosbaar, wetenschappelijk aangetoond.

Citaat:
Je had zelfs een voorbeeldje gepost waar een zwaardere wagen minder zou verbruikt hebben ?
Blijkbaar heb je ook een leesprobleem en stel je maar rare vraagjes? Dezelfde zwaarder geladen wagen is het. Niet zwaardere wagen tov een lichtere wagen moest je dat bedoelen.

Is dat een sport ofzo? Als dat wetenschappers in die omstandigheden en 100 km testafstand onder bepaalde omstandigheden en rijstijl dat zo gemeten hebben kan dat wel eens zijn ja. Recuperatief rijden noemt men dat. Doe er 100 of 200 kg bij en het verbruik kan zelfs verminderen (dat hebben ze gemeten) bij stop and go rijden, zoals menige stedelijke rijcyclus wel eens duidelijk maakt. Maar blijkbaar zijn die metingen binnen de meettolerantiegrenzen zoals ook te lezen is. Het verbruik gaat amper omhoog of is bijna verwaarloosbaar want pakweg 0,5 kWh/100 km meer.


Probeer nog eens alles te lezen, en ook wat er in het vet staat:

Naar eigen zeggen heeft de Tesla een leeggewicht van 2.200 kilo, waar de i3 slechts 1.320 tot 1.460 kilo weegt. Met één chauffeur achter het stuur had de Tesla 17,77 kilowattuur (kWh) aan elektriciteit nodig om 100 kilometer te rijden.

Werd dezelfde wagen geladen met 100 kilo aan kiezelsteen, dan daalde het verbruik zelfs licht tot 17,67 kWh. Werd dat gewicht echter verhoogd naar 300 kilo, dan verbruikte de Tesla 17,87 kWh.

Elektrische auto wint energie terug bij remmen

Volgens Welt am Sonntag vallen de testresultaten binnen de bandbreedte van de meetfouten en zou het brandstofverbruik door het extra gewicht met maximaal 0,6 procent stijgen.

De reden? Tijdens het remmen treedt energierecuperatie op, waarbij meer energie teruggewonnen wordt naarmate de auto zwaarder is.

De conclusie van de onderzoekers van het Car Instituut luidt dan ook dat een lichtgewichtconstructie “vrijwel geen rol” speelt.

Het zwaarder belasten van elektrische auto’s veroorzaken dus geen enorme toename van het energieverbruik. Het maximale verschil tussen dat werd gemeten, bedroeg 0,57 kilowattuur, wat volgens de studie overeenkomt met een stijging van het brandstofverbruik met 0,3 liter per 100 kilometer.

De invloed van herwinning van energie tijdens de rit werd ook bevestigd in de test met de BMW i3: met slechts één bestuurder kon 3,62 kWh aan energie worden teruggewonnen; beladen werd met 300 kilo leverde de herwinning al 4,17 kWh op.




Als de vertaling van bussinessinsider je niet bevalt het adres van de Universiteit Duisburg-Essen kan ik je ook geven. Wat kan mij dat nu schelen. Lees toch eens dat wat mijn mening daarover is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een volgeladen E-wagen zal dus verhoudingsgewijs minder rijbereik verliezen tov een volgeladen fossiele wagen.
Citaat:
Allemaal elektrische wel te verstaan, dus sleur er geen diesels of andere bij aub.
Oef.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2021 om 16:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 16:08   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waar u op wijst is het oude systeem van trams treinen, en grotere rolbruggen.
Waar de aandrijfmotoren kortgesloten worden, maar met een dikke weerstand erbij, om te voorkomen dat het remmen te grof wordt.
Wordt nog steeds gebruikt op systemen waarbij het terugvoeren van stroom naar de bron niet mogelijk is.
Op mijn draaibankje thuis heb ik op de frequentiesturing een 150W weerstand zitten, die aardig heet wordt als ik een zwaar stuk snel afrem via het bedieningspaneel (meestal laat ik die gewoon uitbollen, veel vriendelijker voor alle componenten)

Maar dikke accu's met een goed BMS zijn prima in staat de regeneratief opgewekte vermogens te verteren en op te slaan.

En neen, het is geen boerenbedrog. Dat er boven nog een paar diesel-bulldozers en graafmachines in gebruik zijn is mogelijk, maar voor dezelfde moeite zijn het kabelgevoede monsters, zoals de Bagger 288.
Wat wel een punt is, het extra gewicht dat naar beneden komt, awel, da's energie die moeder aarde heel lang geleden gebruikt heeft om al die massa zo hoog te krijgen. En dat zijn 2 bronnen. Kernenergie (vervalwarmte van de isotopen in de aardkern) of getijdenenergie (dank u wel universum, om moeder aarde, Gaia, een tweelingzusje, Luna, te geven)
Nee, ik verwijs naar de systemen waarbij men via door zwaartekracht aangedreven transport middelen zaken naar lager gelegen plaatsen brengt.
Heel de boel doet eigenlijk niets anders dan een oude watermolen.
Zwaartekracht omzetten in energie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 16:34   #63
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, ik verwijs naar de systemen waarbij men via door zwaartekracht aangedreven transport middelen zaken naar lager gelegen plaatsen brengt.
Heel de boel doet eigenlijk niets anders dan een oude watermolen.
Zwaartekracht omzetten in energie.
Dus, het transport van massa van hoger gelegen plaatsen kan resulteren in een positief energie-omzettings coëfficient?

Ten andere, die dumper doet eigenlijk hetzelfde als het Hellend Vlak van Ronquires, maar zonder de infrastructuur en beperkingen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 16:42   #64
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
....
Citaat:
Jij beweerde dat het gewicht van een auto geen invloed had ?
Waar beweerde ik dat? Wil je me iets in de mond leggen?
...
Hier.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
....
Dit illustreert wel hoe vluchtig hype rond lichte materialen is. Een recente studie toont aan waarom. Onderzoekers van het CAR Instituut aan de Universiteit Duisburg-Essen ontdekten dat het gewicht van een elektrische auto niet bepalend is voor het bereik, aldus Welt am Sonntag.

Sterker nog, soms is zelfs het omgekeerde het geval en verbruiken voertuigen minder energie naarmate ze zwaarder zijn. BMW had zich dan ook alle research en kosten voor een lichtgewicht carrosserie kunnen besparen.....
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 7 maart 2021 om 16:43.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 16:46   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Hier.
Dat heb ik niet beweerd dat is de geplakte (vertaalde) tekst van businessinsider. Serieus blijven aub.

Dit schreef ik ook:
Citaat:
Als de vertaling van bussinessinsider je niet bevalt het adres van de Universiteit Duisburg-Essen kan ik je ook geven. Wat kan mij dat nu schelen. Lees toch eens dat wat mijn mening daarover is.
Vooral dwars liggen is een van je hobbys?

Wat je daar overigens in het vet gezet hebt is een vrije vertaling van bussinessinsider, zogezegd uit de Welt am Sonntag.
Awel ik heb de tekst voor me liggen, nergens wordt dat specifiek beweerd:

https://www.uni-due.de/~hk0378/publi...71203_WAMS.pdf

Wat er wel in staat is dat het gewicht van een EV bijna verwaarloosbaar is, men kan die pakweg halve kWh veel goedkoper terugwinnen door de klimatisering van de wagen iets efficiënter te maken.

Wat bussinessinsider daar overigens schreef gaat over het rijbereik en niet over het verbruik, steek die 150 kg gewonnen door lichtbouw in een groter batterijpack en uw rijbereik verhoogt alvast met 100 km. Dus wat vind jij verkeerd aan die context over lichtbouw?

Dit illustreert wel hoe vluchtig hype rond lichte materialen is. Een recente studie toont aan waarom. Onderzoekers van het CAR Instituut aan de Universiteit Duisburg-Essen ontdekten dat het gewicht van een elektrische auto niet bepalend is voor het bereik, aldus Welt am Sonntag.

Professor Dudenhöffer overigens directeur van CAR beweert dat zelfs een intelligente kleurpigmentering van de E-wagen evenveel of meer invloed kan hebben als het gewicht. (laatste alinea)

Laatst gewijzigd door Micele : 7 maart 2021 om 17:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 17:05   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dus, het transport van massa van hoger gelegen plaatsen kan resulteren in een positief energie-omzettings coëfficient?

Ten andere, die dumper doet eigenlijk hetzelfde als het Hellend Vlak van Ronquires, maar zonder de infrastructuur en beperkingen.
Ongeveer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 20:35   #67
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat heb ik niet beweerd dat is de geplakte (vertaalde) tekst van businessinsider. Serieus blijven aub.

Dit schreef ik ook:


Vooral dwars liggen is een van je hobbys?....
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 7 maart 2021 om 20:36.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 20:47   #68
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Je zou het op je slecht vel kunnen steken nietwaar?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 21:00   #69
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je zou het op je slecht vel kunnen steken nietwaar?
Ik weet niet wat er in deze draad gaande is maar ik maak hier 2 opmerkingen (of stel 2 vragen) en het kot wordt hier te klein.

En dat je geen slecht woord mag zeggen over elektrische wagens dat weet ik ondertussen ook wel al.
Ik ben dan nog expliciet voorzichtig geweest met mijn vraagjes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Hey,

ik stelde alleen maar en vraag zenne, je moet je daar voor niet zo opwinden. Ik heb zeker niet de intentie om iets af te breken wat elektrische wagens betreft, of erger te beweren dat er iets fake zou zijn. Wees gerust. Ik weet dat dit heilig is voor u en wens geen ambras op dat gebied te hebben. .....
Dat is dus dwars liggen....

'k zal in't vervolg nog voorzichtiger moeten zijn zekers ?
Djeezes....
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 7 maart 2021 om 21:10.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 21:08   #70
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Gewicht heeft geen invloed bij BEV's...?

Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 22:19   #71
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En bij een tankstation om de reservoirs te vullen, dus afgelegde weg en rit van de tankvrachtwagens, en tel er de zeeweg van de olietankers ook maar bij, en dan vergeet ik nog de tijd van het opboren, het bouwen van de boortorens, de dieselgeneratoren die bij het oppompen nodig zijn de hele reutemeteut, de olierampen, de olieoorlogen. De enorme olievervuilingen, de fijnstofziektelast en doden enzovoort. lol

Je bent paranoide aan het worden. Het is geen laadbak maar een laadpaal zoals een enorm DC-stopcontact. Er is trouwens maar 3% verlies bij DC-laden.


Een Guinness World Record krijg je NOOIT met een leugen.
EV veroorzaakt ook fijnstof ....meer gewicht is meer bandenslijtage....en het lithium winnen tot een afgewerkte een afgewerkte batterij zijn ook vele stappen en veel afgelegde weg en nadien de elektriciteit maken
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2021, 23:07   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Korte demo van recuperatief rijden, batterij wordt gemiddeld 2,2 kWh bijgeladen over ~10 km afdalend rijden.

(in het begin van het filmpje na 1 min en 0,4 km is er een kort oponthoud, maar daarna is het bijna overal bergaf)

Citaat:
The descent is 670 m/2200 ft. Weight of car and trailer is 3000 kg/6600 lb. The total distance was 10 km/6 mi. Total energy gained: 2.2 kWh

https://www.youtube.com/watch?v=5T6Yoym0POw
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2021, 18:38   #73
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tussen wit en zwart zit heel veel grijs, en zelfs heel mooie grijstinten zoals zilver of andere metaalkleurtjes.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2021, 18:45   #74
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Op weg naar 150 kleurige EV-modellen in 2021.

https://ev-database.nl/cheatsheet/ve...ektrische-auto

https://ev-database.nl/cheatsheet/ac...ektrische-auto
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 05:05   #75
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
En dat je geen slecht woord mag zeggen over elektrische wagens dat weet ik ondertussen ook wel al.
Ik ben dan nog expliciet voorzichtig geweest met mijn vraagjes.


Dat is dus dwars liggen....

'k zal in't vervolg nog voorzichtiger moeten zijn zekers ?
Djeezes....
Inderdaad oppassen dingen worden hier nogal vlug eens verkeerd geïnterpreteerd mocht ik ook al ondervinden.

Maar van mij mogen ze hun elektrische ellende houden zolang ze willen. Ik sta niet te springen voor die miserie.
Trouwens je kan er van uitgaan dat de impact op mens en milieu nog groter zal zijn als met de wagens rijdende op fossiele brandstof. Maar dat zal uiteraard maar blijken nadat iedereen er een heeft moeten kopen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 07:55   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad oppassen dingen worden hier nogal vlug eens verkeerd geïnterpreteerd mocht ik ook al ondervinden.

Maar van mij mogen ze hun elektrische ellende houden zolang ze willen. Ik sta niet te springen voor die miserie.
Nu voor mensen die enkel op verharde wegen binnen bouwde kommen rijden en geen 400km per dag rijden, alle dagen thuis zijn en daarnaast over een eigen stelplaats met zonnenpanelen beschikken, is de EV geen miserie.
Op lange termijn is het zelfs een deftige besparing in kosten.


Citaat:

Trouwens je kan er van uitgaan dat de impact op mens en milieu nog groter zal zijn als met de wagens rijdende op fossiele brandstof. Maar dat zal uiteraard maar blijken nadat iedereen er een heeft moeten kopen.
Dat is dus afwachten.
het zal vooral afhangen van de manier waarop de benodigde stroom word opgewekt.
Gebeurd dat via hernieuwbare bronnen, die geen warmte en/of CO uiitstoot hebben, of gebeurd het via fossiele brandstoffen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 09:24   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Een zilveren EV-beestje die Ioniq 5 van Hyundai die alvast de recordoplaadtijden van een Tesla (topic) minstens zal evenaren.

(10-80%) of 70% bijladen in 18 minuten -aan een 350 kW laadpunt- is alvast Tesla- of Porsche-niveau. Maar ook aan een klassiek 150 kW-laadpunt gaat dat in 26 minuten. (zie tabel onderaan). Of ~100 km erbij in 5 minuten om vlot op de bestemming te geraken.

De Ioniq 5 heeft een 800V-batterijpack, de 4 versies.

Zou in juni op de Europese markt zijn. Als deze wagens in Tsjechië (nieuwe fabriek) of Turkije gebouwd worden zal de prijs niet al te duur zijn. Want de uitrusting is compleet, het batterijpack is ook V2L-compatibel en kan dus ook vermogen leveren naar andere electrische apparaten, 2 outputs tot 3,6 kW!

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/n...8f42e1717.html



Een nieuw automerk? Ja en nee, de elektrische Ioniq 5 is een nieuwe elektrische middenklasser van Hyundai. Maar de Zuid-Koreanen maken van het eerste deel van zijn voornaam meteen ook zijn familienaam.

De 4.635 millimeter lange Ioniq 5 wordt een middelgrote CUV genoemd, hij laat zich dan ook eerder catalogeren als een crossover dan als een hatchback. Maar goed, laat het ons vooral als een nieuwe concurrent voor wagens als de Tesla Model 3 en Volkswagen ID.3 en ook ID.4 zien. Op een speciaal en dus exclusief voor een elektrische aandrijving ontworpen en E-GMP (van Electric-Global Modular Platform) gedoopt platform staat een koetswerk dat er in elk geval helemaal anders uitziet dan alles wat we al van moedermerk Hyundai kennen.

Tenzij we teruggaan tot de Pony, de allereerste seriewagen van het merk van zowat 45 jaar geleden. Daar doen de vrij hoekige vormen van de Ioniq 5 inderdaad wel een beetje aan denken, de designers beloven alvast dat we gelijkaardige looks nog op andere en dus toekomstige Ioniq-modellen zullen terugzien. Deze 5 komt met een wielbasis van 3 meter, samen met de vlakke vloer doet dat het allerbeste verhopen voor de zitruimte.

Universal Island

Elektrische auto’s bieden ook nieuwe mogelijkheden inzake de inrichting van het interieur, deze Ioniq 5 verrast met een Universal Island gedoopte en over een afstand van 14 centimeter verplaatsbare centrale console. De elektrisch verstelbare stoelen vooraan zijn zo’n 30% ‘dunner’ dan deze uit de gemiddelde auto, wat voor extra beenruimte voor de achterpassagiers zorgt. Voor die stoelen en evengoed de bekleding van de deuren, het plafond en de vloer zouden duurzame en dus milieuvriendelijke(re) materialen zijn gebruikt, waaronder zelfs gerecycleerde petflessen. In de koffer is er plaats voor 531 tot 1.591 liter bagage.

Het dashboard heeft twee schermen van elk 12 duim, het eerste (van het aanraaktype) voor het infotainment en het tweede voor de instrumenten. Ook dat laatste kan op diverse manieren worden geconfigureerd. Evengoed beschikbaar is een head-updisplay met een stukje virtuele realiteit. En al even vanzelfsprekend zijn de vele rijhulpsystemen, met nog meer SmartSense-snufjes voor (deels) autonoom rijden dan gelijk welke tot nu toe gelanceerde Hyundai.

Laden en lossen

Maar we moeten het nog over het allerbelangrijkste ‘onderdeel’ van de auto hebben, namelijk zijn elektrische aandrijving. Er komen verschillende varianten met batterijen van 58 tot 72,6 kWh. Het topmodel krijgt twee elektromotoren. Die achteraan is 211 pk en 350 Nm sterk, die vooraan levert 95 pk en 255 Nm. Deze variant heeft dus vierwielaandrijving, accelereert van 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden en pronkt met een rijbereik van zo’n 480 kilometer. Maar er komen ook Ioniqs met alleen de achterste motor, desgewenst dus ook met een kleinere accu. In het instapmodel beschik je over 170 pk en 350 Nm en spurt je naar de 100 in 8,5 seconden. De Ioniq 5 mag ook tot 1.600 kilo slepen.

De batterij kan een laadinfrastructuur van zowel 400 als 800 volt aan, zonder dat er nog extra componenten of adapters nodig zijn. Hyundai heeft een patent op het systeem, aan een laadstation van 350 kW kan een tot 10% gereduceerde batterijcapaciteit in slechts 18 minuten weer aan 80% zitten. Vijf minuten volstaan voor een bereik van 100 kilometer, toch volgens de gedane WLTP-meeting. Omgekeerd kan je met de batterij van de auto ook andere elektrische toestellen van energie voorzien, ook als de elektromotoren niet werken. Er zijn daar twee zogeheten V2L-aansluitingen voor voorzien, waarvan eentje onder de achterbank.
Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1381/Hyu...Q-5-Project-45

Snelladen van Hyundai IONIQ 5 Project 45 (10 -> 80%)

• Maximaal: het piekvermogen geleverd door de snellader
Gemiddeld: het gemiddelde laadvermogen geleverd door de snellader over een sessie van 10% tot 80%
• Tijd: de tijd benodigd om van 10% tot 80% op te laden
• Snelheid: de gemiddelde snelheid waarmee van 10% tot 80% geladen wordt.

Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid

CCS (50 kW DC) 50 kW 50 kW 64 min 260 km/u
CCS (100 kW DC) 100 kW 90 kW* 36 min 470 km/u
CCS (150 kW DC) 150 kW 125 kW* 26 min 660 km/u
CCS (175 kW DC) 175 kW 140 kW* 23 min 740 km/u
CCS (350 kW DC)| 232 kW* |175 kW* |18 min | 950 km/u

* = Snellaadvermogen beperkt door het voertuig.

De daadwerkelijke laadsnelheid kan door o.a. buitentemperatuur, staat van de accu en rijstijl afwijken van de getoonde gegevens.
Voor de geïnteresseerden, laat je begeesteren door die Brit van Fully Charged:

Citaat:
Hyundai Ioniq 5 Launch - Has Hyundai taken Electric Cars to the next level? | Fully Charged CARS

https://www.youtube.com/watch?v=Den_4COV1zk

Timestamps:
0:00? Introduction
0:46? So many EVs
1:00? Some stand outs
1:25? Rather excited
2:10? Impressive efficiency
2:36? I-Pace Vs Kona
3:20? How Hyundai?
3:36? Battery options
3:55? 220 kW DC!
4:54? Vehicle-to-load?
5:33? Car-to-car charging
6:47? Plush interior
6:56? Slim seats
7:18? Flat floor
7:57? Recycled bottles
8:14? Desperate to drive
8:35? Patreon thank yous!
9:37? Support & join

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2021 om 09:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 09:56   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad oppassen dingen worden hier nogal vlug eens verkeerd geïnterpreteerd mocht ik ook al ondervinden.
Ik zal dan niet meer braafjes een antwoord geven met aantonende links.

Want ook de correcte antwoorden leiden tot eindeloos gejank. Jij bent het bewijs.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 09:58   #79
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Trouwens je kan er van uitgaan dat de impact op mens en milieu nog groter zal zijn als met de wagens rijdende op fossiele brandstof. Maar dat zal uiteraard maar blijken nadat iedereen er een heeft moeten kopen.
Voel je vooral niet gehinderd uw flodderbewering aan te tonen, of te staven met een geloofwaardige link.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2021, 10:11   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat is dus afwachten.
het zal vooral afhangen van de manier waarop de benodigde stroom word opgewekt.
Dat is geweten.

Citaat:
Gebeurd dat via hernieuwbare bronnen, die geen warmte en/of CO uiitstoot hebben, of gebeurd het via fossiele brandstoffen.
Dat is geweten, en zal met de volgende jaren steeds een hoger aandeel hernieuwbaar hebben. Zie klimaatakoord van Parijs.

Een gemiddelde ICE stoot alleen al aan CO2-equivalent - levenscyclus! - vandaag al bijna 3 maal meer uit dan een gemiddelde electrische wagen.

En het rood streepje is voor 2030 geschat, dan is het 4 maal meer dan de EU-stroommix.



https://www.transportenvironment.org...-electric-cars (met tool naargelang wagen en land waar je meestal rijdt)

- We have taken into account all possible criteria such as the amount of CO2 emitted when electricity is produced or fuel is burnt, as well as the carbon impact of resource extraction for batteries or of building a power plant.

- We find out that electric cars in Europe emit, on average, almost 3 times less CO2 than equivalent petrol/diesel cars.

- In the worst case scenario, an electric car with a battery produced in China and driven in Poland still emits 22% less CO2 than diesel and 28% less than petrol. And in the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 80% less CO2 than diesel and 81% less than petrol.

- We also see that electric cars will reduce CO2 emissions four-fold by 2030 thanks to an EU grid relying more and more on renewables.


Moogt je ook lezen, een visienota UGent:
Citaat:
https://www.ugent.be/ea/nl/actueel/n...che-voertuigen
ie-net visienota over elektrische voertuigen
(16-12-2020)
(...)
Deze nota geeft met de elektrische auto voor particulier gebruik een helikopterzicht over de impact van de integratie van elektrische voertuigen op het energieverbruik en het laagspanningsdistributienet in Vlaanderen tot 2030. De federale overheid heeft zich geëngageerd om alle nieuwe bedrijfswagens tegen 2026 emissievrij te maken. Vlaanderen wil de komende 5 jaar ook sterk investeren in de installatie van laadpalen.

Met de snelle technologische evoluties zal de expertengroep in deze nota een aantal veronderstellingen aannemen. Gevolg hiervan is dat ze steeds zullen uitgaan van het “Business-as-Usual” scenario met zijn impact op de huidige situatie. Ze beroepen zich op al gemaakte studies van het Federaal Planbureau en Synergrid, die resp. spreken van 400.000 en 1.500.000 EVs (elektrische voertuigen) tegen 2030, en een aantal relevante statische gemiddelden om tot de essentie te komen van hun adviezen. Vanuit dit algehele perspectief willen ze in deze nota het deelaspect toelichten wat de evoluties zijn van de integratie van de elektrische wagen voor personenvervoer en zijn impact op onze distributienetten en het energiesysteem in zijn geheel, met andere woorden, hoe krijgen we deze wagens ingeplugd in ons elektriciteitsnet.

https://www.ugent.be/ea/nl/visienota

Laatst gewijzigd door Micele : 10 maart 2021 om 10:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be