Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juli 2005, 14:01   #41
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Nog eentje voor Guderian, met dank aan Radicaal:

Citaat:
11. Omdat het gezin de kiemgemeenschap is van alle menselijk en nationaal leven, zal hij de heilige banden van gezin en familie zoveel mogelijk bevestigen. (...)
En nee, ik wil geen gedoe over de relatieve invulling van het begrip 'zoveel mogelijk' in het licht van de tijdsgeest en de persoonlijke mislukking, vanuit Freudiaans perspectief en met oog voor de vitaliteit van het NO-denken...
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 16:49   #42
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Nog eentje voor Guderian, met dank aan Radicaal:



En nee, ik wil geen gedoe over de relatieve invulling van het begrip 'zoveel mogelijk' in het licht van de tijdsgeest en de persoonlijke mislukking, vanuit Freudiaans perspectief en met oog voor de vitaliteit van het NO-denken...
Ja, wat wil je met die aanhaling nu nog eens weten? Zoals reeds gezegd, Van Severen en vele andere NO-denkers stonden boven die moraliteitsregels. Het was de avant-garde die neerkeek op de -al dan niet door christelijke achtergrond geïnspireerde- moraliteit omdat ze de persoonlijkheidsuitbouw als belangrijker aanzagen.

Ik ken persoonlijk een neo-dinaso die (trouwens een lokaal VB-bestuurslid als ik me niet vergis) steevast met groen hemd gekleed en keurig verzorgd zijn kasteel bewoont. Wanneer je daar komt verwacht hij andere accenten (weet niet hoe ik het anders zou moeten noemen) in je gedrag dan wat je doorsnee doet in onze maatschappij (beleefdheidsregels correcter, meer etiquette,...). De man is zeer belezen, is ingenieur, al meer dan 50 jaar gelukkig gehuwd en 5 kinderen, enz... Maar als het weekend is kan je hem in een dorpscafé vinden waar hij zich behoorlijk zat drinkt, waar hij al eens zwanst en plezier maakt, ook tav andere vrouwen,... Maar toch heeft hij een vast patroon in zijn leven die de leefregels die door Radicaal zijn geschetst in belangrijke mate benaderen, veel meer dan de gewone doorsnee burger. Eigenlijk is het vrij moeilijk uit te leggen op een forum als dit, maar zowat iedereen die hem een beetje kent kan beamen wat ik hier zeg, die (neo-)dinaso's zijn speciaal, zeldzaam, en zeker geen lapzwanzen wat sommigen misschien (verkeerdelijk) denken. Hoewel hij niet tot de adel behoort, leeft hij uiteindelijk toch aristocratisch, ondanks wat hij doet in de weekends in dorpscafés. En net dat maakt het misschien moeilijk te begrijpen, omdat die levensstijl veel diepgaander is dan wat de meesten hier denken. Hun levensstijl is superieur aan de conservatieve christelijke levensmoraal die gepredikt wordt, ze is écht, in de ware betekenis van dat woord. Personen met die levensstijl wordt in de huidige nihillistische en egalitaire maatschappij evenwel aanzien als zonderlinge figuren die zich hypocriet gedragen. Het zij zo, maar wie hen kent weet dat het niet zo is.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be