Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bart De Wever (N-VA) - 2 tot 8 februari "Van bij de start van de partij was hij er reeds bij als ondervoorzitter van de N-VA. Deze 34-jarige licentiaat geschiedenis staat bekend om zijn goede dossierkennis en omwille van het gebruik van grappige kwinkslagen. Samen met side-kick Geert Bourg

 
 
Discussietools
Oud 5 februari 2004, 19:41   #21
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

De VRT heeft duidelijk gezegd dat er naar 1000 mensen gebeld is en daar hun keuze is gevraagd. Dus jij kan evengoed Solide of iets anders zeggen...

Deze peiling geloof ik net alles alle andere peilingen evenveel en evenmin.

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline  
Oud 5 februari 2004, 19:47   #22
stijnVL
Provinciaal Statenlid
 
stijnVL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2002
Locatie: Leuven
Berichten: 712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws.
Trek het u niet aan, als we het na 5 maanden zwoegen niet halen, dan hebben we ons ten minste nog eens goed geamusseerd.

Want we gaan ons dit keer niet zonder "slag of stoot" onder de drempel laten vegen...



En in het ergste geval is er nog altijd de 4de weg die je zelf suggereerde tijdens de post-18 mei PR in de Lijsterbes
__________________
stijnVL is offline  
Oud 5 februari 2004, 20:15   #23
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er
Ja, men zou er van verschieten hoe weinig mensen daar de waarheid zeggen, en hoe veel mensen in de laatste weken nog van partij veranderen.
Over hoeveel mensen in aanloop naar de verkiezingen van partijvoorkeur veranderen: http://www.uia.ac.be/u/wwwm2p/bespreking.htm#1

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
De VRT heeft duidelijk gezegd dat er naar 1000 mensen gebeld is en daar hun keuze is gevraagd.
Zoals ik dus reeds vermoede, een compleet waardeloze, niet representatieve peiling.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 5 februari 2004, 20:16   #24
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De N-VA heeft meer leden dan kiezers
Weet je, dat is precies als een microbe die een amoebe verwijt dat hij klein is

Gij zijt ook ne slimme he?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 5 februari 2004, 20:22   #25
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Gij zijt ook ne slimme he? :lol: :lol:
Stop using that bloody expression! Het is kinderachtig.

Wat die peilingen betreft: Ik volg Dies. Ze worden schijnbaar zo slecht afgenomen dat in de vorige verkiezingsstrijd ze telkens een stap te laat de tendens voorspelden. Een peiling van 1000 mensen is totaal niet representatief. Zeker niet voor kleine partijen. <troost> <troost>

Wat meer is: Wat vangt de CD&V hiermee aan? Op een of andere miraculeuze manier staan ze nu op nr. 1. Hopelijk beseffen ze dat de VLD niet eeuwig over zijn eigen leden blijft struikelen, dubbelzinnige posities aanneemt of de last van een kibbelende regering alleen moet dragen. (Alhoewel dat laatste goed mogelijk is)
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline  
Oud 5 februari 2004, 20:31   #26
Amery Willem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Locatie: Vosselaar
Berichten: 4
Standaard

Dies vroeg naar de methode van het onderzoek. Daar wordt inderdaad veel te weinig aan besteed. Ik weet het ook niet allemaal meer, maar ik heb e.e.a. ten tijde van de allereerste peiling aandachtig in De Standaard gelezen; in de veronderstelmling dat de methode intussen niet gewijzigd is (ik beweer niet dat men dit niet zou durven zonder iets erover te zeggen!), daarom het volgende:
1. het gaat om een peiling bij slechts 1000 van de miljoenen verwachte kiezers;
2. men vraagt die kiezers telefonisch naar hun voorkeur: wie geen (ik vermoed: vaste) telefoon heeft, speelt dus niet mee, al bewijst niets dat dergelijke kiezers eenzelfde kiesgedrag vertonen als de ondervraagden;
3. maar vooraleer naar hun politieke voorkeur gevraagd wordt, wordt aan de betrokkenen gevraagd of zij aan een marketingenquete willen meedoen. Zelf zou ik daardoor al uit de boot vallen: wie aan een dergelijke enquete niet wil meewerken, is dus geacht politiek sekseloos te zijn - klopt van geen kanten natuurlijk;
4. tenslotte misschien nog het meest problematische: wie geen voorkeur geeft, wordt niet meegeteld - nochtans is de kans groot dat wie geen mening geeft een ander kiesgedrag vertoont dan wie dit wel doet;
5. en last but not least: als 2, 3 en 4 geen probleem vormen, volgt uit 1. dat de foutenmarge nog altijd 2 (of is het 2,5?)% is.
Mochten er hier fouten in staan, dan houd ik me graag aanbevolen voor eventuele corercties: met dank bij voorbaat!
Amery Willem is offline  
Oud 5 februari 2004, 21:49   #27
H. Guderian
Banneling
 
 
H. Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: In toekomst: Wetstraat 16 Brussel
Berichten: 1.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever
Ik zal het onderwerp zelf maar in primeur aansnijden, u hoort het toch binnen een kwartier op het nieuws
Tja, de gewone man ziet ook wel dat de NVA een overbodige partij is hoor. Buiten het communautaire -dat radicaler en steviger verdedigd wordt door het Vlaams Blok- heeft de NVA totaal geen eigenheid. Conservatieven en progressieven rollen er al vechtend over straat (Zie Matthias Storme vs "roze Kurt").
H. Guderian is offline  
Oud 5 februari 2004, 21:53   #28
abramis brama
Parlementslid
 
abramis brama's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 augustus 2002
Berichten: 1.979
Standaard

Er wordt gevraagd naar de methode. Die zal wel analoog zijn aan die van de vorige peilingen. Hier de technische fiche van een van de vorige :

Citaat:
Technisch rapport kiesintentiemetingen

Dit rapport omvat een geheel van technische specificaties die moeten toelaten om de kwaliteit van de kiesintentie peiling in te schatten en aldus de resultaten ervan op correcte wijze te interpreteren.
Om redenen van praktische aard wordt dit rapport opgebouwd rond een aantal vragen en antwoordmogelijkheden. De toelichting staat cursief vermeld.

1. Wie heeft de peiling uitgevoerd?

TNS Media nv
Contactpersoon: Jan Drijvers

2. Wie is (zijn) de opdrachtgever(s) van de peiling?

Twee opdrachtgevers:, met name:

- VRT: contactpersonen zijn Ivan De Vadder en Jos Bouveroux
- De Standaard: contactpersoon is Peter Vandermeersch

In samenwerking met U.A: contactpersoon is Peter Van Aelst

3. Welk type van peiling betreft het?
Betreft het ….

Een peiling of een exit poll?
Een onderzoek met voorspellend karakter of zonder voorspellend karakter?
Een ad hoc moment opname (= een geïsoleerde meting) of een moment opname die deel uitmaakt van een reeks (in dat geval dient te worden aangeduid over hoeveel metingen de reeks bestaat)


Het betreft een peiling zonder voorspellend karakter; 5e golf

4. Bij welke populatie & steekproef werd de peiling uitgevoerd?
4.1 Hoe kan de onderzoekspopulatie worden omschreven?


Nederlandstalige Belgen van 18 jaar en ouder, woonachtig in Vlaanderen (exclusief Brussel, maar inclusief Halle-Vilvoorde), die een vast telefoontoestel hebben.

4.2 Op welke wijze werd de steekproef getrokken / samengesteld?


Het betreft een randomsteekproef, die wordt samengesteld in twee fasen:
- selectie van het gezin via random digit dialing (dus inclusief privé-nummers)
- selectie van de respondent binnen het gezin = de laatst verjaarde persoon (opmerking: bij afwezigheid wordt geen vervanger voorzien om een vertekening naar gemakkelijk beschikbare doelgroepen te vermijden)

4.3 Hoe groot is de steekproef?


- Bruto steekproef = Voor deelname aan de omnibus waarin de politieke enquête werd opgenomen, werden 5066 Vlamingen gecontacteerd van 15 jaar en ouder.
- Hiervan vielen 4032 personen weg door weigering tot deelname aan de omnibus of door het feit dat ze buiten het universum van de studie vielen (geen Belgische nationaliteit, jonger dan 18 jaar, Brussel).
- De netto-steekproef bedroeg uiteindelijk n= 1034 respondenten

4.4 Op welke socio-demografische criteria werd de steekproef herwogen?
- geslacht
- leeftijd
- provincie
- onderwijsniveau
- beroep

5. Op welke wijze werden de antwoorden verzameld?


De antwoorden werden verzameld via telefonische interviews (CATI) in het kader van een omnibus enquête.

6. De vragenlijst


• potentieel politieke partijen :
“Van welke van volgende politieke partijen of lijsten kan u zich voorstellen dat u er ooit voor zou stemmen bij nationale verkiezingen?” geholpen door het 1 voor 1 voorlezen van de antwoordmogelijkheden – meerdere antwoorden mogelijk: Agalev – CD&V – N-VA – de lijst SP.A-Spirit – Vlaams Blok – VLD – Vivant – Liberaal Appel – geen van deze – weet niet

• partijvoorkeur :
“Indien er vandaag verkiezingen zouden zijn voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, welke partij geniet dan uw voorkeur?”spontaan – 1 antwoord mogelijk: Agalev – CD&V – N-VA – de lijst SP.A-Spirit – Vlaams Blok – VLD – Vivant – Liberaal Appel – andere partij (specifieer) – stemt blanco/ongeldig – gaat niet stemmen – mag niet stemmen – eigert te antwoorden – weet niet

• Kiesgedrag 2003 :
“Voor welke partij heeft u bij de laatste parlementsverkiezing voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers in gestemd?” Spontaan – 1 antwoord mogelijk

• Vertrouwen in federale regering:
“In welke mate heeft u vertrouwen in de huidige federale Belgische regering?”

• Potentie politici :
“Ik lees u nu een lijst van politici voor. Gesteld dat deze politici bij de volgende verkiezingen zouden opkomen en u in de gelegenheid bent voor elk van hen te stemmen, van welke van volgende politici kan u zich dan voorstellen dat u er voor zou stemmen? U mag meerdere politici vernoemen.geholpen door het 1 voor 1 voorlezen van de antwoordmogelijkheden – meerdere antwoorden mogelijk

• Stembepalende thema's + belangrijkste thema

7. Op welke wijze werden de resultaten inzake kiesintentie, kiesgedrag, partij- voorkeur en populariteit van de politici geanalyseerd?
7.1 Op welke basis werden de percentages voor deze vragen berekend? Gelieve de basis te omschrijven en bovendien telkens het absoluut aantal respondenten (n) aan te duiden.

- Partijvoorkeur op de basissen: allen (n=1034) / uitgebrachte stemmen (n=919) / geldige stemmen (n=893)
- Vorig kiesgedrag op de basis: allen (n=1034)
- Potentieel partijen op basis: allen (n=1034)
- Populariteit politici op basis: allen (n=1034)

7.2 Hoe groot is het betrouwbaarheidsinterval op significantieniveau van 95 %?
( Het betrouwbaarheidsinterval is afhankelijk van de geobserveerde waarde alsook van de grootte van de steekproef. Het is onmogelijk om in dit rapport voor alle mogelijke percentages het betrouwbaarheidsinterval weer te geven. We beperken ons tot een aantal relevante richtlijnen. Opgelet ! een betrouwbaarheidsinterval geeft in geen geval een indicatie over de voorspellende waarde van het gemeten percentage. Het duidt in essentie aan dat indien het onderzoek 100 keer zou worden herhaald de geobserveerde waarde 95 keer binnen dit interval zou liggen. Dit geldt in principe onder de voorwaarde van een volledige toevalssteekproef en normale distributie van de antwoorden.)

Bij een steekproef van 1000 personen geldt een betrouwbaarheidsinterval van minimum 0.6% en maximum 3.1%.

7.4 Welke aanpassingen werden op de resultaten van de vragen naar de kiesintenties, kiesgedrag, partijvoorkeur op populariteit van politici aangebracht? Maak uw keuze uit volgende mogelijkheden – meerdere combinaties mogelijk:
- niet gewogen
- gewogen op basis van gedragsvariabelen (bvb. vorig stemgedrag, …)
- gewogen op basis van attitude/opinievariabelen (bvb. attitude tav vreemdelingen, milieuproblematiek)
- multifactoriële modellisatie
(Het is in bepaalde gevallen aangewezen om de resultaten aan te passen op basis van vroeger stemgedrag of op variabelen die sterk correleren met het stemgedrag. In het kader van een trendanalyse kunnen resultaten ook worden aangepast op basis van tijdreeksen. Elk instituut dient een summiere beschrijving te geven van de bedoeling van deze aanpassingen. Zo kunnen specifieke kennis en details van het gebruikte algoritme beschermd worden tegen plagiaat.)

De resultaten naar het vorig stemgedrag werden herwogen naar de uitslag van de verkiezingen van mei 2003 voor de onderzochte regio. De resultaten op de andere vragen werden dus onrechtstreeks mee gewogen op basis van het vorig stemgedrag.

8. Wanneer werd de peiling uitgevoerd?


Deze peiling werd uitgevoerd in de periode van 22 september tot 14 oktober 2003

9. Te publiceren technische fiche:

Deze opiniepeiling zonder voorspellend karakter naar de houding t.a.v. politieke partijen, politici en thema's inclusief kiesintentie op moment van ondervraging werd uitgevoerd in opdracht van VRT/De Standaard in samenwerking met UA, bij een toevalssteekproef van n=1034 Nederlandstalige Belgen van 18 jaar en ouder, woonachtig in Vlaanderen (inclusief Halle-Vilvoorde, maar exclusief Brussel) in het bezit van een vast telefoontoestel. De respondenten werden telefonisch ondervraagd met behulp van CATI in de periode van 22 september tot 14 oktober 2003 Het volledige technische rapport werd gepubliceerd op www.febelmar.be

10. Datum, naam van de verantwoordelijke van deze publicatie van deze technische fiche

16 oktober 2003
TNS Media
Karen De Cock
__________________
Eén van de grootste problemen in dit terminaal zieke land is het feit dat men "de wil van de kiezer" voortdurend opzettelijk verwart met "hetgeen we tegen de wil van de kiezer in tóch nog mathematisch kunnen doordrukken".
abramis brama is offline  
Oud 5 februari 2004, 21:57   #29
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

Kop op meneer De Wever, ik had ook liever gezien dat uw partij wat meer stemmen kreeg maar het zij zo. Ikzelf mag wel een vreugdedansje maken zeker? 20% en het Vlaams Blok scoort traditioneel slechter in opiniepeilingen dan in realiteit! Nog een opsteker, gehoord op het VRT-nieuws: "Vlaams blok kiezers schijnen standvastig te zijn, eens een blokker, altijd een blokker, deze kiezers blijken moeilijk af te snoepen.
Toch nog een woorje van moed en hoop tot de N-VA, jullie zijn tenslotte voor een deel medestanders van de vlaamse zaak. Vlaanderen Vrij!
vlaanderenvrij is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:01   #30
Bart De Wever
Burger
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij
Kop op meneer De Wever, ik had ook liever gezien dat uw partij wat meer stemmen kreeg maar het zij zo. Ikzelf mag wel een vreugdedansje maken zeker? 20% en het Vlaams Blok scoort traditioneel slechter in opiniepeilingen dan in realiteit! Nog een opsteker, gehoord op het VRT-nieuws: "Vlaams blok kiezers schijnen standvastig te zijn, eens een blokker, altijd een blokker, deze kiezers blijken moeilijk af te snoepen.
Toch nog een woorje van moed en hoop tot de N-VA, jullie zijn tenslotte voor een deel medestanders van de vlaamse zaak. Vlaanderen Vrij!
Oef, ik weet dat er veel Blokkers zijn waar mee te praten valt, ik ben blij dat er hier eindelijk nog eens zo één opduikt
Bart De Wever is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:04   #31
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

En ik ben niet de enige hoor, hier in mijn vriendenkring zijn we allemaal Vlaams blokkers, maar wel genuanceerde, die heel goed geinformeerd zijn. We zijn trouwens allemaal tussen de 16 en de 19. De toekomst van Vlaanderen...
vlaanderenvrij is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:14   #32
arnout
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 februari 2004
Berichten: 2
Standaard

beste 'vlaanderenvrij'

ik lees dat je een overtuigde vlaming bent. mss kan je dan beter bij de n-va gaan want ik kan me moeilijk voorstellen dat je akkoord gaat met de maatschappijvisie en de standpunten over vreemdelingen van het blok.
arnout is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:15   #33
Whitey Ford
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 februari 2004
Berichten: 8
Standaard

Graag zou ik er op wijzen dat die peilingen het resultaat zijn van het stemgedrag van een steekproef van slechts(!) 1000 man. Zoiets is weinig representatief, me dunkt, en kan gemakkelijk 'gemanipuleerd' worden -door het selecteren van een bepaalde doelgroep- waardoor een vertekend beeld ontstaat van ons kiezerslandschap.

Vaak is het zo dat de 'gemiddelde intellectueel' en diegene die zichzelf als 'volwaardig intellectueel' ziet -hierbij denk ik in sterke mate aan de studenten van de UGent- blind politiek-correct en SP.A of GROEN! zal stemmen. De ideeën van die partijen zijn daarom niet slecht -dan denk ik vooral aan groen want het SP.A/Spirit-kartel doet mij iets te opportunistisch aan- maar vaak is het de uitvoering, de bekwaamheid die ontbreekt.

Zo komen we dan tot wat we een 'flets' en vaak ook 'stilstaand' bestuur kunnen noemen, tot grote ergernis van het geïnformeerde kiespubliek.
Wat ik -persoonlijk dan- vind bij de Nieuw-Vlaamse Alliantie is een combinatie van een weldoordacht en overwogen programma -waarbij men traditionele moralen durft omver te werpen, zonder die echter te loochenen. Dat was ook mijn besluit in een taak over 'waarheid politiek' in de kandidaturen Moraalwetenschappen- gecombineerd met de vakkennis en bekwaamheid die een essentiële eigenschap is van elk bestuur.

Mijn besluit hierbij is dat de N-VA het enige alternatief is en dat u, Bart De Wever, het enthousiasme dat getoond werd op de startmeeting in Hasselt niet mag laten wegebben ten gevolge van een té beperkte peiling.
Whitey Ford is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:19   #34
Lekker Links!
Parlementslid
 
Lekker Links!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2003
Berichten: 1.777
Standaard

Inderdaad, relativeren die poll.

Er is een foutenmarge van 2%, die kan maw heel de top 3 dooreenhalen.

Voor N-VA is niets verloren, doorzetten zal nu de boodschap zijn.
Lekker Links! is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:21   #35
H. Guderian
Banneling
 
 
H. Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: In toekomst: Wetstraat 16 Brussel
Berichten: 1.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnout
beste 'vlaanderenvrij'

ik lees dat je een overtuigde vlaming bent. mss kan je dan beter bij de n-va gaan want ik kan me moeilijk voorstellen dat je akkoord gaat met de maatschappijvisie en de standpunten over vreemdelingen van het blok.
De NVA is een verloren zaak! Wie er voor stemt, gooit z'n stem weg. Men zal nooit een partij vinden waar men in alles mee akkoord kan gaan. Op vlak van partijpolitiek is het Vlaams Blok op dit moment de enige redding voor een Vlaams-nationalist. 18 mei was voor de NVA erop of eronder, en het werd... eronder.
H. Guderian is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:22   #36
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

Toch wel hoor, maar mijn persoonlijk ideaal is een kartel met de N-VA waardoor het Vlaams Blok misschien wat genuanceerder zou moeten zijn. Filip Dewinter is wel de Vlaams Blok mandataris die ik het minst graag heb, volgens mij is het vreemdelingenstandpunt voor een groot deel zijn werk. Maar er zit een grote kern van waarheid in vind ik. Maar first things first, eerst ons vaderland onafhankelijk krijgen, daarna zal er dan wel over de vreemdelingen worden beslist. (by the way, kan u mij zeggen of Gerolf Annemans inderdaad eerder een vlaams nationalist is dan een aanhanger van het vreemdelingenstandpunt, dit is iets dat ik al een tijdje vermoed )
vlaanderenvrij is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:25   #37
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

En guderian, wees es een beetje genuanceerder tegen een collega flamingant, door mensen als u krijg ik direct een label van extremist opgeplakt als ik zeg dat ik Blokker ben.
vlaanderenvrij is offline  
Oud 5 februari 2004, 22:25   #38
Whitey Ford
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 februari 2004
Berichten: 8
Standaard

Dat SP.A-logo roept een bekeringsdrang op
Oh broeder, help ons uit de ketenen van de paarse dictatuur..
(de voortdurende bevrijding, een thema uit de Joodse filosofie..als u nu nog niet overtuigd bent...kom zeg.. )
Whitey Ford is offline  
Oud 5 februari 2004, 23:07   #39
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij
Toch wel hoor, maar mijn persoonlijk ideaal is een kartel met de N-VA waardoor het Vlaams Blok misschien wat genuanceerder zou moeten zijn. Filip Dewinter is wel de Vlaams Blok mandataris die ik het minst graag heb, volgens mij is het vreemdelingenstandpunt voor een groot deel zijn werk. Maar er zit een grote kern van waarheid in vind ik. Maar first things first, eerst ons vaderland onafhankelijk krijgen, daarna zal er dan wel over de vreemdelingen worden beslist.
Dat was mijn persoonlijk ideaal ook. Maar het is ondertussen wel duidelijk dat de N-VA top dat helemaal niet ziet zitten wat imo een van de grote redenen is dat ze wel eens veel kiezers zouden kunnen verliezen. Ie zij die voorstander waren van een samenwerking/kartel N-VA/VB hebben die droom opgegeven en stemmen nu gewoon VB. Ik ben er zelf zo een en zo zijn er nog een hoop in mijn omgeving. Heh, we hebben blijkbaar quasi dezelfde overtuiging.

Annemans en Dewinter vullen elkaar goed aan imo. Annemans lijkt me intellectueel sterker, maar Dewinter is degene die erin slaagt om de grote massa aan te spreken. Je hebt beide nodig.

Kijk naar de N-VA waar ze (ik hoop dat mr. De Wever me dit vergeeft ) enkel 'Annemansen' hebben rondlopen. Je mag je dossiers nog zo goed kunnen onderbouwen, als je niemand hebt die ze aan de man kan brengen heb je geen kans in de belgische politiek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij
(by the way, kan u mij zeggen of Gerolf Annemans inderdaad eerder een vlaams nationalist is dan een aanhanger van het vreemdelingenstandpunt, dit is iets dat ik al een tijdje vermoed )
Dat wordt vaak gezegd en lijkt me aannemelijk. Maar ik zou niet weten hoe dat dat te bewijzen valt. Alle VB'ers die ervan het begin bijwaren zijn trouwens Vlaams-nationalisten, voor zover ik weet was vlaanderen onafhankelijk het enige VB thema in het prille begin en is het migrantenstandpunt er maar later bijgekomen.

En dat is inderdaad i/d eerste plaats het werk van Dewinter, maar zonder hem had het VB nooit ofte nooit zoveel kiezers kunnen halen. Wat je verder ook van hem denkt, in mijn ogen moet je hem op zijn minst de verdienste toekennen dat er via het migrantenstanpunt veel mensen ook geïnteresseerd zijn geraakt in vlaamse onafhankelijkheid.

Wat de 'gecorrigeerde' peiling betreft. Spijtig voor de N-VA als dat ook bij de verkiezingen zou blijken maar niet onverwacht. If so dan vinden de mandatarissen die dat wensen hopelijk een plaatsje bij de CD&V of het VB in de toekomst.
Rr00ttt is offline  
Oud 5 februari 2004, 23:17   #40
arnout
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 februari 2004
Berichten: 2
Standaard

mensen die voor het blok stemmen omdat ze gecharmeerd zijn door de standpunten van de Dewinter over migranten zijn daarom nog geen vlaams nationalisten.
het vlaams blok is opgericht omdat er toen geen radicaal vlaamse partij meer was (de vu verloochende haar standpunten). die is er nu wel. nl de n-va
vlaams nationalisten bij het blok, ik roep dan ook op om voor de n-va te kiezen.
arnout is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be