Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 september 2012, 22:05   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U heeft er eens te meer weer eens niets van begrepen: secularisering is het gevolg van het modernisme. Dat staat er, niet wat u ervan maakt.

Welke aartsconservatief zorgt voor leegloop?
Alle aartsconservatieven stimuleren de leegloop.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 september 2012 om 22:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2012, 22:08   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wees blij dat de naamkatholieken hun kinderen naar jouw scholen blijven sturen, anders kwam jouw job in gevaar.
Mijn scholen? Ik bezit geen scholen. En wat omschrijft als "katholieke scholen" zijn dat al lang niet meer naar katholiek geloof en moraal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2012, 22:09   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Alle aartsconservatieven stimuleren de leegloop.
Geef eens een voorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2012, 22:13   #24
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geef eens een voorbeeld.
Jij + de hoofdpief

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 september 2012 om 22:14.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2012, 22:20   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Wijlen Kardinaal Martini : "Kerk loopt 200 jaar achter"
Niet alleen achter maar ook leeg. Pedo-stories en MM-stories en aartsconservatievenstories zullen de leegloop niet helpen keren

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 september 2012 om 22:21.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 06:13   #26
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als je Jan moet geloven, treft de secularisering alleen de progressieven: Ik denk dat het juist de aartsconservatieven zijn die de grote weerstand opwekken en de historische leegloop.
Hij gaat er van uit dat de "modernisten" - bij gebrek aan een beter woord - de oorzaak zijn van de leegloop van de katholieke kerk.

De kans lijkt mij klein. Mij lijkt het eerder dat het kerkbezoek sowieso op de helling stond, ondanks wanhopige pogingen om te moderniseren en meer volk te lokken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 08:54   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Hij gaat er van uit dat de "modernisten" - bij gebrek aan een beter woord - de oorzaak zijn van de leegloop van de katholieke kerk.

De kans lijkt mij klein. Mij lijkt het eerder dat het kerkbezoek sowieso op de helling stond, ondanks wanhopige pogingen om te moderniseren en meer volk te lokken.
The aartsconservatieven vormen de last stand, vandaar dan Jan denkt dat ze succesvol zijn
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 10:39   #28
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart geloof met kerkdiscipline en moraal. 't Celibaat van geestelijken is geen punt van geloof.

Daarnaast moet ik jammergenoeg concluderen dat uw oordeel over de Kerk als zijnde slechts bezig met negatieve campagne, niet ingegeven is door kennis van wat er in de Kerk leeft. De Kerk doet juist heel veel aan positieve campagne, maar dat wordt door de media niet opgenomen. Spreekt de paus ergens in een preek van anderhalf uur over de menselijke liefde en heeft hij het terloops twee seconden over voorbehoedsmiddelen, dan weerhoudt de media die twee seconden om al de rest naar de prullenmand te verwijzen. Net zo preekt de Kerk tegen wat misloopt in de huidige maatschappij (de paus heeft daar al veel over gesproken), maar ook hier van hetzelfde laken een broek.
Ik ben me ten zeerste bewust dat de media de dingen eenzijdig weergeeft. Maar ook daar zou de kerk zich niet door mogen laten vangen. We zijn nu 2012, een tijd waarin de massamedia dominant zijn.

Laatst gewijzigd door respublica : 4 september 2012 om 10:40.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 10:44   #29
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Kerk hengelt er trouwens niet meer "populair" te zijn; dat was juist de grote fout die de modernisten hebben gemaakt. 't Moest allemaal leuk, ontspannend, aangenaam... zijn en mensen zeker niet tegen de haren strijken. Lauwe mensen werden echter nog lauwer en wie koud was, werd er niet door aangesproken, net zoals ook de vurigen het maar niets vonden.
Dat geldt toch niet voor alle progressieven... ik zou niet durven zeggen of dit voor Martini gold. Uiteraard moet er ook authenticiteit blijven indien men wil dat de religie aan wie dan ook aanspreekt.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 10:45   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart geloof met kerkdiscipline en moraal. 't Celibaat van geestelijken is geen punt van geloof.

Daarnaast moet ik jammergenoeg concluderen dat uw oordeel over de Kerk als zijnde slechts bezig met negatieve campagne, niet ingegeven is door kennis van wat er in de Kerk leeft. De Kerk doet juist heel veel aan positieve campagne, maar dat wordt door de media niet opgenomen. Spreekt de paus ergens in een preek van anderhalf uur over de menselijke liefde en heeft hij het terloops twee seconden over voorbehoedsmiddelen, dan weerhoudt de media die twee seconden om al de rest naar de prullenmand te verwijzen. Net zo preekt de Kerk tegen wat misloopt in de huidige maatschappij (de paus heeft daar al veel over gesproken), maar ook hier van hetzelfde laken een broek.
Ok heb al gezegd dat het ACV mijn sociale bloedbroedertjes zijn voor wat betreft goeie sociale verhoudingen. Maar jij blijft me als een katholiekenhater betitelen

In plaats van over de liefde te peroreren zou de Paus die beter zelf bedrijven...

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 september 2012 om 10:45.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 10:47   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Dat geldt toch niet voor alle progressieven... ik zou niet durven zeggen of dit voor Martini gold. Uiteraard moet er ook authenticiteit blijven indien men wil dat de religie aan wie dan ook aanspreekt.
Katholicisme is traditioneel als religie slappe koffie en vooral een grote hoop hypocrisie en een spiritueel alibi voor zelfverrijking in wijde kringen vanaf de middenklassen. .

In sommige conservatieve religieuze kringen menen ze zelfs uitverkoren te zijn door God voor het genieten van een bevoorrechte status in rijkdom en welvaart vanwege hun deugdzaamheid

De katholieke kerk is nu ook niet bepaald arm, ze hebben alleen een paar kwijnende takjes die de vrijwillige armoede in het vaandel voeren, ter versiering van d e grote Kerkelijke pracht en praal en rijkdom.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 september 2012 om 10:53.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 11:46   #32
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Katholicisme is traditioneel als religie slappe koffie en vooral een grote hoop hypocrisie en een spiritueel alibi voor zelfverrijking in wijde kringen vanaf de middenklassen. .

In sommige conservatieve religieuze kringen menen ze zelfs uitverkoren te zijn door God voor het genieten van een bevoorrechte status in rijkdom en welvaart vanwege hun deugdzaamheid

De katholieke kerk is nu ook niet bepaald arm, ze hebben alleen een paar kwijnende takjes die de vrijwillige armoede in het vaandel voeren, ter versiering van d e grote Kerkelijke pracht en praal en rijkdom.
De kerk heeft in Europa vooral veel quasi-leegstaande gebouwen, die enorm veel onderhoud vereisen en niet zomaar verkocht kunnen worden. Ik vind dat niet hetzelfde als pracht en praal en rijkdom. Ook heeft de kerk natuurlijk veel kunstobjecten, maar daarvoor geldt hetzelfde; ze zijn niet echt verkoopbaar en ze vereisen veel onderhoud.

Deugdzaamheid leidt niet tot aardse rijkdom. Heb je ooit het boek Job gelezen? Het christendom gaat over schatten vergaren in de hemel, niet over schatten op aarde.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 13:18   #33
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De kerk heeft in Europa vooral veel quasi-leegstaande gebouwen, die enorm veel onderhoud vereisen en niet zomaar verkocht kunnen worden. Ik vind dat niet hetzelfde als pracht en praal en rijkdom. Ook heeft de kerk natuurlijk veel kunstobjecten, maar daarvoor geldt hetzelfde; ze zijn niet echt verkoopbaar en ze vereisen veel onderhoud.

Deugdzaamheid leidt niet tot aardse rijkdom. Heb je ooit het boek Job gelezen? Het christendom gaat over schatten vergaren in de hemel, niet over schatten op aarde.
Dr rijke katholieke elite geeft het tegenvoorbeeld, het Vaticaan inclusief
Ze krijgen enorme subsidies. Het draait om geld en macht.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 september 2012 om 13:20.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 13:32   #34
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De kerk heeft in Europa vooral veel quasi-leegstaande gebouwen, die enorm veel onderhoud vereisen en niet zomaar verkocht kunnen worden. Ik vind dat niet hetzelfde als pracht en praal en rijkdom. Ook heeft de kerk natuurlijk veel kunstobjecten, maar daarvoor geldt hetzelfde; ze zijn niet echt verkoopbaar en ze vereisen veel onderhoud.

Deugdzaamheid leidt niet tot aardse rijkdom. Heb je ooit het boek Job gelezen? Het christendom gaat over schatten vergaren in de hemel, niet over schatten op aarde.
Zelfs de mormonen bouwen nu winkelcentrums van 1,5 miljard dollar, vanaf dat er een organisatie achter zit is er veel geld mee gemoeid. Ook de kerk die soms wel verlies maakt maar dat kun je ook zeggen van voetbalploegen, banken en de filmindustrie, dat zijn gecontroleerde verliezen of kerkbank problemen.

"how the mormons make money"
http://www.businessweek.com/articles...ons-make-money

"Mormons Build Giant Mall"
http://online.wsj.com/article/SB1000...475062000.html
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 13:41   #35
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Zelfs de mormonen bouwen nu winkelcentrums van 1,5 miljard dollar, vanaf dat er een organisatie achter zit is er veel geld mee gemoeid. Ook de kerk die soms wel verlies maakt maar dat kun je ook zeggen van voetbalploegen, banken en de filmindustrie, dat zijn gecontroleerde verliezen of kerkbank problemen.

"how the mormons make money"
http://www.businessweek.com/articles...ons-make-money

"Mormons Build Giant Mall"
http://online.wsj.com/article/SB1000...475062000.html
Waar het de grote religieuze organisaties om te doen is, dat is invloed en macht, overal, bij de staat, in de maatschappij. Ze brengen die zo mogelijk onder eigen controle. Ondertussen dienen ze de mammon.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 15:55   #36
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Wat mij verwondert is dat er nog geen immo-makelaar op de markt van de kerken is gesprongen. Riante lofts met een glasraam en een zonneterras boven een zijbeuk + een garage in de crypte lijkt mij een uitdaging voor de katholieke Dehaene's en Vangheluwe's ... van deze wereld. Het klokgelui om het halfuur houdt hun standing hoog : niet iedereen kan zich zoiets permitteren. En na hun dood beschikken ze over een gezegende eeuwige rustplaats. Waar het u vrij staat om op geregelde tijdstippen uw urinoir offer te brengen tegen de kerktoren.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 16:15   #37
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Zelfs de mormonen bouwen nu winkelcentrums van 1,5 miljard dollar, vanaf dat er een organisatie achter zit is er veel geld mee gemoeid. Ook de kerk die soms wel verlies maakt maar dat kun je ook zeggen van voetbalploegen, banken en de filmindustrie, dat zijn gecontroleerde verliezen of kerkbank problemen.

"how the mormons make money"
http://www.businessweek.com/articles...ons-make-money

"Mormons Build Giant Mall"
http://online.wsj.com/article/SB1000...475062000.html
Zeg me eens waar de katholieke kerk winkelcentra bouwt?
De kerk in Europa maakt alleen maar verlies. Wees daar maar zeker van.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 16:18   #38
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Waar het de grote religieuze organisaties om te doen is, dat is invloed en macht, overal, bij de staat, in de maatschappij. Ze brengen die zo mogelijk onder eigen controle. Ondertussen dienen ze de mammon.
Je mag nooit vertrouwen hebben in grote instituties. Dat geldt ook voor grote religieuze instituten. Zoals elke christen weet, worden die immers geleid door imperfecte, zondige heren. Fouten en machtsmisbruik zijn dus legio.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 16:23   #39
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Je mag nooit vertrouwen hebben in grote instituties. Dat geldt ook voor grote religieuze instituten. Zoals elke christen weet, worden die immers geleid door imperfecte, zondige heren. Fouten en machtsmisbruik zijn dus legio.
We zijn het eens.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2012, 16:25   #40
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Wat mij verwondert is dat er nog geen immo-makelaar op de markt van de kerken is gesprongen. Riante lofts met een glasraam en een zonneterras boven een zijbeuk + een garage in de crypte lijkt mij een uitdaging voor de katholieke Dehaene's en Vangheluwe's ... van deze wereld. Het klokgelui om het halfuur houdt hun standing hoog : niet iedereen kan zich zoiets permitteren. En na hun dood beschikken ze over een gezegende eeuwige rustplaats. Waar het u vrij staat om op geregelde tijdstippen uw urinoir offer te brengen tegen de kerktoren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be