Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2017, 13:50   #1
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard Zinvol geweld

Soms kunnen in de K&K draad interessante thema's opkomen. Dit is er m.i. één en aangezien niemand anders een draad opent doe ik het dan maar.

Dit wordt best eerst gelezen.

http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=71

Het betreft een essay van Maarten Boudry.

Persoonlijk denk ik dat hij nogal kort door de bocht gaat door ervan uit te gaan dat de mens in sé geen geweld wilt. Ik ben ervan overtuigd dat er wel degelijk IS strijders de opportuniteit hebben aangegrepen om eens te gaan vechten in het echt, maw waar de ideologie op de 2de plaats kwam.

Er zijn bijvoorbeeld ook betogers die helemaal niet betrokken zijn bij de ideologie rond de betoging maar wel deelnemen om eens goed uit de bol te gaan. De betoging wordt hier als een excuus gezien.

Uiteraard zijn er ook anderen, die de ideologie voorop stellen en het geweld aangrijpen om hun doelen te verwezenlijken.

Het is dus niet zwart-wit, beide zijn aanwezig.

Uw mening?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 14:10   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Ja maar zijn stelling is eigenlijk dat er weinig mensen rondlopen die intrinsiek slecht zijn en die op willekeurige wijze mensen gaan vermoorden enkel om het plezier.

Hij beweert dat er achter IS, Nazisme, de Goelag etc. een zeer beredeneerde 'ideologie' zit en dat degenen die eraan meedoen zichzelf vereenzelvigen met die ideologie en er rotsvast in geloven.
m.aw. de Nazi's waren ervan overtuigd dat de Joden de schuldigen waren van alles wat er met Duitsland misliep en IS strijders geloven écht dat ze vechten om een wereldwijd kalifaat op te richten in opdracht van hun God.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2017, 17:12   #3
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar zijn stelling is eigenlijk dat er weinig mensen rondlopen die intrinsiek slecht zijn en die op willekeurige wijze mensen gaan vermoorden enkel om het plezier.

Hij beweert dat er achter IS, Nazisme, de Goelag etc. een zeer beredeneerde 'ideologie' zit en dat degenen die eraan meedoen zichzelf vereenzelvigen met die ideologie en er rotsvast in geloven.
m.aw. de Nazi's waren ervan overtuigd dat de Joden de schuldigen waren van alles wat er met Duitsland misliep en IS strijders geloven écht dat ze vechten om een wereldwijd kalifaat op te richten in opdracht van hun God.
Dat er weinig zijn is geen punt. Een paar is voldoende om het één en ander in de war te sturen.

Ik heb het vooral over de volgende bewering:

Indien de mens inderdaad een universele agressiedrift bezat, dan was de verklaring voor al dat geweld makkelijk: mensen plegen geweld omdat ze het graag doen, en dus omdat ze boosaardig zijn. Maar eerder het tegendeel is waar. De mens heeft een natuurlijke aversie tegen het plegen van
geweld op zijn soortgenoten.


Dit is m.i. een veralgemening die niet opgaat. Volgens mij zijn er wel degelijk mensen die plezier scheppen in het geweld, misschien meer dan we denken. Het uitoefenen van geweld wordt onderdrukt maar als iemand ze een reden kan geven om geweld te gebruiken verdwijnen plots de remmingen.

Zoals eerder gesteld zorgt IS voor een rechtvaardiging. Maar ook de Nazi's indertijd misbruikten het genot dat sommigen vinden in het uitoefen van geweld. De ideologen zelf zullen waarschijnlijk niet zoveel geweld gebruikt hebben, ze lieten het door anderen opknappen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2017, 09:11   #4
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Soms kunnen in de K&K draad interessante thema's opkomen. Dit is er m.i. één en aangezien niemand anders een draad opent doe ik het dan maar.

Dit wordt best eerst gelezen.

http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=71

Het betreft een essay van Maarten Boudry.

Persoonlijk denk ik dat hij nogal kort door de bocht gaat door ervan uit te gaan dat de mens in sé geen geweld wilt. Ik ben ervan overtuigd dat er wel degelijk IS strijders de opportuniteit hebben aangegrepen om eens te gaan vechten in het echt, maw waar de ideologie op de 2de plaats kwam.

Er zijn bijvoorbeeld ook betogers die helemaal niet betrokken zijn bij de ideologie rond de betoging maar wel deelnemen om eens goed uit de bol te gaan. De betoging wordt hier als een excuus gezien.

Uiteraard zijn er ook anderen, die de ideologie voorop stellen en het geweld aangrijpen om hun doelen te verwezenlijken.

Het is dus niet zwart-wit, beide zijn aanwezig.

Uw mening?
Je hebt gelijk. We zijn liefdevol en gewelddadig net als de chimpansee.
Het verhaal over Kain en Abel gaat over zinloos geweld.

Laatst gewijzigd door Piero : 25 augustus 2017 om 09:13.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2017, 09:19   #5
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja maar zijn stelling is eigenlijk dat er weinig mensen rondlopen die intrinsiek slecht zijn en die op willekeurige wijze mensen gaan vermoorden enkel om het plezier.

Hij beweert dat er achter IS, Nazisme, de Goelag etc. een zeer beredeneerde 'ideologie' zit en dat degenen die eraan meedoen zichzelf vereenzelvigen met die ideologie en er rotsvast in geloven.
m.aw. de Nazi's waren ervan overtuigd dat de Joden de schuldigen waren van alles wat er met Duitsland misliep en IS strijders geloven écht dat ze vechten om een wereldwijd kalifaat op te richten in opdracht van hun God.
De term 'zinloos geweld' is inderdaad zinloos.

Geweld is een instinct dat in de loop van de evolutie zeer nuttig is gebleken. Of het nu nog nuttig is, in een wereld die totaal anders is als de jager/verzamelaar maatschappij van 10 000 jaar geleden. Vooral: we zijn nu met miljarden en wonen op mekaars neus.
De software in onze hersens hebben een up date nodig.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2017, 20:34   #6
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Wat is zinloos geweld ?
In onze ogen is geweld dat we kennen door bvb aanslagen van de IS, zinloos geweld.
Voor de IS ligt dat wel anders. Geweld als wraak, of toch voor een groot stuk, op het Westen, vooral de inval in Irak. Het is door dit laatste dat de IS zoals we die nu kennen ontstaan is.
Voor hen is dat dus zinvol geweld.

Maar wat beiden wel met elkaar gemeen hebben, is dat het wat ruikt naar anarchie. Het recht in eigen handen nemen, en dan ben je volgens mij verkeerd bezig.

De moord op de burgemeester van Moeskroen.

Is vandaag uitvoerig ter sprake gekomen in Terzake.
Zinloos geweld...
Als je de motieven van de dader kent, en hoe hij deze moord zelf geplant heeft, en vooral het waarom. Hij is immers zijn vader kwijt...dan zou het voor de dader op het eerste gezicht mss zinvol geweld kunnen zijn.
Op het eerste gezicht wel te verstaan.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2017, 15:54   #7
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Wat is zinloos geweld ?
In onze ogen is geweld dat we kennen door bvb aanslagen van de IS, zinloos geweld.
Voor de IS ligt dat wel anders. Geweld als wraak, of toch voor een groot stuk, op het Westen, vooral de inval in Irak. Het is door dit laatste dat de IS zoals we die nu kennen ontstaan is.
Voor hen is dat dus zinvol geweld.

Maar wat beiden wel met elkaar gemeen hebben, is dat het wat ruikt naar anarchie. Het recht in eigen handen nemen, en dan ben je volgens mij verkeerd bezig.

De moord op de burgemeester van Moeskroen.

Is vandaag uitvoerig ter sprake gekomen in Terzake.
Zinloos geweld...
Als je de motieven van de dader kent, en hoe hij deze moord zelf geplant heeft, en vooral het waarom. Hij is immers zijn vader kwijt...dan zou het voor de dader op het eerste gezicht mss zinvol geweld kunnen zijn.
Op het eerste gezicht wel te verstaan.
We hebben inderdaad mensen die geweld uitoefenen voor een reden. Deze kan niet zinvol zijn voor de ene maar wel voor de andere.

Langs de andere kant zul je wel gevallen hebben waar de dader in kwestie zelf geen zin kan geven aan zijn daden. Hij heeft bijvoorbeeld het gevolg van zijn daden niet goed ingeschat of hij oefende geweld uit voor de kick.

Ik zou het geweld uitgeoefend door IS niet als zinloos geweld categoriseren. Het geval in Oostende waar iemand gedood werd omdat hij geen sigaretten bij had zou ik wel als zinloos geweld beschouwen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2017, 23:30   #8
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
We hebben inderdaad mensen die geweld uitoefenen voor een reden. Deze kan niet zinvol zijn voor de ene maar wel voor de andere.
Hier kan ik voor een stuk wel inkomen, het is voor een stuk persoonsgebonden en/of je kan het soms op verschillende manieren interpreteren.

Citaat:
Langs de andere kant zul je wel gevallen hebben waar de dader in kwestie zelf geen zin kan geven aan zijn daden. Hij heeft bijvoorbeeld het gevolg van zijn daden niet goed ingeschat of hij oefende geweld uit voor de kick.
Maw, mensen die ergens gestoord zijn in hun bovenkamer ?

Citaat:
Ik zou het geweld uitgeoefend door IS niet als zinloos geweld categoriseren.
Hier heb ik toch mijn bedenkingen bij.
De IS is ontstaan bij de inval in Irak van de VS.
Geweld met geweld bestrijden, onder de noemer van 'zelfverdediging', daar kan ik wél inkomen.
Geweld gaan gebruiken om onschuldige slachtoffers te treffen, daar heb ik het persoonlijk moeilijk mee.
Tenzij je het zou zien als een aanslag op 'het Westen', in de brede zin van het woord, maar dan komt het wel in een andere context te staan.
Nl die van onze economische belangen en/of onze relatie met de VS.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2017, 11:18   #9
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Hier heb ik toch mijn bedenkingen bij.
De IS is ontstaan bij de inval in Irak van de VS.
Geweld met geweld bestrijden, onder de noemer van 'zelfverdediging', daar kan ik wél inkomen.
Geweld gaan gebruiken om onschuldige slachtoffers te treffen, daar heb ik het persoonlijk moeilijk mee.
Tenzij je het zou zien als een aanslag op 'het Westen', in de brede zin van het woord, maar dan komt het wel in een andere context te staan.
Nl die van onze economische belangen en/of onze relatie met de VS.
Voor IS zit er wel degelijk een doel achter.

Het gaat hem vooral over populariteit. Bij extremistische moslims is er een strijd aan de gang tussen Al Qaeda en IS bijvoorbeeld. Door het westen te treffen maakt IS zich meer geliefd bij de de extremisten.

Indien IS populair is kan het jihadisten aantrekken om hun strijd ter plaatse te voeren.

Volgende extremisten zijn de slachtoffers niet onschuldig, zij leven constant in zonde. En indien er al een onschuldige zou bijzitten sterft die als martelaar en wacht hem of haar een beloning in de hemel. Geen enkel probleem dus.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be