Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2019, 07:40   #141
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

En het is dan ook God zelf die het hart van Farao verhardt, zodat deze de Israëlieten niet laat gaan.
Dus is God hier zelf de booswicht.

Exodus 4:21 En de HERE zeide tot Mozes: Nu gij gaat terugkeren naar Egypte, zie toe, dat gij voor het aangezicht van Farao al de wonderen doet, die Ik in uw macht gesteld heb. Maar Ik zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2019, 08:06   #142
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

En wie de duivel op de mensen los laat, is de duivel zelf (Openbaring 20:7,8), zodat we ook gerust aan mogen nemen dat de Slang die Eva verleidt, eveneens van God afkomstig is.

Openbaring 20:7 En wanneer de duizend jaren zullen geëindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden. 8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2019, 08:50   #143
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Job

En het is God die zich door de duivel laat verleiden Job te doen lijden.
Niet erg aardig dus.

Job 1:9 Toen antwoordde de satan den HEERE, en zeide: Is het om niet, dat Job God vreest? 10 Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem, en voor zijn huis, en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in den lande. 11 Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen? 12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand;

Terwijl Jezus zich niet door de duivel laat verleiden, doet God dat wel door de duivel zijn duivels werk te laten doen.
Aldus is God mede schuldig aan het lijden van Job, ja, als almachtige zelfs schuldig in de eerste plaats.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2019, 09:46   #144
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Mattheus 6:13 En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, in der eeuwigheid, amen.

Dit gebed is van de Here Jezus voor de mensen, die er dus vanuit gaat dat God de mensen in verzoeking kan leiden.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 10:10   #145
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

En dan is God ook nog eens zo'n baarlijke duivel dat Hij zijn eigen Zoon laat kruisigen (waar die arme joden de schuld van hebben gekregen).

Mattheus 26:39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2019, 09:05   #146
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

God is een verschrikkelijke god.

Hebreeën 10:28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen; 29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan? 30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen. 31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.

Niet erg aardig dus....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2019, 13:25   #147
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
God is een verschrikkelijke god.

Hebreeën 10:28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen; 29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan? 30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen. 31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.

Niet erg aardig dus....
Maar wel heel normaal. Religie is gebaseerd op angst, niet op respect.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 11:12   #148
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Maar wel heel normaal. Religie is gebaseerd op angst, niet op respect.
De oude religie is inderdaad gebaseerd op angst, maar mijn nieuwe religie op respect voor de eeuwige waarheid en de eenheid van goed en kwaad.
Hemel en hel is voor iedereen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2019, 12:05   #149
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De oude religie is inderdaad gebaseerd op angst, maar mijn nieuwe religie op respect voor de eeuwige waarheid en de eenheid van goed en kwaad.
Hemel en hel is voor iedereen.
Hier moet ik mijzelf misschien corrigeren. Religie is wat gecompliceerder dan ik hiervoor stelde. Het is gebaseerd op angst en respect. Angst voor de dood en de doden, en respect voor de doden. Religie was altijd verbonden met voorouderverering. Maar misschien is respect eigenlijk ook een vorm van angst. Er zijn twee basis emoties: lust en angst. De rest is daar op gebaseerd. Herken je dat?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2019, 08:55   #150
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hier moet ik mijzelf misschien corrigeren. Religie is wat gecompliceerder dan ik hiervoor stelde. Het is gebaseerd op angst en respect. Angst voor de dood en de doden, en respect voor de doden. Religie was altijd verbonden met voorouderverering.
Dat betwijfel ik. De religie kan zijn oorspronkelijke basis gehad hebben in de verhouding van het kind tot de ouders, dus al reeds bij het leven.
Ook al reeds bij de dieren.
En de voorouderverering is dan later.
Citaat:
Maar misschien is respect eigenlijk ook een vorm van angst. Er zijn twee basis emoties: lust en angst. De rest is daar op gebaseerd. Herken je dat?
Ja, ja, dat herken ik wel.
Tegengestelde emoties zijn bijvoorbeeld die van begeerte (lust) en angst.
Maar ook verlangen en angst.
Bijvoorbeeld verlangen om in de hemel te komen en angst om in te hel te verdwijnen.

Maar er is ook angst en kwaadheid (agressie) om zich van de vijand (de duivel in de religie) te ontdoen.

En zo zijn er nog veel meer.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 12:02   #151
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

God tuchtigt die Hij leef heeft.

Hebreeën 12:6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt. 7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)

Kortom: of God je liefheeft of niet, in beide gevallen krijg je op je donder.
Of zou het zo zijn dat als God je niet lief heeft, Hij je spaart?
Zoals het in de wereld het de slechte mensen veelal goed gaat en de goede slecht.
Aldus is het niet God, maar de duivel die de wereld regeert.
In die zin dat God zelf de duivel is de goede mensen te tuchtigen en de slechte mensen te sparen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 mei 2019 om 12:03.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2019, 10:41   #152
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

22 - Wat is eigenlijk goed en kwaad?

Nu is het wel een probleem of we kunnen definiëren wat goed en kwaad eigenlijk zijn, want zo niet, dan heeft het strafrecht eigenlijk geen deugdelijke grondslag en is dus eigenlijk naar de moderne opvatting slechts relatief.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Want het ene volk heeft die bepaalde wetten en bij een ander volk is het anders geregeld.
Ook wordt in verschillende tijden verschillend geoordeeld.
Ook zijn de persoonlijke meningen verschillend en de situatie waarin men verkeert.
Zo is doden zogenaamd verkeerd, maar in tijden van oorlog wordt je daarvoor hoog geëerd.
Dus wat is eigenlijk goed en wat is eigenlijk kwaad?
En ook waarom?
Bestaat daar een universele grondslag voor?
Of bedenkt de mens zo maar wat?
Dan moet het hele strafrecht van de baan omdat er niks van deugt.
Maar dat kan ook niet, want dan stort de hele maatschappij in elkaar.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2019, 09:04   #153
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

23 - Goed en kwaad als positief en negatief.

In het algemeen kan men zeggen dat het goede het positieve is en het kwade het negatieve.
Zo is het goed om gezond te zijn en kwaad om ziek te zijn.
Goed om rijk te zijn en kwaad om arm te zijn.
Goed om te weten en kwaad om onnozel te zijn.
Goed om lief te hebben en slecht om te haten.
Zo is de vrede het goede en de oorlog het slechte.
Enzovoort.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2019, 09:40   #154
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

24 - Tegenstrijdigheden.

Nochtans kunnen hier tegenstrijdigheden ontstaan, want zo kan het goed zijn zich moeite te getroosten om een bepaald doel te bereiken, bijvoorbeeld om rijk te worden.
De moeite is dan het slechte, want deze is niet zo prettig, en de rijkdom is het goede.
Maar ten tweede kan het zo zijn dat de rijkdom van de ene mens ten koste gaat van een ander, die daardoor arm wordt.
Wij zien dat in het moderne winstbejag, waardoor het succes van het ene bedrijf ten koste gaat van een ander dat daardoor failliet gaat.
Het is een economische oorlog van de sterkeren tegen de zwakkeren, waarbij men zich niet schroomt meedogenloos te zijn.
Ten derde is het zo dat de mens wezenlijk een geestelijk wezen is, zodat de uiterlijke rijkdom meestal gaat ten koste van de innerlijke rijkdom.
Of zoals Jezus zeide: Gij kunt niet God dienen en Mammon (Mattheus 6:24).
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2019, 10:54   #155
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

25 - Zijn en Niets als leven en dood.

De algemene grondslag van goed en kwaad als positief en negatief kan nog verder teruggebracht worden tot die van Zijn en Niets, waar Hegel zijn logische filosofie mee begint, dus zo dat het Zijn het goede is en het Niets het kwaad.
Nochtans zijn deze begrippen wat te abstract voor de concrete ethiek en zou je het Zijn beter het leven kunnen noemen en het Niets de dood.
Het is goed te leven en slecht om dood te zijn.
Maar ook hier is tegenstrijdigheid, want de dood is alleen maar een kwaad voor degene die leeft, want deze vreest de dood (normaal gesproken).
Maar iemand die eenmaal dood is, ervaart de dood niet meer, dus het kwade daarvan heft zich dan op. De dood is op zichzelf neutraal, noch goed noch kwaad.
En ook kan de dood begeerlijk zijn als het leven een lijdensweg is.
Dan draait het om dat het leven als lijden een kwaad is en de dood als bevrijding daarvan iets goeds.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2019, 16:06   #156
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Maar wel heel normaal. Religie is gebaseerd op angst, niet op respect.
Het Christendom is gebaseerd op
geloof
hoop
liefde

Jammer voor u dat u dit niet kan ervaren. Het is maar een leeg leven in het tijdelijke, het materiële en in de angst.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2019, 19:10   #157
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Het Christendom is gebaseerd op
geloof
hoop
liefde

Jammer voor u dat u dit niet kan ervaren. Het is maar een leeg leven in het tijdelijke, het materiële en in de angst.
U noemt 3 activiteiten die emotioneel gedreven zijn en die niet specifiek zijn voor christenen. Ik ben geen christen maar ik geloof wel, heb hoop en heb lief. Dus u weet niet wat de basis is van het christendom. En wat u vervolgens zegt over een leeg leven en angst heeft er niets mee te maken, het is onwaar en het gaat u niets aan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2019, 21:44   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Maar wel heel normaal. Religie is gebaseerd op angst, niet op respect.
Wel, dat moet ik dan volkomen tegenspreken. Het geloof dat ik belijd en beleef, is gebaseerd op het vertrouwen in Gods openbaring waarin Hij ons toonde dat Zijn liefde voor ons onvoorwaardelijk is en wij als mens, hoe gebrekkig ook in ons streven naar volmaaktheid, geroepen zijn tot volmaaktheid in Zijn barmhartigheid. Laat dat misschien nu het wezenlijk verschil zijn met vele andere religies: Jezus die ons het gezicht van Gods barmhartigheid en menslievendheid liet zien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2019, 23:14   #159
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, dat moet ik dan volkomen tegenspreken. Het geloof dat ik belijd en beleef, is gebaseerd op het vertrouwen in Gods openbaring waarin Hij ons toonde dat Zijn liefde voor ons onvoorwaardelijk is en wij als mens, hoe gebrekkig ook in ons streven naar volmaaktheid, geroepen zijn tot volmaaktheid in Zijn barmhartigheid. Laat dat misschien nu het wezenlijk verschil zijn met vele andere religies: Jezus die ons het gezicht van Gods barmhartigheid en menslievendheid liet zien.
Een christen streeft volgens u dus naar volmaaktheid en hij is geroepen tot volmaaktheid. Het overige, zoals 'het gezicht van God's barmhartigheid', zie ik als bijzaak, als iets van voorbijgaande aard. Want de volmaaktheid zal toch niet eeuwig tegen een gezicht van barmhartigheid aankijken? Dat lijkt mij niet gepast voor volmaaktheid. Dus God is menslievend? Dat is toch bijzonder, want we zijn altijd een wegwerpartikel geweest.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2019, 09:32   #160
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.747
Standaard

De angst is de oer angst voor de vader figuur.
Daaraan is het matriarchaat aan vooraf gegaan als lust en liefde.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be