Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2019, 14:32   #761
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
100 % akkoord.
De "oprichters" v.d. Gele Hesjes waren idealisten en "vertegenwoordigden" de grote massa ontevreden Fransen. Waarom waren & zijn er zoveel ?
Uh ?

80 000 betogers in Frankrijk is piepklein. Grote demonstraties in Frankrijk hebben meestal 1 miljoen mensen of meer op straat.

Citaat:
We spreken dan nog niet over de zwijgende meerderheid. Gisteren had ik een gesprek met een koppel dat in een faubourg van Parijs woont. Zij zijn ervan overtuigd dat nog altijd een grote meerderheid achter de oorspronkelijke ideeën van de Hesjes staat. Het belangrijkste punt v.d. ontevredenheid zijn de hoge taxen, belastingen, enz...Niet iedereen krijgt dezelfde kansen.
En zeggen dat de meeste van die hesjes juist WEINIG belastingen betalen.

Men zegt dat 60% de beweging "steunt". Je kan de gele hesjes beweging symbolisch steunen door een geel hesje achter uw voorruit te leggen. Welnu, als ik rondkijk, dan zie ik gemiddeld 1 wagen op 20 of zo een geel hesje achter zijn voorruit hebben. En daarvan zijn er dan nog die dat enkel maar doen om geen ambras te hebben als ze op ronde punten toekomen.

Het is wel normaal dat zo een groot aantal het ergens plezant vindt dat Macron daarmee ambras heeft, aangezien slechts een kleine 30% hem OK vindt als president. Aangezien "geel hesje" uiteindelijk enkel maar staat voor "ik ben niet content" kan men dus stellen dat 70% van de Fransen potentieel " niet content" zijn.

Als "niet content zijn" een politieke houding is, waarom niet, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2019, 17:05   #762
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uh ?

80 000 betogers in Frankrijk is piepklein. Grote demonstraties in Frankrijk hebben meestal 1 miljoen mensen of meer op straat.



En zeggen dat de meeste van die hesjes juist WEINIG belastingen betalen.

Men zegt dat 60% de beweging "steunt". Je kan de gele hesjes beweging symbolisch steunen door een geel hesje achter uw voorruit te leggen. Welnu, als ik rondkijk, dan zie ik gemiddeld 1 wagen op 20 of zo een geel hesje achter zijn voorruit hebben. En daarvan zijn er dan nog die dat enkel maar doen om geen ambras te hebben als ze op ronde punten toekomen.

Het is wel normaal dat zo een groot aantal het ergens plezant vindt dat Macron daarmee ambras heeft, aangezien slechts een kleine 30% hem OK vindt als president. Aangezien "geel hesje" uiteindelijk enkel maar staat voor "ik ben niet content" kan men dus stellen dat 70% van de Fransen potentieel " niet content" zijn.

Als "niet content zijn" een politieke houding is, waarom niet, he.
WEINIG & VEEL zijn relatief. Als je een gezin moet onderhouden met 900 € per maand dan kan je inderdaad geen 400 € belastingen en andere lasten betalen.
Je KAN de Hesjes steunen door...Niemand is verplicht dat te doen. Je kan beter de Hesjes steunen in je omgang met collega's, vrienden, familie, enz...
Dat "niet content" zijn, suddert al meer dan een jaar omwille van allerlei redenen onder een groot deel v.d. bevolking. Dat is natuurlijk geen politieke houding.
Het is toch wel tekenend dat 3 maatschappijen die de autostrades uitbaten door o.a. péage te doen betalen, deze péages in februari NIET zullen verhogen voor het woon-werk verkeer.
Het is ook positief dat er een Grand Débat komt met een vrijwillige bevraging v. alle Fransen. Hopelijk worden de casseurs hierdoor stokken in de wielen gestoken.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2019, 18:30   #763
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
WEINIG & VEEL zijn relatief. Als je een gezin moet onderhouden met 900 € per maand dan kan je inderdaad geen 400 € belastingen en andere lasten betalen.
Je kan onmogelijk een voltijdse baan hebben in Frankrijk, en een gezin moeten onderhouden met 900 Euro per maand (minimum loon is al meer dan 1200 Euro netto en Macron geeft daar nu 100 Euro uit de staatskas bij) en dan moet ge GEEN belastingen betalen.

Ik weet dus niet waar uw "400 Euro" vandaan zou komen.

Je kan natuurlijk vinden dat dat een te laag loon is. Maar dat heeft niks met de staat te maken. De staat kan het minimum loon optrekken, en dan gaat een aantal minimum loners meer verdienen, omdat hun werkgever dat nog wil betalen, en een ander aantal buiten vliegen, omdat ze dan te duur zijn.

Ik heb het hier al eens uitgerekend dat je in Frankrijk pas belastingen begint te betalen met een gezin met 2 kinderen als ge meer dan iets dan 2400 Euro verdient. Daaronder betaal je geen belastingen. Ook geen woonbelasting.

Dus niemand betaalt 400 Euro belastingen als hij een zogezegd arm geel hesje is. Wel (want die zijn proportioneel) sociale bijdragen. Maar dat is al meegerekend als ik over "netto" loon spreek.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 januari 2019 om 18:31.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2019, 18:35   #764
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat "niet content" zijn, suddert al meer dan een jaar omwille van allerlei redenen onder een groot deel v.d. bevolking.
Natuurlijk kan men altijd "nooit content" zijn, he. Men gaat ook niet content zijn met de gevoerde politiek, welke die ook is, want geen enkele presidentskandidaat heeft een absolute meerderheid gehaald in de eerste ronde. Dat is het probleem met een presidentieel regime en een winner-takes-all: het is altijd een minderheidskandidaat die het uiteindelijk wordt, omdat er gewoon geen kandidaat is met een absolute meerderheid.

Het is dus ergens normaal dat systematisch een meerderheid van de bevolking verschillende (tegengestelde) redenen heeft om "niet content" te zijn.

Dat wil gewoon zeggen dat die mensen het principe van een meerderheidsbeslissing (een democratisch principe) niet willen aanvaarden. Indien dat inderdaad zo is, is een burgeroorlog de beste oplossing. Dat is een andere manier van een beslissing te forceren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2019, 17:14   #765
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk kan men altijd "nooit content" zijn, he. Men gaat ook niet content zijn met de gevoerde politiek, welke die ook is, want geen enkele presidentskandidaat heeft een absolute meerderheid gehaald in de eerste ronde. Dat is het probleem met een presidentieel regime en een winner-takes-all: het is altijd een minderheidskandidaat die het uiteindelijk wordt, omdat er gewoon geen kandidaat is met een absolute meerderheid.

Het is dus ergens normaal dat systematisch een meerderheid van de bevolking verschillende (tegengestelde) redenen heeft om "niet content" te zijn.

Dat wil gewoon zeggen dat die mensen het principe van een meerderheidsbeslissing (een democratisch principe) niet willen aanvaarden. Indien dat inderdaad zo is, is een burgeroorlog de beste oplossing. Dat is een andere manier van een beslissing te forceren.
Presidentsverkiezingen: zou het niet beter zijn dat er hiervoor stemplicht zou bestaan ?
Jij weet even goed als ik dat er véél redenen zijn om niet content te zijn.
Als die altijd maar vermeerderen en/of vergroten, dan komt er het moment van de klassieke "druppel".
Een burgeroorlog ? Dat is nu de 2de keer dat je zoiets suggereert.
Je meent het dus ?
Dat had ik van jou niet verwacht.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2019, 07:34   #766
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Presidentsverkiezingen: zou het niet beter zijn dat er hiervoor stemplicht zou bestaan ?
Welk goed heeft een stemplicht ? Je gaat mensen die zich niet wilden uitspreken dwingen om toch te doen alsof ze een van de kandidaten "steunen". Ik zou stemplicht goed vinden, mocht de blanco stem een echte stem zijn, ttz, een stem voor een lege stoel.
Er kunnen immers 3 redenen zijn om niet te stemmen:

1) het interesseert je niet genoeg om U daarvoor te laten lastigvallen. Als je dat van jezelf weet, weet je evengoed dat wat je ook zou kunnen stemmen, ongeïnformeerd zou zijn. Uw stem is dus enkel maar "ruis". Het is alsof men U dwingt om te kiezen of een chirurg wat meer links of rechts moet snijden. Wat je ook zegt, het draagt niks bij en je weet het. Zulke stem heeft geen enkele zin en draagt enkel maar verkeerde informatie bij. Het is dan beter dat je de anderen laat beslissen in uw plaats.

2) je wil niet dat het uitbrengen van uw stem gezien wordt als de reden om te zeggen dat het mandaat dat eruit komt, legitiem is. (dat is mijn positie trouwens). Je wil niet dat het circus dat "verkiezingen" heet, als argument kan gebruikt worden voor een kliek aristocraten om doen te geloven dat ze legitiem zijn.

3) je bent wel akkoord met het gegeven van verkiezingen (in tegenstelling tot 2) ), maar geen enkele van de kandidaten is het waard om uw mandaat te krijgen. Je wil kunnen zeggen dat er geen kandidaten zijn die overeen komen met uw wens. Het is als een bedrijf dat een lasser wil aannemen, maar er komen zich enkel maar bakkers aandienen. Je wil dus ergens wel de job invullen, maar van de kandidaten die zich aandienen, is geen ene geschikt.

Geval 1) => niet stemmen. Stemplicht is enkel maar ruis veroorzaken.
Geval 2) => niet stemmen. Uw afwezigheid telt als een vermindering van de legitimiteit van het gebeuren. Als slechts 10% is komen opdagen, kan de verkozene niet gaan stoefen dat hij een mandaat heeft van het volk.
Geval 3) => blanco stemmen voor een lege zetel. De job is er, maar de kandidaten waren niet geschikt.

Dat zou een realistischer beeld geven indien de bedoeling van een verkiezing zou zijn om een legitieme vertegenwoordiging van het volk te zijn ; quod non.

De enige bestaansreden van een verkiezing is dat een aristocratie kan beweren legitieme macht in de naam van het volk te hebben. In welke mate dat die legitimiteit reeel is, zal hun worst wezen, natuurlijk. Vandaar dat er trukken van de foor zijn, zoals stemplicht of het doen alsof een blanco stem een niet-stem is en toch alle zetels opvullen, ook al hebben, zeg maar, 30% van de kiezers blanco gestemd. Als 30% van de kiezers blanco stemmen, zouden 30% van de zetels in het parlement leeg moeten blijven, en zou men het veel moeilijker hebben om een meerderheid te halen. Als 55% van de zetels leeg zijn, dan zou men geen enkele meerderheid kunnen hebben, en dus geen regering of wetten stemmen (lopende zaken). Welke toevallig de beste bestuursvorm is.

Citaat:
Jij weet even goed als ik dat er véél redenen zijn om niet content te zijn.
Als die altijd maar vermeerderen en/of vergroten, dan komt er het moment van de klassieke "druppel".
Elke collectieve beslissing maakt altijd mensen die niet content zijn, omdat niet iedereen hetzelfde wil. Dus is "niet content zijn" altijd het geval voor vele mensen in een collectiviteit waartoe ze gedwongen worden te behoren. Welke ook de beslissingsprocedure is.

Citaat:
Een burgeroorlog ? Dat is nu de 2de keer dat je zoiets suggereert.
Je meent het dus ?
Dat had ik van jou niet verwacht.
Ik denk dat wij met 10 a 100 keer teveel volk op de wereld zijn om goed te leven. Daar zijn geen 50 oplossingen voor, anders dan elkaar uitmoorden he.

Maar, libertair zijnde, ik ben tegen fascistische regimes die collectief beslissen wie nu uitgemoord moet worden. Dat moet een spontaan proces zijn, waarvan de winnaars niet door een comite beslist worden. Trouwens, centraal georganiseerde genocides zijn nooit erg efficient, en gaan nooit de afslachtfactoren halen die nodig zijn. Pol Pot is waarschijnlijk de kampioen, en die heeft maar 30% van zijn bevolking kunnen afslachten. We moeten naar veel meer dan 90%. Dat gaat nooit centraal georganiseerd geraken. Men gaat die massamoordenaar afmaken alvorens hij zijn job heeft rondgekregen. Daarentegen, een spontane burgeroorlog zonder leiders, dat kan tot op de laatste man uitgevochten worden, want je kan dat niet stoppen. Een soort van "gele hesjes" burgeroorlog, dat is veel efficienter om het volk te decimeren. Oftewel een ziekte of zo.

Ik zou dat eerlijk gezegd ook liever niet hebben, maar ik denk dat er geen enkele andere logische oplossing is, en wat we ook doen, het zal iets onvermijdelijks zijn. Ik kan mij geen enkele lange-termijn evolutie indenken waarbij er niet massaal volk afgeslacht wordt. Als dat er dan toch moet van komen, is het beter om proberen bij de winnaars te zijn, en er zich op voor te bereiden. Men kan dan van de nood een deugd maken, en die slachtpartij als een strenge selectieprocedure beschouwen die enkel "sterken", "slimmen" en "rijken" laat winnen. Wie overblijft zal het potentieel beter doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 januari 2019 om 07:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2019, 10:57   #767
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Ondertussen lees ik dat die overleden betoger wel eens tussen de trekker en de oplegger zou kunnen gestaan hebben en bezig was om de oplegger los te koppelen...
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2019, 17:52   #768
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Welk goed heeft een stemplicht ? Je gaat mensen die zich niet wilden uitspreken dwingen om toch te doen alsof ze een van de kandidaten "steunen". Ik zou stemplicht goed vinden, mocht de blanco stem een echte stem zijn, ttz, een stem voor een lege stoel.
Er kunnen immers 3 redenen zijn om niet te stemmen:

1) het interesseert je niet genoeg om U daarvoor te laten lastigvallen. Als je dat van jezelf weet, weet je evengoed dat wat je ook zou kunnen stemmen, ongeïnformeerd zou zijn. Uw stem is dus enkel maar "ruis". Het is alsof men U dwingt om te kiezen of een chirurg wat meer links of rechts moet snijden. Wat je ook zegt, het draagt niks bij en je weet het. Zulke stem heeft geen enkele zin en draagt enkel maar verkeerde informatie bij. Het is dan beter dat je de anderen laat beslissen in uw plaats.

2) je wil niet dat het uitbrengen van uw stem gezien wordt als de reden om te zeggen dat het mandaat dat eruit komt, legitiem is. (dat is mijn positie trouwens). Je wil niet dat het circus dat "verkiezingen" heet, als argument kan gebruikt worden voor een kliek aristocraten om doen te geloven dat ze legitiem zijn.

3) je bent wel akkoord met het gegeven van verkiezingen (in tegenstelling tot 2) ), maar geen enkele van de kandidaten is het waard om uw mandaat te krijgen. Je wil kunnen zeggen dat er geen kandidaten zijn die overeen komen met uw wens. Het is als een bedrijf dat een lasser wil aannemen, maar er komen zich enkel maar bakkers aandienen. Je wil dus ergens wel de job invullen, maar van de kandidaten die zich aandienen, is geen ene geschikt.

Geval 1) => niet stemmen. Stemplicht is enkel maar ruis veroorzaken.
Geval 2) => niet stemmen. Uw afwezigheid telt als een vermindering van de legitimiteit van het gebeuren. Als slechts 10% is komen opdagen, kan de verkozene niet gaan stoefen dat hij een mandaat heeft van het volk.
Geval 3) => blanco stemmen voor een lege zetel. De job is er, maar de kandidaten waren niet geschikt.

Dat zou een realistischer beeld geven indien de bedoeling van een verkiezing zou zijn om een legitieme vertegenwoordiging van het volk te zijn ; quod non.

De enige bestaansreden van een verkiezing is dat een aristocratie kan beweren legitieme macht in de naam van het volk te hebben. In welke mate dat die legitimiteit reeel is, zal hun worst wezen, natuurlijk. Vandaar dat er trukken van de foor zijn, zoals stemplicht of het doen alsof een blanco stem een niet-stem is en toch alle zetels opvullen, ook al hebben, zeg maar, 30% van de kiezers blanco gestemd. Als 30% van de kiezers blanco stemmen, zouden 30% van de zetels in het parlement leeg moeten blijven, en zou men het veel moeilijker hebben om een meerderheid te halen. Als 55% van de zetels leeg zijn, dan zou men geen enkele meerderheid kunnen hebben, en dus geen regering of wetten stemmen (lopende zaken). Welke toevallig de beste bestuursvorm is.



Elke collectieve beslissing maakt altijd mensen die niet content zijn, omdat niet iedereen hetzelfde wil. Dus is "niet content zijn" altijd het geval voor vele mensen in een collectiviteit waartoe ze gedwongen worden te behoren. Welke ook de beslissingsprocedure is.



Ik denk dat wij met 10 a 100 keer teveel volk op de wereld zijn om goed te leven. Daar zijn geen 50 oplossingen voor, anders dan elkaar uitmoorden he.

Maar, libertair zijnde, ik ben tegen fascistische regimes die collectief beslissen wie nu uitgemoord moet worden. Dat moet een spontaan proces zijn, waarvan de winnaars niet door een comite beslist worden. Trouwens, centraal georganiseerde genocides zijn nooit erg efficient, en gaan nooit de afslachtfactoren halen die nodig zijn. Pol Pot is waarschijnlijk de kampioen, en die heeft maar 30% van zijn bevolking kunnen afslachten. We moeten naar veel meer dan 90%. Dat gaat nooit centraal georganiseerd geraken. Men gaat die massamoordenaar afmaken alvorens hij zijn job heeft rondgekregen. Daarentegen, een spontane burgeroorlog zonder leiders, dat kan tot op de laatste man uitgevochten worden, want je kan dat niet stoppen. Een soort van "gele hesjes" burgeroorlog, dat is veel efficienter om het volk te decimeren. Oftewel een ziekte of zo.

Ik zou dat eerlijk gezegd ook liever niet hebben, maar ik denk dat er geen enkele andere logische oplossing is, en wat we ook doen, het zal iets onvermijdelijks zijn. Ik kan mij geen enkele lange-termijn evolutie indenken waarbij er niet massaal volk afgeslacht wordt. Als dat er dan toch moet van komen, is het beter om proberen bij de winnaars te zijn, en er zich op voor te bereiden. Men kan dan van de nood een deugd maken, en die slachtpartij als een strenge selectieprocedure beschouwen die enkel "sterken", "slimmen" en "rijken" laat winnen. Wie overblijft zal het potentieel beter doen.
Deel 1 van je tekst: jezuïetenpraat
Deel 2: galgenhumor
Dit keer ben ik écht ontgoocheld in jou
Sorry.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 08:11   #769
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Deel 1 van je tekst: jezuïetenpraat
Wat is daar "jezuietenpraat" aan ?

Ik noem de logische mogelijkheden op die overeenkomen met "niet voor een kandidaat stemmen", die beinvloed kunnen worden door "stemplicht" die je wilde.

Stemplicht heeft enkel invloed op iemand die niet spontaan zou gaan stemmen, daar zijn we het toch eens mee ? Iemand die vanzelf zou gaan stemmen, daar doet stemplicht niks aan. Het is een beetje als een wet die U zou verbieden om tot aan de maan te springen met een trampoline. Die wet doet ook niks. Niemand springt tot aan de maan met een trampoline. Dat verbieden verandert dus niks.

Welke mensen gaat stemplicht dus bereiken ? Zij die normaal niet zouden gaan stemmen.

En welke zijn de redenen waarom mensen niet gaan stemmen ?

Ik heb die opgesomd:

1) geen goesting, geen interesse, geen kennis.

2) niet akkoord met het principe van gaan stemmen (ik hoor daarbij)

3) wel in principe willen gaan stemmen, maar geen goeie kandidaat vinden om voor te stemmen.

Kan jij mij nog een andere reden bedenken waarom mensen niet zouden gaan stemmen (en voor wie stemplicht dus wel een verschil maakt) ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 januari 2019 om 08:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 08:45   #770
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
...
Ik zou stemplicht goed vinden, mocht de blanco stem een echte stem zijn, ttz, een stem voor een lege stoel.
...
Stemmen voor een effectieve lege stoel, is als voetbal zonder scheidsrechter. Of straffer: als een kind zonder ouders. Of een winkel zonder aankoopdienst.

Het enige aanvaardbare zou zijn dat iemand (jij bijvoorbeeld) een partij opricht met de naam 'lege stoel'.
Bij elke stemming in het parlement kan jij dan zo stemmen dat je vermoedt dat je je kiezers vertegenwoordigt. Dus desgevallend blanco. Bijvoorbeeld voor een belastingsverlaging.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 08:48   #771
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Waar halen die gele hesjes eigenlijk het recht vandaan om zomaar lukraak iemand tegen te houden op de openbare weg?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 09:07   #772
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Stemmen voor een effectieve lege stoel, is als voetbal zonder scheidsrechter.
Nee. Dat is stemmen om het voetbalreglement niet te veranderen, en de scheidsrechters laten te werken volgens het reeds bestaande reglement.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 09:08   #773
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het enige aanvaardbare zou zijn dat iemand (jij bijvoorbeeld) een partij opricht met de naam 'lege stoel'.
Bij elke stemming in het parlement kan jij dan zo stemmen dat je vermoedt dat je je kiezers vertegenwoordigt. Dus desgevallend blanco. Bijvoorbeeld voor een belastingsverlaging.
Nee, natuurlijk niet. Ik kan een partij "lege stoel" oprichten, en nadien stemmen zoals het mij belieft in het parlement. Dat is juist het probleem. Het is niet omdat ik iets verteld heb voor de verkiezingen, en mensen daarvoor stemmen, dat ik dat moet doen na de verkiezingen. Een paar kranten zullen dan "kiezersbedrog" titelen, maar daar blijft het dan ook bij. Ik doe wettelijk wat ik wil met mijn mandaat van "lege stoel" en daar heeft mijn kiezer niks over te zeveren, wat ik hem ook wijsgemaakt heb voor de verkiezingen.

De enige manier waarop ik ECHT mijn "lege stoel" kiezers zou vertegenwoordigen, is door systematisch op alles wat aangeboden wordt "nee" te stemmen. DAT is dus hetzelfde als een echt lege stoel, he.

Ik steun geen regering. Ik steun geen enkel wetsvoorstel. Ik steun geen enkel quorum. Maar daarvoor moet ik niet aanwezig zijn. En om die garantie te hebben, is een echt lege stoel veel betrouwbaarder dan ene die belooft van dat te doen voor de verkiezingen, en nadien vrij is om zijn goesting te doen.

In zekere mate heeft men in Vlaanderen zo een "lege stoel" partij: dat is het VB. Dank zij het cordon. Maar zeker is dat niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 januari 2019 om 09:13.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 09:12   #774
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waar halen die gele hesjes eigenlijk het recht vandaan om zomaar lukraak iemand tegen te houden op de openbare weg?
Uit het feit dat ze het kunnen doen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 09:37   #775
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uit het feit dat ze het kunnen doen.
Lol, ik las dat een Ollandse trucker ze soms ook als bowlingkegel gebruikt (ala Fred Flintstone).
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 09:41   #776
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Lol, ik las dat een Ollandse trucker ze soms ook als bowlingkegel gebruikt (ala Fred Flintstone).
Ik vind dat normaal. Als je dat niet doet, zouden ze het te gemakkelijk kunnen. Er moet een prijs voor zijn, he, anders ontploft de vraag.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2019, 12:46   #777
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook als je zelf je spaargeld beheert, zal je het toevertrouwen aan derden. Die zullen dat geld ook uitgeven, uitlenen...
Derden?
Zelf beheren = zelf beheren.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2019, 00:22   #778
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Derden?
Zelf beheren = zelf beheren.
Bij een spaarboekje geef je het geld aan een bank. Die geeft het nu eenmaal uit. Of dacht u dat de bank uw eigen geld dan ergens in een kluis stopt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2019, 09:38   #779
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij een spaarboekje geef je het geld aan een bank. Die geeft het nu eenmaal uit. Of dacht u dat de bank uw eigen geld dan ergens in een kluis stopt?
Hij bedoelt iets als bitcoin of zo denk ik.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2019, 07:34   #780
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.502
Standaard

Ik geloof dat de multitude aan boetes een grote oorzaak is van de gele hesjes en nu praten ze om de verkeersboetes ook te laten innen door privebedrijven zoals de algemeen gehate Parker-boete-bedrijven. Geen al te slimme specialisten, de vraag die ze moesten oplossen was niet "hoe maak je de overheid nog meer gehaat".

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190211_04169553
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be