Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 februari 2018, 07:38   #1
ron kreike
Provinciaal Statenlid
 
ron kreike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
Standaard Alle objecten vallen in vacuum even snel?

Is het echt waar dat alle objecten in een vacuum even snel vallen?
Of is het zo dat de massa van de Aarde zodanig groot is dat het lijkt alsof objecten even snel vallen?

Laatst gewijzigd door ron kreike : 21 februari 2018 om 07:38.
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 08:31   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Heeft niks te maken met de aarde op zichzelf.

In een vacuüm op Jupiter zullen de voorwerpen allemaal met dezelfde, veel hogere versnelling vallen.

Dat is nu eenmaal het resultaat van de massa waarnaartoe de kleinere massa's getrokken worden.

Om een voorbeeld te geven, als ik spring ga ik niet omhoog, maar de aarde van mij weg, en andersom, ik val niet, de aarde komt naar mij toe. En dat met een versnelling van 9.81m/sec².
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 14:36   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Waar je ook bent, wat je ook gedaan hebt,
als je valt, zal ik er altijd zijn om je op te vangen.

getekend: de grond.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 18:27   #4
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Is het echt waar dat alle objecten in een vacuum even snel vallen?
Ja

Vraag wederom opgelost in één woord. Topic mag dicht
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 20:33   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

Op welke plaats wilt u een vacuüm trekken?

Twee. Let ook op het correcte woordgebruik. Het is vacuüm. Niet vacuum.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 21:01   #6
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Heeft niks te maken met de aarde op zichzelf.

In een vacuüm op Jupiter zullen de voorwerpen allemaal met dezelfde, veel hogere versnelling vallen.

Dat is nu eenmaal het resultaat van de massa waarnaartoe de kleinere massa's getrokken worden.

Om een voorbeeld te geven, als ik spring ga ik niet omhoog, maar de aarde van mij weg, en andersom, ik val niet, de aarde komt naar mij toe. En dat met een versnelling van 9.81m/sec².
Dat versta ik niet.
Die 9.81m/s2 is de toepassing van de algemene graviteitswet op het geval van de aarde. De algemene graviteitswet stelt dat 2 massa mekaar aantrekken met een kracht evenredig met het product van die 2 massa's, omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tussen de zwaartepunten van die 2 massa's en waarbij de evenredigheidsconstante de algemene graviteitsconstante is. De valversnelling 9.81m/s2 is gelijk aan de massa van de aarde vermenigvuldigd met de algemene graviteitsconstante en gedeeld door de straal van aarde in het kwadraat. Daar de straal van de aarde op de evenaar groter is dan aan de polen is de valversnelling op de evenaar kleiner dan op de polen. Aangezien de kracht die de aarde uitoefent op een persoon die aan het vallen is gelijk is in grootte maar tegengesteld in zin aan de kracht die die persoon op de aarde uitoefent en aangezien de versnelling gelijk is aan de kracht gedeeld door de massa, zou de aarde wel versnellen in tegengestelde zin als de versnelling als de vallende persoon, maar in grootte een factor kleiner gelijk aan de verhouding tussen de massa van de aarde en de massa van de vallende persoon, ware het niet dat er op het moment dat die persoon aan het vallen is er wellicht een tegenvoeter ook aan het vallen is diametraal tegenover de vallende persoon, die maakt dat de netto kracht op de aarde uitgeoefend quasi nul is en dus ook de versnelling als gevolg van deze 2 vallende antipodisch opgestelde personen.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 21:26   #7
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Dat versta ik niet.
Die 9.81m/s2 is de toepassing van de algemene graviteitswet op het geval van de aarde. De algemene graviteitswet stelt dat 2 massa mekaar aantrekken met een kracht evenredig met het product van die 2 massa's, omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tussen de zwaartepunten van die 2 massa's en waarbij de evenredigheidsconstante de algemene graviteitsconstante is. De valversnelling 9.81m/s2 is gelijk aan de massa van de aarde vermenigvuldigd met de algemene graviteitsconstante en gedeeld door de straal van aarde in het kwadraat. Daar de straal van de aarde op de evenaar groter is dan aan de polen is de valversnelling op de evenaar kleiner dan op de polen. Aangezien de kracht die de aarde uitoefent op een persoon die aan het vallen is gelijk is in grootte maar tegengesteld in zin aan de kracht die die persoon op de aarde uitoefent en aangezien de versnelling gelijk is aan de kracht gedeeld door de massa, zou de aarde wel versnellen in tegengestelde zin als de versnelling als de vallende persoon, maar in grootte een factor kleiner gelijk aan de verhouding tussen de massa van de aarde en de massa van de vallende persoon, ware het niet dat er op het moment dat die persoon aan het vallen is er wellicht een tegenvoeter ook aan het vallen is diametraal tegenover de vallende persoon, die maakt dat de netto kracht op de aarde uitgeoefend quasi nul is en dus ook de versnelling als gevolg van deze 2 vallende antipodisch opgestelde personen.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 21:43   #8
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.225
Standaard

Zie het gebeuren op de maan.

https://www.youtube.com/watch?v=KDp1tiUsZw8
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 21:51   #9
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zie het gebeuren op de maan.

https://www.youtube.com/watch?v=KDp1tiUsZw8
hoax! We zijn nooit naar de maan geweest!










__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 22:18   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Dat versta ik niet.
Die 9.81m/s2 is de toepassing van de algemene graviteitswet op het geval van de aarde. De algemene graviteitswet stelt dat 2 massa mekaar aantrekken met een kracht evenredig met het product van die 2 massa's, omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tussen de zwaartepunten van die 2 massa's en waarbij de evenredigheidsconstante de algemene graviteitsconstante is. De valversnelling 9.81m/s2 is gelijk aan de massa van de aarde vermenigvuldigd met de algemene graviteitsconstante en gedeeld door de straal van aarde in het kwadraat. Daar de straal van de aarde op de evenaar groter is dan aan de polen is de valversnelling op de evenaar kleiner dan op de polen. Aangezien de kracht die de aarde uitoefent op een persoon die aan het vallen is gelijk is in grootte maar tegengesteld in zin aan de kracht die die persoon op de aarde uitoefent en aangezien de versnelling gelijk is aan de kracht gedeeld door de massa, zou de aarde wel versnellen in tegengestelde zin als de versnelling als de vallende persoon, maar in grootte een factor kleiner gelijk aan de verhouding tussen de massa van de aarde en de massa van de vallende persoon, ware het niet dat er op het moment dat die persoon aan het vallen is er wellicht een tegenvoeter ook aan het vallen is diametraal tegenover de vallende persoon, die maakt dat de netto kracht op de aarde uitgeoefend quasi nul is en dus ook de versnelling als gevolg van deze 2 vallende antipodisch opgestelde personen.
En dit heeft niks te maken met relativiteit maar alles met Newton's law of universal gravitation.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 23:18   #11
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En dit heeft niks te maken met relativiteit maar alles met Newton's law of universal gravitation.
Algemene relativiteit is nochtans de nieuwe en verbeterde versie van Newton's law of universal gravitation.

Hetgeen niets afdoet van de waarde van Newton's wetten.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 09:47   #12
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Is het echt waar dat alle objecten in een vacuum even snel vallen?
Of is het zo dat de massa van de Aarde zodanig groot is dat het lijkt alsof objecten even snel vallen?
Ja

Massa is niet relevant voor de snelheid.
Snelheid is altijd relatieve verplaatsing tussen 2 objecten.
De enige reden waarom "zwaardere" dingen (in feite dingen met een hogere massa-dichtheid) sneller vallen in een niet-vacuüm, is dat de luchtweerstand groter is bij "lichte" objecten.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2018, 11:20   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Op welke plaats wilt u een vacuüm trekken?

Twee. Let ook op het correcte woordgebruik. Het is vacuüm. Niet vacuum.
Misschien?

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 12:36   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Op welke plaats wilt u een vacuüm trekken?

Twee. Let ook op het correcte woordgebruik. Het is vacuüm. Niet vacuum.
Woordgebruik? Spelling zal je bedoelen.
Als ge van uw gat maakt, zorg dan eerst dat het gewassen is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2018, 12:44   #15
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Woordgebruik? Spelling zal je bedoelen.
Als ge van uw gat maakt, zorg dan eerst dat het gewassen is.
Genoteerd. Die kende ik nogni.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 20:54   #16
ron kreike
Provinciaal Statenlid
 
ron kreike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Is het echt waar dat alle objecten in een vacuum even snel vallen?
Of is het zo dat de massa van de Aarde zodanig groot is dat het lijkt alsof objecten even snel vallen?
Hallo, ik maakte een korte video ivm dit onderwerp.
Wat vinden jullie evt van deze video?

Objecten in vacuum vallen met gelijke snelheid?
https://www.youtube.com/watch?v=A5iw...aVSMYR8xK7rvKA
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 14:41   #17
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Ettelijke filmpjes op youtube te vinden over dit onderwerp:
https://www.youtube.com/watch?v=frZ9dN_ATew

Ja dus. Thread kan op slot.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 17:41   #18
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Is het echt waar dat alle objecten in een vacuum even snel vallen?
Of is het zo dat de massa van de Aarde zodanig groot is dat het lijkt alsof objecten even snel vallen?
Neen het is niet waar.

De snelheid zal nooit dezelfde zijn. Zelfs indien men hetzelfde object tweemaal op dezelfde plaats in een vacuüm laat vallen, dan zal die snelheid nooit 2 maal hetzelfde zijn. Niets is ooit hetzelfde. Dit kan enkel in de wiskunde maar dit is abstract.

Toegegeven, het verschil zal zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer klein zijn. Maar het zal er zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 09:26   #19
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Om het iets simpeler te maken dan de andere posters hier:

Als ik een object van 1 kg heb en een van 2 kg dan is de aantrekking tussen de aarde en het 2 kg object 2 keer zo groot als tussen de aarde en het 1 kg object. Maar de massatraagheid van het 2 kg object is ook twee keer zo groot als die van het 1 kg object, er is twee keer zoveel energie nodig om het tot een bepaalde snelheid te brengen. Energie is kracht maal tijd, dus als ik een twee keer zo grote kracht over dezelfde tijd laat werken heb ik twee keer zoveel energie geïnvesteerd. Dus we kunnen het afkorten als "er werkt een twee keer zo grote kracht op het zwaardere object, maar er is ook een twee keer zo grote kracht nodig om een bepaalde versnelling te bereiken".


Tot zover het deel waar ik het simpel houd.


De reden dat het in atmosfeer niet zo werkt is luchtwrijving. En daar komen we bij de square cube law uit. Als je een object, zeg een kat (want als je toch theoretisch objecten van een gebouw moet laten vallen, waarom geen kat?), twee keer zo hoog en breed en lang maakt wordt het oppervlak van de kat vier keer zo groot, maar de massa 8 keer zo groot. De sterkte van de zwaartekracht is afhankelijk van de massa van de kat en de massa van de planeet, de sterkte van de luchtwrijving is afhankelijk van het oppervlak van de kat, omdat dit de hoeveelheid lucht die de kat tegenkomt tijdens het vallen bepaalt, en de snelheid van de kat. De grotere kat heeft 8 keer zo veel massa maar maar 4 keer zoveel oppervlak, dus de zwaartekracht trekt harder maar de wrijving remt minder, dus hij zal sneller vallen dan de kleinere kat. Beide katten vallen overigens langzamer dan in een vacuum, want beide katten worden geremd door de lucht, alleen in verschillende mate. We kunnen de beide katten ook weer even snel laten vallen als we de kleinere kat zijn eigen gewicht in lood voeren. De kleine kat is nu twee keer zo zwaar geworden maar heeft nog praktisch hetzelfde oppervlak. De grote kat is nu vier keer zo zwaar als de kleine kat en heeft ook vier keer zo veel oppervlak, dus ze vallen even snel.

Er zijn meer van dit soort grappige verbanden, al worden die wel iets lastiger om door te denken. Bijvoorbeeld: elk formaat dieren kan ongeveer even hoog springen. De spronghoogte van een vlo of een sprinkhaan of een eekhoorn in meters is behoorlijk vergelijkbaar met die van een tijger of een mens of een paard. Er zit natuurlijk een groot verschil tussen de bouw van verschillende dieren, lichtgewicht met lange sterke benen springt hoger dan zwaar met korte pootjes, maar de grootte maakt niet heel veel uit. Hoe dan komt kunnen we ook uit onze kat halen. De tegenwerkende kracht is zwaartekracht. De grotere kat heeft 8 keer zoveel last van zwaartekracht (we hebben het lood weer verwijderd uit de kleine kat). De grote kat heeft maar vier keer zoveel spierkracht. De lengte van spieren voegt niet of nauwelijks kracht toe, die is enkel nodig om langere ledematen te laten bewegen, dus zijn het de breedte en de hoogte van de spieren die de kracht bepalen. De spieren van grote kat zijn 2 keer zo breed en twee keer zo hoog, dus vier keer zo sterk. Grote kat kan maar vier keer zoveel kracht zetten als kleine kat. Maar grote kat heeft ook twee keer zo lange poten, dus grote kat kan twee keer zo lang kracht blijven uitoefenen. Grote kat kan in totaal dus 4 (de kracht) maal 2 (de weg) keer zoveel energie in zijn sprong steken. 4 maal 2 is 8, dus de grotere kat wordt 8 keer zo hard naar beneden getrokken en 8 keer zo hard omhoog gelanceerd. En daarom kunnen zowel een huiskat als een tijger ongeveer dezelfde afstand omhoog een boom in springen.

Goed landen op de grond is dan weer ongelijk. Landen is in principe een sprong achteruit, je vangt jezelf op met de kracht in je poten over de lengte van die je poten kunnen in veren. Grote kat kan dus 8 keer zoveel energie absorberen als kleine kat. Maar omdat grote kat maar 4 keer zoveel luchtwrijving vangt als kleine kat terwijl hij 8 keer zoveel massa heeft is grote kat zijn snelheid bij aankomst groter. Bewegingsenergie is massa maal snelheid kwadraat. De massa van grote kat is 8 keer zoveel als die van kleine kat, zijn snelheid kwadraat is groter, meer dan 1 keer zoveel als dat van kleine kat (uitrekenen hoeveel meer is wat ingewikkeld). Grote kat zal voor dezelfde val lengte dus acht maal meer dan één is meer dan 8 keer zoveel bewegingsenergie hebben, terwijl hij maar 8 keer zo goed is in het opvangen van die bewegingsenergie. Dus grote kat is slechter in landen dan kleine kat. Dat is in atmosfeer, in een vacuum vallen beide katten even snel en landen ze allebei even slecht (en ademen gaat er trouwens ook lastig). En daarom heb je nog nooit een verhaal gehoord over een tijger die van een flatgebouw viel en er ongeschonden of met enkel een paar gebroken ribben vanaf kwam, die tijger zou namelijk gewoon hartstikke plat zijn.

Enfin, de square cube law is leuk. En in gedachtenexperimenten katten van een gebouw afgooien ook.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 28 april 2018 om 09:28.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2018, 10:47   #20
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Hahaha. Heerlijk. Je moet er Nederlander voor zijn om zoiets uit je klavier te kunnen persen.
Wij kunnen dat niet.

Het is zoals die indiaan uit het Amazonewoud die voor het eerst New York zag.
Kijk eens wat een hoge huizen, zei hij. De rode man kan dat niet.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be