Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 april 2008, 14:29   #21
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kan je dat wat meer uitleggen? Ik ken nu eens echt niets van wisselkoersen en haat het dat ik daar altijd op gepakt wordt.
Wel, wat ik wil zeggen is het volgende. Veronderstel dat China twee dingen exporteert: textiel en staal; en de economie produceert 50/50 van die twee dingen.

Als de vraag naar Chinees textiel toeneemt, terwijl de vraag naar staal 'n klein beetje daalt of zelfs gelijk blijft, dan verwacht je:
- de prijs van textiel stijgt relatief tegenover de prijs van staal
- het wordt winstgevender om in de textielsector te gaan ondernemen
- de textielsector groeit

Met een wisselkoers krijg je dan echter:
- meer mensen kopen yuans om Chinees textiel te kopen
- de wisselkoers van de yuan stijgt
- zowel de verkoopsprijzen van staal als van textiel zijn nu gestegen met de stijging van de wisselkoers.

In een heel grove vereenvoudiging zou je bv. kunnen zeggen dat de wijziging van de wisselkoers 'n "gewogen gemiddelde" is van wat er allemaal verandert in de vraag naar Chinese producten.

Dat betekent dat de prijs van eender welk product in China aan twéé invloeden onderhevig is: een echte verandering in de yuan-prijs, en de wijziging van de wisselkoers.

Het komt erop neer dat de exportprijs van staal dus kan stijgen (door de hogere wisselkoers) terwijl de vraag naar staal zelf eigenlijk gedaald is; anderzijds dat de yuan-prijs van textiel maar een beetje stijgt (de rest wordt gedragen door de veranderde wisselkoers).
Op termijn zullen staalproducenten natuurlijk wel doorkrijgen dat de vraag gedaald is en zo; maar heel dat vlottend wisselkoers-systeem maakt het een pak moeilijker om wijzigingen in economische situaties te vertalen naar wijzigingen in het relatieve prijzensysteem.

Met een vaste wisselkoers, bv. bij een goudstandaard, zouden het de individuele prijzen zélf zijn die zich volledig moeten aanpassen aan de wijzigende vraag.

Dat betekent inderdaad dat sommige prijzen moeten dalen; maar dat geldt ook voor het systeem bij vlottende wisselkoersen. Als de wisselkoers 20% stijgt terwijl de vraag naar mijn product ineengestuikt is op de internationale markt, dan moet ik niet alleen die lagere vraag maar ook de wijziging van de wisselkoers gaan compenseren. De vlottende wisselkoers zorgt ervoor, als ik het juist voorheb, dat
- goederen waarvan de (binnenlandse) marktprijs in dezelfde richting zou evolueren als de wisselkoers een lagere prijswijziging ondervinden
- goederen waarvan de (binnenlandse) marktprijs in tegengestelde richting zou evolueren, een veel grotere prijswijziging moeten ondergaan.

Enfin, chaos dus.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 14:35   #22
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ja. Toegegeven, markten zijn pokke-rigide, maar dat is wel de "proper course". (Bovendien is loonrigiditeit een ideologisch probleem, geen economisch feit waar we niets aan kunnen doen).
Lijkt het realistisch dat markten minder rigide worden? Werknemers zullen altijd neerwaartse nominale loonaanpassingen weerstaan waardoor er werkloosheid stijgt ipv een wisselkoersdepreciatie.

Citaat:
Veronderstel dat de vraag naar Chinees textiel enorm stijgt, terwijl de vraag naar Chinese auto's in elkaar klapt; dan zou je toch mogen verwachten dat de prijs van Chinees textiel stijgt en die van auto's daalt. Het werkt wel binnen een currency area, ik zie weinig redenen waarom een landsgrens daar verandering in zou moeten brengen. Ik denk dat de wisselkoers veel grilliger is dan individuele prijzen (ondernemers in de staalsector kunnen allicht beter de evolutie van hun sector en hun outputprijzen voorspellen dan de evolutie van de wisselkoers, die aan veel meer factoren onderworpen is) en 'n boel evoluties maskeert, door veranderingen in relatieve prijzen te verhinderen.
Binnen een currency area zijn de adverse schokken kleiner. De economische structuur van vlaams brabant en antwerpen is meer gelijkaardig dan deze van antwerpen en china. Verder zijn er een aantal verzachtende omstandigheden wanneer adverse schokken binnen een land plaatsvinden. Binnen een land zijn werknemers mobieler (werkloosheid stijgt in vlaanderen maar daalt in china, niet veel werknemers dat zullen verhuizen), treedt fiscaal beleid op als stabilisatiemechanisme (textielarbeiders betalen de uitkeringen van de autoarbeiders).

Wisselkoers is wel grillig. Maar is dit nu zo een probleem? Handel tussen de VS en de EU is maar een beperkt deel van het BBP. Je kan je indekken voor een vrij lage kost tegen wisselkoersschommlingen (hedging enzo).
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 14:43   #23
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Lijkt het realistisch dat markten minder rigide worden? Werknemers zullen altijd neerwaartse nominale loonaanpassingen weerstaan waardoor er werkloosheid stijgt ipv een wisselkoersdepreciatie.
Dat lijkt me een zeer kortzichtige visie. Vakbonden zijn er nu heilig van overtuigd dat ze alle neerwaartse loonwijzigingen - allemaal - moeten weerstaan; en ook politici vinden dat allemaal. Maar dat zijn ideologische factoren. Mensen uitleggen wat er aan de hand is, mensen uitleggen hoe markten werken, en 'n hoop institutionele barrières (centraal loonoverleg) overboord gooien, kan dat probleem oplossen.

Het is bovendien niet altijd zo geweest; loonrigiditeit is pas een serieus probleem beginnen worden na de eerste wereldoorlog. En zelfs dan nog - in de V.S. bv. zijn de lonen sterk gedaald tijdens de crisis van 1920-21. Enkele jaren later was dat niet meer mogelijk, omdat politici er alles aan deden om "de koopkracht te vrijwaren". Onoverkomelijk lijkt me dat niet.

Citaat:
Binnen een currency area zijn de adverse schokken kleiner. De economische structuur van vlaams brabant en antwerpen is meer gelijkaardig dan deze van antwerpen en china. Verder zijn er een aantal verzachtende omstandigheden wanneer adverse schokken binnen een land plaatsvinden. Binnen een land zijn werknemers mobieler (werkloosheid stijgt in vlaanderen maar daalt in china, niet veel werknemers dat zullen verhuizen), treedt fiscaal beleid op als stabilisatiemechanisme (textielarbeiders betalen de uitkeringen van de autoarbeiders).

Wisselkoers is wel grillig. Maar is dit nu zo een probleem? Handel tussen de VS en de EU is maar een beperkt deel van het BBP. Je kan je indekken voor een vrij lage kost tegen wisselkoersschommlingen (hedging enzo).
Ik ben er niet van overtuigd dat wisselkoersschommelingen en de bijhorende onzekerheid zoveel gunstiger zijn dan 'n rechtstreekse aanpassing van de nodige prijzen. Je kan er niet omheen dat vlottende wisselkoersen de aanpassing van het relatief prijssysteem bemoeilijken. (Het betalen van uitkeringen is trouwens 'n factor die loonrigiditeit bewerkstelligt, dat lijkt me dus een cirkelredenering; nog los van het feit dat het de incentives verlaagt om van job te veranderen en dus de aanpassingen nog moeilijker maakt).

Tot op zekere hoogte kan een ondernemer zich inderdaad indekken; maar het gaat me niet alleen om dat indekken maar om het correct interpreteren van marktsignalen. Ondernemers kunnen verliezen op huidige projecten vermijden of verzachten door hedging; maar voor het plannen van toekomstige projecten zijn vlottende wisselkoersen vergelijkbaar met een gigantische mistwolk die over de autosnelweg hangt: je ziet nog wel de lichten van de andere auto's, maar basically is het veel moeilijker om niet ergens tegen te rijden.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 15:13   #24
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Dat lijkt me een zeer kortzichtige visie. Vakbonden zijn er nu heilig van overtuigd dat ze alle neerwaartse loonwijzigingen - allemaal - moeten weerstaan; en ook politici vinden dat allemaal. Maar dat zijn ideologische factoren. Mensen uitleggen wat er aan de hand is, mensen uitleggen hoe markten werken, en 'n hoop institutionele barrières (centraal loonoverleg) overboord gooien, kan dat probleem oplossen.
Das toch een hele hoop dingen die moeten veranderen eer neerwaartse loonaanpassingen vlot verlopen. De arbeider weet immers nooit zeker waarom zijn loon daalt. Mss zouden neerwaarste loonaanpassingen makkelijker worden na een hoop mentaliteits en institutionele aanpassingen, maar makkelijk zal dit niet zijn. Noch zal de neerwaartse loonaanpassing perfect verlopen. Een werkloosheid (in grotere of mindere mate is onvermijdbaar)
Citaat:
Het is bovendien niet altijd zo geweest; loonrigiditeit is pas een serieus probleem beginnen worden na de eerste wereldoorlog. En zelfs dan nog - in de V.S. bv. zijn de lonen sterk gedaald tijdens de crisis van 1920-21. Enkele jaren later was dat niet meer mogelijk, omdat politici er alles aan deden om "de koopkracht te vrijwaren". Onoverkomelijk lijkt me dat niet.
En geen stijging van de werkloosheid? In het huidige systeem kunnen lonen nog altijd dalen. Maar er is wel een grote hap werkloosheid voor nodig. Daalden lonen ook niet tijdens de grote depressie?

Citaat:
Ik ben er niet van overtuigd dat wisselkoersschommelingen en de bijhorende onzekerheid zoveel gunstiger zijn dan 'n rechtstreekse aanpassing van de nodige prijzen. Je kan er niet omheen dat vlottende wisselkoersen de aanpassing van het relatief prijssysteem bemoeilijken. (Het betalen van uitkeringen is trouwens 'n factor die loonrigiditeit bewerkstelligt, dat lijkt me dus een cirkelredenering; nog los van het feit dat het de incentives verlaagt om van job te veranderen en dus de aanpassingen nog moeilijker maakt).

Tot op zekere hoogte kan een ondernemer zich inderdaad indekken; maar het gaat me niet alleen om dat indekken maar om het correct interpreteren van marktsignalen. Ondernemers kunnen verliezen op huidige projecten vermijden of verzachten door hedging; maar voor het plannen van toekomstige projecten zijn vlottende wisselkoersen vergelijkbaar met een gigantische mistwolk die over de autosnelweg hangt: je ziet nog wel de lichten van de andere auto's, maar basically is het veel moeilijker om niet ergens tegen te rijden.
Zo schaf je natuurlijk ook iedere mogelijkheid tot monetair beleid af. Toch denken vele economen nog dat monetair beleid meer goed dan slecht doet. Voor kleine, open economien belemmeren is het probleem van die 'mistwolk' groter dan voor grote, gesloten economieen. Voor de EU omvat die mistwolk maar een 10% van het BBP. De verkeerde beslissingen die genomen worden door de mistwolk zijn dan eerder beperkt en mogelijke is de schade hiervan kleiner dan de schade veroorzaakt door aanpassingsproblemen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 16:00   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Zo schaf je natuurlijk ook iedere mogelijkheid tot monetair beleid af. Toch denken vele economen nog dat monetair beleid meer goed dan slecht doet.
Maar ook denken 'vele' economen dat dit slecht zou zijn...
Er zijn ook economen die zeggen dat de sociale zekerheid tof en efficiënt is, wrslk zijn dat dezelfde die monetair beleid toejuichen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 16 april 2008 om 16:00.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 18:52   #26
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
@ straddle; goud op 2000$? Op welke termijn zie je dat gebeuren?

Tussen de 2 en 5 jaar... maar d.i. uiteraard moeilijk juist te timen.
De strategie om long goud te staan geef ik uit risk management overwegingen op wanneer we terug beneden de $ 880 zouden vallen...

De key is dat de chinezen hun usd reserves in goud zullen gaan omzetten....
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 19:25   #27
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
da's toch wel bijzonder abstract als raadgeving, voor de meesten hier, denk ik ... kan je als kleine belegger niet best gewoon instappen in een van de vele aandelenbeleggingsfondsen ? maar zelfs dan ... hoe en wat kies je regionaal gebonden/ sectorgebonden ... ?
Abstract? Omdat het eenvoudiger is dan u denkt. Je moet altijd starten met een selectie te maken uit sectoren. Als je dit doet ben je al meer dan goed op weg. Het heeft weinig zin om in een amerikaans autobedrijf te beleggen met goede "fundamentals" (sector in verval + afnemende vraag gezien kredietcrisis etc) als je een evengoed bedrijf kan kopen in een sector die in opmars is.

Hoe kiest je een sector? volg internationale (geo) politiek, uw gevoel, uw gezond verstand... Iedereen weet dat olie onstopbaar is in prijs... dit gaat gevolgen hebben voor alternatieve energie... ===> koop alternatieve energie bedrijven ; de chinezen verslinden grondstoffen ==> koop grondstofbedrijven; chinezen hun welvaart stijgt bijzonder snel ==> koop infrastructuurbedrijven die zich op china richten. etc etc... het klinkt simpel, en dat is het ook. Sleutel is in feite dat je goede analyses/syntheses maakt op geopolitiek en economisch vlak...

Aandelenfondsen van uw bankier of fondsmanager? U gaat uiteraard de beheerskosten en in- en uitstapkosten betalen... En die bankier verkoopt ook alleen maar waar hij het meeste aan verdient... .

Kies zelf je fondsen: ETF's: de goedkoopste manier om te beleggen in ganse fondsen. Als je het moeilijk en riskant vindt om in bepaalde specifieke bedrijven te beleggen, dan kan je beter naar ETF's kijken in die bepaalde sectoren. Dit zijn beursgenoteerde fondsen die in een ganse sector beleggen en het risico uitspreiden door in de beste bedrijven binnen die sector te beleggen. Je koopt die gewoon aan zoals eender welk ander aandeel. Er is enorm veel goede info over terug te vinden op het net.... uw bankier zal u dat niet zo graag aanbevelen omdat hij daar 0,0 aan verdient...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 20:31   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Neen, absoluut niet.

De VIX is OOK een brede indicator hoe risico ingeschat wordt door alle marktparticipanten in brede zin, en dit kan u op weg helpen om sneller de "juiste beslissing" te nemen. Hoge VIX = hoge volatiliteit = hoog 2-way risk = risk aversie uit hoofde van marktparticipanten neemt toe, en vraag naar bv goud en "safe haven" beleggingsvormen zal toenemen. Daalt de VIX, dal zal de vraag naar meer risicovolle instrumenten terugkeren en een stroom uit de safe haven instrumenten veroorzaken.

De volatiliteitsindex is dus ook een benchmark die nervositeit, sentiment en bijgevolg "risk-appetite" van de marktspelers in brede zin aangeven.

bottom line: als de volatiliteit in het algemeen afneemt (dalende VIX), dan wordt het risico van negatieve verrassingen lager ingeschat, beurskoersen zullen terug stabiliseren en hun bias naar opwaartse prijsevolutie terug aannemen (calls worden duurder dan puts). Andere grote thema's in de beleggerswereld (zoals de fameuze "Carry Trades") zullen opnieuw een sterkere vraag (in vgl met aanbod) zien ontstaan.

Al die dingen staan met elkaar in contact, en het is niet altijd eenduidig wat nu juist als leader en als lagger aanzien wordt (gaat de VIX omlaag omdat de beurs stijgt of andersom?)... Volatiliteitshandelaars (optiehandelaars) zijn meestal "smart investors" en louter professionelen... als die volatiliteit verkopen, wordt dat aanzien als een goed teken.......
Bedoel je nu dat VIX de volatiliteit van aandeelprijzen meet of van optieprijzen? Dat zijn toch 2 verschillende zaken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 00:52   #29
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Bedoel je nu dat VIX de volatiliteit van aandeelprijzen meet of van optieprijzen? Dat zijn toch 2 verschillende zaken.
Ja. Ik wil het niet ingewikkelder maken, maar de VIX is in feite de impliciete (en dus niet actuele of historische) volatiliteit van de S&P index opties... (Het gaat niet over de volatiliteit van de volatiliteit zelf, dat leidt ons dan naar een discussie van de option greeks en tweede afgeleide... )

Als dusdanig weerspiegelt de VIX dus een gemiddelde, een korf zo u wil, van de volatiliteit van de samenstellende aandelen van de S&P index... en is als dusdanig een goede barometer voor de gehele beurs en de volatiliteit van aandelenkoersen.

Wikipedia zegt verder: ...referred to by some as the fear index, it represents one measure of the market's expectation of volatility over the next 30 day period.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 17:10   #30
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Ja. Ik wil het niet ingewikkelder maken, maar de VIX is in feite de impliciete (en dus niet actuele of historische) volatiliteit van de S&P index opties...
Ik dacht al dat je dat bedoelde
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2008, 19:46   #31
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
da's toch wel bijzonder abstract als raadgeving, voor de meesten hier, denk ik ... kan je als kleine belegger niet best gewoon instappen in een van de vele aandelenbeleggingsfondsen ? maar zelfs dan ... hoe en wat kies je regionaal gebonden/ sectorgebonden ... ?
Voor de geinteresseerden wil ik best met stappen overlopen wat ik concreet in portefeuille heb en waarom ... misschien is dit echter de verkeerde draad. Ik doe het echter liever open in een draad dan veelvuldig op pb 's van sommigen te antwoorden, omdat dit bijzonder tijdrovend is.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be