Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Bert De Brabandere (CD&V) (forumsessie van 11 aug t.e.m 17 aug)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bert De Brabandere (CD&V) (forumsessie van 11 aug t.e.m 17 aug) Voorzitter Jong CD&V

 
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2008, 23:16   #1
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard Federale kieskring

Geachte heer De Brabandere,

Het is geen geheim dat u uitgesproken Vlaamsgezind bent maar ik zou u willen vragen om even louter objectief op mijn vraag te willen antwoorden (ik heb ze ook al gesteld aan uw kartelcollega).

Welke voor- en nadelen ziet u in een federale kieskring? Een federale kieskring an sich en u mag dat uiteraard ook weerspiegelen op de situate in België.

Verder wens ik u nog een aangename forumsessie toe.

Mvg,

Kim Roovers
B Plus
Kim is offline  
Oud 11 augustus 2008, 13:44   #2
Bert De Brabandere
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 augustus 2008
Berichten: 42
Standaard

Dag Kim,

ikzelf ben geen voorstander van een federale kieskring. Ik zie er het nut niet van in. Het heeft geen zin om de werkelijkheid om te draaien owv een idee. We evolueren naar een confederaal België en dan zie ik niet in waarvoor een federale kieskring kan dienen.

Daarenboven denk ik dat het voor zij die een splitsing van België willen, dit wel een goed idee is. Federale kieskring is BHV uitgespreid over heel het land en zal dan ook een radikalisering met zich meebrengen. Daarnaast zie ik LDD en VB scoren in Wallonië. Franstalige partijen zullen niet echt scoren bij Vlamingen (behalve bij de Franstaligen die in Vlaanderen wonen).
Bert De Brabandere is offline  
Oud 11 augustus 2008, 13:54   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert De Brabandere Bekijk bericht
Dag Kim,

ikzelf ben geen voorstander van een federale kieskring. Ik zie er het nut niet van in. Het heeft geen zin om de werkelijkheid om te draaien owv een idee. We evolueren naar een confederaal België en dan zie ik niet in waarvoor een federale kieskring kan dienen.

Daarenboven denk ik dat het voor zij die een splitsing van België willen, dit wel een goed idee is. Federale kieskring is BHV uitgespreid over heel het land en zal dan ook een radikalisering met zich meebrengen. Daarnaast zie ik LDD en VB scoren in Wallonië. Franstalige partijen zullen niet echt scoren bij Vlamingen (behalve bij de Franstaligen die in Vlaanderen wonen).
U moet het intervieuw met "de oude krokodil" M.Eyskens eens nalezen
in humo van verleden dinsdag -

Het is allemaal een kwestie van definities - ook een kijkje buiten de grenzen is behulpzaam - het Duitse federale kiessysteem is een goed voorbeeld van een samengaan van "nationale" en "regionale" belangen bij verkiezingen. De fictie als zouden Nederlandstaligen exclusief op nederlandstalige lijsten stemmen en vv. is zo een fictieverhaal. Het zou bv. volstaan indien de "vlaamse partijen"
in Halle/vilvoorde eveneens franstaligen op hun lijsten zouden plaatsen op verkiesbare plaatsen om de hele heisa rond het al dan niet splitsen van dit kiesarrondissement zou in één slag ophouden ! Het gaat nl. over niets anders dan centen voor partijfinanciering.

Fundamenteel ben ik zelf tegen grote kieskringen - hoe kleiner de kieskringen, hoe geringer de directe invloed van de politieke partijen op de kandidaten
en hoe dichter het volk bij zijn afgevaardigden zal staan.

Het is de hoogste tijd om na te denken over de betekenis van een democratie
als zijnde niet gelijklopend aan het verdedigen van een partijbelang.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 11 augustus 2008, 16:04   #4
Bert De Brabandere
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 augustus 2008
Berichten: 42
Standaard

BHV gaat over het uitvoeren van een arrest van het grondwettelijk hof. En ja, ik weet dat het grondwettelijk hof niet gezegd heeft dat BHV moet gesplitst worden.

Welke franstalige denk je te vinden voor onze kartellijst ?
Bert De Brabandere is offline  
Oud 11 augustus 2008, 16:57   #5
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert De Brabandere Bekijk bericht
Welke franstalige denk je te vinden voor onze kartellijst ?
Zolang CD&V in kartel blijft met een separatistisch N-Va zul je inderdaad geen enkele Franstalige bereid vinden om deel uit te maken van de kartellijst.
Kim is offline  
Oud 11 augustus 2008, 17:01   #6
Bert De Brabandere
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 augustus 2008
Berichten: 42
Standaard

Wij zijn dan ook geen vragende partij voor federale kieskring (en in Franstalig België zijn er ook partijen die er geen voorstander van zijn).
Bert De Brabandere is offline  
Oud 11 augustus 2008, 17:33   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Bert,

Persoonlijk ben ik niet jong, heb als kind nog de marsen op Brussel en Leuven Vlaamse nog meegemaakt.
Maar ook nog de verkiezingslogan uit die tijd staan mij nog voor de ogen.

Zelfs de namen van de partijen toe klinken mij niet vreemd in de oren.

Ik weet nog dat men toen premies had die de meeste stemmen hadden behaald over heel het land en dat de partijen en politici tijdens deze verkiezingoorlogen, geen beledigingen moesten uiten aan het adres van anderstalige Belgen, gewoon omdat deze mensen ook potentiële kiezers waren.

Ook zaken zoals het blokkeren van de regeringsvorming om zoveel mogelijk uit de kas te kunnen halen voor eigen kieskring ten nadelen van de andere Belgen was niet mogelijk, gewoon omdat elke Belg in dezelfde kieskring woonde.

Een toekomstige regeringsleider moest toen zijn eigen verkiezingsbeloftes niet breken of onderhandelen met mensen die juist het tegenovergestelde belooft hebben tijdens die zelfde verkiezingen. Het kon tenminste onderhandelen over een goed bestuur en een goed regeringsprogramma, iets wat nu dus niet mogelijk is, juist omdat deze toekomstige regeringsleiders niet meer onderhandelen voor alle Belgische kiezers, maar slechts enkel voor deze uit hun kieskring.

En of je nu in een federale of confederale staat leeft maakt niet veel uit bij de verkiezingen van de regering over het land.
Want binnen een democratie moeten alle kiezers op alle mogelijke regeringsleiders kunnen stemmen.

Nu zit een deel van de Belgische Bevolking met een regeringsleider opgeschept waar zij NOOIT voor hebben kunnen en mogen kiezen. Dit is zeer ondemocratisch, zelfs grenzend aan tiranie vanuit de regio waar men wel op deze regeringsleider kon stemmen.
Jantje is offline  
Oud 11 augustus 2008, 17:38   #8
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert De Brabandere Bekijk bericht
BHV gaat over het uitvoeren van een arrest van het grondwettelijk hof. En ja, ik weet dat het grondwettelijk hof niet gezegd heeft dat BHV moet gesplitst worden.

Welke franstalige denk je te vinden voor onze kartellijst ?
Het partijbestuur van de CD&V beweert toch bij hoog en bij laag dat de "Vlaamse" eisen goed zijn voor alle belgen & nu gaat U beweren dat er geen enkele franstalige te vinden is om op een Cd&V lijst op te komen bij verkiezingen ? Bovendien verwacht U dat er dank zij een splitsing van BHV alle franstaligen die daar wonen van vandaag op morgen enthoesiaste geëngageerden in de lokale
Vlaamse en Belgische politiek zoals die in Halle/vilvoorde bedreven wordt
gaan zijn.

Ik heb eens een bekwaam politica uit het EP horen verkondigen dat democratie wel iets meer is dan een systeem waarin men voor verschillende partijen kan stemmen.

Het europees ideaal is toch dat iedere europeaan zich voor het verwezenlijken van zijn persoonlijk geluk zich in om het even welk land zou mogen vestigen,
hoe kunnen we dan binnen een belgische federatie of confederatie dit recht ondergraven op basis van taal ?

Stel dat een familielid van onze eerste minister, een CDH lid, in Halle komt wonen na de splitsing van het kiesarrondissement - zou zij niet welkom zijn op
een "Kartellijst" ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 11 augustus 2008, 17:42   #9
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert De Brabandere Bekijk bericht
Wij zijn dan ook geen vragende partij voor federale kieskring (en in Franstalig België zijn er ook partijen die er geen voorstander van zijn).
Neen, dat u daar geen vragende partij voor bent is duidelijk.

Ik hoop dan ook dat u inziet dat het premierschap van Yves Leterme ook ietwat haaks staat met het kartel.
Kim is offline  
Oud 11 augustus 2008, 17:45   #10
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert De Brabandere Bekijk bericht
Dag Kim,

ikzelf ben geen voorstander van een federale kieskring. Ik zie er het nut niet van in. Het heeft geen zin om de werkelijkheid om te draaien owv een idee. We evolueren naar een confederaal België en dan zie ik niet in waarvoor een federale kieskring kan dienen.
U zegt dat we evolueren naar een confederaal België. Ik blijf me echter de vraag stellen wie daar uiteindelijk vragende partij voor is: de burger of de politicus die z'n programma niet volledig kan doordrukken en daarom zoveel mogelijk het laken naar zich toe wil trekken.

Citaat:
Daarenboven denk ik dat het voor zij die een splitsing van België willen, dit wel een goed idee is. Federale kieskring is BHV uitgespreid over heel het land en zal dan ook een radikalisering met zich meebrengen.
Een radikalisering? Een van de vele voordelen die een federale kieskring met zich meebrengt is dat de radikalisering bij de politieke partijen net afneemt. Men moet rekening houden met het publiek aan de andere zijde van de taalgrens omdat men daar ook stemmen moet verkrijgen.

Citaat:
Daarnaast zie ik LDD en VB scoren in Wallonië. Franstalige partijen zullen niet echt scoren bij Vlamingen (behalve bij de Franstaligen die in Vlaanderen wonen).
VB zou inderdaad scoren omwille van hun vreemdelingenstandpunt (laat ons een kat een kat noemen). LDD betwijfel ik, Dedecker is niet direct de meest bekende figuur daar.

Maar ik denk niet dat die electorale stijging hallucinant hoog zou zijn...
Kim is offline  
Oud 11 augustus 2008, 17:47   #11
Bert De Brabandere
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 augustus 2008
Berichten: 42
Standaard

Dag Jan,

volgens wat ik begrepen heb, hebben de Duitsers ook niet mogen stemmen voor Merkel (wel voor haar partij). Procentueel hebben meer Belgen op Leterme gestemd dan Duitsers op Merkel. Denk je echt dat het een verschil had gemaakt? Akkoord de flamand raisonable zou er mee kunnen winnen (de premier dus in de meeste gevallen). Voor de rest verandert het niet veel.

Zoals al gezegd, een deel van de Franstaligen is ook niet voor. Anders waren ze mss nu al opgekomen met een lijst in Vlaanderen (ook buiten BHV) want dat is niet verboden...

Ik sta open voor alles dat de werking van ons land verbetert maar ik zie nog steeds geen reden om voor te zijn.
Bert De Brabandere is offline  
Oud 11 augustus 2008, 18:02   #12
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Ik denk nog steeds dat het erg hoge % kopstemmen op Leterme verloren en naïeve stemmen anti Nva kartel waren.

Ook ik ben voor een federale kieskring. En Bert's argumenten tegen versterken bij mij de overtuiging dat "Confederalisme" het compromis is tussen
het traditionele CD&v en het "Separatisme" van de NVa. Het echte standpunt van een niet aan handen en voeten gebonden CD&v moet daarom ergens tussen "Confederaal" en "Federaal" zweven. Met andere woorden de traditionele waarden waarvoor een normale CD&v (nog steeds CVP) kiezer stemt.
De_Laatste_Belg is offline  
Oud 11 augustus 2008, 18:12   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert De Brabandere Bekijk bericht
Dag Jan,

volgens wat ik begrepen heb, hebben de Duitsers ook niet mogen stemmen voor Merkel (wel voor haar partij). Procentueel hebben meer Belgen op Leterme gestemd dan Duitsers op Merkel. Denk je echt dat het een verschil had gemaakt? Akkoord de flamand raisonable zou er mee kunnen winnen (de premier dus in de meeste gevallen). Voor de rest verandert het niet veel.

Zoals al gezegd, een deel van de Franstaligen is ook niet voor. Anders waren ze mss nu al opgekomen met een lijst in Vlaanderen (ook buiten BHV) want dat is niet verboden...

Ik sta open voor alles dat de werking van ons land verbetert maar ik zie nog steeds geen reden om voor te zijn.
Dat de Franstalige partijen geen vragende partij zijn, lijkt mij niet ver te zoeken.
Kan mij echt niet inbeelden dat een kartel als het MR/FDF in Vlaanderen stemmen zou kunnen behalen.

Daarbij komt dan nog, dat in één federale kieskring alle stemmen plots terug evenwaardig worden. De Waalse partijen zouden dus evenveel stemmen moeten behalen voor een zetel als de Vlaamse partijen.
Wat hen dus reeds bij start een zetelverlies kost.

En ik heb nergens gezegd dat Duitsland een goed voorbeeld is.
Trouwens waarom zou Belgie een voorbeeld moeten volgen, is Belgie niet het land dat bij uitstek word gebruikt als voorbeeld van hoe een multiculturele samenleving perfect kan?
Is Belgie niet het land waarvan men zegt, zij weten voor alle problemen tussen de bevolkingsgroepen een oplossing te vinden?
Waren het geen Belgische politici die in andere Europese landen zijn gaan uitleggen hoe men met verschillende bevolkingsgroepen toch een goede samenleving kan opbouwen, als men maar bereid is om verder te kijken dan enkel zijn eigen belangen?

En een reden om daar voor te zijn.

Wel dan moet je eerst weten hoe je België in de toekomst ziet.
Als een land dat steeds op de rand van een politieke burgeroorlog leeft, of als een land waar de politiek zich met de belangrijke zaken voor de burger kan bezig houden.


Persoonlijk zie ik graag het laatste, maar spijtig genoeg leven wij nu in het eerste. En ja, ik weet het wel, de CD&V heeft hier enkel het spel gespeelt zoals de andere en het is idd niet de CD&V die de spelregels heeft bepaald.

Dat was VHS, de persoon die ook verantwoordelijk is voor vele andere problemen van en in dit land.
Jantje is offline  
Oud 12 augustus 2008, 22:25   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
het Duitse federale kiessysteem is een goed voorbeeld van een samengaan van "nationale" en "regionale" belangen bij verkiezingen.
In Duitsland bestaat er (in tegenstelling tot hetgeen Patrick Dewael een tijdje geleden verklaarde) geen federale kieskring. Irak is de enige federale staat ter wereld met een federale kieskring.
In Duitsland krijg je twee stemmen: één voor de lokale districten en één voor de regio's.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Fundamenteel ben ik zelf tegen grote kieskringen - hoe kleiner de kieskringen, hoe geringer de directe invloed van de politieke partijen op de kandidaten
en hoe dichter het volk bij zijn afgevaardigden zal staan.
De nagel op de kop!
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 12 augustus 2008, 22:27   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een radikalisering? Een van de vele voordelen die een federale kieskring met zich meebrengt is dat de radikalisering bij de politieke partijen net afneemt. Men moet rekening houden met het publiek aan de andere zijde van de taalgrens omdat men daar ook stemmen moet verkrijgen.
Ik vind het zeer angstaanjagend wanneer men de kieswetgeving wil hervormen om op die manier een politiek project door te voeren. Bijzonder angstaanjagend.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 12 augustus 2008 om 22:27.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 12 augustus 2008, 22:58   #16
danielsjohan
Partijlid
 
danielsjohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: Mortsel / Leuven
Berichten: 203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vind het zeer angstaanjagend wanneer men de kieswetgeving wil hervormen om op die manier een politiek project door te voeren. Bijzonder angstaanjagend.
Dan bent u ook tegen de splitsing van BHV?
__________________
,,I don't want to make the wrong mistake"
--G. Bush Sr.

>>CSD-blog 2007 en CSD-blog 2008
danielsjohan is offline  
Oud 12 augustus 2008, 23:57   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielsjohan Bekijk bericht
Dan bent u ook tegen de splitsing van BHV?
Wie weigert er de kieswetgeving conform de grondwet te maken? Juist ja.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 13 augustus 2008, 00:09   #18
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert De Brabandere Bekijk bericht
Daarnaast zie ik LDD en VB scoren in Wallonië.
Waarom denk je dat?
Pølle is offline  
Oud 13 augustus 2008, 05:13   #19
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vind het zeer angstaanjagend wanneer men de kieswetgeving wil hervormen om op die manier een politiek project door te voeren. Bijzonder angstaanjagend.
Dat is nooit anders geweest hoor. De gemeenten zijn ergens in de jaren zestig ofzo, lang voor mijn conceptie, samengesteld uit deelgemeenten op zo'n rare manieren soms om meerderheden voor de tsjeven te kunnenbehouden en zulks. Rode nesten werden bijeen gevoegd om geen tsjevenbastions te breken en op bepaalde plaatsen visa versa ook. Vuile boel allemaal.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 13 augustus 2008, 05:15   #20
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Waarom denk je dat?

Omdat het VB nu ook reeds een aantal keer in Henegouwen is opgekomen en daar bijna 1% heeft gescoord. Stalinistische scores.
Scherven A. Mok is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be