Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 november 2018, 13:50   #21
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.855
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Je kan het moeilijk de mensen kwalijk nemen dat ze kiezen voor een ander leven dat dat wat België te bieden heeft.
Dit gezin had in 2007 ook reeds beslist om een punt te zetten achter te klein en te bekrompen België. Jammer genoeg moesten we alles bevriezen om zever van onze fiscus op te lossen. In de loop van volgend jaar zullen we terugkeren naar de situatie van die tijd. 10 jaar later ... is het nog de moeite om de plannen van toen nieuw leven in te blazen? Ondertussen gaan een mens van 48 naar 58 jaar oud.
Wij overwegen ook al lang om naar het buitenland te gaan, weg van de hoge belastingen, hoge energieprijzen en andere uitzuigerij, naar een plaats waar je nog iets overhoudt van uw werk. Hét grote probleem is echter mijn foute studiekeuze: licentiaat in de rechten is heel "Belgisch" gericht.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 14:11   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Wij overwegen ook al lang om naar het buitenland te gaan, weg van de hoge belastingen, hoge energieprijzen en andere uitzuigerij, naar een plaats waar je nog iets overhoudt van uw werk. Hét grote probleem is echter mijn foute studiekeuze: licentiaat in de rechten is heel "Belgisch" gericht.
Hier overwegen er dat inderdaad veel. Het doen al een heel pak minder en het blijven doen heel heel weinig.
Als je in iets mindere omgeving zie omstandigheden wordt geboren is die keuze wel makkelijker dan wanneer je hier bent geboren zoveel is duidelijk.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 november 2018 om 14:14.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 14:14   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Da's straf. Jij noemde dat toch een apenland ?
Eens buiten de steden is het ook een apenland.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 14:17   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eens buiten de steden is het ook een apenland.
Ja mensen zal je daar niet veel tegenkomen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 14:23   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hier overwegen er dat inderdaad veel. Het doen al een heel pak minder en het blijven doen heel heel weinig.
Als je in iets mindere omgeving zie omstandigheden wordt geboren is die keuze wel makkelijker dan wanneer je hier bent geboren zoveel is duidelijk.
De levensomstandigheden hier zijn heel goed.
De sociale ondersteuning is enorm.
Hierdoor zijn ervele die er wel van dromen naar het buitenland te vertrekken, maar zich realiseren dat dit ook betekend afscheid nemen van familie en vrienden.
Van zij die dan echt vertrekken, zijn er veel die na een tijd last hebben van heimwee.
Die pas eens ze vertrokken zijn beseffen dat ze meer missen dan ze verwacht hadden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 14:24   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja mensen zal je daar niet veel tegenkomen.
Nu, apen eigenlijk ook niet, die houden ook van warmte, het is dus eigenlijk beren en wolven land.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 14:56   #27
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.855
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
In plaats van te mekkeren over migratie en ondertussen niets te doen zou België beter ook gericht migranten zoeken als men 'jobs niet ingevuld' krijgt.

Of men laat het land leeglopen van de originele bevolking door brain drain en vervangen door wie maar wil komen. Kan ook. Dat is de huidige politiek. Plaatselijke verjagen en 'exoten' importeren. (Tenzij het planten of dieren zijn, dan dienen de exoten uitgeroeid). Ik begrijp het ook nier meer goed allemaal

Ik vermoed dat dat de evolutie is. De hooggeschoolde hier opgeleiden gaan steeds vaker wegtrekken en laaggeschoolde buitenlanders stromen toe.
Dat is het drama waar de huidige generatie politieke "leiders" ons mee opzadelen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 16:23   #28
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De levensomstandigheden hier zijn heel goed.
De sociale ondersteuning is enorm.
Hierdoor zijn ervele die er wel van dromen naar het buitenland te vertrekken, maar zich realiseren dat dit ook betekend afscheid nemen van familie en vrienden.
Van zij die dan echt vertrekken, zijn er veel die na een tijd last hebben van heimwee.
Die pas eens ze vertrokken zijn beseffen dat ze meer missen dan ze verwacht hadden.
Toen ik na 2 jaar in 83 terugkwam van New York heb ik zeker 2 jaar nodig gehad om mij terug in Belgie aan te passen. Wat vrienden en familie betreft die heb ik nooit gemist.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 23:06   #29
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Wij overwegen ook al lang om naar het buitenland te gaan, weg van de hoge belastingen, hoge energieprijzen en andere uitzuigerij, naar een plaats waar je nog iets overhoudt van uw werk. Hét grote probleem is echter mijn foute studiekeuze: licentiaat in de rechten is heel "Belgisch" gericht.
Het is logisch dat je iets moet kunnen waarmee je je in je levensonderhoud kan voorzien. Betrouwbare technische- en vak- mensen kan men overal gebruiken.
Waarom geen opleiding volgen bij bijvoorbeeld Syntra?
De Belgische belastingbetaler betaald zo'n 80% van uw opleiding en als je dan uw 'vak' kent dan zoek je werk in het buitenland. Onze taalkennis en betrouwbaarheid wordt echt wel geapprecieerd hoor.

Je moet er niet mee inzitten dat de Belgische belastingbetaler opdraait voor uw opleiding. Als je s'avonds langs het opleidingscentrum in Tongeren passeert dan kan je de Nederlandse nummerplaten echt niet tellen.
Voor opleidingen die in Nederland tot 3000€ kosten betaalt men hier bij Syntra ergens 350€. Als dat kan dan hoef je je ook niet te schamen dat je met je behaald 'diploma' betere oorden opzoekt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 23:15   #30
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De levensomstandigheden hier zijn heel goed.
De sociale ondersteuning is enorm.
Daar merk ik in de loop der jaren steeds minder van.
Met twee arbeiderslonen kom je er niet meer en eens buiten de vertrouwde voordeur is het een zeer vijandige wereld waar rechtvaardigheid enkel nog bestaat voor wie die rechtvaardigheid met veel geld kan afdwingen. (en dan nog...).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De sociale ondersteuning is enorm.
De laatste 10 jaar ook niks van gemerkt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2018, 23:20   #31
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hierdoor zijn ervele die er wel van dromen naar het buitenland te vertrekken, maar zich realiseren dat dit ook betekend afscheid nemen van familie en vrienden.
Van zij die dan echt vertrekken, zijn er veel die na een tijd last hebben van heimwee.
Die pas eens ze vertrokken zijn beseffen dat ze meer missen dan ze verwacht hadden.
Laatste statistieken: Belgen die ons land verlaten 19-01-2017
De laatste cijfers van december 2016 : hoeveel en naar waar vertrekken de Belgenevolutie en motivatie.
In het kader van de volgende "International Days”: on-line (vanaf maandag 23-01-2017) en on-site, in Brussel (maandag 13-02-2017) heeft de vzw International Contacts, voor u cijfers en de evolutie van de internationale mobiliteit van de Belgen verzameld.

Samenvatting:
- Er waren 442.189 Belgen geregistreerd in het buitenland in december 2016 (namelijk + 60. 737 in vergelijking met 2012).
- Er vertrekken meer en meer Belgen; een toename van +/- 35.000 Belgen per jaar.
- De eerste bestemming is Frankrijk. en tussen 2012 en 2016 vertrokken +33% Belgen naar het Verenigd Koninkrijk en + 45% naar de Verenigde Arabische Emiraten.


Bron: http://www.onlinefair.be/images/ID20...2017-02-07.pdf
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 09:08   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Daar merk ik in de loop der jaren steeds minder van.
Met twee arbeiderslonen kom je er niet meer en eens buiten de vertrouwde voordeur is het een zeer vijandige wereld waar rechtvaardigheid enkel nog bestaat voor wie die rechtvaardigheid met veel geld kan afdwingen. (en dan nog...).


Ik heb het zelf steeds met 1 inkomen gedaan.
En heb daarmee 4 kinderen groot gebracht.

Mijn kinderen hebben nooit iest te kort gekomen en hebben meer van Europa gezien dan de doorsnee Belg.
Vijandigheid zie ik hier niet en rechtvaardigheid is een relatief begrip.
Natuurlijk kan je voor alle je tegenslagen andere de schuld geven.
Natuurlijk kan je staan klagen en zagen dat je in de horeca maar zakgeld verdient.
Natuurlijk kan je staan klagen dat je als bandarbeider in een chocolade fabriek maar 11€/uur krijgt.
Natuurlijk kan je altijd wel beter en meer betaald worden.

Maar denk je nu echt dat het ergens anders beter is?
In de VS zitten ze al aan meer dan 1000 dodelijke schietpartijen dit jaar.
Je job verliezen daar betekend ook je ziekteverzekering verliezen, je pensioenrechten kwijt spelen, en je hebt geen recht op een overheidstussenkomst of leefloon.
In Spanje en Italië ben je nog slechter af als arbeider, daar verlies je zelf je woning.

Dat je zo kan klagen en zagen over België is juist omdat je het goed hebt, wie het slecht heeft, haaft geen tijd om te klagen en zahen, maar is bezig met te zorgen dat hij kan overleven.

Het zijn trouwens niet de fabrieksarbeiders en kantoorbedienden die migreren, die hebben ze in het buitenland in overvloed.
Het zijn zij die steeds nieuwe uitdagingen zoeken die migreren, maar die maken het hier ook waar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 09:15   #33
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Wij overwegen ook al lang om naar het buitenland te gaan, weg van de hoge belastingen, hoge energieprijzen en andere uitzuigerij, naar een plaats waar je nog iets overhoudt van uw werk. Hét grote probleem is echter mijn foute studiekeuze: licentiaat in de rechten is heel "Belgisch" gericht.
Ik kan vrij gemakkelijk een job in het buitenland vinden, net dankzij mijn diploma en ervaring.

Echter ik zit met een ander probleem. De ouders en schoonouders. De kinderen. Het is niet evident om mijn ouders hun kleinkinderen af te pakken. Op dit moment zien ze die 3-4 keer per week en ik weet van mijn ma dat dat haar dada is nu.

Soms wringt dat maar ja, ik krijg het ook niet over mijn hart om die mensen dat aan te doen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 09:19   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Laatste statistieken: Belgen die ons land verlaten 19-01-2017
De laatste cijfers van december 2016 : hoeveel en naar waar vertrekken de Belgenevolutie en motivatie.
In het kader van de volgende "International Days”: on-line (vanaf maandag 23-01-2017) en on-site, in Brussel (maandag 13-02-2017) heeft de vzw International Contacts, voor u cijfers en de evolutie van de internationale mobiliteit van de Belgen verzameld.

Samenvatting:
- Er waren 442.189 Belgen geregistreerd in het buitenland in december 2016 (namelijk + 60. 737 in vergelijking met 2012).
- Er vertrekken meer en meer Belgen; een toename van +/- 35.000 Belgen per jaar.
- De eerste bestemming is Frankrijk. en tussen 2012 en 2016 vertrokken +33% Belgen naar het Verenigd Koninkrijk en + 45% naar de Verenigde Arabische Emiraten.


Bron: http://www.onlinefair.be/images/ID20...2017-02-07.pdf
Wil daar wel de leeftijden en beroepsbezigheden van zien.
Daarnaast wil ik hun herkomst en die van hun ouders weten.

Mijn oudste zoon zijn schoonouders vertrekken binnen 3 jaar ook naar Spanje, ze hebben daar een huisje gekocht en gaan daar leven eens ze op pensioen zijn. Net zoals zoveel Belgen.
Veel oudere gastarbeiders hun kinderen gaan nu op pensioen en keren terug naar hun vaderland.
Zij hebben wel de Belgische nationaliteit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 09:29   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik kan vrij gemakkelijk een job in het buitenland vinden, net dankzij mijn diploma en ervaring.

Echter ik zit met een ander probleem. De ouders en schoonouders. De kinderen. Het is niet evident om mijn ouders hun kleinkinderen af te pakken. Op dit moment zien ze die 3-4 keer per week en ik weet van mijn ma dat dat haar dada is nu.

Soms wringt dat maar ja, ik krijg het ook niet over mijn hart om die mensen dat aan te doen.
Dat is dus het probleem van heel veel mensen, familie en vrienden achter laten.
Kinderen de omgang met hun grootouders, nonkels en tantes, nichten en neven ontnemen door de afstand.
De angst voor het verlies van dat contact heeft al geleid tot moorden en zelfmoorden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 12:30   #36
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik kan vrij gemakkelijk een job in het buitenland vinden, net dankzij mijn diploma en ervaring.

Echter ik zit met een ander probleem. De ouders en schoonouders. De kinderen. Het is niet evident om mijn ouders hun kleinkinderen af te pakken. Op dit moment zien ze die 3-4 keer per week en ik weet van mijn ma dat dat haar dada is nu.

Soms wringt dat maar ja, ik krijg het ook niet over mijn hart om die mensen dat aan te doen.
Dat is natuurlijk al ver gezocht, kinderen kunnen zich heel gemakkelijk aanpassen in hun nieuw milieu maar daar dan nog eens uw ouders bij betrekken zou ik nooit doen. Het is tenslotte uw leven.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 12:53   #37
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De levensomstandigheden hier zijn heel goed.
De sociale ondersteuning is enorm.
Hierdoor zijn ervele die er wel van dromen naar het buitenland te vertrekken, maar zich realiseren dat dit ook betekend afscheid nemen van familie en vrienden.
Van zij die dan echt vertrekken, zijn er veel die na een tijd last hebben van heimwee.
Die pas eens ze vertrokken zijn beseffen dat ze meer missen dan ze verwacht hadden.
En vooral velen die tot het besef komen dat het overal wel iets is. Ergens op vakantie gaan en ergens definitief gaan wonen is een groot verschil. Overal worden toeristen op handen gedragen.....de lokale bevolking heeft U nodig op dat moment.
Ga je ergens wonen dan heb jij de diensten en de bevolking nodig van het land en dat kan wel eens tegenvallen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 november 2018 om 12:58.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 12:53   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat is natuurlijk al ver gezocht, kinderen kunnen zich heel gemakkelijk aanpassen in hun nieuw milieu maar daar dan nog eens uw ouders bij betrekken zou ik nooit doen. Het is tenslotte uw leven.
Ik weet dat het mijn ouders veel verdriet zou doen.

Dat is voor mij ook een sterk argument. Het hangt er ook vanaf wat voor relatie je hebt met je familie he. Bij ons is die goed en sterk. Bij anderen is dat losser en dan ben je sneller verhuisd.

Ik woon vrij dicht bij mijn ouders en schoonouders en ja, in dat opzicht zijn ze deel van ons leven. En het is verdomme handig. Ook voor hun.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 13:00   #39
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik weet dat het mijn ouders veel verdriet zou doen.

Dat is voor mij ook een sterk argument. Het hangt er ook vanaf wat voor relatie je hebt met je familie he. Bij ons is die goed en sterk. Bij anderen is dat losser en dan ben je sneller verhuisd.

Ik woon vrij dicht bij mijn ouders en schoonouders en ja, in dat opzicht zijn ze deel van ons leven. En het is verdomme handig. Ook voor hun.
Mijn moeder heeft me altijd gezegd "Een vliegende kraai heeft meer dan een zittende kraai"
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2018, 13:02   #40
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik weet dat het mijn ouders veel verdriet zou doen.

Dat is voor mij ook een sterk argument. Het hangt er ook vanaf wat voor relatie je hebt met je familie he. Bij ons is die goed en sterk. Bij anderen is dat losser en dan ben je sneller verhuisd.

Ik woon vrij dicht bij mijn ouders en schoonouders en ja, in dat opzicht zijn ze deel van ons leven. En het is verdomme handig. Ook voor hun.
Ach al die uitleg zeg gewoon dat emigreren niks voor U is. Wie wil emigreren doet dat en houdt met die flauwigheden geen rekening. Uw ouders zouden dat wel overleven hoor het is tenslotte allemaal een gewenning.
De eerste 2 maanden vinden ze dat moeilijk en daarna misschien net plezant en makkelijk.
Het zijn tenslotte niet enkel en alleen familieloze singles die emigreren.
Emigreren is nu éénmaal niet voor doetjes maar eerder iets voor avonturiers en dat ben jij volgens mij niet. Niks mis mee.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 november 2018 om 13:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be