Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2012, 00:28   #1
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard Patroniemen

Een vraagje voor diegenen die vertrouwd zijn met de geschiedenis van de Nederlandse naamgevingsgebruiken: van m'n grootvader, die allicht nochtans nooit boven Wuustwezel zal zijn geweest, heb ik een boekje uit (volgens het internet) 1892 geërfd, getiteld "De-ci de-l�* en Hollande" en geschreven door ene M. Heins. Het gaat om een reisverslag door het Nederland van het einde van de 19e eeuw. Waar hij dat vandaan gehaald heeft, zal altijd wel een raadsel blijven. Overigens heeft hij het boek allicht nooit gelezen; daarvan getuige het feit dat de meeste bladen nog aan elkaar kleven. Maar toen ik er onlangs in snuisterde, stootte ik op de volgende passage (in het gedeelte over de Nederlandse zeden en gewoonten):

Citaat:
Et, comme si cela ne suffisait pas encore �* bien déterminer la personnalité des gens, on dit très souvent de qui ils sont fils: Wzn = Willemszoon, Jz = Janszoon, Cz = Corneliuszoon, etc., etc.;[...]
Nu dacht ik dat deze gewoonte in ons taalgebied reeds veel eerder was uitgestorven, zo rond de Franse periode. Wanneer is dat dan wel gebeurd? In ieder geval vermoed ik dat we mogen aannemen dat het gebruik reeds op z'n retour was toen hij dit beschreef (en in Vlaanderen allicht al helemaal in onbruik was geraakt).

Ik weet dat de Friezen er nog vrij lang aan hebben vastgehouden, bv. Pieter Jelles Troelstra. Maar hoe zat het bij ons?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 23 juli 2012 om 00:28.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 20:47   #2
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Dit fenomeen komt niet alleen in Nederland voor, maar praktisch in vele landen van Europa.
Henderson, Andersen, Philips, Richards,...
Ook in Vlaanderen zijn heel wat patroniemen: Staes: zn v Eustaes, Pieters, Segers, Matthys, Jansseune, ..... haast onbeperkt.
Op een gegeven moment is men in Vlaanderen bij de namen gebleven die men droeg. In Nederland bleef de familienaam veel langer variabel, maar in Zweden bv bleven de patroniemen nog veel langer variabel, en zijn ze redelijk recent vastgezet, terwijl de namen in Vlaanderen zowat 400-500 jaar vaststaat.
Naast de patroniemen bestaan ook de plaatsnamen (Van Aelst, Van Enghelandt, Vandenbroucke), eigenschapsnamen (Degroote, Dewitte, Devos,...), beroepsnamen (Deconinck, Timmerman), ...
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 20:59   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Dit fenomeen komt niet alleen in Nederland voor, maar praktisch in vele landen van Europa.
Henderson, Andersen, Philips, Richards,...
Ook in Vlaanderen zijn heel wat patroniemen: Staes: zn v Eustaes, Pieters, Segers, Matthys, Jansseune, ..... haast onbeperkt.
Op een gegeven moment is men in Vlaanderen bij de namen gebleven die men droeg. In Nederland bleef de familienaam veel langer variabel, maar in Zweden bv bleven de patroniemen nog veel langer variabel, en zijn ze redelijk recent vastgezet, terwijl de namen in Vlaanderen zowat 400-500 jaar vaststaat.
Naast de patroniemen bestaan ook de plaatsnamen (Van Aelst, Van Enghelandt, Vandenbroucke), eigenschapsnamen (Degroote, Dewitte, Devos,...), beroepsnamen (Deconinck, Timmerman), ...
Volgens mij gaat het om de gewoonte om BUITEN de "reguliere" achternaam nog een patroniem toe te voegen? Met andere woorden: "Jan Cz Timmermans", &c.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 1 augustus 2012 om 20:59.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 21:32   #4
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Volgens mij gaat het om de gewoonte om BUITEN de "reguliere" achternaam nog een patroniem toe te voegen? Met andere woorden: "Jan Cz Timmermans", &c.

Tot de late middeleeuwen was de familienaam variabel. Maar ook daarna werd werd naast de intussen vaste naam vaak gebruik gemaakt vd patroniem om misverstanden te vermijden. Zeker in gevallen waar meerdere zelfde namen voorkomen op een plaats. Zo ligt bij mijn grootvader nog oude correspondentie van enkele voorvaderen uit de 17de eeuw, begin 1600. De schrijver schreef over zichzelf ................ Adriaen Mathys (Zijn vader heette Mathijs) Van ................. . Terwijl hij gewoon Adriaen Van ............... was. Mathijs had een broer die een zoon had die ook Adriaen heette. Of beter gezegd: Adriaen had een neef die dezelfde naam en voornaam had.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 1 augustus 2012 om 21:34.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 21:38   #5
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Ik zeg er meteen bij dat ik over dit onderwerp eigenlijk niet al te veel afweet. Ik schrijf maar wat ik van een ander hoorde.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2012, 22:36   #6
Macchiavelli
Minister
 
Macchiavelli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: Lommel
Berichten: 3.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Volgens mij gaat het om de gewoonte om BUITEN de "reguliere" achternaam nog een patroniem toe te voegen? Met andere woorden: "Jan Cz Timmermans", &c.
Op wikipedia lees ik het volgende hierover:
Citaat:
In bepaalde gedeeltes van Zuid-Nederland was het gebruikelijk om zowel een patroniem als een familienaam te gebruiken, bijvoorbeeld "Jan Jans van Galder". Soms werden daarbij meer generaties vermeld: Gerrit Peter Wouters Jans van der Schuur (Gerrit, zoon van Peter, zoon van Wouter, zoon van Jan).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Patroniem#Nederland
Wat ik ook niet onwaarschijnlijk acht, is dat men voor de zekerheid die extra achternaam is gaan voeren in een tijd dat men van het ene op het andere naamgevingssysteem overschakelde. Dat beide systemen dus een tijdje naast en door elkaar hebben bestaan.

Mijn Nederlandse oma, die in een dorpje onder Eindhoven woonde, sprak altijd van "Gradjes" als ze het over de buurman had, maar die buurman heette helemaal niet Gerard. De vader van die buurman echter, die heette Gerard (Grad of Gradje in het lokale dialect), en met "Gradjes" werd dus de zoon van Gerard bedoeld.
__________________
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se."
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2012, 20:47   #7
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Volgens mij gaat het om de gewoonte om BUITEN de "reguliere" achternaam nog een patroniem toe te voegen? Met andere woorden: "Jan Cz Timmermans", &c.
Klopt. Immers, toen M. Heins dit boek schreef, had ook Nederland al reeds een eeuw een officieel bevolkingsregister, en dus 'vaste' achternamen.

In ieder geval bedank ik alvast iedereen voor de inbreng.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be