Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2019, 11:12   #7481
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

The Spectator denkt dat de EU deal zou aanvaard worden als het niet eeuwigdurend zou zijn, als de UK eenzijdig zou mogen uitstappen zou de deal aanvaard worden en kunnen we verder.

https://www.spectator.co.uk/2019/02/...why-the-games/

De roep naar een 2e referendum wordt groter al vrees ik dat zoiets niet meer mogelijk is, het is ook niet meer voordelig om te blijven want alle relevante bedrijven zijn al verhuisd, de kosten van een exit zijn voor een groot deel al gemaakt.

https://news.sky.com/story/more-than...iasco-11636652

Mark Rutte beweert dat de UK te klein is om zich internationaal alleen stand te houden, volgens mij wil Rutte zeker zijn dat de Britten vertrekken door ze zo te beledigen.

https://www.telegraph.co.uk/politics...llion-commons/
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 13:13   #7482
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
The Spectator denkt dat de EU deal zou aanvaard worden als het niet eeuwigdurend zou zijn, als de UK eenzijdig zou mogen uitstappen zou de deal aanvaard worden en kunnen we verder.
Nee, het gaat niet om eenzijdig uit de deal te kunnen stappen. Dat kan in principe altijd: PM Boris roept gewoon een persconferentie bijeen waar hij het laatste blad van de deal met een grijns in tweeën scheurt, en dan met zijn aars een dikke bruine streep trekt op de helft met Juncker zijn signatuur.


Het gaat hier om

Citaat:
The minor concession of a break clause in the backstop

Stel dat mijn buurman mij betrapt met zijn vrouw en dochters en dat hij niet meer gelooft in onze vriendschap. Hij wil een draad door onze gedeelde oprit zetten en de verbindingsdeur tussen onze huizen dichtmetsen. Hij wil echter wel mijn WiFi blijven gebruiken.

Tijdens de onderhandelingen daarover stel ik dat een van mijn eisen sowieso is dat hij dan stopt met kersen van mijn bomen te plukken. Ongeacht of we eruit geraken wie die draad gaat betalen, en of hij iets moet bijdragen voor mijn internet wil ik de garantie dat hij daar met zijn fikken af blijft. Hij gaat akkoord.

De onderhandelingen gaan verder, en we vinden mekaar op meerdere vlakken. We hebben bijvoorbeeld beslist om elk de helft van die draad te betalen. Maar als het tijd wordt om de overeenkomst te tekenen en hekkenboer heeft zijn factuur gemaakt zegt hij plots:

Citaat:
How, ik kan spijtig genoeg alleen akkoord gaan als dat stukje over die kersen a) na een jaar vervalt of b) door mij op elk moment eenzijdig kan worden opgezegd

Tjah, dan kan hij ze zuigen he.

Of in dit voorbeeld: zijn vrouwke
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 14:09   #7483
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De roep naar een 2e referendum wordt groter al vrees ik dat zoiets niet meer mogelijk is, het is ook niet meer voordelig om te blijven want alle relevante bedrijven zijn al verhuisd, de kosten van een exit zijn voor een groot deel al gemaakt.
Neen, Airbus,Ford,Nissan... moeten nog vertrekken.
Citaat:
Mark Rutte beweert dat de UK te klein is om zich internationaal alleen stand te houden, volgens mij wil Rutte zeker zijn dat de Britten vertrekken door ze zo te beledigen.
Alle beetjes helpen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 15:00   #7484
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Stel dat mijn buurman mij betrapt met zijn vrouw en dochters en dat hij niet meer gelooft in onze vriendschap.


De rest van uw post vat inderdaad de situatie beeldend samen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 februari 2019 om 15:02.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 15:05   #7485
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
The Spectator denkt dat de EU deal zou aanvaard worden als het niet eeuwigdurend zou zijn, als de UK eenzijdig zou mogen uitstappen zou de deal aanvaard worden en kunnen we verder.

https://www.spectator.co.uk/2019/02/...why-the-games/
Die kwiebussen begrijpen niet dat je op een garantie geen einde kan stellen, anders is het geen garantie meer.

Stel dat ik een hypotheek zou hebben op mijn huis, maar als ik niet betaal, mag de bank mijn huis maar 2 jaar hebben, nadien is het terug van mij. Wat een garantie he

De backstop is een garantie dat de Britten een oplossing gaan vinden aan het open-grenzen probleem in N-I, namelijk, zolang ze er geen gevonden hebben (en wij denken dat het moeilijk gaat zijn), blijven ze in een douane unie.

Nu zeggen: kijk, de garantie dat wij een oplossing moeten vinden moet maar 2 jaar geldig zijn he !

garandeert dat ergens dat de Britten gaan kunnen doen wat ze beloven, namelijk een oplossing vinden voor die open grens ?

Dat is zoals mijn tijds-begrensde hypotheek he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 februari 2019 om 15:07.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 15:13   #7486
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Nee, het gaat niet om eenzijdig uit de deal te kunnen stappen. Dat kan in principe altijd: PM Boris roept gewoon een persconferentie bijeen waar hij het laatste blad van de deal met een grijns in tweeën scheurt, en dan met zijn aars een dikke bruine streep trekt op de helft met Juncker zijn signatuur.

Het gaat hier om

Stel dat mijn buurman mij betrapt met zijn vrouw en dochters en dat hij niet meer gelooft in onze vriendschap. Hij wil een draad door onze gedeelde oprit zetten en de verbindingsdeur tussen onze huizen dichtmetsen. Hij wil echter wel mijn WiFi blijven gebruiken.

Tijdens de onderhandelingen daarover stel ik dat een van mijn eisen sowieso is dat hij dan stopt met kersen van mijn bomen te plukken. Ongeacht of we eruit geraken wie die draad gaat betalen, en of hij iets moet bijdragen voor mijn internet wil ik de garantie dat hij daar met zijn fikken af blijft. Hij gaat akkoord.

De onderhandelingen gaan verder, en we vinden mekaar op meerdere vlakken. We hebben bijvoorbeeld beslist om elk de helft van die draad te betalen. Maar als het tijd wordt om de overeenkomst te tekenen en hekkenboer heeft zijn factuur gemaakt zegt hij plots:


Tjah, dan kan hij ze zuigen he.

Of in dit voorbeeld: zijn vrouwke
Wat een analogie.

In het voorstel van de EU is er enkel een verlenging van de huidige samenwerking (onder volledige EU wetgeving) zodat er verder kan onderhandeld worden en kan er niet eenzijdig uit die verlenging gestapt worden, enkel met goedkeuring van beide partijen samen.

Waar jij hierin overspel en een kerseboom ziet is me een raadsel.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 15:48   #7487
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die kwiebussen begrijpen niet dat je op een garantie geen einde kan stellen, anders is het geen garantie meer.

Stel dat ik een hypotheek zou hebben op mijn huis, maar als ik niet betaal, mag de bank mijn huis maar 2 jaar hebben, nadien is het terug van mij. Wat een garantie he

De backstop is een garantie dat de Britten een oplossing gaan vinden aan het open-grenzen probleem in N-I, namelijk, zolang ze er geen gevonden hebben (en wij denken dat het moeilijk gaat zijn), blijven ze in een douane unie.

Nu zeggen: kijk, de garantie dat wij een oplossing moeten vinden moet maar 2 jaar geldig zijn he !

garandeert dat ergens dat de Britten gaan kunnen doen wat ze beloven, namelijk een oplossing vinden voor die open grens ?

Dat is zoals mijn tijds-begrensde hypotheek he.
Het is geen garantie, enkel uitstel.

Het is een verlenging van de huidige situatie zonder dat de UK nog lid moet zijn van de EU (ze moeten zelfs hun bijdrage nog betalen). Op die manier is er tijd om aan een akkoord te werken.

Als ze niet tot een akkoord kunnen komen dan wil de UK het recht hebben om dit eenzijdig te stoppen en een harde Brexit te doen. Het huidige voorstel verhinderd dat, zonder akkoord zit de UK voor eeuwig vast in die verlenging of een douane-unie.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 15:49   #7488
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Neen, Airbus,Ford,Nissan... moeten nog vertrekken.
Airbus wil/kan nog niet vertrekken, de CEO heeft alleen gedreigd om ergens in de toekomst eventueel minder te investeren.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 16:13   #7489
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
en kan er niet eenzijdig uit die verlenging gestapt worden, enkel met goedkeuring van beide partijen samen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Als ze niet tot een akkoord kunnen komen dan wil de UK het recht hebben om dit eenzijdig te stoppen en een harde Brexit te doen. Het huidige voorstel verhinderd dat, zonder akkoord zit de UK voor eeuwig vast in die verlenging of een douane-unie.
Er kan wél eenzijdig uit die verlenging transitiedeal gestapt worden...

Maar niét uit één welbepaald onderdeel (de backstop om mijn kersen te beschermen) terwijl de voordelen (spotgoedkope WiFi) behouden blijven.


Nu is het alsof mijn buur na een zoveelste nutteloze onderhandlingsronde thuiskomt, zich met een diepe zucht in zijn zetel ploft, en dan kwaad tegen zijn vrouw zegt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BoJo
Hij chanteert ons nog altijd met zijn kersen!

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 14 februari 2019 om 16:20.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 16:27   #7490
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Er kan wél eenzijdig uit die verlenging transitiedeal gestapt worden...

Maar niét uit één welbepaald onderdeel (de backstop om mijn kersen te beschermen) terwijl de voordelen (spotgoedkope WiFi) behouden blijven.

Nu is het alsof mijn buur na een zoveelste nutteloze onderhandlingsronde thuiskomt, zich met een diepe zucht in zijn zetel ploft, en dan kwaad tegen zijn vrouw zegt:
Ah, ze kunnen uitstappen maar dan zonder N-Ierland?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 16:41   #7491
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Nee, mét N-Ierland. Op elk moment.

Maar dan zal het een harde Brexit zijn, zonder kersen en zonder WiFi.


En de reden dat onze buurman dat ten allen koste probeert te vermijden is dat, net zoals dat bij u en bij mij ook het geval zou zijn, de kans bijzonder groot is dat er in zijn huishouden stevige rellen zullen uitbreken als van de ene dag op de andere de WiFi uit valt.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 16:42   #7492
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ah, ze kunnen uitstappen maar dan zonder N-Ierland?
ge begint een en ander te snappen
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 16:47   #7493
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

Wat is het nu?
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 17:12   #7494
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

Maakt niet uit, ze spelen het hard, 29 maart 24u00 (onze tijd) vertrekken ze, deal of geen deal.

‘With or without deal’: Brexit minister says Britain will leave EU next month

Britain will leave the EU next month without a deal unless the bloc offers concessions that will allow parliament to back Prime Minister Theresa May’s divorce agreement, Brexit minister Stephen Barclay said on Thursday. Legislation passed last year meaning Britain will leave the EU on March 29 at 2300 GMT with or without a deal takes precedence over a motion passed by parliament last month ruling out a no-deal Brexit, according to Barclay. Parliament “has passed legislation that we are leaving on 29 March and it put that date on the face of the bill by a large margin,” Reuters quoted Barclay as saying in parliament. “The legislation, frankly, takes precedence over that motion.”

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 14 februari 2019 om 17:15.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 18:07   #7495
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Maakt niet uit, ze spelen het hard, 29 maart 24u00 (onze tijd) vertrekken ze, deal of geen deal.

‘With or without deal’: Brexit minister says Britain will leave EU next month
Yep, het zal pas nog eens spannend worden in de laatste week, vanaf 21 maart.
Dan zal Theresa May waarschijnlijk het parlement voor het blok zetten.

De EU zal niet plooien en enkel nog cosmetische aanpassingen toelaten.

https://www.thesun.co.uk/news/841446...ng-out-brexit/

Citaat:
BRUSSELS is ready to help Theresa May drag out Brexit negotiations until the end of March before offering her small legally binding assurances on the backstop.

European capitals foresee a crucial summit on March 21 as a make or break moment when a last ditch compromise package will be sewn up
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 18:31   #7496
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

Na de Brexit wordt de UK de grootste non-EU exportmarkt voor de EU, meer dan de VS of China, 12 keer groter dan Canada. Als ik het zo eens vlug bereken ontvangt de UK dan 20% van de EU export, waaronder veel voedsel.

De EU zal toch iets moeten doen denk ik dan, anders gaan ze binnen een jaartje een pak markt verliezen aan andere landen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 19:04   #7497
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Wat is het nu?
Allebei. Dat is aan hun
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 19:09   #7498
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De EU zal toch iets moeten doen denk ik dan, anders gaan ze binnen een jaartje een pak markt verliezen aan andere landen.
De Zwitsers, Chili en de Faroer Eilanden?
Dat zal nog wel meevallen denk ik.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 19:27   #7499
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het is geen garantie, enkel uitstel.
Het is een garantie dat het UK met een aanvaardbaar ANDER voorstel komt betreffende de open-grens regeling dan de terugval oplossing die beiden afgesproken hebben, een douane unie te zijn. Want beiden waren akkoord dat de G-V akkoorden gerespecteerd dienden te worden, maar dat wil natuurlijk zeggen dat er afspraken zijn, en dat tenminste het stuk N-I niet vogelvrij kan zijn.

Citaat:
Als ze niet tot een akkoord kunnen komen dan wil de UK het recht hebben om dit eenzijdig te stoppen en een harde Brexit te doen.
Dat houdt automatisch het opblazen van de G-V akkoorden in, want dan komt er - vanwege afwezigheid van afspraken - automatisch een harde grens tussen N-I en de EU, wat de G-V akkoorden niet toelaten.

Natuurlijk kan het UK altijd de G-V akkoorden aan zijn laars lappen en een harde Brexit doen - dat is wat ze NU waarschijnlijk zullen doen. Maar dan moet men niet verwachten dat de EU daarmee AKKOORD kan gaan. Maw, de EU zal nooit een AKKOORD maken waarin officieel de mogelijkheid voorzien is om de G-V akkoorden op te blazen. Doodgewoon omdat Ierland een lid is van de EU.

Citaat:
Het huidige voorstel verhinderd dat, zonder akkoord zit de UK voor eeuwig vast in die verlenging of een douane-unie.
Natuurlijk niet. Ze kunnen ook doen wat ze beloofd hebben: een ander voorstel doen dat aanvaardbaar is voor die grens.

Dat is een beetje als stellen dat een niet-tijdsbegrensde hypotheek schandalig is, want de enige keuze die je hebt is oftewel uw lening afbetalen oftewel uw huis kwijt zijn. Eh, ja.

Uw lening afbetalen = met een voorstel komen dat werkbaar en aanvaardbaar is ;
uw huis kwijt zijn = douane unie

Dat is nu eenmaal het geval als ge een schuld hebt aangegaan (de G-V akkoorden).

En nog eens, het UK kan daar zijn laars aan lappen. Het UK kan zo een akkoord altijd opblazen, en een harde Brexit doen. Maar de EU gaat dat nooit op papier als voorstel doen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2019, 19:36   #7500
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Yep, het zal pas nog eens spannend worden in de laatste week, vanaf 21 maart.
Dan zal Theresa May waarschijnlijk het parlement voor het blok zetten.

De EU zal niet plooien en enkel nog cosmetische aanpassingen toelaten.
Er valt niet te plooien, want de EU kan doodgewoon niet toelaten dat de G-V akkoorden opgeblazen worden: Ierland is lid van de EU. De EU gaat nooit schrijven in een akkoord:
"en als we na 5 jaar nog altijd geen oplossing vinden om de G-V akkoorden te redden, anders dan een douane-unie, wel, tant pis dan voor de G-V akkoorden".

Dat is zo ongeveer wat de Britten willen dat de EU schrijft.

Wat de EU WEL kan schrijven, is dat als zus en gene condities voldaan zijn in een voorstel van de Britten dat de EU regels respecteert en de G-V akkoorden respecteert, de EU zich engageert om dat voorstel goed te keuren en dus de backstop niet te moeten activeren (of te desactiveren als hij al getriggerd had). Dat zal dan in de POLITIEKE verklaring staan. Dat is wat Juncker liet verstaan: in de politieke tekst kan nog vanalles toegevoegd worden.

Ze snappen ginder gewoon niet dat de EU geen *onderhandelingsmarge* heeft: het kan zijn eigen regels niet opblazen, en het kan de G-V akkoorden niet aan zijn laars lappen. Vragen van dat mogen te omzeilen op eenzijdig Brits initiatief, of na een tijd, is gewoon KRANKZINNIG.

Het enige wat men zou kunnen bekomen, is om de G-V akkoorden ZELF te hernegocieren met Ierland, onder auspicien van de VN. Indien Ierland daarmee akkoord is, en terug akkoord gaat met een harde grens met N-I, dan kan dat allemaal geschrapt worden.

Maar dromen dat de EU een GARANTIE gaat inbouwen opdat het zijn eigen regels niet moet verkrachten en de G-V akkoorden niet moet opblazen, en dan vragen dat die garantie omzeep geholpen wordt, is gewoon ondoenbaar voor de EU.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be