Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari "Van bij de start van de partij was hij er reeds bij als ondervoorzitter van de N-VA. Deze 34-jarige licentiaat geschiedenis staat bekend om zijn goede dossierkennis en omwille van het gebruik van grappige kwinkslagen. Samen met side-kick Geert Bourg

 
 
Discussietools
Oud 5 februari 2004, 18:40   #1
BCD
Gouverneur
 
BCD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2003
Locatie: Oostrozebeke
Berichten: 1.146
Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Geachte Heer De Wever

Na het lezen van het manifest van de NVA had ik enkele vraagjes

"Het is haast onmogelijk om een politiek thema te vinden waarover men het in beide landsgedeelten eens is Dáárom kiezen wij resoluut voor Vlaanderen."

Wil dit zeggen dat haast alle zaken op federaal niveau er gekomen zijn door een wisselmeerderheid van alle Vlaamse partijen, of wil dit zeggen dat u voor elk thema een compromie moet sluiten met de Waalse partijen.

"De bescherming van de culturele identiteit is essentieel. Op korte termijn betekend dit voor Vlaanderen: veel actiever opkomen voor ONZE taal en de sluipende verengelsing een halt toeroepen."

Wil dit zeggen dat verengelsing komende door het vele gebruik van Engelse woorden in media, onderwijs en persoonlijk gebruik geen hedendaagse culturele verschijnselen zijn. (Hoe is het Diets dan de culturele voorganger van het Nederlands?)

"Pacifisme is bij uitstek een Vlaams waarmerk, daarom dient Vlaanderen zich toe te leggen op conflictpreventie en bemiddeling."

Hoe gaat u bij Europa verdedigen dat u als beste kunt bemiddelen, maar dat u wel van Wallonië wou scheiden omdat er te veel verschillen waren om via bemiddeling vooruit te komen?

Straks deel II
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Elke keer ik in Wallonië kom, ben ik verwonderd over de marginalisering die er bestaat. Alsof je in een achterbuurt in een Antwerps ghetto zit.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline  
Oud 5 februari 2004, 18:59   #2
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Mijn kanttekeningen daarbij zijn:

1. Geen enkel verschil met compromissen te moeten sluiten in een Vlaams parlement en regering,

2. Ik hoop waarachtig dat wij niet de Franse toer opgaan en het woord "computer" gaan vervangen door "rekentuig" of zoiets... onze taal heeft zich al duizend jaren gehandhaafd, dat kan binnen België ook zo blijven

3. Waarom kan Vlaanderen bemiddelen en Wallonië blijkbaar niet? Gezien zij blijkbaar zoveel meer uit de brand kunnen slepen dan wij, volgens vele Vlaams-Nationalisten, lijkt het mij dat het echte bemiddelaarstalent ginder zit en niet hier...
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 5 februari 2004, 19:14   #3
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Waarom kan Vlaanderen bemiddelen en Wallonië blijkbaar niet? Gezien zij blijkbaar zoveel meer uit de brand kunnen slepen dan wij, volgens vele Vlaams-Nationalisten, lijkt het mij dat het echte bemiddelaarstalent ginder zit en niet hier...
Wij geven onze wapenbedrijven niet de toestemming om samen te werken met Zimbabwe, Nepal,...
Groot Bakkes is offline  
Oud 5 februari 2004, 20:19   #4
BCD
Gouverneur
 
BCD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2003
Locatie: Oostrozebeke
Berichten: 1.146
Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Deel II

"Politici en Politieke partijen moeten beoordeeld worden op hun ideeën, niet op hun amusementswaarde."

Wie kan bepalen of de ideeën van welke partij dan ook nu goed of politiek correct zijn. Voor alles heb je mensen die het goed vinden en mensen die het slecht vinden. Hoe wil jullie partij dit realiseren.

"Vanuit eenzelfde bezorgdheid voor de kwaliteit van de democratie en voor het belang van de inhoudelijke boodschap bepleiten wij de drastische inperking van alle partijpolitieke propaganda ter gelegenheid van de verkiezingen."

Wil dit zeggen dat u niet enkel de grote partijen minder mogelijkheden heeft om propaganda te voeren, maar ook het verschil tussen de kleine en grote partijen wil verminderen waardoor bv. N-VA, BUB, Liberaal Appel, UF evenveel propaganda kan voeren zoals de groten?

"'Inclusief' wil zeggen dat we iedereen in zijn eigenheid erkennen. Wij willen Vlaanderen sámen opbouwen: een aparte benadering van taalminderheden, etnische of andere minderheden strookt niet met een inclusieve benadering."

Hoe zal u partij blijk geven van erkenning terwijl u er niks zal mee doen en dat men binnen de Republiek Vlaanderen allen over dezelfde kam zal worden geschoren. Door jullie gelijke kansen beleid willen jullie alles in het mogelijke stellen om minderheden de kans te geven de regels van de meerderheid te volgen. Vb. Zwaar mentaal gehandicapten krijgen ook stemplicht en de N-VA zal er alles aan doen om deze persoon te helpen bij het realiseren van deze taak. (Deze taak is onmogelijk ondanks welke hulp dan ook)

"Men moet ook de moed hebben om noodzakelijke, maar misschien minder populaire, maatregelen te nemen."

Zou uw partij dit aandurven één week voor de regionale verkiezingen op 13 juni?

"We moeten verder niet enkel werken aan een betere mobiliteit, maar tegelijk ook de noodzaak van tal van verplaatsingen in vraag stellen."

Wat is de noodzaak van een verplaatsing?? Als ik voor mijn Antwerps bedrijf eerst naar Aarlen moet, dan naar Kontich om vervolgens terug te moeten naar Charleroi. Kan u dan nu bepalen welke verplaatsingen niet noodzaaklijk zijn? als ik boodschappen doe is mijn verplaatsing per fiets dan noodzakelijk?

"Het is de taak van het onderwijs en media om allerhande vormen van 'tussentaal' tegen te gaan. Alleen zo kunnen mensen ten volle deelnemen aan het publieke debat"

"De bescherming van de culturele identiteit is essentieel."

Mijn West Vlaamse culturele identiteit zet er mij toe aan om West VLAAMS te spreken een tussentaal van het Nederlands, MAAR anderzijds raad de regering (die de bescherming van de culturele identiteit essentieel acht) af om een tussentaal te gebruiken want anders kan ik niet deelnemen aan het publieke debat.
Wil dat dan zeggen dat mijn oma die niet in staat is de standaardtaal te bedienen niet meer kan deelnemen aan het 'publieke debat'
Moet 'chicken run' nu verboden worden omdat niet alle stemmetjes AN spreken?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Elke keer ik in Wallonië kom, ben ik verwonderd over de marginalisering die er bestaat. Alsof je in een achterbuurt in een Antwerps ghetto zit.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:03   #5
BCD
Gouverneur
 
BCD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2003
Locatie: Oostrozebeke
Berichten: 1.146
Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

eventjes terug bovenaan zetten ...
die 50 karatkters toch hé
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Elke keer ik in Wallonië kom, ben ik verwonderd over de marginalisering die er bestaat. Alsof je in een achterbuurt in een Antwerps ghetto zit.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline  
Oud 6 februari 2004, 00:05   #6
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Waarom kan Vlaanderen bemiddelen en Wallonië blijkbaar niet? Gezien zij blijkbaar zoveel meer uit de brand kunnen slepen dan wij, volgens vele Vlaams-Nationalisten, lijkt het mij dat het echte bemiddelaarstalent ginder zit en niet hier...
Wij geven onze wapenbedrijven niet de toestemming om samen te werken met Zimbabwe, Nepal,...
Goh, en denkt u dat de Namenaars of Aarlenaars dat wel doen? Het is slechts de relativiteit van de mogelijke bestuursniveau's die het probleem is, het kan even goed gemeentelijk gemaakt worden.

Trouwens, veel moeten we niet zeggen, met Barco en hun orders aan Amerika...
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 7 februari 2004, 15:07   #7
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er

Wij geven onze wapenbedrijven niet de toestemming om samen te werken met Zimbabwe, Nepal,...
Goh, en denkt u dat de Namenaars of Aarlenaars dat wel doen? Het is slechts de relativiteit van de mogelijke bestuursniveau's die het probleem is, het kan even goed gemeentelijk gemaakt worden.

Trouwens, veel moeten we niet zeggen, met Barco en hun orders aan Amerika...
Amerika is geen racistische staat, terwijl Zimbabwe dat duidelijk wel is, in Zimbabwe is democratie nog altijd onbestaande.
Groot Bakkes is offline  
Oud 9 februari 2004, 18:08   #8
BCD
Gouverneur
 
BCD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2003
Locatie: Oostrozebeke
Berichten: 1.146
Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Na 4 dagen nog steeds geen antwoord!!??
Nogthans het is gewoon verduidelijking van het eigen manifest
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Elke keer ik in Wallonië kom, ben ik verwonderd over de marginalisering die er bestaat. Alsof je in een achterbuurt in een Antwerps ghetto zit.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline  
Oud 10 februari 2004, 17:16   #9
Bart De Wever
Burger
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 197
Standaard

[quote="Foundation"]Mijn kanttekeningen daarbij zijn:

1. Geen enkel verschil met compromissen te moeten sluiten in een Vlaams parlement en regering,

Compromissen zijn normaal in een democratie. Maar België is geen democratie, het bestaat uit de optelsom van een Vlaamse en een Franstalige democratie. Hier passen alleen verdragen (cf. EU).


2. Ik hoop waarachtig dat wij niet de Franse toer opgaan en het woord "computer" gaan vervangen door "rekentuig" of zoiets... onze taal heeft zich al duizend jaren gehandhaafd, dat kan binnen België ook zo blijven

Volledig akkoord. Engelse leenwoorden zijn voor mij geen probleem. We willen alleen de positie van het Nederlands bewaren als taal van bestuur, onderwijs en cultuur. mét ruimte voor andere talen uiteraard, zeker ook voor het (mooie) Frans.
Bart De Wever is offline  
Oud 10 februari 2004, 17:19   #10
Bart De Wever
Burger
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 197
Standaard

[quote="BCD"]Geachte Heer De Wever


"Pacifisme is bij uitstek een Vlaams waarmerk, daarom dient Vlaanderen zich toe te leggen op conflictpreventie en bemiddeling."

Hoe gaat u bij Europa verdedigen dat u als beste kunt bemiddelen, maar dat u wel van Wallonië wou scheiden omdat er te veel verschillen waren om via bemiddeling vooruit te komen?

Hier vergelijk je appelen met citroenen.
Trouwens, het feit dat wij als Vlamingen vreedzaam en democratisch ons zelfbeschikkingsrecht meer en meer verwerven, toont dat we wel degelijk kunnen bemiddelen. België is een permanent conflict, wij lossen het op (figuurlijk en letterlijk).
Bart De Wever is offline  
Oud 10 februari 2004, 17:24   #11
Bart De Wever
Burger
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Deel II

"Politici en Politieke partijen moeten beoordeeld worden op hun ideeën, niet op hun amusementswaarde."

Wie kan bepalen of de ideeën van welke partij dan ook nu goed of politiek correct zijn. Voor alles heb je mensen die het goed vinden en mensen die het slecht vinden. Hoe wil jullie partij dit realiseren.

Dit is vooral een statement over de mediacratie en de vervlakking.


"Vanuit eenzelfde bezorgdheid voor de kwaliteit van de democratie en voor het belang van de inhoudelijke boodschap bepleiten wij de drastische inperking van alle partijpolitieke propaganda ter gelegenheid van de verkiezingen."

Wil dit zeggen dat u niet enkel de grote partijen minder mogelijkheden heeft om propaganda te voeren, maar ook het verschil tussen de kleine en grote partijen wil verminderen waardoor bv. N-VA, BUB, Liberaal Appel, UF evenveel propaganda kan voeren zoals de groten?

Wij willen de budgetten voor barnumreclame inperken. Een ander goed idee, vind ik persoonlijk, is dat de overheid een folder zou verspreiden onder alle kiezers waarin elke partij zich kan voorstellen.

"'Inclusief' wil zeggen dat we iedereen in zijn eigenheid erkennen. Wij willen Vlaanderen sámen opbouwen: een aparte benadering van taalminderheden, etnische of andere minderheden strookt niet met een inclusieve benadering."

Hoe zal u partij blijk geven van erkenning terwijl u er niks zal mee doen en dat men binnen de Republiek Vlaanderen allen over dezelfde kam zal worden geschoren. Door jullie gelijke kansen beleid willen jullie alles in het mogelijke stellen om minderheden de kans te geven de regels van de meerderheid te volgen. Vb. Zwaar mentaal gehandicapten krijgen ook stemplicht en de N-VA zal er alles aan doen om deze persoon te helpen bij het realiseren van deze taak. (Deze taak is onmogelijk ondanks welke hulp dan ook)

Dit is een beetje bij de haren getrokken. We willen gewoon zeggen dat iedereen in zijn eigenheid erkennen maar dat we iedereen willen betrekken in hetzelfde burgerschap. Dit heeft uiteraard altijd beperkingen.

"Men moet ook de moed hebben om noodzakelijke, maar misschien minder populaire, maatregelen te nemen."

Zou uw partij dit aandurven één week voor de regionale verkiezingen op 13 juni?

Dat mag ik hopen.

"We moeten verder niet enkel werken aan een betere mobiliteit, maar tegelijk ook de noodzaak van tal van verplaatsingen in vraag stellen."

Wat is de noodzaak van een verplaatsing?? Als ik voor mijn Antwerps bedrijf eerst naar Aarlen moet, dan naar Kontich om vervolgens terug te moeten naar Charleroi. Kan u dan nu bepalen welke verplaatsingen niet noodzaaklijk zijn? als ik boodschappen doe is mijn verplaatsing per fiets dan noodzakelijk?

"Het is de taak van het onderwijs en media om allerhande vormen van 'tussentaal' tegen te gaan. Alleen zo kunnen mensen ten volle deelnemen aan het publieke debat"

"De bescherming van de culturele identiteit is essentieel."

Mijn West Vlaamse culturele identiteit zet er mij toe aan om West VLAAMS te spreken een tussentaal van het Nederlands, MAAR anderzijds raad de regering (die de bescherming van de culturele identiteit essentieel acht) af om een tussentaal te gebruiken want anders kan ik niet deelnemen aan het publieke debat.
Wil dat dan zeggen dat mijn oma die niet in staat is de standaardtaal te bedienen niet meer kan deelnemen aan het 'publieke debat'
Moet 'chicken run' nu verboden worden omdat niet alle stemmetjes AN spreken?

zie boven voor al een paar antwoorden, moet nu dringend weg. De rest volgt.
Ook voor alle anderen: geduld aub, ik doe mijn best.
Bart De Wever is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be