Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juni 2020, 02:39   #1601
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het bloedbad van Tulsa vond plaats op 31 mei en 1 juni 1921.
Honderd tot driehonderd Afro-Amerikaanse burgers werden gedoord door een blanke menigte.
(wikipedia)
Een erg vreemde plaats om daar een meeting te organiseren.

Als president.
De plaats die Trump uitkoos voor die meeting is tevens een boodschap. Tenminste zo wordt dat in de VS gezien. Greenwood Tulsa was niet zomaar een lynchpartij trouwens. Het was de exterminatie van een hele gemeenschap juist omdat ze succesvol was. Mensen en infrastructuur. Ook vanuit de lucht vielen er projectielen. Tulsa is nu nog zowat het hart van racistisch 'wit' America.

Om die massamoord dan te vergelijken met een paar grootgrondbezitters die hun land verloren in ergens in Afrika. Wat ze nu aan het terug krijgen zijn trouwens. Ik denk toch dat de meeste mensen het verschil in grootorde van het onrecht kunnen appreciëren. Want de meeste mensen zijn geen supremacisten verkies ik te geloven.

Laatst gewijzigd door Bach : 24 juni 2020 om 03:07.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 02:51   #1602
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Een voorbeeld van hoe de strijd tegen racisme ook racisme kan veroorzaken:
Citaat:
Oregon’s Lincoln County has created an exception for non-white residents in a new compulsory face mask order, citing concerns over racial profiling, but puzzled observers have deemed the move discriminatory, if not illegal.

The county’s public health directive mandates that “all individuals” in Lincoln “shall wear face coverings” in all public settings, including outdoor areas where proper social distancing is impossible. However, in addition to people with certain disabilities and children under 12 years old, the new order exempts “people of color who have heightened concern about racial profiling and harassment,” creating a clear racial distinction in the rules.
(Bron: RT)

Er is geen oplossing op die wijze. Gewoon stoppen met de focus te leggen op huidskleur. Ik weiger wit of blank genoemd te worden...of "people without color" een determinatie die impliciet aanwezig is bij degenen die de al dan niet bewust bedoeld de racistisch geïnspireerde terminologie "People of color" gebruiken.

Laatst gewijzigd door Bach : 24 juni 2020 om 02:58.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 06:41   #1603
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De plaats die Trump uitkoos voor die meeting is tevens een boodschap. Tenminste zo wordt dat in de VS gezien. Greenwood Tulsa was niet zomaar een lynchpartij trouwens. Het was de exterminatie van een hele gemeenschap juist omdat ze succesvol was. Mensen en infrastructuur. Ook vanuit de lucht vielen er projectielen. Tulsa is nu nog zowat het hart van racistisch 'wit' America.
Hoe bepaal je wat het hart is van racisme? Je zou evengoed kunnen stellen dat Birmingham, Alabama het hart is. In de jaren '50 en '60 had je daar die beruchte Eugene "Bull" Connor die vreedzame demonstraties uiteen joeg met waterkanonnen en honden losliet op schoolkinderen. Of misschien is het wel Jackson, Mississippi.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 07:21   #1604
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.757
Standaard

Ontsteltenis over een Oregon directive dat mondmaskers verplicht voor iedereen behalve niet-witten die bezorgd zijn voor racial profiling bij de vaststelling. Wat effectief alle kleurlingen uitsluit van die verplichting.

Het idee is dat zwarten met bandana's er teveel uitzien als overvallers wat die regel racistisch maakt naar beide kanten toe.

Hoe achterlijk kunnen ze daar zijn, verplicht het dan niet en doe gewoon een aanbeveling.

https://www.co.lincoln.or.us/hhs/pag...ring-directive

https://www.newsweek.com/oregon-coun...-order-1512895
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 08:25   #1605
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Hoe bepaal je wat het hart is van racisme? Je zou evengoed kunnen stellen dat Birmingham, Alabama het hart is. In de jaren '50 en '60 had je daar die beruchte Eugene "Bull" Connor die vreedzame demonstraties uiteen joeg met waterkanonnen en honden losliet op schoolkinderen. Of misschien is het wel Jackson, Mississippi.
In Tulsa is men zelfs nog niet in het reine kunnen komen met de werkelijke omvang van het Greenwood bloedbad. Maar geef jij de titel van racist capital gerust aan een andere plaats. Volgens wat ik lees vindt men in de VS zelf dat Tulsa in ieder geval een podiumplaats verdient. Vorig jaar nog las ik had men het over de mogelijke ontdekking van nieuwe MASSAGRAVEN in Tulsa gerelateerd aan 1921. Waar elders in de VS vindt je een racistisch bloedbad van die omvang? Google search. Je vindt artikels waarin beweerd wordt dat verleden tot nu toe doorweegt in Tulsa. En het bezoek van Trump zal die situatie niet beter gemaakt hebben.

Wees blij. U woont op een plaats waar u een verschil kan maken als u wil. Maar niet met het soort van cartoons dat u hier publiceert. Dat versterkt slechts het bestaande racistische beeld van Tulsa.

Hier Human rights watch artikel over racisme in Tulsa bv.

Of the guardian...

In 1921, a white mob burned 'Black Wall Street' down. We still feel that legacy today



Laatst gewijzigd door Bach : 24 juni 2020 om 08:42.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 09:27   #1606
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Klein vraagje: waarom is racisme de moeder van alle maatschappelijke kwesties?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 09:32   #1607
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het bloedbad van Tulsa vond plaats op 31 mei en 1 juni 1921.
Honderd tot driehonderd Afro-Amerikaanse burgers werden gedoord door een blanke menigte.
(wikipedia)
Een erg vreemde plaats om daar een meeting te organiseren.

Als president.
Wat wil u nu zeggen? Dat een president geen meetings kan organiseren in Tulsa?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 09:34   #1608
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat is totaal anders dan de MOORD op G. Floyd.
Moord?

Is er al vastgesteld dat er sprake was van voorbedachte rade?

Of roept u het woord "moord" uit omdat het zo dramatisch klinkt?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 09:53   #1609
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Klein vraagje: waarom is racisme de moeder van alle maatschappelijke kwesties?
Dat is geen klein vraagje. Wie zou erbij gebaat zijn dat we ons opdelen in wit en zwart? Gepolariseerder kan het niet en aan een realiteit beantwoordend evenmin. Als de biljonairsklasse sociale bewegingen begint te financieren zou dat wel wat achterdocht mogen wekken. Het is niet dat ze gemakkelijk een beweging zullen financieren die opkomt voor betere bescherming op de werkvloer he.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 14:58   #1610
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wees blij. U woont op een plaats waar u een verschil kan maken als u wil. Maar niet met het soort van cartoons dat u hier publiceert. Dat versterkt slechts het bestaande racistische beeld van Tulsa.
Ja en hoe. Heden ten dage vertellen zwarten mij hier dat ik best terug kan oprotten naar mijn eigen land. Is dat niet een beetje het probleem met lieden zoals jij? Op kunstmatige wijze een schuldvraag doorschuiven naar personen of generaties die hoegenaamd niets met bepaalde historische feiten te maken hebben gehad.

Hoe moet ik in godsnaam een verschil gaan maken in een affaire die plaatsvond decennia vooraleer ik werd geworden duizenden kilometers ver? Gewoon omdat ik een blank velletje heb. En dan ben jij de eerste om te fulmineren tegen zwart-wit denken.

Ik zou zeggen put your money where your mouth is, mijn beste predikantje.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 24 juni 2020 om 15:02.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 15:26   #1611
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ontsteltenis over een Oregon directive dat mondmaskers verplicht voor iedereen behalve niet-witten die bezorgd zijn voor racial profiling bij de vaststelling. Wat effectief alle kleurlingen uitsluit van die verplichting.

Het idee is dat zwarten met bandana's er teveel uitzien als overvallers wat die regel racistisch maakt naar beide kanten toe.

Hoe achterlijk kunnen ze daar zijn, verplicht het dan niet en doe gewoon een aanbeveling.

https://www.co.lincoln.or.us/hhs/pag...ring-directive

https://www.newsweek.com/oregon-coun...-order-1512895
Hoe racistisch: blanken beschermen en kleurlingen aan het virus blootstellen Om maar aan te tonen hoe je iets kan framen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 15:28   #1612
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ja en hoe. Heden ten dage vertellen zwarten mij hier dat ik best terug kan oprotten naar mijn eigen land. Is dat niet een beetje het probleem met lieden zoals jij? Op kunstmatige wijze een schuldvraag doorschuiven naar personen of generaties die hoegenaamd niets met bepaalde historische feiten te maken hebben gehad.

Hoe moet ik in godsnaam een verschil gaan maken in een affaire die plaatsvond decennia vooraleer ik werd geworden duizenden kilometers ver? Gewoon omdat ik een blank velletje heb. En dan ben jij de eerste om te fulmineren tegen zwart-wit denken.

Ik zou zeggen put your money where your mouth is, mijn beste predikantje.
Stel u voor dat alle blanken dat deden: dan hebben de blanken het land gekoloniseerd voor de kleurlingen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 16:26   #1613
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ja en hoe. Heden ten dage vertellen zwarten mij hier dat ik best terug kan oprotten naar mijn eigen land. Is dat niet een beetje het probleem met lieden zoals jij? Op kunstmatige wijze een schuldvraag doorschuiven naar personen of generaties die hoegenaamd niets met bepaalde historische feiten te maken hebben gehad.

Hoe moet ik in godsnaam een verschil gaan maken in een affaire die plaatsvond decennia vooraleer ik werd geworden duizenden kilometers ver? Gewoon omdat ik een blank velletje heb. En dan ben jij de eerste om te fulmineren tegen zwart-wit denken.

Ik zou zeggen put your money where your mouth is, mijn beste predikantje.
Soms is het een voordeel niet in een bepaalde cultuur opgegroeid te zijn om dingen vanop een afstand te kunnen bekijken met een verse blik voor de mensen ter plaatse. Maar niemand verplicht u hier iets te doen he Elio.

Waarom vinden die 'zwarten' dat u best terug kan oprotten?
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 16:27   #1614
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Stel u voor dat alle blanken dat deden: dan hebben de blanken het land gekoloniseerd voor de kleurlingen.
Stel u voor dat de indianen dat deden.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 16:36   #1615
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ja en hoe. Heden ten dage vertellen zwarten mij hier dat ik best terug kan oprotten naar mijn eigen land. Is dat niet een beetje het probleem met lieden zoals jij? Op kunstmatige wijze een schuldvraag doorschuiven naar personen of generaties die hoegenaamd niets met bepaalde historische feiten te maken hebben gehad.

Hoe moet ik in godsnaam een verschil gaan maken in een affaire die plaatsvond decennia vooraleer ik werd geworden duizenden kilometers ver? Gewoon omdat ik een blank velletje heb. En dan ben jij de eerste om te fulmineren tegen zwart-wit denken.

Ik zou zeggen put your money where your mouth is, mijn beste predikantje.
Dat men het nu helemaal naar racisme wil opentrekken vind ik wat ongelukkig.
Het gaat hier vooral over de onvoorstelbaar brutale eigenwijze mentaliteit van vele politiemensen. Ook van zwarte trouwens.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 16:37   #1616
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Soms is het een voordeel niet in een bepaalde cultuur opgegroeid te zijn om dingen vanop een afstand te kunnen bekijken met een verse blik voor de mensen ter plaatse. Maar niemand verplicht u hier iets te doen he Elio.

Waarom vinden die 'zwarten' dat u best terug kan oprotten?
Omdat ik hen in mijn toenmalige functie moest zeggen dat ze in een bepaald lokaal niet mochten roken of dat er na een bepaald uur geen toegang meer was voor het publiek. Kortom, dingen zeggen die ze niet graag hoorden.

Wat stel je voor ipv "zwarten", Bach? Extreem-gepigmenteerden of donkerbruin?

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 24 juni 2020 om 16:38.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 16:41   #1617
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat men het nu helemaal naar racisme wil opentrekken vind ik wat ongelukkig.
Het gaat hier vooral over de onvoorstelbaar brutale eigenwijze mentaliteit van vele politiemensen. Ook van zwarte trouwens.
Idd, laten we het ons daarbij houden. Betere opleiding en evaluatie van politemensen en starfbare feiten niet in de doofpot steken of met een belachelijk lichte straf laten wegkomen. En agenten die herhaaldelijk laakbare feiten hebben gepleegd kan men mss beter niet meer in contact met het publiek laten komen.

Ik ben daar allemaal voor te vinden. Maar helaas is de reactie weer overtrokken en lichtjes hysterisch en gaan we weer allemaal in onze loopgraven en wordt er uiteindelijk helemaal niets opgelost.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2020, 16:46   #1618
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat is geen klein vraagje. Wie zou erbij gebaat zijn dat we ons opdelen in wit en zwart? Gepolariseerder kan het niet en aan een realiteit beantwoordend evenmin. Als de biljonairsklasse sociale bewegingen begint te financieren zou dat wel wat achterdocht mogen wekken. Het is niet dat ze gemakkelijk een beweging zullen financieren die opkomt voor betere bescherming op de werkvloer he.

Inderdaad, onze linkiewinkies die voor de biljonairsklasse werken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 07:46   #1619
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Moord?

Is er al vastgesteld dat er sprake was van voorbedachte rade?

Of roept u het woord "moord" uit omdat het zo dramatisch klinkt?
Er moet een voorgeschiedenis geweest zijn want hoelang duurde het niet voor men het criminele leven van de 'vermoordde' man in beeld gebracht heeft?

Ik blijf erbij: de agent van dienst heeft daar een verschrikkelijke fout gemaakt waar men nu handig gebruik van maakt om de 'rest' van de wereld met overhoop te zetten, terugblikt in de geschiedenis en gelijk probeert te halen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 25 juni 2020 om 07:51.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2020, 08:29   #1620
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Omdat ik hen in mijn toenmalige functie moest zeggen dat ze in een bepaald lokaal niet mochten roken of dat er na een bepaald uur geen toegang meer was voor het publiek. Kortom, dingen zeggen die ze niet graag hoorden.

Wat stel je voor ipv "zwarten", Bach? Extreem-gepigmenteerden of donkerbruin?
Zelfs een grijswaarden schaal is te prefereren indien we dan toch perse de huidpigmentatie dienen te beschrijven.
Bach is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be