Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2010, 08:15   #41
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Men heeft wel geleerd van dit soort (wan)toestanden, en er zijn vrij goede opleidingen om de juiste manier van isoleren zonder risiko op roest/rot uit te voeren. Het belangrijkste: Water buiten houden en waterdamp doorlaten aan één (koude) zijde, volledig water en dampdicht isoleren aan de andere (warme) zijde...
Hoeveel jaar blijven die "dampdoorlatende membranen" werkzaam? Dat is natuurlijk moeilijk gewoon te observeren. Ik heb daar toch mijn twijfels over. Daar deze schermen zich aan de zijde van de verluchting bevinden is er wel zichtbare stofophoping die door vochtigheid korstvorming geeft.
Wat voor mij wél zichtbaar is bij sommige weersomstandigheden is condensatie tegen de onderzijde van de dakbedekking, de panlatten en de vertikale kepers.
Vandaar dat verluchting essentieel is en ik gekozen heb (35 jaar geleden) om het daktimmerwerk vrij te laten en de kamers onder het dak afzonderlijk te bouwen en te isoleren. De stootvoegen van de binnenmuur in de "scheerzolder" zijn halfopen zodat de drukverschillen tussen de open spouwen zich compenseren via het dakgebinte en de scheerzolder wat merkbare tocht geeft. Tot hiertoe met goed resultaat, in vergelijking met sommige buren. Ik heb toen ook gekozen om de buitenmuren aan de binnenzijde te isoleren en ik weet het, dat zou dauwpunt geven binnen de binnenmuur. tot hiertoe merk ik echter geen negatieve gevolgen daarvan. Denkelijk doordat de spouwen van 10cm een goede vochttransfert hebben. Ik heb er wel voor gekozen om de buitenmuur, althans de westkant, met een waterafstodend middel (zogezegd dampdoorlatend maar geen siliconen) te behandelen.
Al met al denk ik dat bouwsystemen op minstens 50 jaar moeten beoordeeld worden. De butenmuur met spouw is trouwens ook een specifiek "vlaamse" bouwwwijze (vochtigheid).

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 11:20   #42
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.129
Standaard

De loods, beter bekend als 'hangar'.
Een vorm van groen bouwen?
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 13:09   #43
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
maar dat betekent wel dat ze die natuurlijke materialen hebben moeten behandelen met fungiciden, repellents voor muizen, enz
Neen, dat betekent dat niet. Daar zorgt de leem voor. En de kalklaag bovenop de leem.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 09:15   #44
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Achter mijn hoek gaat het zoveelste "goed geïsoleerd ?" dak tegen de vlakte. Na 25 jaar dienst ruikt ge het rot tot op 100m, ik moet niet gaan zien waarom het afgebroken wordt.
Ik betwijfel of dit systeem financieel en ecologisch verdedigbaar is. De zoveelste evolutie naar kortlevende brol. Wie isolatie steekt tussen zijn daktimmerwerk neemt een serieus financieel risico. Of wie een huis koopt van enkele tientallen jaren oud met dergelijke isolatie weet ook waar hij voor staat. Niet enkel het dak gaat tegen de vlakte, ook de kamers eronder zijn dan aan "renovatie " toe. Welke invloed zonnepanelen hebben op het daktimmerwerk is nog af te wachten. Dat het een invloed heeft is onmiskenbaar, men plaatst zijn dak in de schaduw. Tenzij men de warmte van de zonnepanelen gebruikt als men ze ook gebruikt als dakbedekking ? Volgens mij ligt heel die installatie binnen tien jaar op de schroothoop. Zoals ik gezien heb met heel wat "zonneboilers" in Frankrijk. Nu vervangen door een zwarte opgerolde darm. Veel minder rendement dan computergestuurde boilers maar zonder onderhoud en herstellingskosten en praktisch geen afschrijvingskosten.
Eenvoud is de moeder van de porceleinwinkel. Tenzij men geld genoeg heeft natuurlijk.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2010, 21:40   #45
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Nu vervangen door een zwarte opgerolde darm.
Je bedoelt de dunne film technologie in plaats van zonnepanelen gebouwd met silicium?
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 06:19   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Je bedoelt de dunne film technologie in plaats van zonnepanelen gebouwd met silicium?
Neen, hij bedoeld een warmwater productie die goedkoper is op redelijk korte termijn, met een minder hoge ecologische druk dan een simpele electrische boiler van 200 liter. Niet meer dan een spiraal van zwarte kunststof waterslang, waar koud water door loopt naar een verzamelvat waar de warmwaterboiler, af - en wasmachine op aangesloten zit. Geen drinkwater. want dit systeem heeft de naverwarming van buitenaf echt nodig om de baceriën te doden.
Niet altijd, en het is te verbeteren door een duo systeem te gebruiken waar de warmte-transfer vloeistof (glycol bv) nooit in contact komt met het te verwarmen water.(warmtewisselaar)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 09:34   #47
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Inderdaad Maddox,

ik heb deze uitvoering ook gezien waarbij de darm is opgerold rond een halve bol ( iglo vorm). Die kan natuurlijk meer darm bevatten per oppervlakte eenheid maar er staat dan wel altijd een deel in de schaduw. Interessant om eens te bekijken in elk geval. Een platte opgerolde spiraal tegenover een iglo op dezelfde oppervlakte maar wel met veel meer darm. Wat de bacteriën betreft, dat hangt af van de bereikte temperaturen en ook van het gebruik. Boven de 70° heeft men daar meestal al geen probleem meer mee. Als het systeem als doorstromer gebruikt wordt, al dan niet met een thermostatische kraan bij de gebruiker, dan gaat men daar geen last van hebben. Ik zou in elk geval computersturingen vermijden. Een herstelling kost snel 1000 Euro (vervangen computer) en dan moet men nog geluk hebben dat de fabrikant nog bestaat en de onderdelen heeft of men begint aan een lijdensweg die elk plezier aan alternatieve energie ontneemt. Het is natuurlijk anders als men als bedrijf toch techniekers ter beschikking heeft met de nodige kennis, of men zijn dakoppervakte verhuurd aan een bedrijf dat zorgt voor de rest. Enige dakschade moet men toch verrekenen. Al zal bij een plat dak de aanwezigheid van zonnepanelen mogelijk positief zijn doordat de zon dan door de panelen wordt opgevangen terwijl ze anders een eerder schadelijke invloed heeft. In tegenstelling tot een dak met houten daktimmerwerk.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 10:10   #48
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Je bedoelt de dunne film technologie in plaats van zonnepanelen gebouwd met silicium?
Neen, daar dacht ik niet aan, ik ken de warmteproductie niet van dunne film. Ik volg enkel wat de evolutie van de Graetzel cel, gewoon uit belangstelling.
Wat gewone silicium zonnecellen betreft die geven inderdaad ook warmte en als het zonnepaneel gebruikt wordt als dakbedekking dan gaat die warmte niet helemaal verloren daar zij het dakgebinte wel zal helpen droog houden. Ik heb ook opstellingen gezien waarbij de zonnepanelen gebruikt worden als deel van een luchtkanaal langs waar lucht wordt aangezogen voor klimaatregeling. Ook op die manier wordt de warmte van deze panelen gerecupereerd maar dan meestal opgesteld op platte daken (solarwall).
http://solarwall.com/
wat in heel het solarwall verhaal ontbreekt is de reiniging (stof) en ontsmetting (bacteriën en schimmel) maar dat gebrek is standaard bij klimaatregelingen.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 9 juli 2010 om 10:10.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 17:40   #49
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

voor wie de Graetzel cel niet moest kennen:

Citaat:
Swiss wins million-dollar prize for low-cost solar cells

(AFP) – Jun 9, 2010

HELSINKI — A Swiss professor who developed a low-cost solar power cell using cheap materials such as dye squeezed from berries won a million-dollar technology prize in Finland on Wednesday.

Michael Graetzel, 66, won the Millennium Technology award for process of "artificial photosynthesis" to capture the sun's energy without need for an elaborate manufacturing process.

The so-called "Graetzel's cell" is made from a layer of titanium dioxide nanoparticles, covered with a molecular dye that absorbs sunlight, like the chlorophyll in green leaves.

The prized technology is seen as a cost-effective and promising alternative to standard silicon photovoltaics that could help solve the world's energy problems, the Technology Academy of Finland said in a statement.

"Though Graetzel cells are still in relatively early stages of development, they show great promise as an inexpensive alternative to costly silicon solar cells and as an attractive candidate as a new renewable energy source."
Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 12:32   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

We hebben hier eigenlijk 2 richtingen van denken.

1 richting gaat naar high tech dure oplossingen die efficient zijn. Maar hier lopen we tegen de wet van verminderde meerwaarde aan. Evenals milieu issues. Kerncentrales zijn efficiente energiebronnen per gebruikt oppervlak, maar hikken uiteindelijk met een afvalprobleem aan(dat eigenlijk meer een PR probleem is). Zonnecellen van't zelfde. De productie van de efficiente cellen is peperduur en milieubelastend, en ze vreten ruimte . Moderne windmolens, weer van dat.

De andere richting is de goedkopere, minder efficiente manier. Een goeie ouderwetse windmolen heeft de energieopbrengst die maar een 5de is van een modern gedrocht, maar gebruikt simpele materialen die weinig milieu-last opleveren.
Fotosynthese is een natuurlijke manier om zonne-energie op te wekken, maar heeft 100 keer meer oppervlak nodig om hetzelfde te presteren dan een simpele zonnecel.

Onze woningen zitten met hetzelfde ding. We kunnen gaan voor high tech isolatie-oplossingen, maar uiteindelijk werkt een houten blokhut zonder poespas en een open haard ook.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 13:11   #51
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We hebben hier eigenlijk 2 richtingen van denken.

1 richting gaat naar high tech dure oplossingen die efficient zijn. Maar hier lopen we tegen de wet van verminderde meerwaarde aan. Evenals milieu issues. Kerncentrales zijn efficiente energiebronnen per gebruikt oppervlak, maar hikken uiteindelijk met een afvalprobleem aan(dat eigenlijk meer een PR probleem is). Zonnecellen van't zelfde. De productie van de efficiente cellen is peperduur en milieubelastend, en ze vreten ruimte . Moderne windmolens, weer van dat.

De andere richting is de goedkopere, minder efficiente manier. Een goeie ouderwetse windmolen heeft de energieopbrengst die maar een 5de is van een modern gedrocht, maar gebruikt simpele materialen die weinig milieu-last opleveren.
Fotosynthese is een natuurlijke manier om zonne-energie op te wekken, maar heeft 100 keer meer oppervlak nodig om hetzelfde te presteren dan een simpele zonnecel.

Onze woningen zitten met hetzelfde ding. We kunnen gaan voor high tech isolatie-oplossingen, maar uiteindelijk werkt een houten blokhut zonder poespas en een open haard ook.
Ge vergeet nog een aspect en dat is robuustheid. Sommige systemen worden wel robuust naarmate hun ontwikkeling verder verloopt, andere niet (monetair systeem bv).
Nemen we de auto dan zien we bij zijn eerste optreden dat ge een chaufeur - mecanicien moest hebben met een vetspuit op zak of ge zat na een paar honderd kilometer door uw lagers.
Een tiental jaren geleden is volgens mij de piek van robuustheid bereikt wat de auto en aanverwanten betreft. De elektronische ontsteking, na de kinderziekten, was nog een stap in de goede richting.
Robuustheid heeft natuurlijk ook een directe impact op de kostprijs en de ecologische kost.
Nu is een auto, dank zij de computer en de elektronica, meer een spelconsole geworden en terug onbetrouwbaar.
Misschien evolueert hij terug naar een robuuste uitvoering maar daar zijn we nog niet. Het wordt stilaan de gewoonte om niet meer te reageren op allerhande alarmen die gegenereerd worden door de auto, behalve de olie, omdat ge anders evengoed uw wedde ineens naar de garage kunt laten storten.
Ge moet dan ook weten waar ge voor werkt. Wenst ge "comfort" en spelconsoles in alle toepassingen, ok, dat is uw eigen keuze. Iedereen zijn hobby, en dat mag wat kosten. Wenst ge wat soberder te leven, dan moet ge daar ook op letten. Er is in elk geval een keuze, iets dat ons niet altijd verteld wordt. Blijkbaar worden er voor "de derde wereld" eenvoudige uitvoeringen gemaakt. Een technieker die op verlof in Afrika enkele camions bezien heeft heeft opgemerkt dat zelfs de nieuwe camions zeer eenvoudige atmosferische diesels zijn met weinig of geen electronica.
Toen ik nog een van de eerste cursussen in België over klimaatregeling (verwarming en koeling) volgde werd nog gesproken over de woning met het "bolsysteem" als ideaal uitgangspunt.
Nu kan men niet "normaal leven" als niet alle ruimten verwarmd zijn in de winter tot 24 graden.
Prima voor mij maar dan niet klagen over een ontoereikend inkomen als ge niet met beide echtgenoten voltijds kunt gaan werken.
Dat wil niet zeggen dat ik tegen automatisering ben of technologie, integendeel, maar voor mij hoeft het niet perse dat mijn ruiten opengaan met een knopje of mijn ruitenwissers automatisch starten als het regent.
Mijn buurman heeft nu ondervonden wat het wil zeggen dat niet enkel sturing bekrachtigd is (wat een prima vooruitgang was) maar dat ook de overbrenging nu onrechtstreeks is. Bekrachtiging uitgevallen, ook de overbrenging uit, sturen gaat helemaal niet meer. Bij vliegtuigen en schepen reeds langer bekend maar bij auto's toch weer een nieuwe "evolutie" . Dus niet verschieten als ge op uw spelconsole aan alarmpje ziet dat uw oliedruk te laag zit. Gewoon rechtdoor blijven rijden. Het zou mij niet verwonderen dat ze bij Toyota ook het gaspedaal via computersturing lieten verlopen. Iemand met bekend?

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 10 juli 2010 om 13:16.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 18:07   #52
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.129
Standaard

In verband met de verspreiding van kennis over groen bouwen ... Zou Open Source CAD kunnen werken als alternatief voor AutoCAD om de verspreiding van kennis over groen bouwen algemeen te maken? Waarom doen architecten wereldwijd overal hetzelfde en houden zij die ontwerpen voor zichzelf? Is dit geen afscherming van hun kennis? En daardoor contraproducief?
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 18:13   #53
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Nu is een auto, dank zij de computer en de elektronica, meer een spelconsole geworden en terug onbetrouwbaar.
Misschien evolueert hij terug naar een robuuste uitvoering maar daar zijn we nog niet. Het wordt stilaan de gewoonte om niet meer te reageren op allerhande alarmen die gegenereerd worden door de auto, behalve de olie, omdat ge anders evengoed uw wedde ineens naar de garage kunt laten storten.
Ge zegt zoiets
Had vorige week zo een 'alarm'.
Ben ermee naar de garage gegaan.
Vijftig euro was de rekening, voor wat ze daar noemden 'uitlezen motor'.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 11 juli 2010 om 18:14.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 18:38   #54
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, hij bedoeld een warmwater productie die goedkoper is op redelijk korte termijn, met een minder hoge ecologische druk dan een simpele electrische boiler van 200 liter. Niet meer dan een spiraal van zwarte kunststof waterslang, waar koud water door loopt naar een verzamelvat waar de warmwaterboiler, af - en wasmachine op aangesloten zit. Geen drinkwater. want dit systeem heeft de naverwarming van buitenaf echt nodig om de baceriën te doden.
Niet altijd, en het is te verbeteren door een duo systeem te gebruiken waar de warmte-transfer vloeistof (glycol bv) nooit in contact komt met het te verwarmen water.(warmtewisselaar)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Inderdaad Maddox,

ik heb deze uitvoering ook gezien waarbij de darm is opgerold rond een halve bol ( iglo vorm). Die kan natuurlijk meer darm bevatten per oppervlakte eenheid maar er staat dan wel altijd een deel in de schaduw. Interessant om eens te bekijken in elk geval. Een platte opgerolde spiraal tegenover een iglo op dezelfde oppervlakte maar wel met veel meer darm. Wat de bacteriën betreft, dat hangt af van de bereikte temperaturen en ook van het gebruik. Boven de 70° heeft men daar meestal al geen probleem meer mee. Als het systeem als doorstromer gebruikt wordt, al dan niet met een thermostatische kraan bij de gebruiker, dan gaat men daar geen last van hebben. Ik zou in elk geval computersturingen vermijden. Een herstelling kost snel 1000 Euro (vervangen computer) en dan moet men nog geluk hebben dat de fabrikant nog bestaat en de onderdelen heeft of men begint aan een lijdensweg die elk plezier aan alternatieve energie ontneemt. Het is natuurlijk anders als men als bedrijf toch techniekers ter beschikking heeft met de nodige kennis, of men zijn dakoppervakte verhuurd aan een bedrijf dat zorgt voor de rest. Enige dakschade moet men toch verrekenen. Al zal bij een plat dak de aanwezigheid van zonnepanelen mogelijk positief zijn doordat de zon dan door de panelen wordt opgevangen terwijl ze anders een eerder schadelijke invloed heeft. In tegenstelling tot een dak met houten daktimmerwerk.

Paul
Dus een systeem voor alle water behalve drinkwater waarop aangesloten zijn de:
  • warmwaterboiler
  • afwasmachine
  • wasmachine
Het water wordt gewoon opgewarmd door de zon volgens hieronder afgebeeld principe.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 15:05   #55
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Ge zegt zoiets
Had vorige week zo een 'alarm'.
Ben ermee naar de garage gegaan.
Vijftig euro was de rekening, voor wat ze daar noemden 'uitlezen motor'.
Heb ik ook twee keer moeten slikken (plus "een updating van het programma") tot ik kwaad werd en ze toch nog iemand gevonden hebben die iets van motoren afwist en dan was het euvel verholpen (Ford transit, terugnameklep van cartergassen die blokkeerde, iets dat elke mecanieker weet. Ge kunt beter zelf eens op het internet gaan zoeken).
We zijn terug in het ontwikkelingsstadium beland.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 15:22   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Heb ik ook twee keer moeten slikken (plus "een updating van het programma") tot ik kwaad werd en ze toch nog iemand gevonden hebben die iets van motoren afwist en dan was het euvel verholpen (Ford transit, terugnameklep van cartergassen die blokkeerde, iets dat elke mecanieker weet. Ge kunt beter zelf eens op het internet gaan zoeken).
We zijn terug in het ontwikkelingsstadium beland.

Paul
Doet me denken aan het EGR verhaal van mijn opeltje. Ik heb daarentegen wel een prima service van de garage. Binnenrijden, uitleggen dat het motormanagment alarmlampje op regelmatige basis aanspringt, maar dat het totaal geen invloed op rij-eigenschappen, noch verbruik had.
De garagist las de foutmeldingen van de computer uit, wist te vertellen dat het de Exhaust gas recuperating valve was die een alarm creërde, en dat er 3 oplossingen waren. De hangende klep vervangen door een nieuwe- kostenplaatje €250-
De hangende klep vervangen door een piraatstuk, -€180-Of het programma aanpassen zodanig die EGR niet meer gebruikt werd. Wat soms wel opgemerkt werd door de autocontrole bij de uitlaattesten. Kosten daarvan €0.

Totaal kostenplaatje voor mij op dat moment. €0
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 17:44   #57
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Voor hen die toch bedenkingen bij die "indirecte besturing" , het is direct te zien. Als de motor niet draait en ge kunt uw wielen niet draaien met het stuur dan weet ge het wel. En ja, ge moet het stuurslot afzetten natuurlijk

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 20:27   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Achter mijn hoek gaat het zoveelste "goed geïsoleerd ?" dak tegen de vlakte. Na 25 jaar dienst ruikt ge het rot tot op 100m, ik moet niet gaan zien waarom het afgebroken wordt.
Ik betwijfel of dit systeem financieel en ecologisch verdedigbaar is. De zoveelste evolutie naar kortlevende brol. Wie isolatie steekt tussen zijn daktimmerwerk neemt een serieus financieel risico. Of wie een huis koopt van enkele tientallen jaren oud met dergelijke isolatie weet ook waar hij voor staat. Niet enkel het dak gaat tegen de vlakte, ook de kamers eronder zijn dan aan "renovatie " toe. Welke invloed zonnepanelen hebben op het daktimmerwerk is nog af te wachten. Dat het een invloed heeft is onmiskenbaar, men plaatst zijn dak in de schaduw. Tenzij men de warmte van de zonnepanelen gebruikt als men ze ook gebruikt als dakbedekking ? Volgens mij ligt heel die installatie binnen tien jaar op de schroothoop. Zoals ik gezien heb met heel wat "zonneboilers" in Frankrijk. Nu vervangen door een zwarte opgerolde darm. Veel minder rendement dan computergestuurde boilers maar zonder onderhoud en herstellingskosten en praktisch geen afschrijvingskosten.
Eenvoud is de moeder van de porceleinwinkel. Tenzij men geld genoeg heeft natuurlijk.

Paul
Dat vele daken rotten terwijl je er op staat te kijken is geen uitzondering.
Onder het motto van; vakwerk en geen lapwerk....zien we nogal wat lapwerk ook op nieuwbouw.
Het begint bij de keuze van het hout. Rode den is het enige hout dat feitelijk goed geschikt is voor dakopbouw. Jammer genoeg neemt men een goedkopere soort (de klant zoekt ook altijd de laagste prijs natuurlijk dus die gaat ook niet vrijuit)
Het hout moet gedrenkt zijn tegen de beestjes en men moet daar een attest van eisen van de handelaar. (99% doet dat niet omdat ze dat ook niet weten)
Het onderdak moet bij voorkeur van menuiserite platen zijn omdat die dampdoorlatend werken. Bovendien moet de overlapping van het onderdak volgens de hellingshoek groter of kleiner worden omwille van de capilariteit tussen in. Hoe minder helling hoe groter de overlap en wat zien we meestal...juist het omgekeerde.
Idem voor leien op het dak.
Het zinkwerk (dakgoten en dergelijke) moet op vol hout uitgewerkt worden, geen gedrenkt hout, eikenhout of notelaar, beton of plaaster en mag geen contact hebben met andere metalen. Wat zien we, ze slaan om de 45 cm een inox nagel door de zink dan nog en op de schoorsteen zetten ze meestal een metalen kapje. Mos tast de zink ook aan...wat zien we? Daken liggen propvol met mos. Bitumen tasten ook de zink aan, wat zien we...ze herstellen hun zink of werken het soms af met een lap roofing in. Dikwijls omdat ze te weinig goed genoeg kunnen solderen en men geen capilariteit heeft bekomen en alle naden dus scheuren omwille van het feit dat ze de nagels hier en daar door de zink hebben geslagen en het boeltje niet kan uitrekken naargelang de temperatuur en omdat ze ook nog eens geen uitzetvoegen hebben gestoken of veel te weinig.
Het dampscherm om de isolatie af te dichten is dikwijls ook zo dat niet en de luchtventilatie laag werk dikwijls ook al niet te goed omwille van dat alles zo afgesloten zit.
Dan heb je koude en warmte...en dus condens...weinig lucht ...en rot gans het zaakje weg.

Maar als klant ...wie weet zulke dingen allemaal? Die kijkt eens vanop de grond en ziet dat het recht ligt en dan is het al lang goed. En de aannemer rekent af en trekt zijn schouders eens op.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 20:30   #59
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.795
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Rode den=Oregon?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 20:47   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Rode den=Oregon?
Ja oregon.
Ofwel SNR (sapin rouge du nord)
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be