Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2020, 21:14   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard Criminaliteit bij Antwerpse Joden

Normaal hoort ge daar niet veel van, van criminaliteit bij de Joden in Vlaanderen.
Van de hierna vermelde feiten, had ik ook nog niets gelezen of gehoord. Beperkt tot Antwerpse lokale pers ?

Welke conclusie trekken jullie daar uit?

Strenggelovige joden vervolgd voor witwassen van 8,8 miljoen euro drugsgeld
https://www.hln.be/in-de-buurt/antwe...FzBzKCvb8-eXJY

Citaat:
rv Verschillende verdachten zijn bestuurder in synagoges die de strenge naleving van de joodse godsdienst bevorderen.
Antwerpen Een groep van 46 verdachten verschijnt dinsdag voor de rechtbank omdat het 8,8 miljoen euro van Zuid-Amerikaanse drugsbendes hielp wit te wassen. De twee kopstukken liepen eerder al in de Verenigde Staten tegen de lamp.

Een hele reeks diamantairs, maar ook een verzekeringsagent, uitbaters van een koosjere supermarkt en van een groothandel in zuivel, een bouwpromotor, een transporteur en enkele bestuurders van synagogen waar de Oud-Joodse godsdienst in ere wordt gehouden. Dat gezelschap met verschillende orthodoxe joden zal dinsdag de beklaagdenbank vullen van de Antwerpse correctionele rechtbank.
Lees ook
322 kilo cocaïne kwijtspelen? Dat pikt een drugsbaron niet

Het Antwerpse parket vervolgt 46 verdachten die zouden meegewerkt hebben aan het witwassen van 8,8 miljoen euro crimineel geld, voornamelijk afkomstig uit Zuid-Amerikaanse drugshandel.

De twee kopstukken in dit onderzoek zijn Avraham Zaltzman en Akiva Apter, twee criminelen die vooral in Israël verblijven. Het duo liep in 2002 al tegen de lamp in een gelijkaardig witwasonderzoek in de Verenigde Staten. Dat onderzoek werd toen geleid door James Comey, de latere baas van de Amerikaanse FBI.

Hoe Zaltzman en Apter te werk gingen, beschreef Comey in zijn dagvaarding die door de Britse krant The Guardian werd ingekeken. De FBI had Zaltzman al een tijdje in de gaten toen hij in 2002 werd gearresteerd in de luchthaven van Heathrow in Londen. In zijn klassieke zwarte overjas was een zakje ingenaaid met daarin 460.000 dollar.

De bende rond Zaltzman en Akiva zou volgens de FBI maar liefst 1,7 miljard dollar van drugsclans hebben witgewassen. Het geld werd opgehaald tijdens ontmoetingen in Manhattan, Miami en Madrid. De kleine coupures werden omgewisseld in biljetten van 500 dollar en daarna vertrokken koeriers met het vacuüm getrokken pak cash geld naar een ander land waar cashstortingen minder nauw worden gecontroleerd. Gemiddeld had een koerier tussen 250.000 en 500.000 dollar mee.

De orthodox joodse koeriers reisden in hun traditionele klederdracht met zwarte jas en hoge hoed. Bij controles op luchthavens was er tegenover hen vaak nog schroom om hen grondig te controleren of te fouilleren.

De FBI kwam de witwasbende op het spoor door de inzet van een infiltrant. Tijdens een telefoontap met die “mol” hoorden de FBI-speurders hoe hoofdverdachte Zaltzman opschepte: “Ik kan om het even waar geld oppikken en het om het even waar weer op een rekening deponeren.”
Streng gelovig

Diezelfde Zaltzman en zijn kompaan Akiva hadden blijkbaar ook tientallen contacten binnen de orthodox joodse gemeenschap in Antwerpen. Die gemeenschap van ongeveer 20.000 leden woont rond de diamantwijk. Zij gaan prat op de strenge, ouderwetse beleving van hun joods geloof. Twee verdachten zijn trouwens bestuurder in vzw’s achter twee synagoges, waaronder de bekende Belz-synagoge in de Lange Leemstraat.

Het Antwerpse parket startte zijn onderzoek in 2012 en hield in oktober 2014 een hele reeks huiszoekingen bij een tiental diamantairs en handelaars. Toen werden zes verdachten gearresteerd. Tegelijk hield de Israëlische politie ook twintig huiszoekingen omdat verschillende Antwerpse verdachten een tweede verblijf hebben in Israël.

De Antwerpse zakenlui zouden meegedraaid hebben in de witwascarrousel van Akiva en Zaltzman. In ruil kregen zij een commissie op het witgewassen bedrag. De voorbije jaren legden verschillende diamantairs de boeken neer of gingen failliet.
Oud-politieman

Tussen de 46 verdachten is er één vreemde eend in de bijt: oud-politieman Willy Van Mechelen. De gewezen speurder van de Antwerpse BOB (rijkswacht) werd in augustus 2014 gearresteerd op een parking van de snelweg A2 in de buurt van Utrecht. Hij was vergezeld van een joodse man. De politie vond in een verborgen ruimte in de koffer maar liefst 325.000 euro cash. Het geld maakte blijkbaar deel uit van het witwascircuit van de twee hoofdverdacthen Zaltzman en Apter.

Van Mechelen (76) moest zijn speurderscarrière in 2002 in mineur beëindigen toen hij in een drugsdossier zelf werd veroordeeld tot vijf jaar cel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 21:16   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Normaal hoort ge daar niet veel van, van criminaliteit bij de Joden in Vlaanderen.
Van de hierna vermelde feiten, had ik ook nog niets gelezen of gehoord. Beperkt tot Antwerpse lokale pers ?

Welke conclusie trekken jullie daar uit?
Niets, want u geeft zelfs de bron aan: HLN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 22:06   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Normaal hoort ge daar niet veel van, van criminaliteit bij de Joden in Vlaanderen.
Van de hierna vermelde feiten, had ik ook nog niets gelezen of gehoord. Beperkt tot Antwerpse lokale pers ?

Welke conclusie trekken jullie daar uit?

Strenggelovige joden vervolgd voor witwassen van 8,8 miljoen euro drugsgeld
https://www.hln.be/in-de-buurt/antwe...FzBzKCvb8-eXJY
Ik meen dat dit al de tweede draad is over dit gegeven.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2020, 22:47   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.252
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is minstens de 2de draad. En neen, het is geen vergeten zaak, de betrokkenen gaan vervolgd worden en indien veroordeeld, zal de strafmaat afhangen van hoe erg de media er nog mee bezig is.

De 2 hoofdreden waarom er "zo weinig" Joodse criminelen zijn.
  • Er zijn er zeer weinig in verhouding.
  • Zelfs de meest inteelterige orthodoxe jood heeft genoeg hersencellen samenwerken om te weten naar wie hij moet luisteren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 17:26   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niets, want u geeft zelfs de bron aan: HLN.
De lokale editie van HLN.
Het is maar "dank zij" facebook (en dan nog de pagina van een blokker) dat mijn lodderig oog er op viel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2020, 17:27   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik meen dat dit al de tweede draad is over dit gegeven.
Daar wil ik mij voor verontschuldigen. Ik tracht het altijd te checken, maar sommige medeforummers kiezen weinig trefzekere titels ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be