Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 februari 2003, 16:28   #21
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik ben dus voor de niet-erkenning van ELKE godsdienst, inclusief het christendom.
Volledig mee akkoord
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2003, 14:59   #22
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Misschien past het niet direct onder deze topic, maar ik heb gisteren een stukje van "recht op antwoord" gezien, waar het ging over de Raelliaanse beweging.

Wat mij opviel (en met mij ook die raelliaense mijnheer) was dat de persoon die instond voor opvang van mensen die door een sekte waren geronseld, bepaalde definities gaf over wanneer een beweging als een sekte werd aanzien en wanneer niet.

Er bestond blijkbaar een lijst met 23 punten waardoor men kon zien of iets als een "sekte" dan wel als een "religie" werd beschouwd.

(correct me if I'm wrong) ik heb het niet genoteerd dus "uit het hoofd"

- er moet één persoon als specifiek leider aanzien worden.
(in geval van Rael, was het dus Rael zelf, maar ingeval van vb. zowel christendom (= Jezus? paus?)/ islam (=Mohammed?)/boeddhisme (=Boeddha?) dan vallen die er sowieso ook onder? Enkel bij het Jodendom kan ik het niet vinden, tenzij we teruggaan naar Abraham of desnoods Mozes?)
Of verwordt een beweging van sekte tot een religie als de originele leider potdood is?

- er moet aan de leden gevraagd worden om geld bij te dragen aan "iets"
(in geval van Rael: die 10% bijdragen aan dat consulaat / ingeval van islam de zakat / ingeval van christendom: sint pieterspenning (jarenlang, misschien nu afgeschaft? allerlei soorten "christelijke verenigingen", goede doelen, erfenis van kloosterlingen etc... die vragen (vroegen) toch ook altijd geld voor vanalles en nog wat?)

- de geloofsovertuiging van de volgelingen KAN NIET WETENSCHAPPELIJK bewezen worden.
(in geval van Rael: de buitenaardse wezens, ingeval van alle andere godsdiensten? lamenielachen !)

- indien mensen uit de sekte willen stappen, wordt hen dat praktisch onmogelijk gemaakt door zowel psychologische druk als andere bedreigingen.
(in geval van Rael was er niets duidelijk, in geval van islam? hallooohoo! geen familie, geen vrienden, geen kennissen, DOODSTRAF in bepaalde landen, christendom? nu niet meer hé! maar laten we effe terug in de tijd gaan? ik zou de "afvalligen" die uit de dorpsgemeenschap gestoten werden ook niet willen vergeten hoor)


-------------------

Ik vraag me dus gewoon af, WAAROM wordt er een onderscheid gemaakt tussen 'religie' en 'sekte'? Omdat sommigen van de beleidsmakers deel uitmaken van een 'sekte'?

Ik zou graag een volledige kopij hebben van die 23-punten waar die mevrouw over sprak.

Is er iemand die daar enige internetlinks naartoe heeft?
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2003, 17:03   #23
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ter info voor de geïnteresseerden:



Vormingsavond van de Werkgroep Traditie v.z.w.

De Gewijde Vrouw in de Keltische Traditie


Wanneer we over druïden spreken, denken we spontaan aan mannen.

Maar, klopt dat beeld wel met de werkelijkheid en welke rol speelde de vrouw in de Keltische ritualistiek?

Hoe zit het met het beeld van de Gewijde Vrouw dat opgehangen wordt in de razend populaire boeken van Marion Bradley?

Werden vrouwen ingewijd of juist niet? Kortom, werden zij als evenwaardig aanzien binnen de Keltische Traditie?

Op deze en andere vragen poogt Stefaan Van den Eynde u tijdens de voordracht van februari 2003 een antwoord te geven.

Deze boeiende voordracht gaat door op vrijdag 14 februari 2002 in Kasteel Walburg, Walburgstraat 35, 9100 St.- Niklaas. Aanvang om 20 uur.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2003, 10:06   #24
Denker
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 augustus 2002
Berichten: 74
Standaard

Ik kreeg alvast nog een reactie via pm:

###
Beste,


ik kon slechts via deze omweg reageren op je vraag over het heidendom.
Inderdaad, vele Asatru (zij die trouw zijn aan de Asen) zijn gelinkt aan het Blok of aan andere extreem rechtse organisaties.
Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat illustere voorbeelden hier ook mee dweepten. Tijdens het nazisme werd ook gretig gebruik gemaakt van runen. Het heeft ook te maken met het zoeken naar roots. Deze zijn voor veel extreem nationalisten heel belangrijk. Zo kom je ongetwijfeld uit bij de Germanen en de Kelten en zij hadden animistische godsdiensten dus...
Ikzelf pas niet in het plaatje. Ik ben lid van een van de linkse partijen in dit land en voel me ook heiden. Ik ben geen Asatru, maar draag wel een Mjölnir rond mijn hals. Ik zie mezelf eerder als druïde of heks. Druïdisme en Wicca zijn overigens helemaal geen synoniemen voor Asatru.
Meer informatie vind je wel bij de Pagan Federation.

Blessed be,


Makkie
Denker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2003, 01:32   #25
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Sluit aan bij het Vlaams Heidens Front!

Bindt mee de strijd aan tegen de verderfelijke woestijngodsdiensten van "het boek" die uit het jodendom ontstonden!

WWW.HEATHENFRONT.ORG/VHF/
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be