Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2002, 16:25   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DE KAMER
Wetsontwerp ter bestrijding van discriminatie en tot wijziging van de wet van 15 februari 1993 tot oprichting van een Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding
TEKST AANGENOMEN DOOR DE KAMER OP 17 OKTOBER 2002
EN INGEDIEND BIJ DE SENAAT (Doc. 50 1578/011)



HOOFDSTUK I: Inleidende bepaling
Artikel 1
Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.

HOOFDSTUK II - Algemene bepalingen
Art. 2
§ 1. Er is sprake van directe discriminatie indien een verschil in behandeling dat niet objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd, rechtstreeks gebaseerd is het geslacht, een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, de burgerlijke staat, de geboorte, het fortuin, de leeftijd, het geloof of levensbeschouwing, de huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap of een fysieke eigenschap.
Het voorzetsel 'op' ontbreekt na de groene tekst.
Normaal veeg ik mijn voeten aan taal of tijpfouten, maar in een wettekst mag het iets nauwkeuriger, niet?
Of is deze bron niet betrouwbaar?
http://www.antiracisme.be/nl/wetten/...tieontwerp.htm


Uit de rode tekst kan ik zeer malicieus concluderen, dat indien er wél een objectieve en redelijkerwijze rechtvaardiging voorhanden is (strafregister, onbekwaamheid.....????) discriminatie mag.

Komaan Leman: gommeke bovenhalen, of 't gaat grondig fout lopen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2002, 16:32   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®

Uit de rode tekst kan ik zeer malicieus concluderen, dat indien er wél een objectieve en redelijkerwijze rechtvaardiging voorhanden is (strafregister, onbekwaamheid.....????) discriminatie mag.
Antwoord uit het volgende paragraaf:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DE KAMER
§ 2. Er is sprake van indirecte discriminatie wanneer een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze als dusdanig een schadelijke weerslag heeft op personen op wie een van de in § 1 genoemde discriminatiegronden van toepassing is, tenzij die bepaling, maatstaf of handelwijze objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd
Geen probleem dus: je mag discrimineren.
Wat een sof van een wet
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2002, 18:49   #3
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

§ 1. Er is sprake van directe discriminatie indien een verschil in behandeling dat niet objectief en redelijkerwijze wordt gerechtvaardigd, rechtstreeks gebaseerd is het geslacht, een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, de burgerlijke staat, de [size=6]geboorte[/size], het fortuin, de leeftijd, het geloof of levensbeschouwing, de huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap of een fysieke eigenschap.

Waarom krijg ik niet zoals Laurent van België een jaarlijkse dotatie om geen bal uit te vreten Ik word gediscrimineerd omdat ik niet uit de broek van Bert kom. Hé pater…..
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2002, 20:04   #4
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

"Art. 2. Het Centrum heeft als opdracht het bevorderen van de gelijkheid van kansen en het bestrijden van elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van:

1° een zogenaamd ras, de huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming;


Afkomst: Aii, ik geef de voorkeur aan een eenvoudig meisje van een even eenvoudige afkomst


2° Seksuele geaardheid, burgerlijke stand, geboorte, fortuin, leeftijd, het geloof of levensovertuiging, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap of fysieke eigenschap.

Seksuele geaardheid: Ik voel me seksueel meer aangetrokken tot iemand met een blanke huidskleur i.p.v. een zwarte (moet misschien in behandeling?). Maar gezien ik niet gediscrimineerd mag worden i.v.m. met mijn seksuele voorkeur moet ik me geen zorgen maken.

Burgerlijke stand: Aii, ik geef de voorkeur aan een vrouw die niet gehuwd is. Dat wordt een probleem.

Leeftijd en fysieke eigenschap: Aii, al die contactadvertenties mogen geen leeftijdsvoorkeur meer vermelden. Jongeman 18 jaar zoekt vrouw (mag eigenlijk ook al niet), max. leeftijd onbegrensd. Lengte mag liggen tussen 85cm en 2,2m. Foto: helaas verboden.

Geloof of levensovertuiging: Katholieke school zoekt godsdienstleraar, atheïsten en papenvreters geen bezwaar.

Handicap: Verfbereider – kleurenmaker gevraagd. Kleurenblinden nu ook welkom.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2002, 20:16   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

@Duym
De wet laat objectieve redenen toe.
Daar gaat mijn posting over.
Lees de eerste paragrafen van hoofdstuk II en je zal verbaasd staan hoeveel speelruimte dit al geeft.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2002, 20:20   #6
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

De paragrafen van hoofdstuk 2 geven zoveel speelruimte dat deze wetten willekeurig kunnen toegepast worden en in zijn geheel een instrument zijn om te discrimineren.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2002, 22:00   #7
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Waarom krijg ik niet zoals Laurent van België een jaarlijkse dotatie om geen bal uit te vreten Ik word gediscrimineerd omdat ik niet uit de broek van Bert kom. Hé pater…..
Hij toch ook niet?

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2002, 05:34   #8
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Waarom krijg ik niet zoals Laurent van België een jaarlijkse dotatie om geen bal uit te vreten Ik word gediscrimineerd omdat ik niet uit de broek van Bert kom. Hé pater…..
Hij toch ook niet?

Ja, maar naar wat die pater in Bert zijn broek uitvreet hebben we het raden naar.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2002, 15:15   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.028
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
@Duym
De wet laat objectieve redenen toe.
Daar gaat mijn posting over.
Lees de eerste paragrafen van hoofdstuk II en je zal verbaasd staan hoeveel speelruimte dit al geeft.
De regel van de wet laat dat wellicht toe maar de realiteit zegt iets helemaal anders.
De geest van deze wet wordt immers geinterpreteerd al naargelang het de gebruikers van die wet uitkomt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be