Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Philippe De Backer (Jong VLD) (forumsessie 30 juni t.e.m. 6 juli)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Philippe De Backer (Jong VLD) (forumsessie 30 juni t.e.m. 6 juli) Voorzitter Jong VLD, wetenschappelijk medewerker UG (biotechnologie), voorheen LVSV, Liberales, ...

 
 
Discussietools
Oud 6 juli 2008, 20:23   #1
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard Federale kieskring

Geachte heer De Backer,

Hoe staat u persoonlijk tegenover een federale kieskring?

Zou u uw partij ertoe bewegen om hier actief voor te ijveren? Welke voor- en nadelen ziet u?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Met vriendelijke groeten,

Kim Roovers
B Plus
Kim is offline  
Oud 6 juli 2008, 21:59   #2
Philippe De Backer
Vreemdeling
 
Philippe De Backer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2008
Berichten: 54
Standaard

Ik ben zelf een voorstander van de federale kieskring. Ik denk dat ze de twee deelstaten dichter bij elkaar kan brengen. Ik vind dat in een federatie er ook een echt element van federalisme in het politiek bestel moet ingebakken zijn. Alle federaties kennen dit, ofwel via de politieke partijen zelf, ofwel via het kiesstelsel. Daarom denk ik dat ons land een federale kieskring kan gebruiken. We zullen in die federale kieskring dan wel een echt federalisme moeten belijden. Het kan dus niet zijn dat er gegarandeerde vertegenwoordiging is van taalgemeenschappen bij de proportiaonaliteit van het stelsel bv.
Ik heb hier altijd actief voor gepleit. Ik hoop en denk dat mijn partij dat ook blijft doen.
__________________
Jong VLD:
http://www.jongvld.be
persoonlijke website:
http://www.philippedebacker.be/
Philippe De Backer is offline  
Oud 7 juli 2008, 00:32   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philippe De Backer Bekijk bericht
Alle federaties kennen dit, ofwel via de politieke partijen zelf, ofwel via het kiesstelsel.
Hoezo? Noch Canada, noch Zwitserland, noch Duistland en de Verenigde Staten evenmin kennen een federale kieskring. Welke westerse federatie had u dan in gedachten, waar er wél een federale kieskring zou bestaan?

EDIT: Bij nader inzien blijkt er toch ergens een federatie te bestaan met een federale kieskring. Dit unieke land is Irak.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 7 juli 2008 om 00:35.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 7 juli 2008, 07:49   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Duitsland heeft toch ook een soort federale kieskring, dacht ik?

maar zij hebben het voordeel dat er toch 1 publieke opinie kan zijn, ze spreken dezelfde taal, ze hebben dus dezelfde tv-zenders, groso modo dezelfde kranten, tijdschriften enz...
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 7 juli 2008, 12:28   #5
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Voor de slechte lezers, Jaani dus

Citaat:
Ik vind dat in een federatie er ook een echt element van federalisme in het politiek bestel moet ingebakken zijn. Alle federaties kennen dit, ofwel via de politieke partijen zelf, ofwel via het kiesstelsel.
Phillippe spreekt van een federaal element, ofwel via een kieskring, ofwel via de politieke partijen.

Om het aangehaalde voorbeeld van de USA te nemen, Daar bestaan 'federale' partijen, of met andere woorden partijen die over gans de VS actief zijn, ook al ben ik me ervan bewust dat die interne samenhang iets minder is dan bij ons. Hoewel er bij de presidentsverkiezingen per staat gestemd wordt en de presidentskandidaten hun tactiek per staat bepalen heb je daar ook duidelijk een federaal element omdat de presidentskandidaten (toch diegenen die er toe doen) kandidaat zijn in elke staat van de federatie.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline  
Oud 7 juli 2008, 12:46   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
Voor de slechte lezers, Jaani dus



Phillippe spreekt van een federaal element, ofwel via een kieskring, ofwel via de politieke partijen.

Om het aangehaalde voorbeeld van de USA te nemen, Daar bestaan 'federale' partijen, of met andere woorden partijen die over gans de VS actief zijn, ook al ben ik me ervan bewust dat die interne samenhang iets minder is dan bij ons. Hoewel er bij de presidentsverkiezingen per staat gestemd wordt en de presidentskandidaten hun tactiek per staat bepalen heb je daar ook duidelijk een federaal element omdat de presidentskandidaten (toch diegenen die er toe doen) kandidaat zijn in elke staat van de federatie.

Coekie
maar ook daar heb je het voordeel van de taal, je kan 1 publieke opinie hebben, hier niet.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 7 juli 2008, 13:03   #7
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Citaat:
maar ook daar heb je het voordeel van de taal, je kan 1 publieke opinie hebben, hier niet.
Daar heb je onmiskenbaar gelijk in, dat is trouwens ook de reden waarom ik het ten gronde met Phillipe niet eens ben. Omdat er geen 'federale' kranten, tv-programmas of dergelijke zijn en er bovendien twee totaal verschillende economieen zijn is er ook geen 'federale' publieke opinie. Een federale kieskring blijft dan ook niets anders dan de optelsom van twee democratieën.

Dat is natuurlijk geen excuus om zijn woorden te verdraaien.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline  
Oud 7 juli 2008, 14:28   #8
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philippe De Backer Bekijk bericht
Ik denk dat ze de twee deelstaten dichter bij elkaar kan brengen.


Ik vind sommige van uw uitspraken getuigen van een zekere wereldvreemdheid.

Ik ga hier niet direkt zeggen dat u van kwade wil bent maar ik denk het wel.
__________________




Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 7 juli 2008 om 14:30.
HAMC is offline  
Oud 7 juli 2008, 15:08   #9
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Duitsland heeft toch ook een soort federale kieskring, dacht ik?

maar zij hebben het voordeel dat er toch 1 publieke opinie kan zijn, ze spreken dezelfde taal, ze hebben dus dezelfde tv-zenders, groso modo dezelfde kranten, tijdschriften enz...
Volgens mij moet je niet noodzakelijk met zijn allen dezelfde taal spreken om '1 publieke opinie' te hebben.

In dit land heeft men ervoor gekozen om de nederlandstaligen en franstaligen van elkaar te laten 'vervreemden' en aldus '2 publieke opinies' te creëren.

Initiatieven waarbij 'gewone' walen en 'gewone' vlamingen elkaar ontmoeten leiden echter meestal tot de conclusie bij die mensen dat hun verzuchtingen, hun kijk tegenover de dingen, ... voor het overgrote deel dezelfde zijn.
abou Anis is offline  
Oud 7 juli 2008, 17:58   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar ook daar heb je het voordeel van de taal, je kan 1 publieke opinie hebben, hier niet.
Eén publieke opinie in de VS?! Vraag eens in San Fransisco wat ze van homohuwelijk of wapenbezit denken. Vraag hetzelfde in Alabama. Tot daar uw éne publieke opinie.
Patriot! is offline  
Oud 8 juli 2008, 10:31   #11
Benji_27
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 juli 2008
Berichten: 15
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar ook daar heb je het voordeel van de taal, je kan 1 publieke opinie hebben, hier niet.
Ik heb in de VS voor 5 jaren geleeft.

Er is geen 1 publieke opinie in de VS, maar 50+ publieke opinie (1 voor elke staat, of meer).

En de "minderheden" gemeenschappen (Latinos, Zwarte, Asiaans) hebben hun kranten, hun televisies,…

En er is meer verschillen tussen een inwoner van San Diego, van Cinccinati en Boston in de VS, dan tussen een Griek en een Pool in Europa.

Bovendien, er is geen 1 publieke opinie in Belgie, maar 12 publieke opinie (Brussel, de 10 provincies and de duitstalig streken).

Het is gemakkelijker voor de separatisten om verschillen in 2 gemeenschappen te vinden, dan in 12.

Er zijn meer gelijkenissen tussen Limburgh en Luik, en tussen Vlaams-Brabant en Waals-Brabant, dan tussen Waals Brabant en Luik of Vl.Br en Limburgh.

Dat is de kracht van de Zwitsers. Zijn federalisme is op 26 Kantons gebaseerd, and niet op taalgemeenschappen.

(Sorry for my bad nederlands. I use English every day, and I'm getting quite rusty...)

And one last point (in english, to prove my point). I've worked abroad most of my active life (US, Germany,...) with other belgians from Antwerpen, Liège, Brussel, Kortrijk,...in companies with hundreds of foreigners. And when we speak english, we are all the same. Same mentality, same jokes, same reactions, same personnalities, same modesty and lack of self-confidence. Truly belgian, and very recogniseable from the frenchs, the dutchs, the britishs or the germans.
Do not see differences where there aren't any...

Instructive reading :
The Art of Being Belgian
by Richard Hill

The Xenophobe's Guide to the Belgians
by Antony Mason
(Look on amazon.com)

Laatst gewijzigd door Benji_27 : 8 juli 2008 om 10:33.
Benji_27 is offline  
Oud 8 juli 2008, 20:09   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Duitsland heeft toch ook een soort federale kieskring, dacht ik?
Neen, dat was een leugen van Patrick Dewael. In Duitsland heb je een dubbele stem waarbij je één stem uitbrengt voor een kandidaat in je eigen district, en één stem voor een kandidaat in je eigen deelstaat (Bundesland).
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be