Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari Filip De Man, (Roeselare, 11 november 1955) is een Vlaams politicus, journalist en volksvertegenwoordiger (1991-) voor het Vlaams Belang. In zijn partij behoort hij tot de meest rechtse groep, met een uitgesproken anti-migrantenstandpunt.

 
 
Discussietools
Oud 15 januari 2007, 13:41   #1
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard Wapenwetgeving

Beste Filip,

Verleden jaar is de wapenwetgeving veranderd na de verschrikkelijke gebeurtenissen in Antwerpen.
Jullie zijn mee akkoord gegaan met een onwerkbare wetgeving.
Heb al eens contact gehad met jullie persdienst hierover en kwam tot geen bevredigend antwoord.

Dus nu mijn vraag nog maar eens.
Waarom zijn jullie mee op deze linkse boot gesprongen? Uit schrik voor de publiekeopinie?
Dit is bij mij als sportschutter en Vlaams Belang-aanhanger nog steeds niet bekomen.

Ok, er zijn al voorstellen gedaan om een aanpassing te bekomen inzake deze wetgeving...maar deze zijn telkenmale terug afgeketst door de linksen.
Toch snap ik totaal niet hoe jullie met zulk staaltje van kunst en vliegwerk akkoord zijn gegaan.

Laatst gewijzigd door jurgen79 : 15 januari 2007 om 13:42.
jurgen79 is offline  
Oud 16 januari 2007, 08:19   #2
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Het mediatieke cordon kan de groei vh Belang niet stoppen, maar dwingt soms het Belang tot het innemen van standpunten die niet consistent zijn met de algemene partijdoctrine.
Dat is spijtig.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 16 januari 2007, 13:10   #3
Filip De Man
 
 
Filip De Man's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

Na de vreselijke moord op Luna stond het gelijk met politieke zelfmoord om dat wetsvoorstel weg te stemmen.
Ondertussen heb ik een vrij omvangrijk reparatiewetsvoorstel ingediend om te verhelpen aan de vele fouten in de huidige linkse wetgeving.
Filip De Man is offline  
Oud 16 januari 2007, 13:10   #4
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

maar het maakt uiteindelijk geen reet uit aangezien de meerderheid unaniem was... indien het Vb had tegen gestemd hadden ze weer munitie voor haar en dag...
ilfalco is offline  
Oud 16 januari 2007, 13:17   #5
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Na de vreselijke moord op Luna stond het gelijk met politieke zelfmoord om dat wetsvoorstel weg te stemmen.
Ondertussen heb ik een vrij omvangrijk reparatiewetsvoorstel ingediend om te verhelpen aan de vele fouten in de huidige linkse wetgeving.
Beste, ik vind het eigelijk redelijk frappant dat u de namen van de twee andere slachtoffers al vergeten bent, laat staan er met een woord over rept....
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline  
Oud 16 januari 2007, 13:38   #6
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Na de vreselijke moord op Luna stond het gelijk met politieke zelfmoord om dat wetsvoorstel weg te stemmen.
Ondertussen heb ik een vrij omvangrijk reparatiewetsvoorstel ingediend om te verhelpen aan de vele fouten in de huidige linkse wetgeving.
Ik stel deze eerlijkheid op prijs; niet veel politici geven toe dat ze soms "tactisch" stemmen en niet altijd hun eigen rede volgen. Nu vraag ik me echter af of dit ook niet meteen een voorbeeld is van volksverlakkerij? Eerst voor een wet stemmen en maanden later aangeven dat men dit alleen deed om politieke zelfmoord te voorkomen.
__________________
--------------
Brandaan is offline  
Oud 16 januari 2007, 14:09   #7
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Na de vreselijke moord op Luna stond het gelijk met politieke zelfmoord om dat wetsvoorstel weg te stemmen.
Ondertussen heb ik een vrij omvangrijk reparatiewetsvoorstel ingediend om te verhelpen aan de vele fouten in de huidige linkse wetgeving.

Tekenend dat u de andere twee slachtoffers niet vermeldt.
__________________
The poster formerly known as kay-gell

Laatst gewijzigd door Kay_ : 16 januari 2007 om 14:21.
Kay_ is offline  
Oud 19 januari 2007, 00:35   #8
jurgen79
Banneling
 
 
jurgen79's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Locatie: Berlaar
Berichten: 2.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Na de vreselijke moord op Luna stond het gelijk met politieke zelfmoord om dat wetsvoorstel weg te stemmen.
Ondertussen heb ik een vrij omvangrijk reparatiewetsvoorstel ingediend om te verhelpen aan de vele fouten in de huidige linkse wetgeving.
Allereerst bedankt voor je openhartige reactie.

Maar blijkbaar worden de meeste dingen afgewezen? Zoals de belastingen die ze gaan houden op de vergunningen
Denk ook dat jullie wat meer zouden mogen communiceren naar de buitenwereld toe. Momenteel krijgt iedereen een vertekend beeld voorgeschoteld via de pers.
Inzake de sportschutterslicentie...wat is de status? Zijn er al concrete dingen uitgewerkt?
jurgen79 is offline  
Oud 19 januari 2007, 01:29   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Allereerst bedankt voor je openhartige reactie.

Maar blijkbaar worden de meeste dingen afgewezen? Zoals de belastingen die ze gaan houden op de vergunningen
Denk ook dat jullie wat meer zouden mogen communiceren naar de buitenwereld toe. Momenteel krijgt iedereen een vertekend beeld voorgeschoteld via de pers.
Inzake de sportschutterslicentie...wat is de status? Zijn er al concrete dingen uitgewerkt?
De uitwerking van de sportschutterslicentie is niet de taak van de politiek.
Bobke is offline  
Oud 19 januari 2007, 08:14   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het kleine meisje Luna is dan ook het meest bekende slachtoffer van die halve zool HVT.

Wat betreft de wapenwetgeving in België. Zelfs al zouden onze politici een aardappelmensje verbieden buiten de keuken, het gaat misdadigers niet stoppen met vuurwapens te zwaaien.
En ja, ook mensen die hun erfstuk verborgen hebben gehouden zijn in theorie misdadiger met de huidige, en in de toekomst nog meer Kafkaiaans wordende wapenwetgeving.

Wil men effectief iets doen aan de wapenveiligheid in België, dan moet:
ten eerste de wapenwetgeving versimpeld worden.
ten tweede de illegale wapentrafiek aangepakt worden.
Zoals de wetgeving nu is, is het goedkoper, simpeler en sneller een illegaal wapen te verkrijgen dan legaal.

Deze standpunten worden bewezen door de situatie van HVT. Die gek kon zonder veel moeite een vuurwapen kopen wat dodelijker is dan een doorsnee schijfschietwapen, wat wel vergunningsplichtig is. Een simpele eensluidende wapenwet zou daar toch een mouw aan kunnen passen. Niet de huidige knip en plakwerk hybriede met 15 uitzonderingen, dubbelzinnigheden en onmogelijkheden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline  
Oud 19 januari 2007, 09:27   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Wat mij eigenlijk het hardste stoort aan deze wet, is dat ze zonder nadenken is gestemd. En dat er eerst een Vlaamse jongere een gruweldaad moest stellen voor men wilde toegeven dat er te veel wapens zijn in België en dat deze veel te makkelijk te bekomen waren.

Want voor HVT zijn daden, waren er reeds duizende moorden met evenveel of zelfs meer wapengeweld gepleegd.

Dus waarom kon men niet veel vroeger een behoorlijk voorstel van wapenwet indienen. Zodat men geen wet onder opinie druk moest goedkeuren.
Jantje is offline  
Oud 19 januari 2007, 10:10   #12
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Men kamakelijker op illegale wijzen een wapen verkrijgen dan legale.
ilfalco is offline  
Oud 19 januari 2007, 10:13   #13
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Na de vreselijke moord op Luna stond het gelijk met politieke zelfmoord om dat wetsvoorstel weg te stemmen.
Tiens, en de democratie dan? Daar was het Vlaams Belang toch voorstander van?
Heftruck is offline  
Oud 19 januari 2007, 10:39   #14
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Ondertussen heb ik een vrij omvangrijk reparatiewetsvoorstel ingediend om te verhelpen aan de vele fouten in de huidige linkse wetgeving.
Ik struikel altijd over het gebruik van het woord "links"
Volgens mij staat hier namelijk " onderussen heb ik een vrij omvangrijke reparatiewetsvoorstel ingediend om te verhelpen aan de vele fouten in de huidige vooruitstrevende wetgeving". Dus eigenlijk een vooruitstrevendere reparatiewetsvoorstel... Of is dat woord "links" gewoon om mensen in een hoekje te wringen?
"Al wie niet met mij is is LINKS"
pfff...
largo_w is offline  
Oud 19 januari 2007, 10:46   #15
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het kleine meisje Luna is dan ook het meest bekende slachtoffer van die halve zool HVT.

En dat wil zeggen dat de anderen niet vermeld moeten worden?
Hij had kunnen zeggen, "na de tragische moorden..." maar koos er doelbewust voor enkel Luna te vermelden.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 30 januari 2007, 12:43   #16
ynneb
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 379
Standaard

Het Vlaams Belang heeft een volledige reparatiewet ingediend, om de wapenwet uitvoerbaar te maken.

Dit voorstel van het VB lijkt een zeer goed voorstel, wat door meerdere partijen moet kunnen ondersteund worden : het biedt zowel garanties voor de openbare veiligheid als voor de rechtszekerheid van legale wapenbezitters (http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/51/2864/51K2864001.pdf)

Ook CD&V, MR, ... hadden recent reeds goede amendementen voorbereid.

Vorige week heeft de Kamercommissie Justitie nog vergaderd over de wapenwet. Hierbij waren ook vertegenwoordigers van de politie en de wapendiensten van de Gouverneurs uitgenodigd. Deze bevestigden dat de huidige wet teveel administratieve rompslomp veroorzaakte, dat er niet genoeg politiemensen beschikbaar waren om ze uit te voeren, en dat er een gevaar was voor een stijging van het illegale wapenbezit, ...

Alle serieuse partijen beseffen nu dat de wapenwet grondig moet aangepast worden, om ze uitvoerbaar te maken, en om te beletten dat ze een negatieve impact heeft op de openbare veiligheid.

De VLD voorzitter van de kamercommissie jusititie (S Goris) bevestigd dit in een artikel in De Morgen :

Blauw-rode ruzie over wapenwet

Brussel l De verstrengde wapenwet blijft voor beroering zorgen in het parlement. Sp.a-Spirit is absoluut niet happig om aan de wet te sleutelen, VLD wel. 'Sp.a-Spirit maakt van de wet een fetisj, ook al kan de politie de aangiftes niet aan en blijven talloze wapens onzichtbaar', sneert Stef Goris (VLD).


Na de gruwelijke moorden van Hans Van Themsche in Antwerpen keurde het parlement nagenoeg unaniem de wapenwet goed. Zes maanden later startte al een werkgroep om de wet tegen het licht te houden. Buiten de MR heeft geen enkele meerderheidspartij zin om aan de principes van de wet te tornen. Maar een aanpassing van de wet behoort voor de VLD wel tot de mogelijkheden.

Volgens Stef Goris, de voorzitter van de werkgroep en VLD'er, dwarsboomt sp.a-Spirit alle pogingen om de wet meer slagkracht te geven. "Sp.a-Spirit maakt van de wet een fetisj. Voor hen is het zo'n symbooldossier dat ze er geen letter aan willen veranderen. Maar de wet zorgt er nu voor dat enkel de meest ongevaarlijke wapens naar boven komen. In samenwerking met het kabinet Justitie wil ik ervoor zorgen dat de wet echt haar doel bereikt", zucht Goris. Hij noemt de wapenwet 'totaal geen succes'. "De wet schiet haar doel voorbij. Ik wil de wapenwet niet versoepelen, alleen efficiënter maken. Nu klinkt de wet mooi in de oren, maar zorgt ze te weinig voor een veiligere samenleving."

Een aantal technische aanpassingen zouden er volgens de liberalen voor zorgen dat een pak meer jagers en wapenliefhebbers hun wapens zouden laten registreren. Zo moet er gezocht worden naar een manier om de wapens onbruikbaar te maken zonder ze te beschadigen. Ook de proeven, die jagers en sportschutters om de vijf jaar opnieuw moeten afleggen, worden bij de VLD in vraag gesteld omdat de provincies en politie ze nauwelijks kunnen bolwerken.

Tot nu toe zijn er 100.000 wapens ingeleverd, 25.000 vernietigd en 80.000 geregistreerd van de naar schatting 2 miljoen wapens die België telt. "Ik reken op alle partijen om tot een consensus te komen. Maar als sp.a-Spirit niet mee wil, zullen we het dossier moeten doorschuiven naar de volgende regering", besluit Goris.

Sp.a-Spirit verwijt het liberale Kamerlid profileringsdrang. Het linkse kartel benadrukt dat ze geen achterpoortjes in de wet willen creëren. (TP)
© 2007 Uitgeverij De Morgen NV



Ook andere partijen hebben reeds duidelijke signalen gegeven (door bv voorbereiding ammendementen) dat ze de wet willen aanpassen : VB,CD&V, MR, CDH, VLD, ... allen zijn ze voor een noodzakelijke aanpassing om de wet uitvoerbaar te maken

Enkel SP.A/SPIRT blijft dwarsliggen : zij zijn tevreden met een onuitvoerbare wet (bevestigd door politiediensten en wapendiensten van de gouverneurs) die een bedreiging vormt voor de openbare veiligheid (toename illegale wapens en versterking illegale wapenhandel)

Zij weten goed genoeg wat er in de UK gebeurd is na de invoering van een onuitvoerbare wapenwet in 1997 : een toename van het aantal vuurwapendoden/zwaar gewonden van 211 in 1998 tot 487 in 2004, en een explosie van het illegaal wapenbezit (officiele cijfers Britse "Home Office")

Maar blijkbaar is voor SP.A/SPIRIT de openbare veiligheid van ondergeschikt belang. De verkiezingscampagne, waarbij voor Spirit de onuitvoerbare wapenwet de enige "verwezenlijking" is die ze kunnen voorleggen, is belangrijker dan extra slachtoffers die hadden kunnen vermeden worden door een strenge maar werkbare wet ? Moet ook in Belgie het aantal vuurwapendoden/gewonden met 230 % stijgen, voor SP.A/Spirit willen toegeven dat een aanpassing nodig is ?
ynneb is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be