Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2018, 20:56   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat schept verwarring. Beide, Elia en FEBEG beweren dat ze de totale elektriciteitsmarkt in België overzien en toch zijn er belangrijke verschillen in de data tussen de beide.
Ik zie niet direct een verklaring.
Ik zal het eens vragen.
ELIA is de algemene netbeheerder en kent ook de ingevoerde en geexporteerde electriciteit van het buitenland.
Wslk zitten daar de verschillen.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2018 om 20:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2018, 20:56   #102
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat schept verwarring. Beide, Elia en FEBEG beweren dat ze de totale elektriciteitsmarkt in België overzien en toch zijn er belangrijke verschillen in de data tussen de beide.
Ik zie niet direct een verklaring.
Ik zal het eens vragen.
Iets te snel gereageerd.

Op de site van FEBEG staat naast de productie meer naar onderen ook het verbruik.
Daar wordt de definitie gehanteerd:
Totaal verbruik = totale productie - elektriciteitsverbruik van pompaccumulatiecentrales – netverliezen + import - export.
Dat zal ik tijdens het weekend in wat meer detail bekijken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2018, 22:09   #103
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
(...)
Op de site van FEBEG staat naast de productie meer naar onderen ook het verbruik.
Daar wordt de definitie gehanteerd:
Totaal verbruik = totale productie - elektriciteitsverbruik van pompaccumulatiecentrales – netverliezen + import - export.
Dat zal ik tijdens het weekend in wat meer detail bekijken.
bron FEBEG: het jaar 2017:

Totaal verbruik: 81TWh (nog een voorlopig cijfer)

Totale binnenlandse netto productie: 80,29TWh
Import - export: 6,02TWh
Netverliezen: volgens Elia in te schatten op 1,25% verlies: -1,08TWh
Elektriciteitsverbruik van de pompaccumulatiecentrales: om het sommetje te laten kloppen zou dat -4,21TWh moeten zijn. Dat kan eigenlijk niet want de totale netto hydroproductie is maar 1,7% of 1,12TWh

Ik heb de vraag ter verduidelijking gesteld aan FEBEG maar nog geen antwoord gekregen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 01:56   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
bron FEBEG: het jaar 2017:

Totaal verbruik: 81TWh (nog een voorlopig cijfer)

Totale binnenlandse netto productie: 80,29TWh
Import - export: 6,02TWh
Netverliezen: volgens Elia in te schatten op 1,25% verlies: -1,08TWh
Elektriciteitsverbruik van de pompaccumulatiecentrales: om het sommetje te laten kloppen zou dat -4,21TWh moeten zijn. Dat kan eigenlijk niet want de totale netto hydroproductie is maar 1,7% of 1,12TWh

Ik heb de vraag ter verduidelijking gesteld aan FEBEG maar nog geen antwoord gekregen.
Waarom dat gedoe? Ik heb toch al een geloofwaardige link gepost?

Hier kun je het volledig jaarverslag 2017 van de CREG downloaden met alle details, maar het voornaamste staat al in de link, zelfs met evolutie-grafieken:

pdf download: https://www.creg.be/sites/default/fi...-AR2017-NL.pdf

de eerste 50 blz is electriciteit, bron van de laatste cijfers is natuurlijk ELIA.
2017 is nog een voorlopig cijfer maar ook de gekende jaren ervoor 2014-2015-2016 was het duidelijk onder 78 TWh:

c/p page 47, Tabel 8:
Belasting (energie en piekvermogen) van het Elia-net in de periode 2007-2017 (bron: Elia, 2017: voorlopige gegevens)
Energie (GWh) Piekvermogen (MW)
2007 86.619 14.033
2008 87.760 13.431
2009 81.575 13.513
2010 86.501 13.845
2011 83.350 13.201
2012 81.717 13.369
2013 80.534 13.446
2014 77.161 12.736
2015 77.184 12.634
2016 77.295 12.734
2017 77.414 12.867


Dat is meer dan 10 TWh minder dan piekjaar 2008... ook het piekvermogen lag duidelijk lager.

Citaat:
https://www.creg.be/nl/opvallende-fe...17-van-de-creg

Elektriciteitsmarkt

Een overzicht van de belangrijkste aspecten van de elektriciteitsmarkt in 2017:

Het totale Belgische elektriciteitsverbruik zoals door de netbeheerder Elia gemeten, lag op 77,4 TWh in 2017. Daarmee was de elektriciteitsafname nagenoeg gelijk aan 2016. Het opgevraagde piekvermogen lag op 12.867 MW, wat licht hoger is dan in 2016.

De nucleaire centrales produceerden 40,2 TWh. Gasgestookte eenheden produceerden 18,8 TWh. In 2017 werd er voor het eerst geen elektriciteit geproduceerd door grote steenkoolcentrales in België. De marktconcentratie aan productiezijde steeg licht in 2017 en blijft erg hoog in België, waarbij Electrabel met 77 procent van de totale productie veruit het grootste aandeel heeft.

De jaarcijfers over de import en export in 2017 zijn quasi identiek als deze voor 2016. De bruto import naar België bedroeg 11,4 TWh en de bruto export bedroeg 4,9 TWh. In 2016 was dit respectievelijk 11,8 TWh en 5,2 TWh. Dit leidt tot een netto import van 6,5 TWh in 2017, bijna identiek aan de 6,6 TWh genoteerd in 2016.

De elektriciteitsprijs op de kortetermijnmarkt lag gemiddeld op 44,7 €/MWh in 2017, een stijging met ongeveer 8 €/MWh ten opzichte van 2016. De gemiddelde prijsverschillen op de kortetermijnmarkt voor elektriciteit in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland lagen met 10,5 €/MWh in 2017 hoger ten opzichte van 2016, met in Duitsland de laagste en in België en Frankrijk de hoogste prijzen. Nederland zit daar tussenin. Tijdens de zomerperiode daalden de gemiddelde dagmarktprijzen in België sterk om dan vanaf september 2017 opnieuw sterk te stijgen.
Citaat:
Over de CREG

De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) is het federaal organisme voor de regulering van de elektriciteits- en aardgasmarkt in België. Ze is een autonoom organisme met rechtspersoonlijkheid.

Wie zijn we en wat doen we?

De CREG is de federale regulator voor energie in België. Wat dat precies inhoudt en wat onze bevoegdheden en taken zijn, kan u op deze pagina lezen. Hier komt u ook te weten waarvoor u bij ons terecht kan en met wie wij samenwerken.

Samenwerking met andere instanties
Vanuit het oogpunt van het algemene consumentenbelang en om te leren van ervaringen op het gebied van de vrijmaking van de energiemarkt en de evolutie ervan, vindt de CREG het belangrijk om geregeld contacten te onderhouden met Belgische en internationale instanties. Op deze pagina vindt u een overzicht van de instanties waarmee de CREG samenwerkt.

Jaarverslagen
Elk voorjaar publiceert de CREG haar jaarverslag. Dit verslag bevat onder meer een overzicht van de voornaamste nationale wettelijke ontwikkelingen, een overzicht van de evoluties op de elektriciteits- en aardgasmarkten en informatie over de interne werking van de CREG.

Rechtspraak
Op deze pagina vindt u een overzicht van vonnissen en arresten in het kader van beroepen ingesteld tegen beslissingen van de CREG of ingesteld door de CREG.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 december 2018 om 02:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 20:40   #105
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom dat gedoe? Ik heb toch al een geloofwaardige link gepost?
(...)
Inderdaad, CREG is een geloofwaardige link en daarom is het zo vreemd dat hun gegevens niet matchen met die van FEBEG, ook een geloofwaardige link.
Ik wil dat begrijpen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2019, 14:43   #106
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Inderdaad, CREG is een geloofwaardige link en daarom is het zo vreemd dat hun gegevens niet matchen met die van FEBEG, ook een geloofwaardige link.
Ik wil dat begrijpen.
Ik heb antwoord gekregen van FEBEG:

Elia beschouwt enkel de productie-eenheden waarvoor een CIPU-contract (Contract for the Injection of Production Units) met Elia is afgesloten. Veel windmolens zijn aangesloten op de DNB’s netwerken en dus niet op het transmissie netwerk van Elia.

Om een volledig beeld te krijgen over geïnstalleerd vermogen en productie op Belgisch grondgebied zijn de gegevens van FEBEG dus de meest accurate.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2019, 15:12   #107
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Australië heeft erg dure stroom pieken lijkt me, er waren dagen dat ze een miljoen kregen.

Tesla heeft de prijs van zo'n installatie gehalveerd, als dit blijvend is dan moeten we er hier ook dringend een paar zetten.
Dan moeten we wachten tot ze stoppen met halveren.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2019, 15:14   #108
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe wekken ze dan hun stroom op in Maasmechelen ?
Zonne energie en windmolens.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be