Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2006, 23:51   #1
Frodo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 54
Standaard Nieuw onderwijssysteem middelbaar onderwijs

Problemen nu:
* ASO: hoog niveau, maar te veel werk en te weinig keuzemogelijkheden
* TSO: slechte mentaliteit bij studenten, laag aanzien
* BSO: spijbelen, criminaliteit
* Univ: veel mensen gebuisd in eerst jaar
Over het algemeen: veel leerlingen spijbelen, zijn gedemotiveerd, moeten 8 u per dag op een stoel zitten achter en bank en volgens de schooldirecteur zou men minstens 3 u per dag nog eens extra moeten leren

=> Oplossing

* MODULEONDERWIJS ipv aso+tso bestaande uit

- 13 U gemeenschappelijke vakken :4u wiskunde, 3u wetenschappen, 2 u maatschappij (vervangt geschiedenis/godsdienst), 2 u talen (Frans of Engels naar keuze), 2u cultuur (vervangt Nederlands/geschiedenis/godsdienst)
- 7 U "serieuze" keuzemodules: keuzevakken informatica, extra wiskunde of wetenschappen, boekhouden, lassen, extra talen, technisch tekenen, ...
- 8 U plezant keuzemodules waarvan al minstens 2 u sport + keuzevakken zoals extra sport, kunstvakken, klasdiscussies, projectwerken, koken, ...
Dus 28 u les ipv 32 u (aso) of 36 (tso)

* Moduleonderwijs stopt op 17 jaar, daarna 1 jaar schakeljaar om overgang hoger onderwijs te vergemakkelijken.

* ipv BSO: vakscholen van 2 of 3 jaar

* leerplicht stopt op 16, maar men mag maar aan de dop als men over minstens een BSO-diploma beschikt
Frodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2006, 23:54   #2
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Er zou alleszins iets mogen veranderen, ook aan de opleiding van licentiaten die i/h middelbar onderwijs willen komen, aan de fincaniën, aan de tijdsinvulling (mooi voorstel van uwentwege), aan de infrastructuur, aan de doorschakeling nar hoger/later,...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 00:15   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik denk dat een mix van aso met tso idd voor veel jongeren een betere keuze zou zijn.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 09:53   #4
TheBlackadder
Schepen
 
Geregistreerd: 6 oktober 2005
Berichten: 496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frodo Bekijk bericht
Problemen nu:
* ASO: hoog niveau, maar te veel werk en te weinig keuzemogelijkheden
* TSO: slechte mentaliteit bij studenten, laag aanzien
* BSO: spijbelen, criminaliteit
* Univ: veel mensen gebuisd in eerst jaar
Ik zie hier iets anders dan u.

Er buizen veel mensen in het eerste jaar Univ => het middelbaar, met ASO op kop, is veel te eenvoudig.
Ikzelf heb mijn eerste jaar ook opnieuw moeten doen, net om die reden. In het middelbaar heb ik nooit moeite moeten doen. Examens kon je eenvoudig leren op een halve dag, en dan haalde je nog vlotjes resultaten boven de 75%. En ik heb dan Grieks-Latijn, en Wetenschappen met 8 uur wiskunde gedaan, wat richtingen zijn die toch meestal als de "moeilijkere" richtingen van het ASO beschouwd worden.
En dat slaat dan na het ASO lichtjes tegen als je wel iets moet doen.

En dus ben ik er ook niet bepaald voor te vinden om het aantal uren wiskunde/talen te verminderen (uiteraard kan u zeggen: maar je kan meer kiezen, maar dit blijft in uw voorstel onvoldoende), en zeker niet om het totaal aantal uren onder de 32 te brengen. Die 8 uren "leuke vakken" zijn ook te veel. Waarom zou ik mijn tijd daaraan verpillen? Met 2 uurtjes sport kan ik leven, 2 uur discussie en project zie ik ook wel zitten, maar welke andere nuttige vakken kan u aanbieden voor de mensen die echt iets willen leren?
Ook stoppen op 16 of 17 zit er voor mij niet in. Ik ben zelfs voorstander voor een leerplicht tot het behalen van het diploma in het 6e middelbaar.
Ook de samenwerking met bedrijven zou moeten uitgebreid worden voor de technische richtingen. Zo doen die leerlingen de nodige ervaring op, en doen ze iets "leuk" (als ze dit willen doen als werk, neem ik aan dat ze dit ook wel als leuk beschouwen om te doen tegenover meer theoretische lessen)

Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 13 maart 2006 om 09:54.
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 10:31   #5
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Nieuw systeem zou nutteloos zijn als directie / lesgevers zelf niet sociaal aangelegd zijn .

Mocht er toch een nieuwe wet komen dan zal er 10 �* 20 % minder belgen naar school gaan binnen dit & 10 jaar als ik er 40 ben .

Het waarom is niet belangrijk net zoals een mens als ik zich niet welkom voelt zoals nog enkele op deze forum; hetzelfde is bemerkbaar in scholen ( meervoudig woordje ) .

We zullen zien wat we zullen zien
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 10:41   #6
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

De fout zit een beetje in de mentaliteit en de opleiding van jongsaf. Nog niet lang geleden zag ik op televisie dat werkgevers en laatstejaarsstudenten een heel andere focus hebben op hun capaciteiten. De studenten vonden van zichzelf dat ze uitmuntend waren voorbereid om aan het werk te gaan, de werkgevers vonden dat de "beginnende werknemer" bijlange niet was voorbereid (vooral te weinig doorzettingsvermogen).
Ik denk dat men er eens diep moet over nadenken om toch maar eens een vijftig jaar terug te keren in de onderwijsgeschiedenis.
Wat moet ik bijvoorbeeld constateren de dag van vandaag? De meeste universiteitsstudenten (en ik heb er met heel wat te maken) kunnen de dag van vandaag niet eens meer schrijven zonder fouten (Nederlands wel te verstaan), en dan heb ik het niet over een typfoutje. De kennis van de talen waar Vlaanderen steeds prat op ging gaat drastisch achteruit.
En, heel wat leerlingen kunnen de dag van vandaag niet echt meer goed mee. Men zou al bijna kunnen denken aan een degeneratie van de genen.
Ik veronderstel echter dat het onderwijssysteem heel wat beter kan en misschien juist door de klok terug te draaien.
Vroeger was het bijvoorbeeld ook een systeem dat jongeren vanaf hun veertiende die schoollopen niet meer zagen zitten (of om andere redenen niet meer naar school konden) op één of ander werk mochten beginnen als leerjongen. Die leerjongen kreeg dan enkele jaren een soort mentor op het werk die zich over die jongen ontfermde. En dit is er de dag van vandaag veel te weinig. Jongeren worden de dag van vandaag verondersteld reeds volledige werknemers te zijn vanaf de dag dat ze in dienst treden. Mocht er hier terug een tussenoplossing worden gecreerd, dan zouden heel wat jongeren het misschien terug wat meer zien zitten om aan de bak te gaan.

Laatst gewijzigd door Karma : 13 maart 2006 om 10:43.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 10:45   #7
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
De fout zit een beetje in de mentaliteit en de opleiding van jongsaf. Nog niet lang geleden zag ik op televisie dat werkgevers en laatstejaarsstudenten een heel andere focus hebben op hun capaciteiten. De studenten vonden van zichzelf dat ze uitmuntend waren voorbereid om aan het werk te gaan, de werkgevers vonden dat de "beginnende werknemer" bijlange niet was voorbereid (vooral te weinig doorzettingsvermogen).
Ik denk dat men er eens diep moet over nadenken om toch maar eens een vijftig jaar terug te keren in de onderwijsgeschiedenis.
Wat moet ik bijvoorbeeld constateren de dag van vandaag? De meeste universiteitsstudenten (en ik heb er met heel wat te maken) kunnen de dag van vandaag niet eens meer schrijven zonder fouten (Nederlands wel te verstaan), en dan heb ik het niet over een typfoutje. De kennis van de talen waar Vlaanderen steeds prat op ging gaat drastisch achteruit.
En, heel wat leerlingen kunnen de dag van vandaag niet echt meer goed mee. Men zou al bijna kunnen denken aan een degeneratie van de genen.
Ik veronderstel echter dat het onderwijssysteem heel wat beter kan en misschien juist door de klok terug te draaien.
Vroeger was het bijvoorbeeld ook een systeem dat jongeren vanaf hun veertiende die school niet meer zagen zitten (of om andere redenen niet meer naar school konden) op één of ander werk mochten beginnen als leerjongen. Die leerjongen kreeg dan enkele jaren een soort mentor op het werk die zich over die jongen ontfermde. En dit is er de dag van vandaag veel te weinig. Jongeren worden de dag van vandaag verondersteld reeds volledige werknemers te zijn vanaf de dag dat ze in dienst treden. Mocht er hier terug een tussenoplossing worden gecreerd, dan zouden heel wat jongeren het misschien terug wat meer zien zitten om aan de bak te gaan.




Quote :dan zouden heel wat jongeren het misschien terug wat meer zien zitten om aan de bak te gaan.



* Neen ...dan zouden er minder leerkrachten gemeentelijk meer te zeggen krijgen en meer jongeren " mogen " werken .

Jammer dat men dit niet beseft - dhr W. Verbruggen = leerkracht en partij genoot van de groen in gemeente Deurne .

Alles schrijven hé ni enkel schrijven dat jeugd ongemotiveerd is de meeste worden buiten gepest ...enz .

Kortom nieuwe systemen leveren geen succes .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 10:58   #8
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Quote :dan zouden heel wat jongeren het misschien terug wat meer zien zitten om aan de bak te gaan.



* Neen ...dan zouden er minder leerkrachten gemeentelijk meer te zeggen krijgen en meer jongeren " mogen " werken .

Jammer dat men dit niet beseft - dhr W. Verbruggen = leerkracht en partij genoot van de groen in gemeente Deurne .

Alles schrijven hé ni enkel schrijven dat jeugd ongemotiveerd is de meeste worden buiten gepest ...enz .

Kortom nieuwe systemen leveren geen succes .
Ben niet goed mee hoor Duncan. Ik versta niet goed wat het een (aanpassing van het onderwijssysteem) nu te maken heeft met het ander (leerkracht = partijgenoot).
Je hebt me niet goed begrepen of ik heb me niet goed uitgelegd maar ik heb, geloof ik, nergens een toespeling gemaakt op de ongemotiveerdheid van de jongeren. Eigenlijk is het zelfs eerder zoeken naar systemen die jongeren juist wel motiveren (enfin, was toch zo bedoeld). Wat ik wel zei is dat de kwaliteit van het onderwijs er de laatste jaren (tenminste wat talen, inclusief Nederlands) eerder op achteruit is gegaan.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 11:38   #9
TheBlackadder
Schepen
 
Geregistreerd: 6 oktober 2005
Berichten: 496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Vroeger was het bijvoorbeeld ook een systeem dat jongeren vanaf hun veertiende die schoollopen niet meer zagen zitten (of om andere redenen niet meer naar school konden) op één of ander werk mochten beginnen als leerjongen. Die leerjongen kreeg dan enkele jaren een soort mentor op het werk die zich over die jongen ontfermde. En dit is er de dag van vandaag veel te weinig. Jongeren worden de dag van vandaag verondersteld reeds volledige werknemers te zijn vanaf de dag dat ze in dienst treden. Mocht er hier terug een tussenoplossing worden gecreerd, dan zouden heel wat jongeren het misschien terug wat meer zien zitten om aan de bak te gaan.
Een mentorsysteem is op zich geen slecht voorstel.

Het voorstel om dit zoals vroeger op 14 te leggen wel, want dit systeem was/is een ramp. Al die mensen die dit gedaan hebben moeten hopen dat ze hun job kunnen houden, want de kans dat ze opnieuw een job vinden indien ze ooit eens werkloos worden ligt enorm laag.
Dit systeem ligt aan de basis van een groot percentage van de langdurig werklozen
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 12:10   #10
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Op 14 jaar oud in opleiding gaan bij een werkgever heette 'leerkontract'.
Dat werkte redelijk in bepaalde beroepen.
Het zijn juist deze beroepen waar de jongeren (auto- en allochtonen) feestelijk voor bedanken.

De buitenlanders komen eraan om die tekorten aan te vullen.
Regering en media belichten nauwelijks het probleem dat gaat ontstaan met een massa groeiende werklozen van eigen bodem.
Volgens mij gaan er steeds meer beroepen bijkomen, waarvoor de plaatselijken hun neus voor optrekken.
Opnieuw dan maar buitenlanders??
Ben kerjeuzzz...hoe men het gaat blijven betalen.


Onderwijssysteem is niet afgestemd op de huidige noden.
Werkgeversorganisatie's roepen dat al jaren, en steeds luider.

Reactie's van de regering?
Noppes.
Toch wel ... de druk op de werkgevers om allochtonen aan te werven wordt steeds groter.
Maar ze durven in overheidsdiensten er zelf niet aan beginnen.

Men stelt ook vast dat diploma's meer en meer vodjes papier zijn.
Het vlag dekt de lading niet.
Met diploma's smijten is zelfs contra-productief.
(ik ga mijn handen niet vuilmaken, want ik heb een diploma A2 meneer, ik wil direct chef worden.)

Zoals steeds schuift de regering ernstige problemen onder de mat.
Maar ik zie de mat steeds meer bobbelen.
Men gaat er over struikelen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 12:59   #11
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frodo Bekijk bericht
Problemen nu:
* ASO: hoog niveau, maar te veel werk en te weinig keuzemogelijkheden
Teveel werk? Sinds wanneer heeft men in het ASO teveel werk? Als ze daar al klagen over teveel werk, beginnen ze beter nooit aan universiteit want dan gaan ze hun oren horen tuiten.

Ik heb nooit teveel werk gehad in het ASO en het is niet dat ze nu meer werk hebben dan toen; integendeel. Het middelbaar is, zoals iemand hier al zei, inderdaad veel te eenvoudig in vergelijking met wat volgt? Ze hebben dus hoegenaamd geen behoefte aan nog minder lesuren...

Een herwaardering van TSO, daar zit dan wel weer iets in; een goede TSO-opleiding is immers evenveel waard (of zelfs meer waard) dan een ASO-opleiding.

edit: TSO-opleiding, of een beroepsopleding zoals leercontracten natuurlijk. Het heeft idd geen zin om zo'n leerlingen op de banken te houden, terwijl ze veel beter en nuttiger werk in een stiel kunnen gaan doen.

Laatst gewijzigd door Sfax : 13 maart 2006 om 13:02.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 13:19   #12
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Hervorming in het onderwijs alleen gaat niets oplossen.
Een geheel van maatregelen is nodig.

Voorstellen:
- Schaf uitkeringen voor schoolverlaters af. (zoals vroeger)
Ouders en jongeren zullen vlugger en beter nadenken over studiekeuze... en wat kan ik aan.

- Ernstige ingangsexamens voor hoger onderwijs.
(Universitair en niet universitair hoger onderwijs.)
Later sterk ziften om de onbekwamen te verwijderen.
Gedaan met op zware kosten voor de gemeenschap de broek te verslijten.

- Uitkeringen beperken in de tijd.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 14:10   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Dat is niet geheel een stap in de goede richting. Ik blijf achter mijn eigen voorstel staan voor het creeren van een Theoretisch Secundair Onderwijs (ASO + sommige TSO + sommige BSO) en een Praktisch Secundair Onderwijs (sommige TSO + sommige BSO + KSO).
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 16:16   #14
Frodo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 54
Standaard


Laatst gewijzigd door Frodo : 13 maart 2006 om 16:27.
Frodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 16:16   #15
Frodo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 54
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Teveel werk? Sinds wanneer heeft men in het ASO teveel werk? Als ze daar al klagen over teveel werk, beginnen ze beter nooit aan universiteit want dan gaan ze hun oren horen tuiten.

Ik heb nooit teveel werk gehad in het ASO en het is niet dat ze nu meer werk hebben dan toen; integendeel. Het middelbaar is, zoals iemand hier al zei, inderdaad veel te eenvoudig in vergelijking met wat volgt? Ze hebben dus hoegenaamd geen behoefte aan nog minder lesuren...

Een herwaardering van TSO, daar zit dan wel weer iets in; een goede TSO-opleiding is immers evenveel waard (of zelfs meer waard) dan een ASO-opleiding.

edit: TSO-opleiding, of een beroepsopleding zoals leercontracten natuurlijk. Het heeft idd geen zin om zo'n leerlingen op de banken te houden, terwijl ze veel beter en nuttiger werk in een stiel kunnen gaan doen.
ASO is wel veel meer werk als universiteit hoor !
Maak zelf de rekening:
ASO: 32 uur les per week
Leren: ASO bijna elke dag huiswerken, bijna elke dag toetsen ! zeker 2 tot 3 uur per dag
meestal komen ASO-leerlingen rond half 5 thuis. stel dat ze dan leren van half 5 tot 6, van 6 tot half 7 eten, en van half 7 tot 8 terug leren !
men is dus eigenlijk van 's morgens 8u tot 's avonds 8 u constant bezig voor school !

UNIV: maar 20 uur les per week (in sommige richtingen zelfs nog minder), de meeste studenten gaan gemiddeld slecht 10 uur per week naar de les
geen taken, huiswerken : tijdens de eerste weken van het semester wordt er niets gedaan buiten soms eens 2 uurkes les te volgen als men zich eens verveelt
tweede deel van het semester: per dag 2 u leren + 2 uur naar de les das dus slechts 4 uur per dag bezig (en zeker niet van 8 u 's morgens tot 8 u 's avonds). Dan zijn er nog 3 weken blok (ongeveer 5 u per dag leren)
en 3 weken examentijd, waarbij men soms tot een week tijd heeft voor 1 examen (ongeveer 7 uur leren de dag voor het examen, 5 uur de andere dagen)

==> Conclusie: In het ASO wordt men overstelpt met huiswerken/lessen en moet men over het algemeen minstens dubbel zoveel tijd in zijn studies steken (ook al is dat maar omdat men effectief aanwezig moet zijn tijdens de lessen)

Ik denk dat de studenten onder ons hier wel mee akkoord zullen gaan.

Laatst gewijzigd door Frodo : 13 maart 2006 om 16:26.
Frodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 16:26   #16
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

met al die hervormingen altijd, laat het gewoon zoals het is.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 16:34   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik ben het eens met Frodo, maar zijn hervormingsplan is schabouwelijk, en zou de doodsteek betekenen voor ons superieur (daar mogen we wel trots op zijn) onderwijs.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 16:43   #18
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

* ASO: hoog niveau, maar te veel werk en te weinig keuzemogelijkheden Niet voor iedereen
* TSO: slechte mentaliteit bij studenten, laag aanzien vooroordelen
* BSO: spijbelen, criminaliteit alstublief zeg
* Univ: veel mensen gebuisd in eerst jaar dat is wel waar
Over het algemeen: veel leerlingen spijbelen, (11% en daarin zitten degene die het nog maar een of twee keer gedaan hebben ook)zijn gedemotiveerd, moeten 8 u per dag op een stoel zitten achter en bank en volgens de schooldirecteur zou men minstens 3 u per dag nog eens extra moeten leren
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 16:49   #19
TheBlackadder
Schepen
 
Geregistreerd: 6 oktober 2005
Berichten: 496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frodo Bekijk bericht
ASO is wel veel meer werk als universiteit hoor !
Maak zelf de rekening:
ASO: 32 uur les per week
Leren: ASO bijna elke dag huiswerken, bijna elke dag toetsen ! zeker 2 tot 3 uur per dag
meestal komen ASO-leerlingen rond half 5 thuis. stel dat ze dan leren van half 5 tot 6, van 6 tot half 7 eten, en van half 7 tot 8 terug leren !
men is dus eigenlijk van 's morgens 8u tot 's avonds 8 u constant bezig voor school !

UNIV: maar 20 uur les per week (in sommige richtingen zelfs nog minder), de meeste studenten gaan gemiddeld slecht 10 uur per week naar de les
geen taken, huiswerken : tijdens de eerste weken van het semester wordt er niets gedaan buiten soms eens 2 uurkes les te volgen als men zich eens verveelt
tweede deel van het semester: per dag 2 u leren + 2 uur naar de les das dus slechts 4 uur per dag bezig (en zeker niet van 8 u 's morgens tot 8 u 's avonds). Dan zijn er nog 3 weken blok (ongeveer 5 u per dag leren)
en 3 weken examentijd, waarbij men soms tot een week tijd heeft voor 1 examen (ongeveer 7 uur leren de dag voor het examen, 5 uur de andere dagen)

==> Conclusie: In het ASO wordt men overstelpt met huiswerken/lessen en moet men over het algemeen minstens dubbel zoveel tijd in zijn studies steken (ook al is dat maar omdat men effectief aanwezig moet zijn tijdens de lessen)

Ik denk dat de studenten onder ons hier wel mee akkoord zullen gaan.
Als student ga ik alvast niet akkoord.

In het ASO heb ik nooit meer dan een uurke per dag moeite moeten doen (na de schooluren, en eigenlijk kon ge die testjes leren in de "speeltijd" voor de desbetreffende les), tijdens de examens was die halve dag voor een examen altijd voldoende, en dan raak je er vlotjes door.
En dan de 32 uur les. Die zijn zowat gelijk aan 32 uur niets doen. Ge zit en ge luistert. Af en toe een beetje actief zijn (als ze u iets vragen). Kost dat moeite? Nee.

Kost dat u 32 uur (+ een 2tal uur per week echt werk): ja
Kost dat u 32 uur moeite? Nee, dat kost u hooguit een uur of 2 moeite per week. En als universitair breek ik die 2 uur vlotjes hoor
Nu moet ik zeggen dat ge in de kandidaturen kon proberen met 0 uur per week er door te raken, maar dat zorgde meestal voor problemen tegen het einde. Trouwens: als de universiteit zo veel minder moeite zou kosten, waarom raakt dan niet iedereen die uit ASO komt er door?
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2006, 16:57   #20
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

De echte testen komen eraan als je in het echte leven stapt.

Weet dat er een massa niet zullen slagen.
Met het vodje papier in de hand.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be