Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2019, 23:23   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Spa blauw.
Kijk ik heb wel een bron

Citaat:
https://www.hln.be/reizen/spaarzame-...egen~ad2894c7/

ANWB @ANWB
Op jacht naar goedkope benzine in Luxemburg strandde er in 2011 66 mensen met een lege tank langs de Belgische snelweg http://goo.gl/k57Qg

10:59 AM - Jul 12, 2012
Ik heb nog een bron van 66 Nederlanders die zonder brandstof vielen op een zomer: (geregistreerd door de pechdienst, het kunnen er meer zijn)

Straf hé.
Ferm rijbereik.

Citaat:
Het aantal achtergelaten auto’s en caravans uit Nederland zorgt stilaan voor ernstige problemen op de Ardeense autosnelwegen. De Nederlanders vermijden de tankstations in eigen land en in België om goedkoper in Luxemburg te kunnen tanken. Velen halen de grens met het Groothertogdom Luxemburg niet.

Het probleem heeft intussen zulke dimensies aangenomen dat de Nederlandse automobielclub ANWB zich mengt. Ze waarschuwt de autobestuurders vrijdag voor valse spaarzaamheid en roept hen op tijdig te rusten en brandstof te tanken.

Een liter benzine is in Luxemburg ongeveer 30 tot 35 eurocent goedkoper dan in Nederland. Veel Nederlandse vakantiegangers nemen daarom een tussenstop in Luxemburg om naar Frankrijk door te reizen.
Opgelet, er zijn hier forummers die het verbruik van hun ICE onbelangrijk vinden omdat ze toch overal snel kunnen tanken en een enorm rijbereik hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2019 om 23:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 23:27   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kijk ik heb wel een bron


Ik heb nog een bron van 66 Nederlanders die zonder brandstof vielen op een zomer: (geregistreerd door de pechdienst, het kunnen er meer zijn)

Straf hé.
Ferm rijbereik.
En nu een over EV met een lege batterij.
Veel kans dat het er minder zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 23:28   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En nu een over EV met een lege batterij.
Veel kans dat het er minder zijn.
Ik heb geen gevonden.

Elke EV heeft namelijk een degelijke route en tripplanner waar alle laadpunten opstaan. Die onderschatten hun rijbereik blijkbaar niet. De routeplanner zal wel blijven piepen als ze de volgende snellader moeten nemen.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2019 om 23:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 23:29   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb geen gevonden.
Hoe zou dat komen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 23:31   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe zou dat komen.
Ik denk daarom:

Elke EV heeft namelijk een degelijke route en tripplanner waar alle laadpunten opstaan. Die onderschatten hun rijbereik blijkbaar niet. De routeplanner zal wel blijven piepen als ze de volgende snellader moeten nemen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 23:37   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik denk daarom:

Elke EV heeft namelijk een degelijke route en tripplanner waar alle laadpunten opstaan. Die onderschatten hun rijbereik blijkbaar niet. De routeplanner zal wel blijven piepen als ze de volgende snellader moeten nemen.
Mijn bezinemeter begint ook te piepen als ik moet tanken.
Veel kans dat ik sneller een staton zal vinden dan jij.
Dat zal dus wel de reden niet zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 23:40   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mijn bezinemeter begint ook te piepen als ik moet tanken.
Veel kans dat ik sneller een staton zal vinden dan jij.
Dat zal dus wel de reden niet zijn.
Dan geef me toch een bron hoeveel EV er zonder stroom gevallen zijn.

In NL rijden er al redelijk wat EVs. Wil je het aantal weten?

Zal wslk nu meer dan 30.000 zijn
Citaat:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018...trische-auto-s

Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22 duizend volledig elektrische personenauto’s, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 februari 2019 om 23:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 11:50   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Nog een deskundige gedetailleerde uitleg waarom een verdubbeling van het verbruik niets ongewoon is.

(korte winterritten, koude motor)

Of een bevestiging van de VAB-VITO test in de draadstarter.

https://www.amt.nl/techniek/artikel/...572.1550486137

Hoger brandstofverbruik in de winter (2007-12)

Ik krijg regelmatig vragen van automobilisten die ‘klagen’ over een hoog brandstofverbruik in de winter. Kunt u eens uitleggen waar dit hogere verbruik bij lagere buitentemperaturen precies door veroorzaakt wordt? Proberen de autofabrikanten dit meerverbruik in de winter met technische ontwikkelingen te beperken?

Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.

Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn.

Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren.

Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand.

Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude.

Korte of lange ritten

Hoe korter de ritten, hoe hoger het gemiddelde brandstofverbruik. Als het koud is, worden er tal van verbruikers ingeschakeld om het interieur inclusief de inzittenden op te warmen. Een verdubbeling van het brandstofverbruik is niet ongewoon. Niet voor niets worden er tal van maatregelen genomen om het koelwater en de smeerolie zo snel mogelijk op een hoge temperatuur te krijgen. Elektrische waterpompen worden uitgeschakeld, de waterthermostaat gaat elektronisch naar 105°C, er is een fikse warmtewisselaar om de olie op te warmen, er zijn oliepompen die minder olie rondpompen, elektrische stuurbekrachtigingen beperken het benodigde vermogen ten opzichte van volledig hydraulische systemen, enzovoort.

Fileverkeer

Als er ook nog de nodige tijd wordt stilgestaan, neemt het verbruik verder toe en bereikt het extreme waarden. Vandaar de aandacht voor start-stopsystemen. Uiteraard moet er dan voldoende accucapaciteit zijn om alle verbruikers van stroom te kunnen voorzien. Daarbij gaat het bij koud weer al gauw over 1 tot 2 kW elektrisch vermogen. Via het terugwinnen van remenergie en het bijladen op momenten dat het brandstofverbruik laag is, moeten de accu’s weer worden geladen.

Het zal duidelijk zijn dat het brandstofverbruik in liters per 100 km tot oneindig oploopt als het voertuig stilstaat. Vandaar dat er zo’n grote invloed op het totale verbruik is als er veel en lang gestopt wordt.

Het optrekken kost eveneens extra brandstof. Hoe zwaarder het voertuig hoe meer brandstof het kost om alles in beweging te krijgen. Bij personenauto’s geldt dat elke 100 kg meer gewicht ongeveer 0,1 liter brandstof per 100 km kost. Let wel, dit geldt voor het rijden van de Europese rijcyclus. In de praktijk van alledag en zeker bij lage temperatuur zal het verbruik tijdens accelereren tot een veelvoud toenemen.

Samengevat: het brandstofverbruik neemt meer dan evenredig toe met het dalen van de temperatuur en kan extreme waarden bereiken als er tijdens het rijden van korte afstanden ook nog eens veel wordt stilgestaan. Er worden tal van brandstofbesparende maatregelen getroffen, maar echt laag zal het verbruik onder winterse omstandigheden niet worden.

Eerste publicatie door Redactie AMT op 1 dec 2007
Laatste update: 13 apr 2015

--------

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2019 om 11:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 11:58   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Goschiminou, je refereert een brandstoffenwagen aan een EV wiens vermogen afneemt bij koude temperaturen en neemt ook het rijbereik af...bij het eerste is het verbruik misschien wel hoger maar is het rijbereik niet lager dan bij een EV...afgewogen is een EV nog steeds nadelig in de winter dan in de zomer of je moet een EV altijd binnen in een warme omgeving plaatsen zoals een garage bvb...ergens om het verlies in vermogen in koude temperaturen te kunnen verkleinen, heb dat ergens toch wel gelezen op een andere forum, tot 41 % bij sommige EV's van de meest bekende automerken.


Ik denk dat afname van vermogen uitging in het geval van starten en vertrekken in de open buitenlucht (buiten) maar lees niets over het effect tussen twee mogelijke uitgangspunten bij starten en vertrekken van een EV hieronder bedoeld buiten en/of binnen...???
In de winter in de Alpen gaan rijden en het bereik halveert

https://www.hln.be/auto/autosalon-br...aden~af93b6fd/

Citaat:
Het Duitse Autobild testte 2 jaar geleden elektrische auto’s in de winterse Alpen en stelde vast dat de actieradius meer dan halveerde.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 12:51   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In de winter in de Alpen gaan rijden en het bereik halveert
En bij een verbrandingsmotor daalde het zelfs 70%

Of was het 80%? bron bleitkrant.de

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2019 om 13:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 12:57   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Wat ne zever van iemand die betweterig doet over den diesel.

Ik doe winter en zomer evenveel kilometers met mijne Ford Ranger.

Ne elektrieke otto moet in den winter verwarmen met stroom van de batterij, maar dat zal uiteraard niets maken aan het verbruik.

De elektrieke otto zijn banden zijn altijd op de juiste spanning.

De elektrieke otto heeft geen overbrenging.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 13:09   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik denk daarom:

Elke EV heeft namelijk een degelijke route en tripplanner waar alle laadpunten opstaan. Die onderschatten hun rijbereik blijkbaar niet. De routeplanner zal wel blijven piepen als ze de volgende snellader moeten nemen.
En elke "elektrische rijder" is effectief en quasie constant bezig met het bereik van zijn/haar wagen.

Voorlopig is dat dus wel een nadeeltje. Wat voor dagelijks, gemiddeld gebruik eigenlijk niet zou mogen tellen.


Langs de andere kant, in de 30 jaar ik gemotoriseerd rij ben ik nog nooit zonder brandstof komen te staan.

Misschien omdat ik wel 3 hersencellen heb die samenwerken?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 13:23   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En elke "elektrische rijder" is effectief en quasie constant bezig met het bereik van zijn/haar wagen.

Voorlopig is dat dus wel een nadeeltje. Wat voor dagelijks, gemiddeld gebruik eigenlijk niet zou mogen tellen.


Langs de andere kant, in de 30 jaar ik gemotoriseerd rij ben ik nog nooit zonder brandstof komen te staan.

Misschien omdat ik wel 3 hersencellen heb die samenwerken?
Dat moet je minstens hebben.


EV wagens worden tot in den treure proefondervinderlijk getest om al dat dom gezwets van de olielobby-lievelingen te weerleggen.

Bij deze haalt zelfs een Hyundai Kona (64 kWh) bij Europees zeer koude tot -17°C nog altijd ruim 300 km bij 90 kmh, en 250 km bij 120 kmh.

Citaat:
https://insideevs.com/hyundai-kona-e...ter-17c-video/

Even in winter you can still count on 300+ km (200+ miles)

Bjørn Nyland recently had the opportunity to test the Hyundai Kona Electric (64 kWh version), purchased about 7 months ago, which already has driven 14,000 km (8,700 miles).

The winter range test was very tough, as the temperatures were as low as -17°C. In such circumstances, energy consumption is high:

at 90 km/h (56 mph) – 330 km (205 miles) and about 195 Wh/km
at 120 km/h (75 mph) – 250 km (155 miles) and about 256 Wh/km
Een Hyundai Kona heeft 415 km EPA Range (258 miles), en dat is realistisch maar wel in goede omstandigheden.

Een Hyundai Kona verliest dus ~ 21% rijbereik in putje winter < -12° C, waar vind men die temperaturen? In Noorwegen... en dan moet je nog ver van de kust rijden.
(de Kona heeft een instelling winter mode)

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=MN2cjKhkCqg

Hyundai Kona winter range and noise

Bjørn Nyland
Am 30.01.2019 veröffentlicht


Range at 90 km/h, 56 mph: 330 km, 205 mi
Range at 120 km/h, 75 mph: 250 km, 155 mi
Start bij -12°C buitentemperatuur.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2019 om 13:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 15:27   #34
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb geen gevonden.

Elke EV heeft namelijk een degelijke route en tripplanner waar alle laadpunten opstaan. Die onderschatten hun rijbereik blijkbaar niet. De routeplanner zal wel blijven piepen als ze de volgende snellader moeten nemen.
Als je altijd via de navigatie rijdt is dit natuurlijk waar. Persoonlijk doe ik dat altijd, trouwens vroeger ook met mijn ICE voertuigen. Het dynamisch routeren langs files kan heel handig zijn, of gewoon al een alternatieve route omdat het systeem een ongeval heeft gedetecteerd.

Bij Tesla word je op een aantal verschillende manieren ondersteund:

- de navigatie geeft aan wat de inhoud van de batterij zal zijn bij aankomst
- indien de laadtoestand niet voldoende is zal er via superchargers gepland worden, laattijden bij de superchargers worden ook weergegeven
- er is een scherm waarbij je de laadtoestand i.f.v. de route kan weergeven. Zo kan je zien of je meer of minder verbruikt tijdens het rijden dan wat het systeem had berekend, er wordt bv. ook rekening gehouden met reliëf
- indien er toch niet voldoende energie voorradig is om je bestemming te halen zal het systeem je ver op voorhand al waarschuwen. In eerste instantie gebeurt dit door het geven van snelheidsadvies (niet sneller dan x km/u om de bestemming te halen)
- natuurlijk zie je ook de laadtoestand van de batterij, als deze geel wordt (20%) heb je nog een bereik van zo'n 60 ?* 90 km, afhankelijk van het rijgedrag, bij 8% wordt de indicator rood
- de laatste waarschuwing dat de batterij echt begint leeg te geraken is een vermogensreductie. Je ziet op het dashboard dat het max. beschikbaar vermogen begint af te nemen. Als dat onder de 100 kW valt heb je echt een probleem, dan is de reikwijdte max. nog enkele km

Om de batterij volledig leeg te rijden moet je dus al een steenezel zijn. Het supercharger netwerk is ondertussen voldoende dicht dat dit bijna altijd een oplossing is. Publieke laadpalen staan er ondertussen ook steeds meer, zelfs relatief snelle (Chademo, CCS > 40 kW, ...).
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 17:55   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Als je altijd via de navigatie rijdt is dit natuurlijk waar. Persoonlijk doe ik dat altijd, trouwens vroeger ook met mijn ICE voertuigen. Het dynamisch routeren langs files kan heel handig zijn, of gewoon al een alternatieve route omdat het systeem een ongeval heeft gedetecteerd.

Bij Tesla word je op een aantal verschillende manieren ondersteund:

- de navigatie geeft aan wat de inhoud van de batterij zal zijn bij aankomst
- indien de laadtoestand niet voldoende is zal er via superchargers gepland worden, laattijden bij de superchargers worden ook weergegeven
- er is een scherm waarbij je de laadtoestand i.f.v. de route kan weergeven. Zo kan je zien of je meer of minder verbruikt tijdens het rijden dan wat het systeem had berekend, er wordt bv. ook rekening gehouden met reliëf
- indien er toch niet voldoende energie voorradig is om je bestemming te halen zal het systeem je ver op voorhand al waarschuwen. In eerste instantie gebeurt dit door het geven van snelheidsadvies (niet sneller dan x km/u om de bestemming te halen)
- natuurlijk zie je ook de laadtoestand van de batterij, als deze geel wordt (20%) heb je nog een bereik van zo'n 60 ?* 90 km, afhankelijk van het rijgedrag, bij 8% wordt de indicator rood
- de laatste waarschuwing dat de batterij echt begint leeg te geraken is een vermogensreductie. Je ziet op het dashboard dat het max. beschikbaar vermogen begint af te nemen. Als dat onder de 100 kW valt heb je echt een probleem, dan is de reikwijdte max. nog enkele km

Om de batterij volledig leeg te rijden moet je dus al een steenezel zijn. Het supercharger netwerk is ondertussen voldoende dicht dat dit bijna altijd een oplossing is. Publieke laadpalen staan er ondertussen ook steeds meer, zelfs relatief snelle (Chademo, CCS > 40 kW, ...).
En houdt het systeem ook rekening met de temperatuur, de weersomstandigheden ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 18:13   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En houdt het systeem ook rekening met de temperatuur, de weersomstandigheden ?
Bij mijn weten ja, en ook met de (gereden) rijstijl. (sinds laatste update)

Maar het kan zijn dat er betere apps zijn te vinden, dat kan men uitproberen.

Citaat:
https://www.digitalautoguides.com/an...for-tesla-app/

New EV Trip Optimizer For Tesla App

The EV Trip Optimizer for Tesla (EVTO) is the premier mobile trip-planning app for EV owners. Simple to learn, with deep customization features leveraging Google maps and real-time weather conditions. Freemium pricing lets anyone try the basic features before committing to purchase subscription features. Available on all popular mobile platforms.
of https://abetterrouteplanner.com/ selecteer "show settings" voor alle instellingen, ook naargelang EV.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2019 om 18:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2019, 22:01   #37
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Na 20 kilometer op de snelweg aan 120 kmh...

Momenteel zijn wij de trotse eigenaars van LPG-wagens.
Zoals iedereen weet starten deze wagens op benzine en gaan die over op LPG van zodra de motor op bedrijfstemperatuur is. Wel, bij de Chevrolet Aveo is dat
4 kilometer, bij da Alfa is dat 2 km.
En.... op een baan met trajectcontrole aan 70 km/uur.
Redelijk ver verwijderd van wat jij hier weer komt te vertellen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2019, 09:53   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Ongelooflijk wat er nog verbrast wordt aan fossiel:

https://www.fuelseurope.eu/dataroom/static-graphs/

Olieraffinaderijen in de USA hebben 48 TWh stroom nodig:
https://www.eia.gov/dnav/pet/pet_pnp..._dcu_nus_a.htm

Dit is een leuke, de grafiek van de zuipkisten in Europa benzine|diesel :



Dieselwerelddeel Europa:



Die traffic is dus serieus aan het omkippen sinds dieselgate en zijn gevolgen.

20 jaar geleden hielden diesel en benzine zich nog in evenwicht:
https://www.fuelseurope.eu/knowledge...ine-imbalance/

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2019 om 10:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2019, 10:27   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

vervolg en gevolg... Europa heeft alleszins werk gemaakt van extra doden door dieseluitlaatgassen:
Studie:
https://www.nature.com/articles/natu...rer=www.mdr.de


rood = extra doden door dieselgesjoemel.

Europa en ook India:

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2019 om 10:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2019, 21:00   #40
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

zoals deze zijn pillen ver af https://www.gva.be/cnt/dmf20190218_0...en-andere-auto
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be