Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2002, 08:09   #1
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Agalev is neo-racistisch.

Onze politieke klasse is overwegend neo-racistisch ingesteld, maar Agalev spant toch wel de kroon.

Neo-racisten beschouwen mensen niet als individuen, maar als exemplaren van een raciale of etnische groep. Deze instelling combineren zij met de leugenachtige bewering, dat er geen verschillen in gemiddelde aanleg of gedrag bestaan tussen raciale en etnische groepen. Uit die twee absurde en mensonterende principes leiden zij dan af, dat ‘quota’ moeten worden ingevoerd.

Agalev wil quota invoeren in de overheidsdiensten (zie de kranten van vandaag). De werknemers in overheidsdienst moeten qua ras en etniciteit de totale bevolking ‘weerspiegelen’. Spirit-minister Van Grembergen heeft zich gehaast om te laten weten dat ook hij dit ‘afspiegelingsprincipe’ onderschrijft.

Te noteren valt dat Agalev niet enkel een globale ‘afspiegeling’ wil, maar ook afspiegelingen op alle aparte niveau’s. Het idee is: omdat een tiende van de bevolking ‘allochtoon’ is, moet een tiende van de ingenieurs in overheidsdienst allochtoon zijn, een tiende van de opstellers enz.

Waarom is dit voorstel mensonterend?

Het voorstel is mensonterend omdat de staat verplicht wordt om de mensen onder te verdelen in diverse ‘rassen’ of ‘etnische groepen’. Men moet officieel vaststellen wie wit of bruin of zwart is. Zonder zo’n classificatie kan je immers geen quota doorvoeren.

Ben je kind van een bruine en een witte ouder? Agalev zal je wel vertellen bij welk ras of etnicische groep je behoort.

Wens je niet te worden beschouwd als exemplaar van één of andere etnische groep? Wil je als individu worden beschouwd, en op je individuele capaciteiten worden beoordeeld, en op niets anders? Pech voor jou, Agalev ziet dit anders.

Waarom is dit voorstel willekeurig?

Er is geen enkele objectieve reden om de ene raciale of etnische onderverdeling te verkiezen boven de andere. In de USA heeft men bijvoorbeeld vastgesteld dat de blanken oververtegenwoordigd waren in de hogere juridische echelons. Dat leidde tot protest wegens ‘racisme’. Maar indien je binnen de blanke groep de joden apart beschouwde, bleek dat de niet-joodse blanken juist ondervertegenwoordigd waren. Welke objectieve reden is er om joden wel of niet als een aparte groep te beschouwen? Geen enkele. Wil Agalev aparte quota voor joden? Voor Oost-Europeanen? Of gaat het vooral om hun electorale knuffelgroep bij uitstek, mensen afkomstig uit islamitische landen?

Er is geen enkele objectieve reden om wel quota te eisen bij de aanwervingen, maar niet in de opleidingen en niet in de criminaliteit. Indien je quota wil realiseren bij de aanwervingen, zou je parallel daarmee ook quota moeten realiseren inzake opleidingsniveau en misdaad. Indien je dat niet doet, dan verdrijf je statistisch gezien groepen mensen met meer bekwaamheid en minder criminele aanleg ten voordele van groepen mensen met minder bekwaamheid en meer potentieel voor criminaliteit. Dan heerst de neo-racistische willekeur.

Wat moet er wel gebeuren?

Agalev roept uit: “De werkvloer is van iedereen!”. Wel, dat ze dan consequent zijn en recht op arbeid voor iedereen eisen, in overeenstemming met artikel 23 van onze grondwet. Laat ze pleiten voor draaischijfbedrijven, waarin iedereen die wil werken DIRECT aan de slag kan.

Laat ze pleiten voor een basisinkomen, zodat IEDEREEN de kans krijgt om onbetaalbare maatschappelijke arbeid te verrichten, zoals bijvoorbeeld huishoudelijke zorg voor anderen.

IEDEREEN moet aan de slag kunnen en een redelijk inkomen kunnen verwerven.

En bij sollicitatie voor een individuele job, mogen alleen de persoonlijke relevante bekwaamheden meetellen. Huidskleur, ras , etniciteit of afkomst zijn geen ‘bekwaamheden’.

Maar dat zal Agalev niet doen. Agalev is een neo-racistische partij, die het kapitalisme en zijn werkloosheid zeer genegen is. Agalev wil het onrecht dat de werkloosheid is, niet afschaffen; Agalev wil het onrecht volgens neo-racistische criteria ‘herverdelen’.

WEG MET DE RASSENSTAAT VAN AGALEV !!

GEEN ETNISCHE OF RACIALE QUOTA !!
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 09:24   #2
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Jos Verhulst heeft, in deze, mijn steun. Het is inderdaad fout en mensonterend iemand enkel en alleen te zien als lid van een groep. Of die groep nu etnisch, religieus, ideologisch of regionaal bepaald is. Wil Jos dat neo-racisme noemen, mij niet gelaten. Ik zie het ruimer, want niet enkel te maken met ras.

Dat is precies de reden waarom ik nooit een nationalist kan zijn: ik ben ik, en mijn volk (het Vlaamse dan wel het Belgische) heeft met mijn identiteit als individu weinig of niets te maken.

Linus
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 11:53   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Citaat:
Of gaat het vooral om hun electorale knuffelgroep bij uitstek, mensen afkomstig uit islamitische landen?
Bovenstaande wordt als vraag onder onze aandacht gebracht. Een goede taktiek om heibel met het centrum Leman te voorkomen.
Het achterliggende patroon wordt me echter steeds duidelijker.
Als je immers weet dat VAKA, hand in hand, een zogenaamde vredesbeweging is, die door de groenen in de armen werd gesloten én die één van de (verplichte) megafonen is van het Belgische Consortium (want erdoor gesponsord) en dat het via deze beweging is dat er een cordon sanitaire kon worden doorgedrukt, dan zie je op de duur vanzelf wel het bos door de bomen. In die zin zou ik bovenstaande vraag zelfs positief willen beantwoorden. Blijkbaar zijn alle middelen in dit land goed om ervoor te zorgen dat de grootste autochtone bevolkingsgroep van het land steeds minder greep krijgt op de macht om een "ongewenste" forcing te kunnen doorvoeren. Zelfs het "positieve" discrimineren oftewel "knuffelen" van alles wat anders en vreemd is wordt met alle mogelijke middelen gepromoot en doorgevoerd. Dit kan geen toeval meer zijn. Voor mij is het duidelijk dat er hier gezamenlijke krachten bezig zijn die, zij het misschien niet met hetzelfde oogmerk, toch hetzelfde doel nastreven. Dat een Belgictische partij zoals de groenen daartoe als bijkomend middel wordt ingeschakeld verwondert mij dus niet.
Het Vlaamse volk is echter niet alleen lankmoedig maar ook onwetend en het wordt bovendien op een eerder onopvallende wijze, maar daarom des te gevaarlijker, geindoctrineerd via vele kanalen. Kanalen zoals de media die zowat in zijn geheel in handen zijn van Het Belgisch Consortium. Consortium dat vanzelfsprekend Belgisch denkt en banden heeft met het Hof maar eveneens met de haute finance, de industrie, beroepsfederaties, sportsector, kerkelijke overheid, georganiseerde vrijzinnigheid en de vertegenwoordigers van de allochtone groepen. (Manu Ruys in 'WIJ" van 13 juli 2000)

Voorlopig staat het ons nog (relatief) vrij onze gedachten en ervaringen via het internet te delen met anderen. Of dat voldoende zal zijn om weerwerk te kunnen bieden aan deze occulte krachten die maar één doel voor ogen hebben en daar wel zeer ver in gaan: het beschermen van de eigen belangen via de instandhouding van de Belgische staat, is twijfelachtig. Toch wil ik er mijn kleine steentje aan bijdragen vermits ik duidelijk zie dat de belangen van deze machten allesbehalve die van mij zijn.

Agalev heeft intussen zijn diensten aan het land bewezen. Zozeer zelfs dat het er zelf aan ten onder dreigt te gaan. Maar wat deert dat zijn "gebruikers"? Er is werk genoeg aan de winkel en de zaken draaien goed.
De VU kreeg, via de opvolgers van de Coudenberggroep die als het paard van Troye wereden binnengehaald, de definitieve doodsteek. Coudenbergers die ook een uiterst belangrijke tak vertegenwoordigen van het Consortium. De puzzle valt voor mij alleszins op zijn plaats.
Op naar de volgende halte dus: migrantenstemrecht en positieve discriminatie op alle andere terreinen. Dat er zo een nieuw soort racisme in leven wordt geroepen kan alleen maar de "goede" zaak dienen: de Belgische...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 12:24   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

't Is godgeklaagd met die groene selders
Eerst gooien ze ons land vol onreglementaire betonnen bulten, die nog niet eens groen geschilderd zijn, laat staan omringd door écht groen.
Vervolgens verloochenen ze om platte economische redenen hun pacifistische principes.
En nu gaan ze inderdaad als klap op de vuurpijl nog verhinderen dat de allochtonen, wanneer ze er bekwaam voor zouden zijn, méér jobs zouden krijgen dan het percentage dat ze vertegenwoordigen. Ik veronderstel immers dat de restricties die ze voorstaan qua vertegenwoordiging in beide richtingen werken........
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 12:34   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
't Is godgeklaagd met die groene selders
Eerst gooien ze ons land vol onreglementaire betonnen bulten, die nog niet eens groen geschilderd zijn, laat staan omringd door écht groen.
Vervolgens verloochenen ze om platte economische redenen hun pacifistische principes.
En nu gaan ze inderdaad als klap op de vuurpijl nog verhinderen dat de allochtonen, wanneer ze er bekwaam voor zouden zijn, méér jobs zouden krijgen dan het percentage dat ze vertegenwoordigen. Ik veronderstel immers dat de restricties die ze voorstaan qua vertegenwoordiging in beide richtingen werken........
Ik snap dat het moeilijk voor je moet zijn om je hier op een andere manier dan met een wat groenige grap uit te draaien. Enige consequentie is in dit geval immers, zelfs voor een Belgicist, vereist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 13:52   #6
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Ik denk dat er nog 1000 en 1 andere redenen zijn om Agalev met het huis&tuinafval weg te smijten.
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 15:24   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Ik denk dat er nog 1000 en 1 andere redenen zijn om Agalev met het huis&tuinafval weg te smijten.
Gooi er meteen ook het Hof bij en de door jou zo gehate flaminganten hebben dankzij jou hun doel bereikt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 15:36   #8
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Ik denk dat er nog 1000 en 1 andere redenen zijn om Agalev met het huis&tuinafval weg te smijten.
Gooi er meteen ook het Hof bij en de door jou zo gehate flaminganten hebben dankzij jou hun doel bereikt.
Ik stel voor om het huis&tuinafval in de Hof te composteren. Bertje als compostmeester, het zou niet misstaan.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 16:35   #9
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Of gaat het vooral om hun electorale knuffelgroep bij uitstek, mensen afkomstig uit islamitische landen?
Bovenstaande wordt als vraag onder onze aandacht gebracht. Een goede taktiek om heibel met het centrum Leman te voorkomen.
Het achterliggende patroon wordt me echter steeds duidelijker.
Als je immers weet dat VAKA, hand in hand, een zogenaamde vredesbeweging is, die door de groenen in de armen werd gesloten én die één van de (verplichte) megafonen is van het Belgische Consortium (want erdoor gesponsord) en dat het via deze beweging is dat er een cordon sanitaire kon worden doorgedrukt, dan zie je op de duur vanzelf wel het bos door de bomen. In die zin zou ik bovenstaande vraag zelfs positief willen beantwoorden. Blijkbaar zijn alle middelen in dit land goed om ervoor te zorgen dat de grootste autochtone bevolkingsgroep van het land steeds minder greep krijgt op de macht om een "ongewenste" forcing te kunnen doorvoeren. Zelfs het "positieve" discrimineren oftewel "knuffelen" van alles wat anders en vreemd is wordt met alle mogelijke middelen gepromoot en doorgevoerd. Dit kan geen toeval meer zijn. Voor mij is het duidelijk dat er hier gezamenlijke krachten bezig zijn die, zij het misschien niet met hetzelfde oogmerk, toch hetzelfde doel nastreven. Dat een Belgictische partij zoals de groenen daartoe als bijkomend middel wordt ingeschakeld verwondert mij dus niet.
Het Vlaamse volk is echter niet alleen lankmoedig maar ook onwetend en het wordt bovendien op een eerder onopvallende wijze, maar daarom des te gevaarlijker, geindoctrineerd via vele kanalen. Kanalen zoals de media die zowat in zijn geheel in handen zijn van Het Belgisch Consortium. Consortium dat vanzelfsprekend Belgisch denkt en banden heeft met het Hof maar eveneens met de haute finance, de industrie, beroepsfederaties, sportsector, kerkelijke overheid, georganiseerde vrijzinnigheid en de vertegenwoordigers van de allochtone groepen. (Manu Ruys in 'WIJ" van 13 juli 2000)

Voorlopig staat het ons nog (relatief) vrij onze gedachten en ervaringen via het internet te delen met anderen. Of dat voldoende zal zijn om weerwerk te kunnen bieden aan deze occulte krachten die maar één doel voor ogen hebben en daar wel zeer ver in gaan: het beschermen van de eigen belangen via de instandhouding van de Belgische staat, is twijfelachtig. Toch wil ik er mijn kleine steentje aan bijdragen vermits ik duidelijk zie dat de belangen van deze machten allesbehalve die van mij zijn.

Agalev heeft intussen zijn diensten aan het land bewezen. Zozeer zelfs dat het er zelf aan ten onder dreigt te gaan. Maar wat deert dat zijn "gebruikers"? Er is werk genoeg aan de winkel en de zaken draaien goed.
De VU kreeg, via de opvolgers van de Coudenberggroep die als het paard van Troye wereden binnengehaald, de definitieve doodsteek. Coudenbergers die ook een uiterst belangrijke tak vertegenwoordigen van het Consortium. De puzzle valt voor mij alleszins op zijn plaats.
Op naar de volgende halte dus: migrantenstemrecht en positieve discriminatie op alle andere terreinen. Dat er zo een nieuw soort racisme in leven wordt geroepen kan alleen maar de "goede" zaak dienen: de Belgische...
Knuppel, lief kind, ik heb die tekst van jou gelezen, herlezen, en nog eens herlezen. Buiten hetgeen het meest voor de hand ligt (wat ik al wist voordat ik aan de tekst begon), heb ik er geen kloten van begrepen. Laat de volzinnen voor wat ze zijn, tracht geen bijzinnen bij bijzinnen te schrijven, en hou je bij de dingen die je wel kan...

Jos kan het allemaal goed zeggen, en we vinden het allemaal fijn zijn bijdragen te lezen (ook al zijn we niet altijd akkoord). Maar niet iedereen heeft die gave.

Linus
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 16:59   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
Knuppel, lief kind, ik heb die tekst van jou gelezen, herlezen, en nog eens herlezen. Buiten hetgeen het meest voor de hand ligt (wat ik al wist voordat ik aan de tekst begon), heb ik er geen kloten van begrepen. Laat de volzinnen voor wat ze zijn, tracht geen bijzinnen bij bijzinnen te schrijven, en hou je bij de dingen die je wel kan...

Jos kan het allemaal goed zeggen, en we vinden het allemaal fijn zijn bijdragen te lezen (ook al zijn we niet altijd akkoord). Maar niet iedereen heeft die gave.

Linus
T.a.v. Linus:
http://www.hansanders.nl/siteframe.html
Als dat niet helpt:
http://users.skynet.be/pitsite/spraakkunst/accueil.html
Als ultiem redmiddel:
http://www.standaard.com/index_f.cfm?siterub=strips
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:14   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Eigenlijk heb ik niet eens de pretentie om ook maar te kunnen tippen aan Jos of aan jou, Linus. Ik vrees dat ik daarvoor kl*ten aan mijn lijf zal moeten krijgen en die passen niet erg goed bij mij.
Sorry voor mijn onduidelijkheid dus.

Het begint mij desalniettemin te dagen waarom het (neo-racistische) Agalev en zijn vrienden ook de "vrienden" van weer anderen zijn en waarom ze doen wat ze doen ook al hebben ze elkaars ware bedoelingen niet altijd door. Als ikzelf al het bos door de bomen begin te zien ben ik echter al vrij tevreden.

Tja, onverbeterlijke Knuppel...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:30   #12
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Ha! De Jos is terug!

Fijn verlof gehad, Jos?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:38   #13
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ha! De Jos is terug!

Fijn verlof gehad, Jos?
Ha, den Darwin is terug. Terug van weggeweest Charles?
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:41   #14
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
Knuppel, lief kind, ik heb die tekst van jou gelezen, herlezen, en nog eens herlezen. Buiten hetgeen het meest voor de hand ligt (wat ik al wist voordat ik aan de tekst begon), heb ik er geen kloten van begrepen. Laat de volzinnen voor wat ze zijn, tracht geen bijzinnen bij bijzinnen te schrijven, en hou je bij de dingen die je wel kan...

Jos kan het allemaal goed zeggen, en we vinden het allemaal fijn zijn bijdragen te lezen (ook al zijn we niet altijd akkoord). Maar niet iedereen heeft die gave.

Linus
Linus, gij hebt te weinig geslapen of zo zeker? Ik begrijp dat allemaal wél.

En ik vrees dat wat Knuppel hier aanreikt nog veel verder vertakt en verspreid zit dan alleen maar in ons klein Belziekske.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:49   #15
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ha! De Jos is terug!

Fijn verlof gehad, Jos?
Ha, den Darwin is terug. Terug van weggeweest Charles?
Ik heb enkele dagen het AEL-forum gaan "teisteren" met enkele heel pertinente vragen!

En nu durft daar precies geen enkele arabier meer posten, 't is er bijna doodstil geworden langs allochtone zijde.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 17:53   #16
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ha! De Jos is terug!

Fijn verlof gehad, Jos?
Ha, den Darwin is terug. Terug van weggeweest Charles?
Ik heb enkele dagen het AEL-forum gaan "teisteren" met enkele heel pertinente vragen!

En nu durft daar precies geen enkele arabier meer posten, 't is er bijna doodstil geworden langs allochtone zijde.
Terug na enige toezeggingen van de forum-goden. Vertel eens wat meer over dat AEL-forum en uw pertinente vragen.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 18:20   #17
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Terug na enige toezeggingen van de forum-goden. Vertel eens wat meer over dat AEL-forum en uw pertinente vragen.
Wel, het is daar een zeer heterogeen publiek dat je er aantreft, van Osama-fans tot intellectuele moslimafvalligen over platvloerse Blokkers naar plat op de buik gaande christene moslimaanbidders tot meisjes die zelfs een strip-tease geven toe!

Je moet af en toe wel over een sterk gestel beschikken om het daar soms uit te houden. Maar het is een ideale manier om eens een blik in de wereld van onze moslim-buren te werpen. Enorm verhelderend. Op enkele uren tijd leer je er even veel dan wanneer je tien jaar rapporten en verslagen over moslim-migranten zou lezen.

Maar op het moment lijken de moslim-broeders en -zusters er een spreekverbod opgelegd gekregen te hebben. Wachten ze misschien tot de storm overwaait? Of moet die juist nog gaan beginnen?

Je moet anders zelf maar eens een kijkje gaan nemen op http://www.arabeuropean.org/forum/index.php


Op volgende posting "posted on 30-10-2002 at 04:51 PM" heeft er echter totnogtoe geen kat gereageerd. Niet echt een vraag maar ik had toch wel een wederwoord verwacht.



Mohammed en de jodenvervolging in Arabië

In het mooi geïllustreerde boek van Sliman Ben Ibrahim, "Het Leven van Mohammed, Profeet van Allah" lezen we in hoofdstuk 7 het volgende over hoe Mohammed de islam verbreidde in Arabië :



Het zou Mohammed ondanks al zijn aanbiedingen en toenaderingspogingen nooit lukken de joden tot zijn bondgenoten te maken. Ze konden niet erkennen dat de verwachte Profeet (Vrede zij met hem) van een ander ras dan het hunne zou zijn. Evenmin konden ze hem vergeven dat hij door zijn godsdienstige hroederschap een eind had gemaakt aan de eeuwenlange onenigheden tussen de burgers van Medina, waar zij voordeel bij hadden gehad. Verder vreesden ze dat ze door de overwinningen van de moslimse Arabieren het Arabische juk nooit zouden kunnen afschudden. Hun afgunst groeide met elk succes van de islamitische legers en spoedig ontstond een openlijke vijandschap, wat vele veldtochten tot gevolg had.
Voor de duidelijkheid worden al deze veldtochten in dit ene hoofdstuk samengehracht, ook al vonden ze met grote tussenpozen plaats.



Met een Arabische vrouw, die zat voor de zaak van een joodse juwelier van de Banoe Kainoeka, was een zeer vernederende grap uitgehaald. Zonder dat ze het merkte, had iemand de onderrand van haar rok vastgehaakt aan haar schouderdoek, zodat bij het opstaan haar naaktheid zichtbaar werd voor de joden in de winkel, die er stuk voor stuk onhehoorlijk hard om moesten lachen.

Een Arabier die verontwaardigd was, velde de dader met een knotsslag. Hij werd neergeslagen door de familieleden van de juwelier. Andere Arabieren snelden toe om hem weer te wreken. Binnen de kortste keren woedde er een complete veldslag waarbij aan beide kanten bloed vloeide.

Aangezien de joden dit hadden uitgelokt, greep Mohammed, die wist van hun diepgewortelde vijandige gevoelens, zijn kans door van hen te eisen dat ze zich tot de islam hekeerden. Eerst probeerde hij hen te overreden: "Als jullie dat doen, sluiten jullie met Allah een lening die jullie ontzettend veel voordeel zal brengen." "Allah moet wel erg arm zijn", antwoordden ze, "als hij van onze rijkdom moet lenen."

Voor deze godslastering dreigde de Profeet (Vrede zij met hem) hen te straffen als ze niet ogenblikkelijk de islam aanvaardden. Maar de joden haalden hun schouders op en zeiden: "Je bent hoogmoedig geworden door je overwinning op een paar waardeloze soldaten. Probeer ons maar eens aan te vallen, dan zul je zien dat wij een stuk sterker zijn dan je landgenoten uit Mekka."

Mohammed riep de moslims op om hem te hulp te komen. Bij het zien van Allah's krijgers verloren de Banoe Kainoeka al hun praatjes. Ze renden weg en zochten hun toevlucht in de vestingen van naburige geloofsgenoten. Daar hielden ze twee weken stand, maar moesten zich toen overgeven en om genade smeken. Om een voorbeeld te stellen dat de andere joden de lust zou ontnemen hen na te volgen, beval de Profeet (Vrede zij met hem) hen te onthoofden. Ahdallah de 'huichelaar', hun bondgenoot, nam het voor hen op bij Mohammed. Maar hij antwoordde tot tweemaal toe: "Laat me met rust." Abdallah legde zijn hand op het hart van Allah's gezant en smeekte: "Ik kan niet aanzien hoe ze voor mijn ogen worden afgeslacht! Dat zou al te ondankbaar van mij zijn!" "Goed dan," zei Mohammed ten slotte, "ze zijn van jou, maar hun bezittingen zijn voor ons."

De Kainoeka, gered door de tussenkomst van de'huichelaar', werden verbannen naar Syrie en hun bezittingen werden onder de overwinnaars verdeeld.



Toen de joden van de Banoe Nadier zoengeld eisten voor de dood van twee van hun broeders die vermoord waren door de soldaten van Amr, ging de Profeet (Vrede zij met hem) naar hen toe om de zaak te onderzoeken.
Hij verschafte hun genoegdoening, maar terwijl hij daarna in de schaduw van een huis met enkele gezellen zat te praten, beklom een jood, de zoon van Djahsj ibn Ka'b, stiekem het platte dak met de bedoeling Mohammed te verpletteren met zware stenen die hij daar al eerder had neergelegd. Dankzij een goddelijke ingeving keek Mohammed net omhoog toen de zoon van Djahsj het misdrijf wilde uitvoeren. Allah's gezant liep snel weg van de muur en trok zijn gezellen met zich mee.

Bij zijn terugkeer in Medina riep hij meteen zijn krijgers bijeen en ging met hen op weg om de verraders te straffen. Na hun mislukte aanslag hadden de Banoe Nadier zich opgesloten in hun vestingen. Zes dagen hielden ze daar stand, waarna ze zich net als de Kainoeka onvoorwaardelijk moesten overgeven, zodat ze waren overgeleverd aan de genade van hun overwinnaars.

Hun leven werd gespaard, maar van hun enorme rijkdommen mochten ze per persoon niet meer meenemen dan wat ze op een kameel kwijt konden.



Omdat de Arabische alliantie zich na haar nederlaag in de slag om de gracht had verspreid, hadden ook de mohammedanen hun wapens neergelegd. Op een dag, toen ze zich overgaven aan hun middagslaap om bij te komen van de slapeloze nachten en de enorme vermoeienissen die ze tijdens het beleg hadden ondervonden, werden ze plotseling gewekt door de stem van de moe'addzin. Op bevel van de Profeet (Vrede zij met hem) riep deze: "Laat allen die horen en gehoorzamen zich onthouden van de `Salaat al-Asr' [het middaggebed] tenzij ze zich tussen de Banoe Koeraiza bevinden."

Mohammed meende namelijk dat het verraad van deze stam, die het verbond met hem had verloochend en zich bij de vijand had aangesloten, direct moest worden bestraft. Nog diezelfde dag sloeg hij met zijn soldaten zijn kamp op bij de put van Enna, tegenover de vijandelijke vestingwerken. Na een blokkade van vijfentwintig dagen dwong hij hen tot overgave.

De Aus, die sinds lange tijd de bondgenoten waren van de Banoe Koeraiza, smeekten de Profeet (Vrede zij met hem) hun leven net als dat van de Kainoeka te sparen. Maar Mohammed vond het verraad van de Banoe Koeraiza veel ernstiger en was niet van plan zich te laten vermurwen. Uiteindelijk toch bereid hun tegemoet te komen, zei hij: "Oh gezelschap van de Aus! Zouden jullie het goed vinden als een van jullie wordt aangewezen als scheidsrechter om te bepalen wat er met jullie bondgenoten moet gebeuren?" "Jazeker." "Laat dan een van jullie hoofdmannen, Sa'd ibn Moe'aadz, over hun lot beslissen."

Nu was Sa'd ibn Moe'aadz in de slag om de gracht ernstig gewond geraakt door een pijl die zijn armslagader had doorgesneden. Hij bad Allah hem lang genoeg te laten leven om de Banoe Koeraiza voor hun schurkenstreek te straffen. Sa'd liet zich, zwaarlijvig als hij was en te zwak om te lopen, op de rug van een ezel zetten, waarna hij, gesteund door kussens en vastgehouden door twee gelovigen, naar de verzamelde Moehaadjiroen en Ansaar werd gebracht. Dezen stonden op om hem eer te bewijzen en zeiden: "De Profeet heeft jou gemachtigd om over het lot van hun bondgenoten te beslissen."

"Zweren jullie bij Allah dat mijn beslissing zal worden uitgevoerd?" "Dat zweren we." "Dan beslis ik dat de mannen worden gedood, hun bezittingen worden verdeeld en hun vrouwen en kinderen als slaven worden verkocht." "Je beslissing is je ingegeven door de wil van Allah!" besloot Mohammed.

Zevenhonderd joden moesten hun onvergeeflijke verraad met de dood bekopen. Sa'd zag de wens die hem nog in leven had gehouden in vervulling gaan. Zijn oude wond brak open, waarna zijn laatste druppels bloed wegvloeiden en hem de bekroning van het martelaarschap ten deel viel.


Ondanks deze zware nederlagen was de macht van de Arabische joden niet definitief gebroken. Ze bezaten nog steeds het land van Chaibar, dat zo'n honderdvijftig kilometer ten noorden van Medina lag en veel vruchtbaarder en belangrijker was dan het grondgebied dat ze hadden verloren. Veel joden die uit de omgeving van Medina waren verjaagd, hadden er hun toevlucht gezocht. En door hun dorst naar wraak wakkerden ze de haat aan die de plaatselijke bewoners tegen de islam koesterden.

De joden van Chaibar waanden zich veilig voor een aanval van de mohammedanen en lieten geen kans voorbijgaan om hun schade te berokkenen. In navolging van de wijze waarop Mohammed tegen de joden was opgetreden, vonden ze een goede manier om hun wrok te bekoelen. Het gebied tussen Chaibar en de kust werd bewoond door de Ghatafaan, hun bondgenoten, met wie ze afspraken om alle islamitische karavanen die uit Medina vertrokken richting Syrie de pas af te snijden. Omdat deze tactiek veel schade veroorzaakte, had Mohammed al dikwijls overwogen een veldtocht te organiseren tegen de joden van Chaibar. Maar hij werd eerst nog te veel door Mekka in beslag genomen.

Bij zijn terugkeer uit Hoedaibieja was hij door het tienjarige bestand met de Koeraisj van die zorgen verlost. En omdat de openbaring die hij toen ontving-"Hij beloonde hen met een spoedig succes - en veel buit..." (XLVII, 18-19) - volgens hem alleen kon slaan op Chaibar, aarzelde hij niet langer en besloot hij tegen dit laatste bastion van de joden in Arabie op te rukken.

De Ghatafaan, door Abdallah de 'huichelaar' in het geniep gewaarschuwd, snelden hun joodse bondgenoten te hulp. Toen ze echter bij de wadi van Radjie kwamen, merkten ze dat de islamitische troepen hen hadden ingehaald en zo de weg naar Chaibar hadden afgesneden. Onaangenaam verrast door deze versperring, hoorden ze achter zich bij hun tenten geluiden. Menend dat een deel van de moslims een omtrekkende beweging had gemaakt om hen in de rug aan te vallen, keerden ze snel naar huis terug.

Bij het verlaten van een ravijn doemden plotseling de palmtuinen van Chaibar op, die zich tussen de zwarte rotsen van de Harra uitstrekten als een meer van smaragd waar stenige en met versterkingen bekroonde eilandjes bovenuit staken. Om deze te kunnen veroveren, riep de Profeet (Vrede zij met hem) de hulp in van de Almachtige. Maar omdat het al donker werd, stelde hij de aanval uit tot de volgende dag. Toen de eerste zonnestralen de toppen van de dadelpalmen deden blinken, verlieten de boeren van Chaibar hun versterkingen. Met hun spaden, houwelen en korven aan de schouder begaven ze zich naar hun tuinen. Opeens stonden ze oog in oog met de islamitische troepen, die uit de dekking van de Harra opdoemden, terwijl hun zwaarden en speerpunten fonkelden in het bloedige licht van de opgaande zon.

"Mohammed en zijn Djihsj!" schreeuwden ze, waarna ze hun werktuigen en korven neergooiden en zo snel mogelijk wegvluchtten. "Allah is groot!" verleondigde de Profeet (Vrede zij met hem). "Chaibar zal worden verwoest. Als wij het grondgebied van een volk overvallen, is zijn ontwaken verschrikkelijk! Aanschouw het kwade voorteken! Om ons hebben de bewoners het gereedschap achtergelaten waarmee we hun bolwerken zullen ondermijnen en hun graven zullen delven."

De eerste versterking van Chaibar die de mohammedanen veroverden, was die van Na'iem. Daarbij viel een dode te betreuren, Mahmoed ibn Maslama. Vermoeid na een lange dag vechten in de zon en gebukt onder zijn zware wapenrusting, was deze zo onvoorzichtig geweest om in de schaduw van het bolwerk uit te gaan rusten. Een molensteen, door een schietgat naar beneden gesmeten, verbrijzelde de helm van de dappere soldaat en spleet zijn schedel, waarbij het vel van zijn voorhoofd over zijn ogen kwam te hangen. In die deerniswekkende toestand werd de gewonde naar Mohammed gebracht, die het losse vel weer op zijn plaats legde en er een tulband omheen bond. Maar zelfs de beste verzorging kon zo'n zware verwonding niet genezen en het duurde niet lang voor Mahmoed de geest gaf.

Daarna werden de versterkingen van Natha aangevallen, maar deze boden hardnekkiger weerstand. Om de belegerden tot overgave te dwingen, liet de Profeet (Vrede zij met hem) vierhonderd palmbomen uit hun oase voor hun ogen omhakken, maar dit mocht niet baten. Daarna maakte hij een eind aan deze verwoesting, omdat die eigenlijk tegen zijn principes was. Hij heeft namelijk gezegd: "Eén boomsoort is even gezegend als de moslim en dat is de palm."

Toen het beleg maar voortduurde en de belegeraars door hun groeiende honger werden ontmoedigd, was een door Oemar gevangengenomen jood die zijn leven probeerde te redden, bereid om Mohammed kostbare informatie te geven. In de kelders van een van de versterkingen van Natha, die van Sa'b, lag een grote voorraad oorlogstuig dat geschikt was voor zowel belegering als veldgevecht: stormrammen, werpgeschut, harnassen, schilden, spiesen, lansen en zwaarden. Toevallig werd dit fort nu slecht bewaakt. De joodse krijgsgevangene stelde voor om de moslims langs een geheime weg, die alleen hij kende, naar binnen te loodsen.

Mohammed nam het voorstel aan en veroverde daarna moeiteloos Sa'b. Dankzij de werktuigen die hij er aantrof waarmee hij de bolwerken kon afbreken, veroverde hij een voor een de overige forten van Natha, die alle een grote voorraad proviand herbergden. Bij de aanval op zo'n fort zat de dichter Amir ibn al-Oehajja een vijand achterna. Hij wilde hem een woeste sabelslag toebrengen en richtte op zijn benen om hem in de vlucht te stuiten. Maar het lemmet was te kort en maaide door de lucht, zodat het doorschoot en Amir in zijn eigen knie trof. Dit veroorzaakte zo veel bloedverlies dat hij niet lang daarna bezweek. Zo had hij zich door zijn eigen hand geofferd in de strijd voor Allah.

De belangrijkste versterking van Chaibar hield echter nog steeds stand: die van al-Kamis, waarbinnen Kinana, de leider van de Banoe Nadier, zich had teruggetrokken. Dit fort, verdedigd door de vermaarde krijger Marhaab al-Jahoedi, lag op een zwarte rots met gladde, loodrechte wanden en werd omgeven door vernuftige verschansingen. Hoewel het de reputatie had onneembaar te zijn, lukte het de gelovigen na tien dagen van vertwijfelde inspanningen een bres in de wallen te slaan. De Profeet (Vrede zij met hem) sprong hierdoor naar binnen, gevolgd door zijn gezellen, maar na te zijn blootgesteld aan de grootste gevaren, moest hij wel op zijn schreden terugkeren.

Een hevige zenuwpijn noopte hem om twee dagen rust te nemen. Hij overhandigde de standaard aan Aboe Bakr, die met de vurigste moed een aanval opzette door de bres. Ten slotte moest ook hij de aftocht blazen. Oemar nam zijn plaats in en verrichte wonderen van dapperheid, maar eveneens zonder succes.

Toen hun falen Mohammed ter ore kwam, verklaarde hij: "Bij Allah! Morgen zal ik de vlag toevertrouwen aan een onverschrokken knaap die van geen wijken weet. Hij bemint Allah en Zijn boodschapper cn zij beminnen hem. Hij zal zich met geweld meester maken van al-Kamis."

De volgende dag hadden alle gezellen zich dicht bij de Profeet (Vrede zij met hem) verzameld, benieuwd wie van hen die grote eer zou worden gegund. Maar zonder ook maar naar hen om te kijken, liet hij Ali roepen, die door een pijnlijke oogontsteking in de achterhoede had moeten blijven. Door een vriend bij de hand geleid, verscheen Ali voor de Profeet (Vrede zij met hem). Zijn ogen waren bedekt met een verband.

"Kom maar dicht bij me", zei Mohammed. "Neem en behoed de vlag tot de Almachtige deze wallen voor je opent." "Maar mijn ogen doen me zo zeer, oh Profeet!" antwoordde Ali. "En ik kan nog niet eens zien waar ik loop."

Mohammed nam het hoofd van de jongeling op zijn schoot, opende de gezwollen oogleden en wreef de bloeddoorlopen ogen in met wat speeksel. Meteen verdween de ontsteking en ook de pijn zakte helemaal weg. Daarna bekleedde de Profeet (Vrede zij met hem) Ali met zijn eigen borstplaat en wapende hem met zijn eigen zwaard, beleend onder de naam `Dhoe-l-Fiekaar'.

Ali begaf zich naar de vesting en plantte aan de voet van de muur het witte vaandel, waarop in duidelijke zwarte letters de islamitische geloofsbelijdenis geschreven stond. Daarna maakte hij zich gereed om de bres te bestormen. Al-Harith, aan het hoofd van een groepje joden, probeerde de islamitische held de weg te versperren en hem terug te drijven. Maar deze aanvoerder van de kinderen Israels werd door Ali neergeslagen en alle soldaten die hem volgden, gingen ervandoor.

Zinnend op wraak, kwam nu de beroemde en gevreesde broer van al-Harith, Marhaab, naar voren. Met zijn reusachtige gestalte, zijn dubbele wapenrusting, zijn twee zwaarden, zijn drietandige lans, zijn dikke tulband, zijn bolle, vurige ogen en zijn helm waarop een edelsteen zo groot als een ei fonkelde, boezemde hij grote vrees in. In zijn hoogmoed sprong hij op de bres en riep: "Het hele land van Chaibar kent mijn heldhaftigheid! Als er oorlog uitbreekt, steek ik nu eens met mijn lans, dan weer sla ik met mijn zwaard! Is er ergens ter wereld een kampioen die het tegen mij durft op te nemen?"

Zonder zich wat aan te trekken van die opschepperij, toonde Ali zich bereid de uitdaging aan te nemen: "Dat zal ik zijn, die mijn moeder de bijnaam `Haidar', de welp, gaf ter nagedachtenis aan mijn vader, die de leeuw werd genoemd. Met mijn sabel zal ik je eens een lesje leren!"

Bij dit antwoord werd Marhaab paars van woede. Zwaaiend met zijn zwaard stormde hij op Ali af. Het angstaanjagende ijzer siste door de lucht en even leek het alsof de kampioen van de islam werd verpletterd. Maar het zwaard trof slechts het schild van Ali, waar het diep in doordrong en bleef steken. Zonder zijn tegenstander de tijd te geven om het eruit te trekken, liet Ali zijn schild los, dat nutteloos was geworden en hem nu slechts hinderde, en beantwoordde hij de aanval met een enorme klap die de helm, tulband en schedel van zijn vijand doorkliefde, zodat zijn hersens in het rond vlogen en die pas door het obstakel van zijn gebit werd gestuit. In een wolk van stof en met een donderend lawaai stortte de reus ineen, als een toren die door een aardbeving wordt verwoest.

De joodse soldaten vluchtten en werden achtervolgd door Ali's mannen. Ali tilde de zware vestingpoort uit haar hengsels om daarmee zijn schild te vervangen dat tijdens het gevecht was verbrijzeld. Het onneembaar geachte al-Kamis werd veroverd door de krijgers van de islam.

Toen ze hoorden dat het beroemde fort was gevallen, besloten ook de joden van Fadak en Wadi-l-Koera, twee plaatsen op enkele dagreizen naar het noorden, zich over te geven. Net als hun geloofsgenoten van Chaibar smeekten ze de Profeet (Vrede zij met hem) om hen als boeren op hun akkers te laten leven waarvan zij alleen de juiste bebouwingsmethode kenden, en hun de helft van de oogst te laten als loon voor hun arbeid. Mohammed ging akkoord, vooropgesteld dat de gelovigen het recht behielden om op deze beslissing terug te komen als zij dit wenselijk achtten.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 18:21   #18
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ha! De Jos is terug!

Fijn verlof gehad, Jos?
Ha, den Darwin is terug. Terug van weggeweest Charles?
Ik heb enkele dagen het AEL-forum gaan "teisteren" met enkele heel pertinente vragen!

En nu durft daar precies geen enkele arabier meer posten, 't is er bijna doodstil geworden langs allochtone zijde.
Ze beraden een aanslag voor op jou Darwin. En met zo'n baard ben je onmiddellijk herkenbaar. We zouden je missen

Zeg kun je ons iets vertellen over dat verblijf van je in die andere wereld?
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 18:26   #19
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Straks meer Duym, nu ben ik even weg, maar hierboven heb ik ondertussen nog wel wat leuk (?) leesvoer gezet.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2002, 17:48   #20
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Ik denk dat er nog 1000 en 1 andere redenen zijn om Agalev met het huis&tuinafval weg te smijten.
Gooi er meteen ook het Hof bij en de door jou zo gehate flaminganten hebben dankzij jou hun doel bereikt.
Hoe, en wat doen Vlaanderen dan op die mesthoop?
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be