Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2014, 11:05   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Als dat een eenheidsstelsel op basis van kapitalisatie is, kan ik je daarin zeker volgen.
Dat zou trouwens ook al het gezever over vroeger/later op pensioen gaan wegnemen. Als iemand dan pakweg op een potje van een miljoen euro zit, en op pensioen wil gaan op zijn 45ste, dan moet/kan die persoon dat maar doen. Zijn spaarpotje, zijn beslissing wordt het in dat geval.
Je kan beginnen met de ambtenaren deel te laten nemen met het werknemerspensioen en een soort groepsverzekering/fonds er boven doen.

Na verloop van tijd indexeer je de basispensioenen niet meer, en verschuif je meer en meer naar kapitalisatie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 11:12   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Als dat een eenheidsstelsel op basis van kapitalisatie is, kan ik je daarin zeker volgen.
Dat zou trouwens ook al het gezever over vroeger/later op pensioen gaan wegnemen. Als iemand dan pakweg op een potje van een miljoen euro zit, en op pensioen wil gaan op zijn 45ste, dan moet/kan die persoon dat maar doen. Zijn spaarpotje, zijn beslissing wordt het in dat geval.
Indien je dat doet, MOET je vermogensbelastingen invoeren, want als mensen massaal vroeger stoppen met werken en van hun kapitaal gaan leven, kelderen de inkomsten van de staat, terwijl de uitgaven minstens gelijk blijven of zelfs stijgen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 11:15   #23
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Uiteindelijk zou het doel moeten zijn een eenheidsstelsel kwa pensioenen, maarbon, dat zie ik niet snel aankomen.
Niet met de huidige generatie politici. Geen enkele heeft ballen aan zijn of haar lijf.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 12:17   #24
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wezens die zo van die dermate overdreven conclusies trekken, (en die me doen denken aan die studenten die na het examen zagen dat ze er niks van konden, maar dan toch mooie punten blijken te hebben),
daar moet ik van kotsen.

Ze zijn zo hysterisch als oude wijven.

.
overdreven conclusie, wellicht
maar om te zeggen dat dit hysterisch is als oude wijven vind ik zelf ook hysterisch als oude wijven.
De gehele pensioen berekening zoals die nu gebeurt is zo krom als maar kan zijn en wel degelijk in het nadeel van de privé en niet statutairen.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 28 augustus 2014 om 12:30.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 12:30   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het is me ook een raadsel hoe het onderscheid tussen contractuelen en statutairen nog kan blijven bestaan.

Hetzelfde werk maar een ander statuut. Is dat geen forse vorm van discriminatie op de werkvloer ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 12:45   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is me ook een raadsel hoe het onderscheid tussen contractuelen en statutairen nog kan blijven bestaan.

Hetzelfde werk maar een ander statuut. Is dat geen forse vorm van discriminatie op de werkvloer ?
tuurlijk, want het heeft verregaande gevolgen op nog andere zaken. Contractuelen kunnen niet bevorderen, hebben geen recht op ziektedagen, ...
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 12:54   #27
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Uiteindelijk zou het doel moeten zijn een eenheidsstelsel kwa pensioenen, maarbon, dat zie ik niet snel aankomen.
Eerst moet je het aantal ambtenaren terugdringen, dan kan je ook naar een eenheidspensioen. Nu lijken nogal wat partijen schrik te hebben zoals ambtenaren die langs een parkje moeten wandelen...
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 13:04   #28
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

graptje:
Wat is het verschil tussen een ambtenaar die staakt, en eentje die werkt ?
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 13:17   #29
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De vraag of men het over "gezinsvermogen" of "persoonlijk vermogen" heeft is veel belangrijker.
Ok, aangevuld door : wat ingeval van scheiding van goederen en wat ingeval van gemeenschap van goederen
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 13:25   #30
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid
 
Leopold de halve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tuurlijk, want het heeft verregaande gevolgen op nog andere zaken. Contractuelen kunnen niet bevorderen, hebben geen recht op ziektedagen, ...
In de nieuwe loopbaan (vanf 2014) kunnen contractuelen wel bevorderen, wel beperkt tot de derde schaal (er zijn zes schalen) dat verschil is dus al gedeeltelijk weggewerkt.
__________________
Holle vaten zijn de beste om op te meppen.
Leopold de halve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 13:27   #31
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid
 
Leopold de halve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
graptje:
Wat is het verschil tussen een ambtenaar die staakt, en eentje die werkt ?
Diegene die staakt wordt niet betaald tijdens de duur van de staking.
__________________
Holle vaten zijn de beste om op te meppen.
Leopold de halve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 13:50   #32
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Indien je dat doet, MOET je vermogensbelastingen invoeren, want als mensen massaal vroeger stoppen met werken en van hun kapitaal gaan leven, kelderen de inkomsten van de staat, terwijl de uitgaven minstens gelijk blijven of zelfs stijgen.
Dat de uitgaven gelijk blijven durf ik betwijfelen. De staat moet immers geen pensioenen meer uitbetalen; de instellingen die de kapitalisatie beheren doen dat en die zijn op zichzelf gefinancierd door de bijdragen die éénieder zelf gedaan heeft. En op he consumptiestuk zitten er opnieuw belastingen. Ik zie dus niet dadelijk het probleem.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 14:44   #33
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
tuurlijk, want het heeft verregaande gevolgen op nog andere zaken. Contractuelen kunnen niet bevorderen, hebben geen recht op ziektedagen, ...
Reden te meer dat een contractuele zich inschrijft om mee te doen aan de vergelijkende proeven.Indien geslaagd wacht het statuut.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 14:51   #34
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Eerst moet je het aantal ambtenaren terugdringen, dan kan je ook naar een eenheidspensioen. Nu lijken nogal wat partijen schrik te hebben zoals ambtenaren die langs een parkje moeten wandelen...
betaald aanwezig vs betaald afwezig
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2014, 18:01   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
...
Die hun pensioen zal gegarandeerd NUL worden.
...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
overdreven conclusie, wellicht
maar om te zeggen dat dit hysterisch is als oude wijven vind ik zelf ook hysterisch als oude wijven.
De gehele pensioen berekening zoals die nu gebeurt is zo krom als maar kan zijn en wel degelijk in het nadeel van de privé en niet statutairen.
Jij noemt het bericht dat de pensioenen van de privé werknemers gegarandeerd NUL zal worden, "wellicht overdreven" ???

Dan nodig ik je uit om de congresteksten van de beste partij van het land, over het herstel van de pensioenen eens na te lezen.
Want zelfs daar berekent men dat een en ander mogelijk is, alleen al door de pensioenleeftijd op te tillen tot een reële 65. Het moet niet eens tot 67.
(niet dat het gemakkelijk zal zijn, dat langer werken er door krijgen, tesamen met de nodige ontvetting van de staat ... de kiezer heeft ons geen absolute meerderheid gegeven ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 12:59   #36
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

20% van alle gepensioneerden zijn statutair ambtenaar en zij gaan lopen met meer dan 50% van alle uitbetaalde pensioengelden. U kunt dit bekijken, dit weekend, op Actua TV : uitzending over de onbetaalbare pensioenen.

Laatst gewijzigd door demonen : 29 augustus 2014 om 13:00.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 13:07   #37
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
J

Want zelfs daar berekent men dat een en ander mogelijk is, alleen al door de pensioenleeftijd op te tillen tot een reële 65. Het moet niet eens tot 67.
(niet dat het gemakkelijk zal zijn, dat langer werken er door krijgen, tesamen met de nodige ontvetting van de staat ... de kiezer heeft ons geen absolute meerderheid gegeven ...)

.
Hahahaha,bouwvakkers doen werken tot hun 65,je doet duidelijk geen fysieke arbeid als je dergelijke onzin verkoopt.Mijn grootvader werkte ook in de bouw,pensioen op 60 vond hij belachelijk.Een mens kom volgens hem gerust werken tot 65 of zelfs 68 jaar.Op een dag toen hij 63 was kon hij niet meer,hij heeft nog 15 jaar in zijn zetel gezeten,iets anders was niet meer mogelijk.Ik wil niet gaan werken tot ik kapot ben hoor.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 13:32   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Hahahaha,bouwvakkers doen werken tot hun 65,je doet duidelijk geen fysieke arbeid als je dergelijke onzin verkoopt.Mijn grootvader werkte ook in de bouw,pensioen op 60 vond hij belachelijk.Een mens kom volgens hem gerust werken tot 65 of zelfs 68 jaar.Op een dag toen hij 63 was kon hij niet meer,hij heeft nog 15 jaar in zijn zetel gezeten,iets anders was niet meer mogelijk.Ik wil niet gaan werken tot ik kapot ben hoor.
Mijn vader is al jaren niet meer zo gelukkig geweest als nu na zijn pensionering.

Vrijheid. Ook al is het geen vetpot, maar doen wat ge wilt de hele dag is zalig.

Op 60 is het voor mij ook gedaan, ook al kost het me centen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 13:41   #39
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Hahahaha,bouwvakkers doen werken tot hun 65,je doet duidelijk geen fysieke arbeid als je dergelijke onzin verkoopt.Mijn grootvader werkte ook in de bouw,pensioen op 60 vond hij belachelijk.Een mens kom volgens hem gerust werken tot 65 of zelfs 68 jaar.Op een dag toen hij 63 was kon hij niet meer,hij heeft nog 15 jaar in zijn zetel gezeten,iets anders was niet meer mogelijk.Ik wil niet gaan werken tot ik kapot ben hoor.
Professor Vuchelen heeft berekend dat mensen langer laten werken geen invloed heeft op de schatkist want het geld dat je uitspaart door mensen pas 2 jaar later een pensioen te geven enkel de werkloosheid doet toenemen.
Wat je op het ene bespaart verlies ja aan het andere.
Indien die maatregel toch succesvol zou zijn dan was ze reeds jaren geleden ingevoerd.
U kunt wel de jonge werklozen hun dopgeld afnemen (om geld te besparen) maar zij zullen zowiezo 70.000 Euro meer betalen aan de sociale zekerheid dan dat zij er zelf ooit aan zullen onttrekken. U blaast dan de solidariteit op (generatieconflikt) waardoor de jeugd weigert om nog solidair te zijn. Zij zullen met honderdduizenden dit land verlaten waardoor niet enkel de pensioenen onbetaalbaar worden maar de hele sociale zekerheid instort. We spreken dan over een periode van max 5 jaar!

Laatst gewijzigd door demonen : 29 augustus 2014 om 13:41.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 13:43   #40
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn vader is al jaren niet meer zo gelukkig geweest als nu na zijn pensionering.

Vrijheid. Ook al is het geen vetpot, maar doen wat ge wilt de hele dag is zalig.

Op 60 is het voor mij ook gedaan, ook al kost het me centen.
Vrijheid is inderdaad onbetaalbaar.En diegenen die willen doorgaan tot het bittere einde zijn meestal de mensen met heerlijke baantjes voor wie uit werken gaan om allerhande redenen leuker is dan niet te kunnen gaan.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be