Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 april 2020, 12:34   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard Worden onze rusthuizen slechter beheerd dan de buitenlandse?

We kunnen er niet omheen: meer dan 50% van de Corona doden (tot 3/4 ?) vallen in de rusthuizen.

Wat is de reden?

1. Overrapportering bij ons en/of onderrapportering in het buitenland? Voor een deel zeker.

2. Slecht beheer? Het is opvallend dat sommige rusthuizen het veel beter doen dan andere. Waarom? De richtlijnen zijn nochtans heel specifiek en grondig:

https://www.zorg-en-gezondheid.be/si...4-2020_DEF.pdf

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 april 2020 om 12:34.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 15:28   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Dat is allemaal te kort door de bocht.

Vergelijking met het buitenland? Is onze cultuur van zorg voor de hele oudjes dezelfde als deze in andere EU-landen?

Is een woonzorgcentrum waar het virus kan binnendringen hiervoor per definitie verantwoordelijk, of kan dit ook gewoon brute pech zijn?

Waar ik wel iets over wil zeggen, zijn de wettelijke voorwaarden die de politiek stelt om een woonzorgcentrum te mogen openen en verder uitbaten.
Die zijn nu blijkbaar nogal minimaal, toch wat betreft reactievermogen tijdens een pandemie.
Toch wil ik er niet te streng voor zijn. Koken kost geld. Een maand verblijf in zo'n centrum is al zeer duur.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 15:35   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is allemaal te kort door de bocht.

Vergelijking met het buitenland? Is onze cultuur van zorg voor de hele oudjes dezelfde als deze in andere EU-landen?

Is een woonzorgcentrum waar het virus kan binnendringen hiervoor per definitie verantwoordelijk, of kan dit ook gewoon brute pech zijn?

Waar ik wel iets over wil zeggen, zijn de wettelijke voorwaarden die de politiek stelt om een woonzorgcentrum te mogen openen en verder uitbaten.
Die zijn nu blijkbaar nogal minimaal, toch wat betreft reactievermogen tijdens een pandemie.
Toch wil ik er niet te streng voor zijn. Koken kost geld. Een maand verblijf in zo'n centrum is al zeer duur.
Dat is uiteraard een feit. Rond de 2000€ per maand. Wordt dat dan goed besteed?
Feit is dat er zeer grote verschillen zijn in besmettingsgraad. En dat er zijn die een grote voorraad oa mondmaskers hebben maar die niet willen gebruiken. Anderen hebben dan blijkbaar niet eens een stock.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200413_04921407

Citaat:
Nergens vallen vandaag zo veel slachtoffers door het coronavirus als in de woon-zorgcentra in Vlaanderen. Volgens het ACV is dat grotendeels het resultaat van het gebrek aan beschermend materiaal. “Er is een rusthuis dat beschikt over een voorraad chirurgische mondmaskers waarmee de personeelsleden voor minstens twee maanden beschermd zouden zijn. Toch weigert de directie die te geven.”
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:06   #4
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is allemaal te kort door de bocht.

Vergelijking met het buitenland? Is onze cultuur van zorg voor de hele oudjes dezelfde als deze in andere EU-landen?

Is een woonzorgcentrum waar het virus kan binnendringen hiervoor per definitie verantwoordelijk, of kan dit ook gewoon brute pech zijn?

Waar ik wel iets over wil zeggen, zijn de wettelijke voorwaarden die de politiek stelt om een woonzorgcentrum te mogen openen en verder uitbaten.
Die zijn nu blijkbaar nogal minimaal, toch wat betreft reactievermogen tijdens een pandemie.
Toch wil ik er niet te streng voor zijn. Koken kost geld. Een maand verblijf in zo'n centrum is al zeer duur.
We moeten het niet te ver zoeken: brute pech.

Laatst gewijzigd door Boduo : 16 april 2020 om 16:08.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:18   #5
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
We kunnen er niet omheen: meer dan 50% van de Corona doden (tot 3/4 ?) vallen in de rusthuizen.

Wat is de reden?

1. Overrapportering bij ons en/of onderrapportering in het buitenland? Voor een deel zeker.

2. Slecht beheer? Het is opvallend dat sommige rusthuizen het veel beter doen dan andere. Waarom? De richtlijnen zijn nochtans heel specifiek en grondig:

https://www.zorg-en-gezondheid.be/si...4-2020_DEF.pdf
Ver moet je niet zoeken en dit was ook te verwachten.
- meestal zwakke gezondheid
- hun leeftijd



Wij hebben het in de WZC kunnen uitstellen, maar dat kan je onmogelijk blijven volhouden of je moet het personeel mee in afzondering plaatsen.


Wel spijtig dat de andere landen die doden niet melden want anders zou het er wel wat duidelijker uitgezien hebben.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:24   #6
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is uiteraard een feit. Rond de 2000€ per maand. Wordt dat dan goed besteed?
Feit is dat er zeer grote verschillen zijn in besmettingsgraad. En dat er zijn die een grote voorraad oa mondmaskers hebben maar die niet willen gebruiken. Anderen hebben dan blijkbaar niet eens een stock.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200413_04921407

Uit je vermeld citaat: '...over een voorraad chirurgische mondmaskers...'

Een WZC is géén ziekenhuis en mag je ook niet vergelijken met een ziekenhuis.
Een WZC geeft wel een basis aan medische ondersteuning, maar daar blijft het ook bij. Voor alle ernstige gevallen moet ook daar een dokter langskomen of worden de mensen doorverwezen naar een ziekenhuis.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 16 april 2020 om 16:25.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:25   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Statistieken wijzen uit dat er weinig kinderen en 100 plussers getroffen worden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:27   #8
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Statistieken wijzen uit dat er weinig kinderen en 100 plussers getroffen worden.
Grapjas...

Hoeveel 100 plussers zijn er in België ?
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:28   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Uit je vermeld citaat: '...over een voorraad chirurgische mondmaskers...'

Een WZC is géén ziekenhuis en mag je ook niet vergelijken met een ziekenhuis.
Een WZC geeft wel een basis aan medische ondersteuning, maar daar blijft het ook bij. Voor alle ernstige gevallen moet ook daar een dokter langskomen of worden de mensen doorverwezen naar een ziekenhuis.
Uiteraard chirurgische. Het is de bedoeling dat verzorgers de patienten/bewoners niet besmetten. Ook met ‘gewone’ griep en zo.

Vandaar dat ik denk dat chirurgische mondmaskers, wegwerphandschoenen en alcoholgel toch tot de standaarduitrusting van een rusthuis horen. Of zit ik er helemaal naast?

Edit: onlangs ook gehoord dat verzorgers te weinig medische informatie krijgen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 april 2020 om 16:30.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:33   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Grapjas...

Hoeveel 100 plussers zijn er in België ?
Eind 2017: meer dan 2.000 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:38   #11
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uiteraard chirurgische. Het is de bedoeling dat verzorgers de patienten/bewoners niet besmetten. Ook met ‘gewone’ griep en zo.

Vandaar dat ik denk dat chirurgische mondmaskers, wegwerphandschoenen en alcoholgel toch tot de standaarduitrusting van een rusthuis horen. Of zit ik er helemaal naast?

Edit: onlangs ook gehoord dat verzorgers te weinig medische informatie krijgen.
Ik had met opzet het woordje 'chirurgisch' er uit gehaald om aan te tonen dat nogal veel mensen een WZC bekijken (zeker nu) als een ziekenhuis en dat is het helemaal niet.
Het spreekt vanzelf dat ook zij beschermend materiaal nodig hebben, maar dan wel niet in die mate van een gewoon ziekenhuis.
Mondmaskers, handschoenen, alcoholgel, .... dat natuurlijk wel. Dit is 'basic'.

Maw, WZC bevinden zich ergens tussen een thuissituatie en een ziekenhuis.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:39   #12
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Toestand in Vlaamse zorginstellingen wordt onrustwekkend. Veiligheidsraad denkt aan technologische oplossingen



- Zoon, breng mij eens een fles 'Elixir d'Anvers', hier is het nummer van mijn kredietkaart.
- Maar moeder, ik zit in den bak, dat weet ge toch!

Laatst gewijzigd door discuz : 16 april 2020 om 16:40.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:40   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik had met opzet het woordje 'chirurgisch' er uit gehaald om aan te tonen dat nogal veel mensen een WZC bekijken (zeker nu) als een ziekenhuis en dat is het helemaal niet.
Het spreekt vanzelf dat ook zij beschermend materiaal nodig hebben, maar dan wel niet in die mate van een gewoon ziekenhuis.
Mondmaskers, handschoenen, alcoholgel, .... dat natuurlijk wel. Dit is 'basic'.

Maw, WZC bevinden zich ergens tussen een thuissituatie en een ziekenhuis.
Maar er scheelt toch wel wat. Onlangs op tv een reportage gezien van een rusthuis (dat het wel goed deed) en die hadden op eigen kosten 3 verpleegsters aangeworven.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:41   #14
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Eind 2017: meer dan 2.000 !
Hoeveel zitter er in de groep 65-70 jarigen ?
Ik denk een pak meer.
Dan is het ook normaal te noemen dat er minder 100 plussers besmet geraken dan 65-70 jarigen hé.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 16:46   #15
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar er scheelt toch wel wat. Onlangs op tv een reportage gezien van een rusthuis (dat het wel goed deed) en die hadden op eigen kosten 3 verpleegsters aangeworven.
Momenteel hebben de rusthuizen idd nood aan extra verzorgend personeel van een niveau dat hoger is dan dat ze momenteel hebben.
Maar we zitten nu wel in een uitzonderlijke situatie hé.
Een stuk logisch want WZC zijn nu al bijna hospitalen geworden en daar zijn ze niet voor voorzien en is trouwens ook hun initiële taak niet.
Ziekenhuizen hebben verplegend personeel ter beschikking gesteld van rusthuizen, maar 't zijn wel de rusthuizen die ze moeten betalen.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 17:20   #16
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Ik meen een tijdje terug gelezen te hebben dat een poetsdienst in Spanje verlaten en gestorven residenten had gevonden in rusthuizen. Zo erg is het hier zeker niet gesteld, integendeel.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 17:35   #17
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik meen een tijdje terug gelezen te hebben dat een poetsdienst in Spanje verlaten en gestorven residenten had gevonden in rusthuizen. Zo erg is het hier zeker niet gesteld, integendeel.
Dat is hier inderdaad de revue gepasseerd.

Maar ik kan me perfect voorstellen dat in een situatie als in Spanje als het in alle hevigheid en paniek losbarst ge eieren voor uw geld kiest...tenslotte werkt ge daar maar
Er is een onderzoek lopende naar de precieze omstandigheden.

Vandaar dat ik steeds herhaal dat in een totaal lmw-scenario de menselijke tol en de economische ook aanzienlijk kunnen oplopen.
Wie gaat er nog zijn hachje wagen om te gaan werken in een fabriek of zo
De zaak had misschien ook ruim twee maanden platgelegen zonder enige opgelegde lockdown of maatregelen, interventies van de overheid
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 17:50   #18
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Uit je vermeld citaat: '...over een voorraad chirurgische mondmaskers...'

Een WZC is géén ziekenhuis en mag je ook niet vergelijken met een ziekenhuis.
Een WZC geeft wel een basis aan medische ondersteuning, maar daar blijft het ook bij. Voor alle ernstige gevallen moet ook daar een dokter langskomen of worden de mensen doorverwezen naar een ziekenhuis.
Normaal gezien inderdaad; maar corona veranderde de regels...

Ik belde mijn dokter met een probleem... Hij komt niet, was voor mij ook niet nodig; hij zei mij gewoon wat ik moest doen...
Persoonlijk geen probleem; maar in een rusthuis waar vele oude van dagen niet meer goed weten wat er hen mankeert... De dokter komt niet... Hoe wil jij dat het personeel kan weten wat er juist scheelt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 18:08   #19
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Normaal gezien inderdaad; maar corona veranderde de regels...

Ik belde mijn dokter met een probleem... Hij komt niet, was voor mij ook niet nodig; hij zei mij gewoon wat ik moest doen...
Persoonlijk geen probleem; maar in een rusthuis waar vele oude van dagen niet meer goed weten wat er hen mankeert... De dokter komt niet... Hoe wil jij dat het personeel kan weten wat er juist scheelt...
Wie zegt dat daar de dokter niet komt ?
Bovendien lopen er daar ook verplegers rond die ook een diagnose kunnen stellen en zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
Voor de rest hebben ze net dezelfde opties als wij hebben. Ze hebben net zoveel rechten als wij. Een ziekenhuisopname kan ook voor die mensen.
Alleen voor mensen waar men op voorhand weet dat ze kansloos zijn ligt dit anders, en dan nog in overleg met de familie.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2020, 18:31   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Momenteel hebben de rusthuizen idd nood aan extra verzorgend personeel van een niveau dat hoger is dan dat ze momenteel hebben.
Maar we zitten nu wel in een uitzonderlijke situatie hé.
Een stuk logisch want WZC zijn nu al bijna hospitalen geworden en daar zijn ze niet voor voorzien en is trouwens ook hun initiële taak niet.
Ziekenhuizen hebben verplegend personeel ter beschikking gesteld van rusthuizen, maar 't zijn wel de rusthuizen die ze moeten betalen.
Binnen mijn familie en vriendenkring zitten nogal wat mensen die actief zijn in de zorgsector.
Reeds in het begin van de coronacrisis hebben verschillende onder hen, een snelcursus VCA gekregen.
Vooral het stuk over persoonlijke bescherming.
Want de meeste van hen hebben daar tijdens hun basisopleiding ooit wel eens over gehoord, maar zijn het vaak reeds lang vergeten.
Op dit ogenblik zijn er ook nog eens veel jobstudenten actief in de zorg.
Dit zijn verpleegkundigen in opleiding, die reeds hun licentie van zorgkundige hebben behaald, anders mogen ze niet werken als zorgkundige.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee



We kunnen er niet omheen: meer dan 50% van de Corona doden (tot 3/4 ?) vallen in de rusthuizen.

Wat is de reden?

1. Overrapportering bij ons en/of onderrapportering in het buitenland? Voor een deel zeker.

2. Slecht beheer? Het is opvallend dat sommige rusthuizen het veel beter doen dan andere. Waarom? De richtlijnen zijn nochtans heel specifiek en grondig:

https://www.zorg-en-gezondheid.be/si...4-2020_DEF.pdf
1)
In België worden alle doden uit de WZC waarvan niet met 100% zekerheid kan gezegd worden dat ze geen covid-besmetting hebben aangegeven als coronadoden.
In het buitenland worden enkel de doden waan men zeker is dat ze covid-besmet zijn aangegeven als coviddoden.
Ook de gemiddelde leeftijd en gezondheidstoestand van de bewoners in de WZC spelen een belangrijke rol.
En daar de gemiddelde levensverwachting in België een pak ligt dan in de meeste andere landen moet men ook naar de leeftijd en medische achtergrond van de doden kijken om een juist beeld te krijgen.

2)
Er zijn veel WZC, die toch een onderscheid maken en de overledene waarvan men vermoede dat die rond deze periode zou sterven, niet als een coronadode opgeeft.
Daarnaast zijn er WZC's die op eigen kosten testen hebben laten uitvoeren.
Weer andere hebben reeds vanaf het begin veel strengere maatregelen genomen voor bezoekers en personeel dan de regels oplegde.
Zo zijn er WZC waar men nooit binnen mag als men enige koorts of andere ziektesyntomen heeft.
Die regels hebben niets te maken met Covid-19, maar met de gezondheid van de bewoners.
Het is in die WZC een basisregel tegen de verspreiding van griep binnen het WZC.
Deze regels voor het vermijden een griepepidemie binnen het WZC, hebben er ook voor gezorgd dat er binnen die WZC geen of weinig Covid-slachtoffers zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be