Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams Blok arrest
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vlaams Blok arrest Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen die te maken hebben met het Vlaams Blok arrest terecht.

 
 
Discussietools
Oud 21 november 2004, 14:50   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
De reakties van sommige aanhangers van het Vlaams Bekak begrijp ik dan ook helemaal niet. Zeker niet omdat ze juist zo - eigenlijk wel onrechtvaardig, want niet politiek doch wel juridisch met een vuile takkel- aangepakt zijn op hun vrije meningsuiting.
Wat mij betreft, mag mr. Pianodinges hier duizenden spotprenten tegen het Vlaams Belang plaatsen, zeker als ze van dat gehalte zijn als wat we hier te zien kregen.

Niets levert ons immers meer stemmen op.

't Doet me immers onmiddellijk denken aan die beruchte affiche "de vorige kuisploeg" waarin men foto's van Hitler naast enkele VB-mandatarissen zag. De daarop volgende verkiezingen haalde het Vlaams Blok weer een flinke winst binnen. Hoe meer men het Vlaams Blok/Belang met dergelijke stereotiepen gaan bekladden, hoe meer de mensen ze doorprikken en hoe gemakkelijker ze voor onze partij stemmen.

Zoals al vele malen gezegd: mr. Pianodinges is eigenlijk de beste propagandist voor het Vlaams Blok/Belang. Hij spuit voortdurend negatieve reclame. Reclame is het echter wel.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 14:56   #22
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mis, jongen. De wet bepaalt "racisme" helemaal anders dan wat u zelf in het woordenboek heeft aangetroffen. Juist aan wat u aanhaalt, heeft het Vlaams Blok zich nooit schuldig gemaakt.

En dat is nu eenmaal heel de zaak waarrond het hier draait: de politieke klasse heeft een definitie van racisme laten opstellen die eigenlijk geen uitleg of definiëring van dat woord vormde, maar een omschrijving moest vormen om de kritiek die het Vlaams Blok/Belang verwoordde strafbaar te stellen. Dat is dan ook gebeurd. Het is hier heel duidelijk dat men wetten maakte om een politiek ongewenste tegenstander uit te schakelen, of althans om dat te proberen.
Voor ik hier een inburgeringscursus volgde had ik ook mijn twijfels, nu niet meer....
Er is hier wel een gevoel van meerwaarde, minachting en vijandigheid jegens één welbepaald ras aanwezig ..... en dat zijn de "bruinen" zoals jullie ze noemen....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 21 november 2004, 15:01   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Er is hier wel een gevoel van meerwaarde, minachting en vijandigheid jegens één welbepaald ras aanwezig ..... en dat zijn de "bruinen" zoals jullie ze noemen....
Ofwel is u onwetend ofwel doet u zich doelbewust zo voor.

Marokkanen zijn geen "één welbepaald ras". Mocht u heel klein beetje op de hoogte zijn van rassenkunde (of modern gezegd: van antropologie), dan zou u weten dat Marokkanen (en Arabieren) in het algemeen tot het blanke ras behoren.

En we kijken helemaal niet neer op hen omdat ze een iets getintere huid hebben dan wij. Ik heb meerdere vrienden uit zuiderse landen. Allemaal met een getinte huid en zwart haar...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 15:05   #24
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Marokkanen zijn geen "één welbepaald ras". Mocht u heel klein beetje op de hoogte zijn van rassenkunde (of modern gezegd: van antropologie), dan zou u weten dat Marokkanen (en Arabieren) in het algemeen tot het blanke ras behoren.

...
Blij dit van u te vernemen....... blij dat u dit ook weet.
Zullen we dan maar gewoon zeggen dat u ten strijde trekt tegen Islamieten, Walen en profiteurs..... een ras apart voor u met een gemeenschappelijk tintje....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 21 november 2004 om 15:15.
labyrinth is offline  
Oud 21 november 2004, 15:06   #25
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En we kijken helemaal niet neer op hen omdat ze een iets getintere huid hebben dan wij.
Dat roept bij mij dan weer de vraag op: "waarom dan wel?".
Fille van de Foor is offline  
Oud 21 november 2004, 15:11   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Blij dit van u te vernemen....... blij dat u dit ook weet.
Zullen we dan maar gewoon zeggen dat u ten strijde trekt tegen Islamieten, Walen en profiteurs..... een ras apart voor u.
Neen, dat fantaseert u.

Voor de strijd binden we natuurlijk wel de strijd aan tegen islamitische criminelen en fundamentalisten, tegen mensen die ons systeem ondermijnen. Heel wat anders dan wat u er in uw ziekelijke haat van maakt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 15:12   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor
Dat roept bij mij dan weer de vraag op: "waarom dan wel?".
Wat bedoelt u?

U vindt het blijkbaar normaal dat bepaalde mensen nogal sterk oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit en allerlei merkwaardige denkbeelden erop nahouden die onze westerse waarden en normen in vraag doen stellen...

Nu ja, als u zich als een lam wilt gedragen dat naar de slachtbank wordt gesleept. Uw zaak natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 21 november 2004 om 15:13.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 15:30   #28
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Neen, dat fantaseert u.

Voor de strijd binden we natuurlijk wel de strijd aan tegen islamitische criminelen en fundamentalisten, tegen mensen die ons systeem ondermijnen. Heel wat anders dan wat u er in uw ziekelijke haat van maakt.
U hebt gelijk, het gerecht bindt ook de strijd aan tegen mensen die ons systeem dreigen te ondermijnen alleen zijn die niet noodzakelijk Waals of islamitisch......
Iedereen gelijk voor de wet.
Mensen en groepen systematisch tegen elkaar ophitsen vind ik persoonlijk een poging tot het ondermijnen van het systeem door wanorde en chaos te scheppen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er in Vlaanderen 1.000.000 racisten zijn...
Velen stemmen voor een partij zonder eigenlijk te weten voor wat deze partij staat of stond....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 21 november 2004 om 15:34.
labyrinth is offline  
Oud 21 november 2004, 15:39   #29
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
U hebt gelijk, het gerecht bindt ook de strijd aan tegen mensen die ons systeem dreigen te ondermijnen alleen zijn die niet noodzakelijk Waals of islamitisch......
Iedereen gelijk voor de wet.
Mensen en groepen systematisch tegen elkaar ophitsen vind ik persoonlijk een poging tot het ondermijnen van het systeem door wanorde en chaos te scheppen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er in Vlaanderen 1.000.000 racisten zijn...
Velen stemmen voor een partij zonder eigenlijk te weten voor wat deze partij staat of stond....
Als je tot vier maal toe bestolen wordt door dezelfde groep mensen en je klaagt dat aan, dan is het toch onlogisch dat men deze man als racistisch gaat bestempelen of als iemand die de bevolking wil ophitsen tegen deze bepaalde groep. Of denk je soms dat mijn voorbeeld een uitzondering is? Hoe verklaar je dan dat de gevangenispopulatie totaal verschillend is dan de bevolkingspopulatie? Of gaat u beweren dat rechters ook racistisch zijn in een land waar racisme verboden is? Feiten zijn feiten en de cijfers staan nu eenmaal voor die feiten.

Paulus.
Paulus is offline  
Oud 21 november 2004, 15:40   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Daarmee wil ik niet zeggen dat er in Vlaanderen 1.000.000 racisten zijn...
Velen stemmen voor een partij zonder eigenlijk te weten voor wat deze partij staat of stond....
O ja? Waaruit leidt u dat dan af?

En wisten die één miljoen dan vroeger wel op welke andere partijen ze stemden en waar die partijen toen voor stonden?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 15:48   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En wisten die één miljoen dan vroeger wel op welke andere partijen ze stemden en waar die partijen toen voor stonden?
Neen, eigenlijk ook niet. Ik denk dat er weinige mensen zijn die de interesse, de tijd hebben of nemen om een partijprogramma echt te lezen.....
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 21 november 2004, 15:49   #32
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat bedoelt u?

U vindt het blijkbaar normaal dat bepaalde mensen nogal sterk oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit en allerlei merkwaardige denkbeelden erop nahouden die onze westerse waarden en normen in vraag doen stellen...

Nu ja, als u zich als een lam wilt gedragen dat naar de slachtbank wordt gesleept. Uw zaak natuurlijk.
Er is inderdaad een zekere correlatie vast te stellen in de criminaliteitscijfers, maar wel een die compleet verdwijnt wanneer een multivariate analyse wordt uitgevoerd (met als voornaamste onafhankelijke variabelen: soort misdrijf en sociale status van de dader). Bovendien moet men maar eens gaan beseffen dat een correlatiecoëfficiënt louter "een verband" tussen twee (of meerdere) variabelen weergeeft, zonder dat ook maar enig causaal verband hard te maken is.
Exemplarisch is de oude studie die aantoonde dat in gebieden waar veel ooievaars nestelden er ook veel meer geboortes waren dan in andere streken... Zullen we daaruit dan toch maar het kinderverhaaltje van de ooievaar als opperste waarheid aannemen. Wel ik denk het niet.
En kom nu alstublieft niet af met de oude dooddoener dat met statistiek alles te bewijzen is. Enkel met slechte statistiek kan men hen die niet bereid zijn (of de vaardigheid missen) om dieper op de gegevens in te gaan een rad voor de ogen draaien.

Verder heb ik mijn eigen waarden en normen, maar of die nu specifiek Westers zijn durf ik sterk te betwijfelen. Bovendien ben ik perfect in staat deze zelf te verdedigen (waar nodig), of zelfs bij te stellen indien ik daartoe de noodzaak zie. Ik heb daar dus geen hoger gezag voor nodig en zeker geen mensen die denken beter te weten wat voor mij nu het beste is.

En als ik dan al naar de slachtbank wordt gesleept, dan blijft nog steeds de vraag wie de slachters zullen zijn (hoewel ik daaromtrent wel enige vermoedens heb).
Fille van de Foor is offline  
Oud 21 november 2004, 15:52   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor
Er is inderdaad een zekere correlatie vast te stellen in de criminaliteitscijfers, maar wel een die compleet verdwijnt wanneer een multivariate analyse wordt uitgevoerd (met als voornaamste onafhankelijke variabelen: soort misdrijf en sociale status van de dader). Bovendien moet men maar eens gaan beseffen dat een correlatiecoëfficiënt louter "een verband" tussen twee (of meerdere) variabelen weergeeft, zonder dat ook maar enig causaal verband hard te maken is.
Op deze inhoudsloze woordenvloed kunnen we kort reageren: u is blijkbaar nog zo eentje die het beter weet dan een in Nederland gerespecteerd onderzoeker als Van San.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 15:53   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor
En als ik dan al naar de slachtbank wordt gesleept, dan blijft nog steeds de vraag wie de slachters zullen zijn (hoewel ik daaromtrent wel enige vermoedens heb).
Als vrijdenker zult u onder moslimbestuur de eerste zijn die voor de bijl gaat. Ik als christen zal verder mogen leven, zij het wel onder een dhimmi-statuut. Voor u zijn de levensdagen dan wel geteld.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 15:55   #35
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor
Er is inderdaad een zekere correlatie vast te stellen in de criminaliteitscijfers, maar wel een die compleet verdwijnt wanneer een multivariate analyse wordt uitgevoerd (met als voornaamste onafhankelijke variabelen: soort misdrijf en sociale status van de dader). Bovendien moet men maar eens gaan beseffen dat een correlatiecoëfficiënt louter "een verband" tussen twee (of meerdere) variabelen weergeeft, zonder dat ook maar enig causaal verband hard te maken is.
Exemplarisch is de oude studie die aantoonde dat in gebieden waar veel ooievaars nestelden er ook veel meer geboortes waren dan in andere streken... Zullen we daaruit dan toch maar het kinderverhaaltje van de ooievaar als opperste waarheid aannemen. Wel ik denk het niet.
En kom nu alstublieft niet af met de oude dooddoener dat met statistiek alles te bewijzen is. Enkel met slechte statistiek kan men hen die niet bereid zijn (of de vaardigheid missen) om dieper op de gegevens in te gaan een rad voor de ogen draaien.

Verder heb ik mijn eigen waarden en normen, maar of die nu specifiek Westers zijn durf ik sterk te betwijfelen. Bovendien ben ik perfect in staat deze zelf te verdedigen (waar nodig), of zelfs bij te stellen indien ik daartoe de noodzaak zie. Ik heb daar dus geen hoger gezag voor nodig en zeker geen mensen die denken beter te weten wat voor mij nu het beste is.

En als ik dan al naar de slachtbank wordt gesleept, dan blijft nog steeds de vraag wie de slachters zullen zijn (hoewel ik daaromtrent wel enige vermoedens heb).
Het rapport van Marion van San, naar een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de regering, beweert en bewijst het tegendeel. Bij mijn weten zijn er geen andere publicaties over dit onderwerp, met een ander resultaat anders had men dit zeker in het lang en het breed uitgesmeerd via alle mogelijke media naar de bevolking toe. De waarheid is dat men sedert Marion van San er over zwijgt in alle talen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 november 2004 om 15:56.
Paulus is offline  
Oud 21 november 2004, 15:58   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus
Het rapport van Marion van San, naar een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van de regering, beweert en bewijst het tegendeel. Bij mijn weten zijn er geen andere publicaties over dit onderwerp, met een ander resultaat anders had men dit zeker in het lang en het breed uitgesmeerd via alle mogelijke media naar de bevolking toe. De waarheid is dat men sederd Marion van San er over zwijgt in alle talen.
Eigenlijk is het merkwaardig hoe men steeds tegen het rapport-Van San reageert, maar dat de tegenstanders van haar conclusies nooit met een andere studie op de proppen kwamen.

Eigenlijk was het de bedoeling dat Van San zou aantonen dat er helemaal geen verband is tussen de criminaliteit en de ethnische achtergrond van de dader. Toen echter het omgekeerde bleek, probeerde men eerst de studie weg te moffelen. Maar toen die toch uitlekte, werd die geminimaliseerd en zelfs als wetenschappelijk afgedaan.

Dan bestel je als minister eens een studie bij een wetenschappelijk onderzoeksbureau waarvan het hoofd een in Nederland alom gerespecteerde onderzoeker is...
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 16:00   #37
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Op deze inhoudsloze woordenvloed kunnen we kort reageren: u is blijkbaar nog zo eentje die het beter weet dan een in Nederland gerespecteerd onderzoeker als Van San.
De moderne wetenschap is niet het werk van één enkele man of vrouw, maar het naast elkaar leggen van verschillende hypothesen en studies. Dat u de ene bron alle gezag toekent en de andere gemakshalve afdoet als inhoudloze woordenvloed, laat mij vermoeden dat van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek geen kaas hebt gegeten.
Fille van de Foor is offline  
Oud 21 november 2004, 16:05   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor
De moderne wetenschap is niet het werk van één enkele man of vrouw, maar het naast elkaar leggen van verschillende hypothesen en studies. Dat u de ene bron alle gezag toekent en de andere gemakshalve afdoet als inhoudloze woordenvloed, laat mij vermoeden dat van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek geen kaas hebt gegeten.
Alweer inhoudsloos geleuter.

Ik ben geen statisch onderzoeker en eigen me ook dergelijke kennis niet toe. U blijkbaar wel.

Wel, dan moet u ons eens CONCREET zeggen wat er fout is aan het rapport-Van San (u heeft immers blijkbaar wel kaas gegeven van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek...) en welke studies het rapport-Van San tegenspreken.

Het is al gevraagd, maar daar ging u niet op in.

Hopelijk deze keer een antwoord dat meer is dan wat geleuter dat kant noch wal raakt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2004, 16:10   #39
Tzuvar Raemborr
Minister
 
Tzuvar Raemborr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2004
Berichten: 3.495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor
De moderne wetenschap is niet het werk van één enkele man of vrouw, maar het naast elkaar leggen van verschillende hypothesen en studies. Dat u de ene bron alle gezag toekent en de andere gemakshalve afdoet als inhoudloze woordenvloed, laat mij vermoeden dat van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek geen kaas hebt gegeten.
Welke andere bron? Waar is de wetenschappelijke studie die aantoont dat vreemdelingen niet oververtegenwoordigd zijn in onze gevangenissen? Ondanks dat zeer velen een half uurtje nadat ze opgepakt worden weer vrij zijn?
__________________
I'm still standing, better than I ever did,
Looking like a true survivor, feeling like a little kid.
__________________
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.

Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 21 november 2004 om 16:10.
Tzuvar Raemborr is offline  
Oud 21 november 2004, 16:34   #40
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Alweer inhoudsloos geleuter.

Ik ben geen statisch onderzoeker en eigen me ook dergelijke kennis niet toe. U blijkbaar wel.

Wel, dan moet u ons eens CONCREET zeggen wat er fout is aan het rapport-Van San (u heeft immers blijkbaar wel kaas gegeven van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek...) en welke studies het rapport-Van San tegenspreken.

Het is al gevraagd, maar daar ging u niet op in.

Hopelijk deze keer een antwoord dat meer is dan wat geleuter dat kant noch wal raakt.
Allereerst: Ik ben niet werkzaam op het gebied van de sociologie of criminologie, en geef dus volmondig toe dat ik het rapport van San niet gelezen heb (zoals de meesten hier, die er toch ook maar op willen voortborduren - als ik even tijd vind [en ook het rapport in zijn zuiverste vorm] zal ik het wel eens lezen). Wel herinner ik mij uit mijn studententijd een aantal (Amerikaanse) studies (die nu hopeloos verouderd zijn weliswaar) rond dit thema. Ik zal dan ook proberen om de referenties daarvan terug te vinden.

Maar wat ik wel weet, op basis van de (schaarse) gegevens die ik heb, is dat van San een vlug-vlug onderzoekje heeft gedaan en dat daardoor het aantal verrekende variabelen wat aan de magere kant is. Het grote probleem is nu dat de grote meerderheid dit als een soort criminaliteitsbijbel wil gaan zien. Wat het zeker niet is.

Als ik morgen een onderzoek start naar etniciteit en grootschalige belastingsfraude, dan krijg ik ongetwijfeld een zeer slecht beeld over onze autochtone bevolking. Hetzelfde resultaat mag je verwachten wanneer je etniciteit gaat koppelen aan kasfraude bij bankbedienden (gewoon al door het feit dat het aantal allochtone bankbedienden die aan het loket zitten op één hand te tellen is).

Verder is het ook zo dat het wetenschappelijk onderzoek (en zeker op het vlak van de humane wetenschappen) maar bitter weinig bewijst. Het enige wat daar gebeurt, is dat een bepaalde hypothese op basis van de data al dan niet kan worden verworpen en dus "de waarheid" blijft tot het tegendeel wordt aangetoond. Wat op zijn beurt ook weer problematisch is, maar vanuit de eigenheid van statistische hypothesetoetsing heeft het kunnen verwerpen van een hypothese een grotere wetenschappelijke waarde dan het (voorlopig) moeten aannemen van de hypothese.

Dus mijn punt is, dat het nog lang niet "bewezen" is dat er effectief een verband is tussen etniciteit en criminaliteit. Laat staan dat dit een CAUSAAL verband zou zijn.
Fille van de Foor is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be