Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden
ja 61 49,59%
nee 62 50,41%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 april 2011, 12:12   #61
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
TWEE Franstaligen, niet DE Franstaligen, alstublieft! Nederlands beschouw ik als een taal en zeker niet als een "patois".
Wat jij beschouwt is helaas niet relevant. Nederlands is een taal, dé taal van 23 miljoen mensen in het strategische hart van Europa. Voltaire leerde Nederlands, en met reden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:21   #62
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
niet in de Latijn wiskunde.
Vandaag nog steeds het geval ? De school waar ik ging hadden ze die verplichting ingevoerd in 2004. Wellicht is dat vandaag nog niet overal. Ik heb nooits Duits gehad, maar ik volgde dan ook geen Latijn-Wiskunde (maar TSO, om school te verlaten en via examencommissie mijn ASO te halen).
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 april 2011 om 12:34.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:24   #63
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
@Hollander:

Ik ben voorstander van volgende talen verplicht te maken in België:
- Nederlands
- Frans
- Engels
- Duits
De volgorde mogen ze eventueel zelf bepalen, maar elke Belg zou deze vier talen moeten beheersen. (En ja, studenten gaan me haten hiervoor)
Mag dat Spaans zijn i.p.v. Duits?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:25   #64
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Talen volgens belang.

Eerst Chinees (baihua), dan Hindi...

Als negende taal krijg je dan Frans.

Maar die zou ik overslaan om Japans te leren.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.

Laatst gewijzigd door nihao : 6 april 2011 om 12:25.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:25   #65
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.240
Standaard

Ook Franstaligen die positief zijn !

"Très bonne idée. Nous devons faire la même chose en supprimant le NL. Ainsi le NL sera encore moins pratiqué qu'auparavant !!! Le flamand n'étant qu'un dialecte, le néerlandais est une langue, je ne vois pas pourquoi nous devons obliger nos enfants ?* apprendre le NL... Vu que les flamands entre eux ne se comprennent pas d'une région ?* l'autre."
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:27   #66
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
en dat betekent?
Het is prachtige standup-komedie, hoewel er jammer genoeg een waarheid in zit (vooral in de eerste alinea bij de jonge generatie bij de lage middelklasse en de lage klasse). Het gaat over hoe de jonge generatie het blijkbaar als geen afgang beschouwt om vaak enkel dialect en primitief Engels te kunnen spreken en taal te degraderen tot een communicatie- eerder dan een expressiemiddel. Ook zegt 'ie dat veel Vlamingen hun moedertaal zo zélf degraderen en minachten als een boerkestaal, en geborgenheid schijnen te vinden in hun nietsbetekend lokaal dialect. Veel Vlamingen beschouwen dan ook de taal van de beschaving het Engels, waar ze vroeger het Frans als dusdanig beschouwden (nu ja, hij zegt dat ze vandaag zichzelf cultiveren in het Frans en Engels; maar dat eerste is toch uitzonderlijk vandaag hoor, bij Vlamingen)
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 april 2011 om 12:40.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:35   #67
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bergerac Bekijk bericht
Met als resultaat dat geen enkele taal nog voldoende zal worden aangeleerd.

Vloeiend Duits met al z'n naamvallen ga je echt niet leren op een bijkomend uurtje in de week.
Als wij hier buitenlandse (doctoraats-)studenten binnenkrijgen dan vallen ze hier achterover van onze talenkennis. Zélfs al kennen de meesten maar een "mondje" Frans en Duits, we kunnen dus wel ons plan trekken. Veel Vlamingen zijn 3- of 4-talig.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:38   #68
Bergerac
Vreemdeling
 
Bergerac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2011
Berichten: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik zie geen probleem om de schooldagen uit te breiden met enkele uren. Jij wel?
tuurlijk, de jeugd heeft niets anders te doen. laat ze dan tenminste kiezen, niet iedereen heeft trouwens een talenknobbel.
Bergerac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:39   #69
Brakelaar
Minister
 
Brakelaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2011
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.587
Standaard

wil wel eens weten of er zo veel nl geleerd word in de waalse scholen,als ik zie dat er zeer weinig walen nl kunnen spreken als ze hier komen weet ik genoeg,er word een voorstel afgeschoten om het frans af te schaffen als 2de taal en het engels te promoten en boem,het kot is te klein voor de walen...altijd zo van die mensen geweest trouwens...
zelfs leren ze niets,maar owee raak eens aan hun frans,trouwens zij hebben ons de les niet te spellen hier,moeten wij ginder ook niet gaan doen...mijn gedacht!
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:42   #70
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het gaat om het feit dat 100% van de bevolking in Vlaanderen verplicht is lessen Frans te volgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school'
Waar precies zie je de relativering dat het enkel om het stoppen van de verplichting gaat? Ik zie een zware "rant" tov franstaligen. Frustratie en haat.

Ik snap je postings trouwens niet, het lijkt wel of je aanstuurt op een dispuut "waarom er meer en meer mensen iets krijgen tegen walen"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Er moet dan ook helemaal geen vak bij komen en dus ook geen extra uren ...
Men haalt een verplicht vak weg. Dan komt er een verplicht vak in de plaats; ik acht dat er meer dan genoeg noodzakelijke kennis is om die 2 uur op te vullen. En dan valt het keuzevak buiten de normale uren. Een verplicht vak opgeven om er een keuzevak van te maken is nog een grotere stommiteit.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:43   #71
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ook Franstaligen die positief zijn !

"Très bonne idée. Nous devons faire la même chose en supprimant le NL. Ainsi le NL sera encore moins pratiqué qu'auparavant !!! Le flamand n'étant qu'un dialecte, le néerlandais est une langue, je ne vois pas pourquoi nous devons obliger nos enfants ?* apprendre le NL... Vu que les flamands entre eux ne se comprennent pas d'une région ?* l'autre."
En veel Vlamingen zouden hem in die laatste zin gelijk geven. “Inderdaad, wij Vlamingen verstaan elkaar niet als we enkele kilometers verder reizen.”

Ik vraag me af of deze Vlamingen ooit hun provincie verlaten. Ik herinner me nog (op dit forum zelfs) buitenlanders die deze mythe geleerd hebben van Vlamingen, niet van Franstaligen. Het zou me ook weinig verwonderen dat Franstaligen het ook leren van Vlamingen, als de zelfgezelende monikken die ze zijn, en voor wie het leven zo'n sleur is dat ze beter niet geboren geweest zijn.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:46   #72
Bergerac
Vreemdeling
 
Bergerac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2011
Berichten: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Als wij hier buitenlandse (doctoraats-)studenten binnenkrijgen dan vallen ze hier achterover van onze talenkennis. Zélfs al kennen de meesten maar een "mondje" Frans en Duits, we kunnen dus wel ons plan trekken. Veel Vlamingen zijn 3- of 4-talig.
idd, maar genoeg om mee te draaien in een buitenlands bedrijf, of bv een buitenlandse klant in zijn moedertaal te woord te staan?
Bergerac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:49   #73
Brakelaar
Minister
 
Brakelaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2011
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
En veel Vlamingen zouden hem in die laatste zin gelijk geven. “Inderdaad, wij Vlamingen verstaan elkaar niet als we enkele kilometers verder reizen..
Hoe komt het dat er dan walen zijn die het plat waals niet begrijpen,zelf meegemaakt in wallonie,heb ik er nog ferm om gelachen toen,maar eerst op anderen schieten en niet naar hun eigen zien is hun motto...

Mijn gedacht..
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 12:53   #74
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Hoe komt het dat er dan walen zijn die het plat waals niet begrijpen,zelf meegemaakt in wallonie,heb ik er nog ferm om gelachen toen,maar eerst op anderen schieten en niet naar hun eigen zien is hun motto...

Mijn gedacht..
Stuur mij naar de 17de eeuw met de teletijdsmachine van professor Barabas, maakt niet uit of het de Republiek of de Spaanse Nederlanden is, volgens mij zou ik perfect kunnen communiceren met de bevolking. Ik zou wel andere zorgen hebben.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 13:07   #75
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het voorstel is niet om helemaal geen Frans meer aan te leren. Het voorstel is enkel om Frans niet langer meer de standaard tweede taal te maken.
En daar zit wat in.
Engels zou de standaard tweede taal moeten zijn. Als derde taal komt wat mij betreft Chinees in aanmerking. Daarmee bereid je de Vlaamse jeugd pas goed voor op de toekomst.
heb jij ooit geprobeerd om Chinees te leren? Ik wel, en ik kan je vertellen, dat is geen taal die men zomaar eventjes door een paar mensen met een regentaat-opleiding kan laten geven aan schoolkinderen. Om Chinees te leren, een taal die zo verschrikkelijk ver staat van onze indo-europese talen, moet je jarenlang intensief studeren, of in China gaan wonen.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 13:09   #76
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
heb jij ooit geprobeerd om Chinees te leren? Ik wel, en ik kan je vertellen, dat is geen taal die men zomaar eventjes door een paar mensen met een regentaat-opleiding kan laten geven aan schoolkinderen. Om Chinees te leren, een taal die zo verschrikkelijk ver staat van onze indo-europese talen, moet je jarenlang intensief studeren, of in China gaan wonen.
Grote massa's kunnen wel bergen verzetten, mijns inziens. Zelfs bij tergend moeilijke vakken. Immersie blijft het belangrijkste uiteraard.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 april 2011 om 13:13.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 13:21   #77
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Stuur mij naar de 17de eeuw met de teletijdsmachine van professor Barabas, maakt niet uit of het de Republiek of de Spaanse Nederlanden is, volgens mij zou ik perfect kunnen communiceren met de bevolking. Ik zou wel andere zorgen hebben.
Uit mijn eigen jeugd heb ik persoonlijk geen herinnering van Nederlandstalige programma's die ondertiteld moesten worden. En de kinderprogramma's op de Nederlandse tv die ik op woensdagnamiddag bekeek kon ik al evenzeer volgen zonder dat ik daarvoor ondertitels nodig had. Ik spreek dus van ongeveer dertig jaar terug, maar zelfs tien jaar verder had je zoiets gewoon nog altijd niet. Het is dus echt een vrij recent fenomeen. Soms vraag ik me dan ook af vanwaar al die behoefte om eigen taalgenoten te ondertitelen eigenlijk vandaan komt?

Laatst gewijzigd door SDG : 6 april 2011 om 13:21.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 13:30   #78
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter
 
Bert Deckers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 2.064
Standaard

Iedereen vindt het blijkbaar evident dat het Nederlands op de eerste plaats komt (en terecht en logisch uiteraard), maar wanneer wij als Vlaams-nationalisten reclameren over de verengelsing van onze taal, dan noemt men ons 'oubollig' en zo meer.

Ik begrijp maar al te goed dat Engels (meer dan het Frans) de taal van de toekomst aan het worden is, maar in eigen land is het toch beter om steeds het Nederlands als basistaal te behouden. Ook aan de universiteiten en scholen, ook in het bedrijfsleven.
__________________
Bert Deckers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 13:31   #79
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Akkoord, Frans afschaffen. Maar dan Duits in de plaats, die taal is veel belangrijker economisch gezien. Of gaat Frans leren om respect voor onze landgenoten? Na 180 jaar nog steeds niet begrepen?
__________________
https://stratlingo.com
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 13:34   #80
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

het frnas is een lelijke taal, dan liever Frans, Esperanto of zelfs Letzemburgisch !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be