Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 februari 2018, 17:48   #6061
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Later?

Heel graag.

Ik krijg al bijna een déja-vu gevoel.

Midden jaren '70 noemde Dassault General Dynamics, fabrikant van de F-16, een koekjesfabrikant eerder dan een vliegtuigconstructeur. (Dat waren tenminste nog argumenten, sterker dan de uwe die enkel slaan op het Frans zijn van de Rafale.)

Toen in 1979 de koekjes van General Dynamics aan de grenzen van het Franse luchtruim verschenen kregen na korte tijd de belachelijk gemaakte Mirage F-1 Franse piloten verbod om nog dicht bij het Belgische luchtruim te komen om engagementen met onze F-16 te voorkomen.

De geschiedenis zal zich herhalen.

(En ondertussen werkt de luchtmacht ijverig aan een vergelijkingsdossier tussen de 2 kandidaten. Spijtig dat de Franse overheid niet de moed had voor de Rafale een dossier in te dienen. Het geloof in eigen kunnen moet niet bijster groot zijn. De beperkte verkoopsuccessen van hen vergeleken met de Amerikaanse zijn dan ook van die aard dat de moed in de schoenen dreigt te zinken. De vis verdrinken in een 'groot' dossier voor de verre toekomst zal niet helpen. De hoop dat onze premier franstalig is al evenmin)
Tiens, u was het wegens mijn voorgehouden koppigheid “afgetrapt” volgens uw volgeling. Aan mijn koppigheid is inmiddels niets gewijzigd, maar toch terug welkom op het forum voor wat mij betreft : hoe meer zielen, hoe meer vreugde.

Terzijde : het is u wellicht wegens te grote deskundigheid ontgaan dat de Belgische luchtmacht niet meer bestaat sinds de oprichting van het eenheidscommando meer dan 15 jaar geleden, en sindsdien als de Luchtcomponent deel uitmaakt van de eenheidsstructuur Defensie.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 18:15   #6062
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Tiens, u was het wegens mijn voorgehouden koppigheid “afgetrapt” volgens uw volgeling. Aan mijn koppigheid is inmiddels niets gewijzigd, maar toch terug welkom op het forum voor wat mij betreft : hoe meer zielen, hoe meer vreugde.

Terzijde : het is u wellicht wegens te grote deskundigheid ontgaan dat de Belgische luchtmacht niet meer bestaat sinds de oprichting van het eenheidscommando meer dan 15 jaar geleden, en sindsdien als de Luchtcomponent deel uitmaakt van de eenheidsstructuur Defensie.
Uw geheugen laat je in de steek waarde dame. Niet volgens een 'volgeling' maar volgens mezelf ben ik in een bepaalde thread gestopt met posten. Niet in deze thread.

En wat de luchtmacht betreft, zo vele jaren wis je niet uit.

U lijkt wel te berusten, geen enkele actie of poging om wat Frans is als allerbeste te promoten omdat het Frans is. Einde verhaal.

Je wil dus wel reageren, maar inhoudelijk doen lijkt een beetje te hoog gegrepen. Alweer. Een slechte maar veelzeggende gewoonte.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2018, 20:09   #6063
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Uw geheugen laat je in de steek waarde dame. Niet volgens een 'volgeling' maar volgens mezelf ben ik in een bepaalde thread gestopt met posten. Niet in deze thread.

En wat de luchtmacht betreft, zo vele jaren wis je niet uit.

U lijkt wel te berusten, geen enkele actie of poging om wat Frans is als allerbeste te promoten omdat het Frans is. Einde verhaal.

Je wil dus wel reageren, maar inhoudelijk doen lijkt een beetje te hoog gegrepen. Alweer. Een slechte maar veelzeggende gewoonte.
Voor wat mij geheugen betreft : lees eens post 6051 van deze draad om te zien wat uw volgeling beweert.

En voor wat het “berusten” aangaat : inzake het zeer omvattend Franse voorstel tot samenwerking is het overleg op het hoogste niveau gaande en het verloopt naar verluidt goed, dus het is momenteel voor elkeen sereen wachten op de uitkomst van dat overleg en op de uiteindelijke beslissing van de Belgische federale regering (het weze de huidige of een volgende), uiteraard met goedkeuring van een meerderheid in uw parlement. Dat is derhalve totaal iets anders dan “berusten”, nietwaar.

Intussen doet uw minister(ie) van defensie verder even verwoede als mislukte pogingen om het vermeend zorgvuldig opgezet RfGP-plannetje en het door iedereen bij voorbaat gekend advies enigszins geloofwaardig te maken.

De andere meerderheidspartijen dan deze van uw bedoelde minister blijken eerder bezig te zijn met het ruimer politiek plaatje als gevolg van dat doorzichtig RfGP-plannetje, zegge met de belangen en de plaats van België in het vooruitzicht van een vernieuwde Europese samenwerking.

Pas wanneer uw federale regering(smeerderheid) een beslissing bekendmaakt inzake het Frans voorstel tot ruime samenwerking en aldus zal laten blijken in hoeverre België zich inschrijft in de verruimde Europese gedachte, zal vastgesteld kunnen worden wie al dan niet in wat dient te berusten. Maar dat is niet voor meteen….

Laatst gewijzigd door Gwylan : 16 februari 2018 om 20:10.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 00:49   #6064
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Lol dit is veruit de meest arrogante post die ik ooit gelezen heb op dit forum. Wie bent u dan dat u het beter weet ?

Ps: je hebt niet veel ervaring met den ABL, dat is duidelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Potverdorie, ik merk nu pas dat het momenteel schoolvakantie is in België (bij ons in zone C slechts vanaf morgen en in zone B vanaf 24 februari) : het kleuterniveau van de argumenten die mij hier voorgeschoteld worden verbaasde mij, maar ik realiseer mij nu dat ik te maken heb met pubers die zich een beetje vermaken op het internet. Sorry jongelui, maar we praten er later nog eens over, als jullie groot en sterk zijn....
Deze kan anders ook tellen....
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 18:03   #6065
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Later?

Heel graag.

Ik krijg al bijna een déja-vu gevoel.

Midden jaren '70 noemde Dassault General Dynamics, fabrikant van de F-16, een koekjesfabrikant eerder dan een vliegtuigconstructeur. (Dat waren tenminste nog argumenten, sterker dan de uwe die enkel slaan op het Frans zijn van de Rafale.)

Toen in 1979 de koekjes van General Dynamics aan de grenzen van het Franse luchtruim verschenen kregen na korte tijd de belachelijk gemaakte Mirage F-1 Franse piloten verbod om nog dicht bij het Belgische luchtruim te komen om engagementen met onze F-16 te voorkomen.

De geschiedenis zal zich herhalen.

(En ondertussen werkt de luchtmacht ijverig aan een vergelijkingsdossier tussen de 2 kandidaten. Spijtig dat de Franse overheid niet de moed had voor de Rafale een dossier in te dienen. Het geloof in eigen kunnen moet niet bijster groot zijn. De beperkte verkoopsuccessen van hen vergeleken met de Amerikaanse zijn dan ook van die aard dat de moed in de schoenen dreigt te zinken. De vis verdrinken in een 'groot' dossier voor de verre toekomst zal niet helpen. De hoop dat onze premier franstalig is al evenmin)
Uit het vergelijkingsdossier tussen de 2 kandidaten:
-De topsnelheid van de F-35: 1960 km/u.
-Het dienstplafond van de F-35: 15 km.
-Het vliegbereik van de F-35: 2600 km.

-De topsnelheid van de Typhoon: 2390 km/u.
-Het dienstplafond van de Typhoon: 20 km.
-Het vliegbereik van de Typhoon: 2900 km.

Jij weet veel beter dan wie ook op dit forum wat dit betekent.
Ik begrijp nog altijd niet waarom jij zo'n voorstander bent van de F-35.
Sorry.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2018, 10:22   #6066
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Jij weet veel beter dan wie ook op dit forum wat dit betekent.
Ik begrijp nog altijd niet waarom jij zo'n voorstander bent van de F-35.
Sorry.
Misschien juist daarom.

De Starfighter vliegt sneller dan de F-16 en gaat hoger. ik wil nog wel eens een luchtgevecht zien aan - pak hem beet - M1.8 tussen beide toestellen op voorwaarde dat de F-16 zijn systemen niet mag gebruiken. De F-16 kreunt en puft einde adem, de F-104 begint pas te leven. Op een koude dag moet je oppassen zijn limieten niet te overschrijden. De 'off the shelf' luchtinlaat van de F-16 is einde verhaal vanaf M1.4 en dan wordt het moeizaam omdat het vermogen niet meer volgt.

Misschien terug F-104 kopen?

En nog eens: op al de jaren F-16 heb ik (in de aanvalsrol) nooit supersonisch gevlogen, zelfs niet in de opleiding. Op de F104 daarentegen... (Maar ik herhaal mezelf).

Al vliegt een vliegtuig nog zo snel of hoog, een raketje achterhaalt het wel.

We kopen geen vliegtuig, maar een (vliegend) wapensysteem met de nadruk op systeem. (Maar ik herhaal mezelf).
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 21 februari 2018 om 10:24.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2018, 21:45   #6067
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Misschien juist daarom.

De Starfighter vliegt sneller dan de F-16 en gaat hoger. ik wil nog wel eens een luchtgevecht zien aan - pak hem beet - M1.8 tussen beide toestellen op voorwaarde dat de F-16 zijn systemen niet mag gebruiken. De F-16 kreunt en puft einde adem, de F-104 begint pas te leven. Op een koude dag moet je oppassen zijn limieten niet te overschrijden. De 'off the shelf' luchtinlaat van de F-16 is einde verhaal vanaf M1.4 en dan wordt het moeizaam omdat het vermogen niet meer volgt.

Misschien terug F-104 kopen?

En nog eens: op al de jaren F-16 heb ik (in de aanvalsrol) nooit supersonisch gevlogen, zelfs niet in de opleiding. Op de F104 daarentegen... (Maar ik herhaal mezelf).

Al vliegt een vliegtuig nog zo snel of hoog, een raketje achterhaalt het wel.

We kopen geen vliegtuig, maar een (vliegend) wapensysteem met de nadruk op systeem. (Maar ik herhaal mezelf).
Ik begrijp je redenering.
En toch: hebben WIJ echt zo'n peperduur wapensysteem NODIG ???
Welke NAVO-landen kopen de F-35 ?
Welke NAVO-landen gebruiken de Eurofighter en welke zullen hem nog kopen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2018, 06:42   #6068
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik begrijp je redenering.
En toch: hebben WIJ echt zo'n peperduur wapensysteem NODIG ???
Welke NAVO-landen kopen de F-35 ?
Welke NAVO-landen gebruiken de Eurofighter en welke zullen hem nog kopen ?
Onze volksvertegenwoordigers en regering (het was onder Di Rupo) hebben beslist dat wij dat nodig hebben de komende decennia.....Het kadert in de geopolitiek en ons lidmaatschap van de NATO.TWee factoren waar Belgie zich verder in inschrijft.

Uw volgende vragen kunnen door eenvoudig opzoekingswerk beantwoord worden.

In Europa is de Eurofighter vrij populair en,gezien de uitstaande bestellingen, zal de F-35 dat in de jaren twintig beslist zijn,zelfs mocht Belgie deze niet kiezen....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 23 februari 2018 om 06:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2018, 10:22   #6069
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

In Europa is de Eurofighter vrij populair en,gezien de uitstaande bestellingen, zal de F-35 dat in de jaren twintig beslist zijn,zelfs mocht Belgie deze niet kiezen....
Populair, met dien verstande dat naast de 4 landen die het toestel produceren enkel Oostenrijk 15 toestellen heeft. Naar ik lees zou Oostenrijk deze 15 toestellen tegen 2020 uit dienst nemen en vervangen door.....mogelijk de F-16 (of de Saab).

Dat is alleszins beter dan de Rafale die binnen Europa enkel in Frankrijk te vinden is.

De juiste vraag is welk vliegtuig populair zal zijn in de jaren 30/40/50.

Ik ben geen Madame Soleil, maar ik zou toch geen geld durven inzetten op de Typhoon noch op de Rafale.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 11:54   #6070
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Populair, met dien verstande dat naast de 4 landen die het toestel produceren enkel Oostenrijk 15 toestellen heeft. Naar ik lees zou Oostenrijk deze 15 toestellen tegen 2020 uit dienst nemen en vervangen door.....mogelijk de F-16 (of de Saab).

Dat is alleszins beter dan de Rafale die binnen Europa enkel in Frankrijk te vinden is.

De juiste vraag is welk vliegtuig populair zal zijn in de jaren 30/40/50.

Ik ben geen Madame Soleil, maar ik zou toch geen geld durven inzetten op de Typhoon noch op de Rafale.
Tegen de jaren 30/40/50 staan de militaire fighter pilots aan de dop vanwege de drones.
Mijn gedacht.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 12:29   #6071
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Tegen de jaren 30/40/50 staan de militaire fighter pilots aan de dop vanwege de drones.
Mijn gedacht.
Bijna zeker wordt een "fighter pilot" geleidelijk aan een "coordinator" voor semi-intelligente automaten.Eerlijk gezegd kun je de huidige generatie wapentuig,ook in dienst bij de Belgische Luchtcomponent,al amper anders noemen.In het "Westerse model" overigens wordt al vele decennia aanvaard dat een gevechtspiloot beslissingen kan nemen die mogelijk anders zijn dan via de hierarchie opgelegd (om bvb onschuldige levens te sparen)...Die officierssterren of brede lichtblauwe strepen mogen tenslotte wijzen op enig verantwoordelijkheidsgevoel en de WIL om die op te nemen....

Sommigen Britse en Amerikaanse "fighter pilots" blijven zelfs gewoon op een stoeltje in een container een halve planeet verwijderd van het slagveld zitten en commanderen nu al een NAUWKEURIGE vernietigingskracht waarvan een "Vietnam-era" piloot,hoewel die met zijn toestel bijna bovenop doel moest komen (en indien mogelijk blijven leven),enkel kon dromen....Het blijkbaar grote verloop onder deze mensen wijst er op dat het ook slopend moet zijn (mentaal vooral-)
Het is NU al realiteit.


Maar bemerk dat we,in het Belgische geval,nog spreken over 34 toestellen,en niet meer,zoals vroeger,100+ waarvan tientallen procenten amper vlogen,niet meer opgewaardeerd werden en uiteindelijk in de uitverkoop gingen of als depot dienden voor wisselstukken....Het eufemistische "in de reserve" betekende gewoonlijk "feitelijk onbruikbaar" (en niet alleen in de Luchtmacht overigens)

Van verspilling gesproken,die tijden zijn voorbij.
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 24 februari 2018 om 12:49.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 17:57   #6072
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Tegen de jaren 30/40/50 staan de militaire fighter pilots aan de dop vanwege de drones.
Mijn gedacht.
ik denk dat de burgerpiloten zich veel sneller veel meer zorgen zullen moeten maken. En bij uitbreiding ook lezer Jan met de Pet omtrent zijn arbeidsplaats.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 18:06   #6073
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
ik denk dat de burgerpiloten zich veel sneller veel meer zorgen zullen moeten maken. En bij uitbreiding ook lezer Jan met de Pet omtrent zijn arbeidsplaats.
Daar is inderdaad een verdere evolutie in te verwachten...
Een jaar of 50 geleden verdween de "marconist" uit verkeersvliegtuigen.
Een jaar of 30 geleden verdween de "machinist" uit verkeersvliegtuigen.
Nog een klein beetje ontwikkeling en een Artificieel intelligente vliegtuigbesturing wordt beschouwd als een "tweede piloot" dus kan de mens die betreffende functie vervuld er uit......

Gezien,blijkbaar,voor de komende decennia er een paar honderduizend vacatures in de cockpit te vullen zijn ,lijkt er mij ook weinig andere keuze....(het grootste deel van de groeiende bevolking op deze planeet zijn nauwelijks meer als morons en kunnen niet dienen als recruterings-poole voor de meeste jobs,laat staan als piloot,machines zullen het wel moeten doen )
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 18:36   #6074
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Bijna zeker wordt een "fighter pilot" geleidelijk aan een "coordinator" voor semi-intelligente automaten.
Dat is nu al in de beperkte conflicten met luchtoverwicht die er zijn alhoewel het woord coordinator niet het beste woord is. Ik zou het eerder een supertaak noemen die weinigen aankunnen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
.In het "Westerse model" overigens wordt al vele decennia aanvaard dat een gevechtspiloot beslissingen kan nemen die mogelijk anders zijn dan via de hierarchie opgelegd (om bvb onschuldige levens te sparen)...Die officierssterren of brede lichtblauwe strepen mogen tenslotte wijzen op enig verantwoordelijkheidsgevoel en de WIL om die op te nemen....
Met die bemerking dat de commandoketen, meer dan 1.000 km van het terrein verwijderd, meer gegevens - ook visuele - heeft dan de piloot zelf op het moment dat hij, ergens hangend in de lucht of slurpend aan een tanker een doelwit krijgt. En het is de commandoketen, bijgestaan door een jurist, die de mogelijke collateral damage onderzoekt alvorens de opdracht toe te wijzen.

In laatste instantie is het de opdracht van de piloot om tijdens de aanval al dan niet af te breken indien er gewijzigde omstandigheden zijn. Ik heb zo beelden gezien van een piloot die een huis met ISIS mensen moest bombarderen maar de aanval afbrak omdat er toevallig een fietser kwam aangereden....


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Sommigen Britse en Amerikaanse "fighter pilots" blijven zelfs gewoon op een stoeltje in een container een halve planeet verwijderd van het slagveld zitten en commanderen nu al een NAUWKEURIGE vernietigingskracht waarvan een "Vietnam-era" piloot,hoewel die met zijn toestel bijna bovenop doel moest komen (en indien mogelijk blijven leven),enkel kon dromen....Het blijkbaar grote verloop onder deze mensen wijst er op dat het ook slopend moet zijn (mentaal vooral-)
Het is NU al realiteit.
Dat is zo.

De 'fun' van het vleigen uit wat je de Vietnam-era noemt is nu totaal verdwenen. Wij vlogen bij wijze van spreken onder de kippen door (alleen de Engelsen vlogen nog lager) en deden aanvallen tot op 10 meter hoogte, onze enige overlevingskans. Adrenaline verzekerd. Maar wanneer je de vele ongevallen erbij telt.....



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Maar bemerk dat we,in het Belgische geval,nog spreken over 34 toestellen,en niet meer,zoals vroeger,100+ waarvan tientallen procenten amper vlogen,niet meer opgewaardeerd werden en uiteindelijk in de uitverkoop gingen of als depot dienden voor wisselstukken....Het eufemistische "in de reserve" betekende gewoonlijk "feitelijk onbruikbaar" (en niet alleen in de Luchtmacht overigens)

Van verspilling gesproken,die tijden zijn voorbij.
Dat is wel wat overdreven.

Neem nu de F-16. 116 toestellen gekocht in 1975 en een jaar of 7/8 later nog een follow on buy van 44.

Die 160 vliegtuigen moesten opereren vanaf 3 vliegvelden toegewezen aan de Navo met elk 36 vliegtuigen. Dat maakt dat er minimaal 108 toestellen nodig zijn. De eerste 44 vliegtuigen werden door de techniek ingehaald en waren initieel slechts beperkt inzetbaar voor defensieve taken, later helemaal niet meer en niet updatebaar boven block 10. Verliezen? Een stuk of 30? Altijd een aantal vliegtuigen in de fabriek voor updates of zware modifcaties en/of herstellingen.

Tel uit je reserve.

Natuurlijk, later viel er een basis weg en verminderde bovendien het aantal toegewezen vliegtuigen per basis. Dan waren er initieel natuurlijk toen te veel. Maar dat kon je in de jaren 70 niet voorzien....

We komen van een luchtmacht die in de beginjaren rond 1950 tot 540 vliegtuigen telde. Héél veel gekregen als MAP, military assistance program. Zelfs van de Starfighter hebben we er nog 20 cadeau gekregen die na het uitfaseren naar Turkijë werden gestuurd door de USA. Maar die gouden dagen zijn voorbij. Zo hadden we 192 F84 in geschenkverpakking met dank aan de oorlog in Korea en de angst voor de Russen.

En nu spreken we van 34. Wel van een ander niveau. Maar wanneer we er 3 kwijtspelen is dat wel 10%. En ook die toestellen zullen niet allemaal beschikbaar zijn. Beetje krap.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2018, 18:41   #6075
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Daar is inderdaad een verdere evolutie in te verwachten...
Een jaar of 50 geleden verdween de "marconist" uit verkeersvliegtuigen.
Een jaar of 30 geleden verdween de "machinist" uit verkeersvliegtuigen.
Nog een klein beetje ontwikkeling en een Artificieel intelligente vliegtuigbesturing wordt beschouwd als een "tweede piloot" dus kan de mens die betreffende functie vervuld er uit......

Gezien,blijkbaar,voor de komende decennia er een paar honderduizend vacatures in de cockpit te vullen zijn ,lijkt er mij ook weinig andere keuze....(het grootste deel van de groeiende bevolking op deze planeet zijn nauwelijks meer als morons en kunnen niet dienen als recruterings-poole voor de meeste jobs,laat staan als piloot,machines zullen het wel moeten doen )
ik overdrijf wel een beetje. Maar ik stel al jennend met een verkeersvlieger in de buurt dat het zijn voornaamste taak is om door zijn aanwezigheid de passagiers gerust te stellen en op drukke luchthavens zijn weg op de grond te vinden.

Het verschil met een militaire piloot blijft alleszins groot. Voor de ene zijn de spannendste ogenblikken het opstijgen en landen, voor de andere alles wat zich afspeelt tussen opstijgen en landing, de veeleisende opdracht.

Wat niet wegneemt dat ik ook voor de burgervlieger een groot respect heb, maar het is gewoon een ander vak.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2018, 00:00   #6076
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Tegen de jaren 30/40/50 staan de militaire fighter pilots aan de dop vanwege de drones.
Mijn gedacht.
Mmmja. Alles is relatief.

Zullen onbemande tuigen er tegen de jaren 30/40/50 in slagen om werkelijk 100% der missies uit te voeren waarvoor normaliter bemande fighter/bomber jets ingezet worden ? Zal de beheersing van het luchtruim in de jaren 30/40/50 nog van even groot belang zijn als nu, en indien ja, zal men er dan in slagen om het luchtruim te beheersen met enkel onbemande tuigen ?

Mijn geheel persoonlijke mening is dat het ongetwijfeld erg riskant zou zijn om daar anno 2018 dermate van uit te gaan dat men zich qua bemande jets voor de nabije toekomst in zijn blootje zet.

Maar ook wat bemande jets betreft hangt zeer veel af van (om maar een enkel dingetje te noemen) het resultaat der verdere ontwikkeling van de defensieve systemen. In hoever bijvoorbeeld is “stealth” in 2018 nog “stealth” in 2030/2040/2050 ?

Kudos overigens aan degenen die nu met enige zekerheid kunnen zeggen hoe de wereld en de machtsverhoudigen daarin er in 2050 zullen uitzien. Op defensief vlak bijvoorbeeld, zal de nucleaire afschrikking dan nog dezelfde of een minstens een even grote rol spelen ? Nu ja, dat is een vraag die beter zou staan in een discussiedraad over (de aankoop van) SSBN/SNLE submarines, hoewel…….. daarin zouden de ingewijden zich moeten beperken tot helemaal smoeltje houden, dus tja….

Tenslotte nog een woordje over de in vorige posts aangehaalde “onbemande verkeersvliegtuigen”… Ooit wellicht, maar mijn persoonlijke mening is dat het ondanks de voortgang der technologie nog wel even zal duren tot burgers bereid zijn om in een onbemand vliegtuig te gaan zitten.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 25 februari 2018 om 00:04.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2018, 01:56   #6077
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
ik denk dat de burgerpiloten zich veel sneller veel meer zorgen zullen moeten maken. En bij uitbreiding ook lezer Jan met de Pet omtrent zijn arbeidsplaats.
Da's waar.
Maar: vliegende buschauffeurs kunnen nog altijd, of lokale bussen laten vliegen op de weg, of president worden. (Zie Venezuela).
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2018, 09:55   #6078
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Da's waar.
Maar: vliegende buschauffeurs kunnen nog altijd, of lokale bussen laten vliegen op de weg, of president worden. (Zie Venezuela).
Ja maar, ja maar, fighter pilots do it better.

Zo werd een voormalige F-102 piloot later president van de machtigste staat van de wereld.

Niet onderschatten die jongens.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2018, 11:18   #6079
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ja maar, ja maar, fighter pilots do it better.

Zo werd een voormalige F-102 piloot later president van de machtigste staat van de wereld.

Niet onderschatten die jongens.
U moet het niet eens zo ver gaan zoeken. Volgens zijn bio is uw huidig Belgisch staatshoofd evenzeer een doorwinterde pilote de chasse, net zoals zijn broer pilote d’hélico blijkt te zijn.

Niet onderschatten, die jongens.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2018, 12:31   #6080
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U moet het niet eens zo ver gaan zoeken. Volgens zijn bio is uw huidig Belgisch staatshoofd evenzeer een doorwinterde pilote de chasse, net zoals zijn broer pilote d’hélico blijkt te zijn.

Niet onderschatten, die jongens.
I just love the sarcasm!




DISCLAIMER:
Maar dat van die broer snap ikni. -> Zoufff over mijne kop.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be