Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2017, 19:12   #301
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet dat ik je uitleg over de machteloosheid van de Kerk aanvaard onder Napoleon.
Ik maak eventjes een lijstje:

1789: afschaffing van de bevoorrechte status van de katholieke Kerk als Staatskerk
1789: confiscatie van alle kerkelijke goederen (kerken, kathedralen, abdijen, landerijen, huizen... alles)
1790: invoering van de eed van trouw aan de republiek op straffe van vervolging
1791: vervolging van de geestelijkheid die de eed niet heeft afgelegd
1792: afschaffing van de notariële functie van de parochiegeestelijkheid - alle documenten moeten overgedragen worden
1792: verbod om religieuze manifestaties nog openbaar te houden + inbeslagname van alle bronzen en koperen kerkmeubileur
1793: afschaffing kerkelijke kalender - verbod om katholieke feestdagen nog in het openbaar te vieren
1794: invoering van de verplichte "culte de l'Etre Suprême" - wie als geestelijke niet participeert, riskeert vervolging + die cultus gaat bijna steeds door in een in beslag genomen kerkgebouw
1794: decreet tot het afbreken van alle kerktorens (wordt gelukkig niet volledig toegepast: op veel plaatsen wordt de kerktoren enkel "gekortwiekt")


Hoe "machtig" is een Kerk die dat allemaal over zich heen krijgt, beste?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 20:27   #302
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

2017 Er zit geen kat meer in de zondagsmis, een oude doos misschien over het hoofd gezien. Maar bisschop, pastoor (nooit van het vrouwelijk geslacht) en godsdienstleraar wordt wel door de belastingbetaler van centen voorzien.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 20:39   #303
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik maak eventjes een lijstje:

1789: afschaffing van de bevoorrechte status van de katholieke Kerk als Staatskerk
1789: confiscatie van alle kerkelijke goederen (kerken, kathedralen, abdijen, landerijen, huizen... alles)
1790: invoering van de eed van trouw aan de republiek op straffe van vervolging
1791: vervolging van de geestelijkheid die de eed niet heeft afgelegd
1792: afschaffing van de notariële functie van de parochiegeestelijkheid - alle documenten moeten overgedragen worden
1792: verbod om religieuze manifestaties nog openbaar te houden + inbeslagname van alle bronzen en koperen kerkmeubileur
1793: afschaffing kerkelijke kalender - verbod om katholieke feestdagen nog in het openbaar te vieren
1794: invoering van de verplichte "culte de l'Etre Suprême" - wie als geestelijke niet participeert, riskeert vervolging + die cultus gaat bijna steeds door in een in beslag genomen kerkgebouw
1794: decreet tot het afbreken van alle kerktorens (wordt gelukkig niet volledig toegepast: op veel plaatsen wordt de kerktoren enkel "gekortwiekt")


Hoe "machtig" is een Kerk die dat allemaal over zich heen krijgt, beste?
Ze heeft dat over zich gekregen precies omdat ze zo schandalig machtig was, beste. En, beste: de Franse Revolutie is mislukt in dat opzicht en in vele andere. . In weer andere dan weer niet: Een blijvende legacy. De Kerk heeft helaas haar terugkeer gemaakt op het machtsterrein. . Met Napoleon en met de Restauratie. En we hebben het hier over België. Wat hier tussen de Kerk en de Staat historisch gebeurd is en wat daarvan nog steeds rechtstaat in de rechtsstaat.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 22:42   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ze heeft dat over zich gekregen precies omdat ze zo schandalig machtig was, beste.
Goed mogelijk, de Franse Revolutie heeft veel narigheid met zich meegebracht maar vormde tegelijkertijd een belangrijke loutering. Goed metaal moet nu eenmaal gelouterd worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 22:45   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En, beste: de Franse Revolutie is mislukt in dat opzicht en in vele andere. . In weer andere dan weer niet: Een blijvende legacy. De Kerk heeft helaas haar terugkeer gemaakt op het machtsterrein. . Met Napoleon en met de Restauratie. En we hebben het hier over België. Wat hier tussen de Kerk en de Staat historisch gebeurd is en wat daarvan nog steeds rechtstaat in de rechtsstaat.
De Kerk heeft geen terugkeer "gemaakt". Napoleon wou de Kerk inschakelen in zijn machtspolitiek. Bisschoppen werden daarom ambtenaren: in dienst van de staat en bijgevolg ook door de overheid gekozen en bekrachtigd. Dat was zeker geen goede zaak.

In uw laatste zin debiteert u echter complete onzin. De Kerk is geen "staat in de staat". Net als iedere burger valt ook ieder lid van de Kerk, van bisschop over priester tot gewone leek, onder dezelfde burgerlijke wetgeving.

En ten overvloede: al meer dan eens heb ik mij aangegeven dat ik er geen graten in zie dat de bestaande regeling voor de uitbetaling van de parochiegeestelijkheid en bisschoppen gerust afgeschaft mag worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 22:50   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
2017 Er zit geen kat meer in de zondagsmis, een oude doos misschien over het hoofd gezien. Maar bisschop, pastoor (nooit van het vrouwelijk geslacht) en godsdienstleraar wordt wel door de belastingbetaler van centen voorzien.
De zondagspraktijk daalt, maar is zeker niet herleid tot nul. Daarnaast doen nog steeds heel veel mensen beroep op een aantal andere diensten van de Kerk (doopsel, huwelijk, begrafenis). Is het allemaal diep gemeend? Ongetwijfeld niet, maar ook randkerkelijken kan men niet zomaar afwijzen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 00:13   #307
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

De duivel.

https://www.youtube.com/watch?v=-4xiT67GrbY
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 11:25   #308
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En weet u, bepaalde "hobbyclubs" krijgen ook een subsidies.
bij de kerk praten we over loon


nu goed
godsdienstvrijheid is een overbodige wet anno 2017 en zou men beter schrappen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 14:37   #309
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Kerk heeft geen terugkeer "gemaakt". Napoleon wou de Kerk inschakelen in zijn machtspolitiek. Bisschoppen werden daarom ambtenaren: in dienst van de staat en bijgevolg ook door de overheid gekozen en bekrachtigd. Dat was zeker geen goede zaak.

In uw laatste zin debiteert u echter complete onzin. De Kerk is geen "staat in de staat". Net als iedere burger valt ook ieder lid van de Kerk, van bisschop over priester tot gewone leek, onder dezelfde burgerlijke wetgeving.

En ten overvloede: al meer dan eens heb ik mij aangegeven dat ik er geen graten in zie dat de bestaande regeling voor de uitbetaling van de parochiegeestelijkheid en bisschoppen gerust afgeschaft mag worden.
En voor mijn part mogen de priesters gerust een goede wedde hebben. Ze doen ook veel goeds. Ik heb niet veel met de katholieke kerk maar ik heb wel ten overvloede respect voor iemand die nog priester wil worden.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 16:41   #310
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En voor mijn part mogen de priesters gerust een goede wedde hebben.
voor mijn part ook maar dat loon mag geen belastingsgeld zijn.
moeten ze maar zien dat hun product of dienstverlening rendabel is
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 17:04   #311
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En voor mijn part mogen de priesters gerust een goede wedde hebben.
Van mij mogen ze elke dag de lotto winnen! Maar het probleem is dat werken voor hun opperwezen, maar niet betaald worden door hun opperwezen. Indien god zo almachtig is, waarom stort Hij dan maandelijks niet een loon op hun rekening? Het rare is dat priesters dat niet eens vragen aan god. nee, ze vragen hun loon rechtstreeks aan de belastingbetaler.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ze doen ook veel goeds.
Wat bedoelt u met 'ook'?
Ge bedoelt naast het feit dat ze met hun fikken aan jongetjes zitten, doen ze 'ook' veel goeds?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb niet veel met de katholieke kerk maar ik heb wel ten overvloede respect voor iemand die nog priester wil worden.
Waarom ten overvloede?? Hebt gij dat respect ook voor uw bakker of beenhouwer, of verdienen die minder respect?

Laatst gewijzigd door geertvdb : 4 december 2017 om 17:08.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 23:25   #312
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
bij de kerk praten we over loon


nu goed
godsdienstvrijheid is een overbodige wet anno 2017 en zou men beter schrappen
U verwart de loonregeling voor de parochiale en bisschoppelijke geestelijkheid (resultaat van een concordaat) met godsdienstvrijheid (een recht dat in allerlei documenten staat verankerd).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2017, 23:26   #313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En voor mijn part mogen de priesters gerust een goede wedde hebben. Ze doen ook veel goeds. Ik heb niet veel met de katholieke kerk maar ik heb wel ten overvloede respect voor iemand die nog priester wil worden.
Bij herhaling: ik ben voor het Duitse en Oostenrijkse systeem. Kirchensteuer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 06:40   #314
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij herhaling: ik ben voor het Duitse en Oostenrijkse systeem. Kirchensteuer.
Het ene wat ik nooit heb begrepen en wat flagrant ingaat tegen de leerstellingen van Jezus van Nazareth is dat bisschoppen in een 'paleis' moeten wonen. Ver verheven boven de gewone gelovigen. Ik denk niet dat dit ooit de bedoeling is geweest van Jezus. Integendeel!

Het bisschoppelijk paleis, algemeen symbool van de grote aberratie en dwaling door de Kerk van Rome. Vollédig afgeweken die kerk van de leringen van Jezus van Nazareth!


Bisschoppelijk paleis. Mechelen

Edoch,

"Want ze maken hun gebedsriemen breed en hun kwasten groot, ze zijn uit op de ereplaats bij de maaltijden en de voornaamste zetels in de synagogen, en willen op de markt graag gegroet en door de mensen rabbi genoemd worden. Maar laat u zich geen rabbi noemen, want één is uw meester en u bent allemaal broeders. Noem ook niemand van u op aarde vader, want één is uw Vader, die in de hemel. Laat u ook geen leraar noemen, want één is uw leraar, de Messias. De grootste van u zal uw dienaar zijn. Wie zich verheft, zal vernederd worden, en wie zich vernedert, zal verheven worden.” Mt 23, 1-11
"

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 december 2017 om 07:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 07:23   #315
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.038
Standaard

Bischoppen praten en praten over iets dat ze niet snappen.

Jezus spreekt vooral over overgave van het ego. Dat is meer de vrouwelijke manier van het oplossen van het ego; je geeft je over aan een hogere macht waardoor je bevangen/geobsedeerd wordt.

Voor mannen is het het ego doden/ verbranden/uitroken en daar zijn meer agressieve methodes voor nodig. Daarom dat martelaarschap en zuinigheid veel verward voor heiligheid. Je maakt het jezelf zo hard (mentaal en fysiek) dat je ego dood wilt/ zichzelf oplossen. Sommigen mannen (strijders) gaan erondoor mentaal (ze worden gek) of ze gaan erondoor fysiek ( ze gaan dood.).... Daarom dat prehistorische mannen vuur aanbaden; Vuur verbrandt alles!....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 09:07   #316
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij herhaling: ik ben voor het Duitse en Oostenrijkse systeem. Kirchensteuer.
Alleen maar uit berekening.
Niet uit godsdienstige overwegingen. Foei, zo materialistisch. Wie joeg er ook weer mensen uit de tempel, en waarom ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 13:31   #317
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Alleen maar uit berekening.
Niet uit godsdienstige overwegingen. Foei, zo materialistisch. Wie joeg er ook weer mensen uit de tempel, en waarom ?
Vloekt volkomen tegen het principe van scheiding van kerk en staat: de staat die belastingen int en doorstort aan de kerk...

Als je die belasting wil vermijden moet je je uitschrijven bij je kerkgenootschap
en het bewijs voorleggen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 23:17   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het ene wat ik nooit heb begrepen en wat flagrant ingaat tegen de leerstellingen van Jezus van Nazareth is dat bisschoppen in een 'paleis' moeten wonen. Ver verheven boven de gewone gelovigen. Ik denk niet dat dit ooit de bedoeling is geweest van Jezus. Integendeel!

Het bisschoppelijk paleis, algemeen symbool van de grote aberratie en dwaling door de Kerk van Rome. Vollédig afgeweken die kerk van de leringen van Jezus van Nazareth!
"Ik denk niet...", "Ik heb het nooit begrepen..."

Nemen we onszelf dan als referentie om Jezus en Zijn boodschap te kennen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 23:18   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Alleen maar uit berekening.
Niet uit godsdienstige overwegingen. Foei, zo materialistisch. Wie joeg er ook weer mensen uit de tempel, en waarom ?
Waarom zou dat "uit berekening" zijn? Beweert u niet dat er geen volk meer in de kerk zit?

Dus, wie zal er dan nog een kruisje zetten bij het vakje "katholieke Kerk" op zijn belastingbrief?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 23:19   #320
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Vloekt volkomen tegen het principe van scheiding van kerk en staat: de staat die belastingen int en doorstort aan de kerk...
In Duitsland en Oostenrijk heb je niet alleen die keuze, hoor. Er staat nog van alles op die lijst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be