Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 december 2017, 10:30   #161
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat Dhr. Miermans beter zijn vak kent dan de auto adepten hier op dit forum.

Mensen moeten ipv zagen en klagen over de files keuzes beginnen te maken: dichter bij huis werken, verhuizen, het openbaar vervoer gebruiken, .....

Ook bedrijven moeten nadenken of een locatie in de Brusselse rand wel zo aangewezen is.

Als mensen en bedrijven geen keuzes maken, blijven ze in de file staan.
Vorige keer heb je hem afgebroken tot aan de grond omdat het maar een "docent" in avondonderwijs was toen hij iets negatief schreef over e-wagens.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 10:31   #162
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Vorige keer heb je hem afgebroken tot aan de grond omdat het maar een "docent" in avondonderwijs was toen hij iets negatief schreef over e-wagens.
Dat was niet dhr. miermans.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 10:36   #163
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat Dhr. Miermans beter zijn vak kent dan de auto adepten hier op dit forum.

Mensen moeten ipv zagen en klagen over de files keuzes beginnen te maken: dichter bij huis werken, verhuizen, het openbaar vervoer gebruiken, .....

Ook bedrijven moeten nadenken of een locatie in de Brusselse rand wel zo aangewezen is.

Als mensen en bedrijven geen keuzes maken, blijven ze in de file staan.
Ik ben in de regel geen fan van Miermans, maar met dit stuk ben ik het zeker eens.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 10:43   #164
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Overigens, een verkeersdeskundige is geen ingenieur en een ingenieur is geen verkeersdeskundige, en ik sla hier een mea culpa.

Ik lees overal dat we gedragswijziging moeten hebben om de files op te lossen, aangezien "vlot doorrijden door bredere wegen" na een paar jaar gewoon weer volstromen. Artiekels geschreven door mensen met verstand hier van. Dus wie ben ik om dat tegen te spreken ? Er is volgens hun een bewezen aanzuigeffect.

Echter over technische zaken kan ik wel meespreken en dan doe ik dat ook (e-auto).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 10:43   #165
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Die docent zijn theorie is waardeloos en een excuus voor status quo. Dat wordt duidelijk als je autostrades vervangt door zaken als havens, luchthavens, spoorwegen.

"De grens is bereikt, stuur alles maar per fietskoerier."
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 10:56   #166
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Die docent zijn theorie is waardeloos en een excuus voor status quo. Dat wordt duidelijk als je autostrades vervangt door zaken als havens, luchthavens, spoorwegen.

"De grens is bereikt, stuur alles maar per fietskoerier."
Hij stelt simpelweg dat de straten wat ze zijn. Je kan niet onbeperkt bijbouwen en onteigenen. Dat is onwenselijk en, in de huidige vlaamse context, onbetaalbaar. En dat zie je ook: de infrastructuur wordt slechts met mondjesmaat aangepast en de oosterweelverbinding is nog steeds niet (financieel) helemaal rond (in of uit de begroting).

Daarintegen merken we dat grote delen van Vlaanderen kwa openbaar vervoer nauwelijks of niet ontsloten zijn. Je merkt ook dat de fietsinfrastructuur, die vele malen goedkoper is en planologisch ook veel gemakkelijker aan te leggen is, ook ontbreekt. Je merkt ook dat we vervoer via de wagen subsidieren (bedrijfswagen) waardoor mensen de auto in gedwongen worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 11:02   #167
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Wat een idee ook om "files te willen oplossen". Dat gaat gewoon niet. Toen de eerste weg werd gebouwd, zijn files ontstaan.

Soms zijn mensen (blijkbaar) bereid om zich trager te verpaatsen van A naar B dan om zich niet of buiten de spits te verplaatsen. Natuurlijk zouden die mensen dat leuker vinden als ze er sneller zouden zijn, maar dat is niet de keuze die voorligt.

Uiteindelijk blijven dus enkel de mensen over de bereid zijn "tijd te verliezen". Hoe sneller het gaat, hoe meer mensen bereid zijn om de verplaatsing te maken (het befaamde aanzuigeffect).

De case voor rekeningrijden is de bestuurder te laten betalen voor het tijdverlies dat hij/zij veroorzaakt voor de andere bestuurders. Zet een goede prijs en zo zullen mensen met een lage waarde van de tijd van hun verplaatsing (i.e. de mensen die het niet erg vinden te wachten) een prijsprikkel krijgen om zich dan niet te verplaatsen. Zo wordt een efficienter gebruik van de infrastructuur behaald. Maar het lost "De File" niet op. Er zal nog altijd file zijn.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 11:03   #168
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik reis de laatste tijd ook veel minder naar klanten. Ik ben het echt echt beu om mijne tijd te verdoen in de auto en de file.

Skype en facetime, in een conferentieruimte, zijn voor mij de beste alternatieven geworden. De tijdswinst is massaal. Enkel als je te maken hebt met een oudere man die dat niet kan gebruiken, of je moet de fabriek zien, moet je gaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 11:42   #169
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
De case voor rekeningrijden is de bestuurder te laten betalen voor het tijdverlies dat hij/zij veroorzaakt voor de andere bestuurders. Zet een goede prijs en zo zullen mensen met een lage waarde van de tijd van hun verplaatsing (i.e. de mensen die het niet erg vinden te wachten) een prijsprikkel krijgen om zich dan niet te verplaatsen. Zo wordt een efficienter gebruik van de infrastructuur behaald.
Een bedrijf dat zijn werknemer een salariswagen geeft, zal dan simpelweg die extra rekening ook als voordeel incalculeren en compenseren, op een of andere manier.

Laten we niet vergeten dat de voornaamste reden dat salariswagens zo'n success kennen de enorme belastingsdruk op arbeid is. Als je die wil aanpakken, zorg dan voor een netto-salaris-alternatief. Zolang dat niet bestaat, zal dit spel blijven duren.

Laatst gewijzigd door Liederik : 5 december 2017 om 11:42.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 11:50   #170
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Een bedrijf dat zijn werknemer een salariswagen geeft, zal dan simpelweg die extra rekening ook als voordeel incalculeren en compenseren, op een of andere manier.

Laten we niet vergeten dat de voornaamste reden dat salariswagens zo'n success kennen de enorme belastingsdruk op arbeid is. Als je die wil aanpakken, zorg dan voor een netto-salaris-alternatief. Zolang dat niet bestaat, zal dit spel blijven duren.
Nog zoiets, de salariswagen. Da's nu een eenvoudig se: afschaffen.

Waarom dat vervangen zou moeten worden door een mobiliteitsbudget is mij niet duidelijk; gewoon cash is logischer. Als ik me goed herinner was enkel VLD & MR daarvoor; zelfs NVA wou een mobiliteitsbudget in de plaats (waarom toch?...)

Ik neem aan dat het een moeilijke berekening is om tot een begroting-neutrale oplossing te komen (i.e. meer loon ipv salariswagen), maar daarom moeten we het niet laten. Echt een waanzinnig idee al bij al, die salariswagen...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 11:51   #171
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Een bedrijf dat zijn werknemer een salariswagen geeft, zal dan simpelweg die extra rekening ook als voordeel incalculeren en compenseren, op een of andere manier.

Laten we niet vergeten dat de voornaamste reden dat salariswagens zo'n success kennen de enorme belastingsdruk op arbeid is. Als je die wil aanpakken, zorg dan voor een netto-salaris-alternatief. Zolang dat niet bestaat, zal dit spel blijven duren.
Verlaag gewoon de belastingen op arbeid.

Maar die grote verandering is tot nutte een holle belofte gebleken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 11:57   #172
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Nog zoiets, de salariswagen. Da's nu een eenvoudig se: afschaffen.

Waarom dat vervangen zou moeten worden door een mobiliteitsbudget is mij niet duidelijk; gewoon cash is logischer. Als ik me goed herinner was enkel VLD & MR daarvoor; zelfs NVA wou een mobiliteitsbudget in de plaats (waarom toch?...)

Ik neem aan dat het een moeilijke berekening is om tot een begroting-neutrale oplossing te komen (i.e. meer loon ipv salariswagen), maar daarom moeten we het niet laten. Echt een waanzinnig idee al bij al, die salariswagen...
Zowel voor de werknemer als het bedrijf is zon' leasewagen zeer interessant. De kost voor het bedrijf is een pak lager dan een brutoloon betalen, het voordeel voor de werknemer is iets dat ze toch nodig hebben in een aantrekkelijke verpakking van een klasse hoger, zonder zorgen over onderhoud, herstellingen of brandstof.

Ik heb nog niet veel mensen ontmoet die er één hebben en die enthousiast zijn om dat af te schaffen. Het omgekeerde daarentegen...
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 12:03   #173
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Zowel voor de werknemer als het bedrijf is zon' leasewagen zeer interessant. De kost voor het bedrijf is een pak lager dan een brutoloon betalen, het voordeel voor de werknemer is iets dat ze toch nodig hebben in een aantrekkelijke verpakking van een klasse hoger, zonder zorgen over onderhoud, herstellingen of brandstof.

Ik heb nog niet veel mensen ontmoet die er één hebben en die enthousiast zijn om dat af te schaffen. Het omgekeerde daarentegen...
Aja natuurlijk, de salariswagen bestaat maar bij de gratie van de (relatieve) belstingsvoordelen van de wagen vs. loon. Da's net hetgeen men moet afschaffen.

Het is niet eens zo moeilijk om dat neutraal te maken voor de begroting.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 12:12   #174
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wat een verhelderend stuk. Prachtig. Duidelijk, recht door zee, getuigend van een breed inzicht veld en vrij van opgedrongen stellingen van allerhande lobby groepen.
Helaas tonen de Nederlandse cijfers aan dat Miermans zijn theorie averechts werkt op de psyche van de Belgische autobestuurder.

- Nederland verminderde zijn filedruk significant met 30-40% op pakweg 10 jaar, dit door doordachte capaciteitsuitbreiding en missing links wegwerken.
In Nederland steeg aan het aantal gereden kms op 10 jaar met 5%.
Maar in Nederland is het ook en-en-en-en, alleen aan de wegen zal het niet liggen.

- België deed amoer iets aan zijn hoofdwegen en de filedruk zal wslk met 100% toegenomen zijn.
In België steeg het aantal gereden kms op 10 jaar wel met 9%.
Of het en-en-en qua mobiliteit in België ook gewerkt heeft?

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2017 om 12:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 12:15   #175
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Helaas tonen de Nederlandse cijfers aan dat Miermans zijn theorie averechts werkt op de psyche van de Belgische autobestuurder.

In Nederland steeg aan het aantal gereden kms op 10 jaar met 5%.
In België steeg het aantal gereden kms op 10 jaar met 9%.
Het ontbreken van de fiscaal interessante salariswagen, de veel betere openbare fietsinfrastructuur, de veel betere trein en busverbindingen zullen daar voor niets tussen zitten zeker ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 12:18   #176
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het ontbreken van de fiscaal interessante salariswagen, de veel betere openbare fietsinfrastructuur, de veel betere trein en busverbindingen zullen daar voor niets tussen zitten zeker ?
(...en ook dat de wegen in Nederland al iets langer "verzadigd" zijn dan de onze. We moesten nog een inhaalbeweging (<==hahaha) maken...)
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 12:53   #177
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het ontbreken van de fiscaal interessante salariswagen, de veel betere openbare fietsinfrastructuur, de veel betere trein en busverbindingen zullen daar voor niets tussen zitten zeker ?
Voila, en dat schreef ik al met het een én-én-én-én-beleid van Nederland:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
"Slimme mensen" van het TU Delft hebben het eens uitgerekend wat het betekent 1200 km hoofdwegen uit te breiden met 2 rijstroken van 3,6 meter elk, dat is eigenlijk maar 0,0208 % van Nederland... :
Men mag ook de ganse slide doornemen, het is een én-én-én-én-beleid (conclusie page 47/47), waarbij duidelijk meer asfalt nodig is...
http://slideplayer.nl/slide/2054397/
Maar ik hoor van die Miermans alleen maar de en-gedragsverandering ...

Indien Miermans ook de gedragsverandering van het mobiliteitsbeleid bedoelt ga ik al eerder akkoord met zijn theorie. Kun je me eens zulke uitspraken citeren van die Mhr. Miermans?

Tavek, er zijn zelfs bepaalde wegen waar men de capaciteit kan uitbreiden zonder onteigening. Maar er moet wel tussen Brussel en Antwerpen een bypass komen. Men kan niet 2/3 van alle verkeer - ook van Europees transitverkeer - op 2 veredelde stadssnelwegringen R0-R1 laten uitkomen zonder bypass. Het verkeer van het Roergebied laat men ook niet op de snelwegring van Keulen uitkomen, Keulen heeft een bypass.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2017 om 12:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 14:10   #178
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een extra snelweg tussen Brussel en Antwerpen is niet haalbaar. Zet dat maar uit je hoofd.

Je moet daar door een heel aantal gemeenten die reeds gesplitst zijn door de A12 en de E19.

Die zullen zich verzetten alsof hun leven er vanaf hangt. De kosten zullen ook astronomisch zijn, aangezien dat dichtbebouwd gebied is.

De as Brussel-Antwerpen is een grote stadsagglomeratie aan het worden, en je zal je vervoer daar op moeten aanpassen, weg van de wagen. Dat is de realiteit.

Ik rij nu via de E42 als ik naar Vlaanderen moet. Via Luik en dan onder Brussel door. Is langer rijden, maar vaak sneller.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 14:11   #179
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een simpele oplossig die de files zal doen dalen is de salariswagen afschaffen. Niet de echte bedrijfswagen, maar de salariswagen voor woon-werk. Als iemand 400-500 euro per maand aan kosten heeft om te pendelen, zal hij verhuizen. Zo simpel is dat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2017, 14:12   #180
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Vrachtverkeer via rekeningrijden naar trein en binnenvaart duwen.

De helft moet toch in de haven van antwerpen zijn. Maak terminals in het roergebied, in Luik, enz....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be