Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2019, 06:24   #41
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
De vuistregel van banken was altijd dat je maar 1 derde van je maandelijks inkomen aan de hypotheek mag geven. Maar uitgaande van die vuistregel kunnen jongeren tegenwoordig niks kopen. Zeker singles niet. En alle mensen die een relatie hebben en een huis kopen, gokken er eigenlijk op dat hun relatie gedurende de hele afbetalingsperiode goed blijft lopen. Want indien niet, moet het huis verkocht worden.

Laat ons er vanuit gaan dat de doorsnee loontrekkende Vlaming tussen de 1500 en de 1700 euro verdient. Dat wil dat zeggen dat hij hooguit 600 euro per maand aan de hypotheek kan geven.

Wat kan je kopen met 600 euro per maand? De huur van een doorsnee appartement betalen wordt al moeilijk. De huidige samenleving verplicht jonge mensen om een relatie te hebben. Het alternatief is bij je ouders blijven wonen of levenslang huren.

Ik verdien goed mijn brood maar ben ontmoedigd door de enorme vraagprijzen van zeer bescheiden woningen tegenwoordig. Ben eigenlijk geneigd om te blijven huren (en toch aannemelijk te sparen) dan iets te kopen voor een zeer overdreven prijs.

Hoe doen jullie het allemaal?

Huren, kopen.. zelf iets bouwen of eerder mikken op een bestaande woning?
Bouwen lijkt me anno 2019 echt geweldig overpriced
Denk je dat de vorige generaties op hun eentje, zonder hulp van thuis, een huis konden kopen/bouwen als ze 25 waren? Een lief zoeken en met twee gaan werken en sparen verdorie.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 07:34   #42
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Denk je dat de vorige generaties op hun eentje, zonder hulp van thuis, een huis konden kopen/bouwen als ze 25 waren? Een lief zoeken en met twee gaan werken en sparen verdorie.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 07:35   #43
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
De vuistregel van banken was altijd dat je maar 1 derde van je maandelijks inkomen aan de hypotheek mag geven. Maar uitgaande van die vuistregel kunnen jongeren tegenwoordig niks kopen. Zeker singles niet. En alle mensen die een relatie hebben en een huis kopen, gokken er eigenlijk op dat hun relatie gedurende de hele afbetalingsperiode goed blijft lopen. Want indien niet, moet het huis verkocht worden.

Laat ons er vanuit gaan dat de doorsnee loontrekkende Vlaming tussen de 1500 en de 1700 euro verdient. Dat wil dat zeggen dat hij hooguit 600 euro per maand aan de hypotheek kan geven.

Wat kan je kopen met 600 euro per maand? De huur van een doorsnee appartement betalen wordt al moeilijk. De huidige samenleving verplicht jonge mensen om een relatie te hebben. Het alternatief is bij je ouders blijven wonen of levenslang huren.

Ik verdien goed mijn brood maar ben ontmoedigd door de enorme vraagprijzen van zeer bescheiden woningen tegenwoordig. Ben eigenlijk geneigd om te blijven huren (en toch aannemelijk te sparen) dan iets te kopen voor een zeer overdreven prijs.

Hoe doen jullie het allemaal?

Huren, kopen.. zelf iets bouwen of eerder mikken op een bestaande woning?
Bouwen lijkt me anno 2019 echt geweldig overpriced
niet zeveren hé

BE is goed, BE is voor eeuwig
inclusief de 16 miljard communautaire transfer PER jaar, ELK jaar.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 08:10   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Denk je dat de vorige generaties op hun eentje, zonder hulp van thuis, een huis konden kopen/bouwen als ze 25 waren? Een lief zoeken en met twee gaan werken en sparen verdorie.
Natuurlijk konden de jongeren dat vroeger.
Eerst tot hun 16 naar school, dan een jaartje dienstplicht doen en de woningen kostte toen een pak minder.
In 1980 kon je nog gemakkelijk een huis kopen voor 50.000€, vandaag betaal je voor eenzelfde woning met dezelfde luxe nog geen 150.000€.
Een metsendiender toen begon aan 2€ per uur en vandaag begint die aan 12€ per uur.
Een baliebediende had 18.000Bfr per maand netto en moest daarvoor wel 40 uur per week werken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 08:14   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar wel schrijfgeld en kadastraal.
Valt mee hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 08:15   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar wel schrijfgeld en kadastraal.
Denk je dat een eigenaar het kadastraal inkomen niet mee rekent in de huurprijs?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 08:16   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Badkamer en keuken zijn prima functioneel, maar na 12 jaar (sorry, geen 15) zie je het er wel aan dat ze gebruikt zijn.

Verwarmingsketel ben ik nooit blij mee geweest, en een volgende ketel ga ik samen met een installateur doen, en niet meer op mijn eentje, en als het even kan een combinatiesysteem met warmtepomp, diepe boring voor een water/water setup en zonnepanelen.
Badkamer staat hier al 25 jaar, zeer intensief gebruikt.
Volgend jaar wordt ze vervangen
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 08:24   #48
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Natuurlijk konden de jongeren dat vroeger.
Eerst tot hun 16 naar school, dan een jaartje dienstplicht doen en de woningen kostte toen een pak minder.
In 1980 kon je nog gemakkelijk een huis kopen voor 50.000€, vandaag betaal je voor eenzelfde woning met dezelfde luxe nog geen 150.000€.
Een metsendiender toen begon aan 2€ per uur en vandaag begint die aan 12€ per uur.
Een baliebediende had 18.000Bfr per maand netto en moest daarvoor wel 40 uur per week werken.
de prijs van een huis ging dus volgens jou sinds 1980 *3, het metsersloon *6 en de baliebediende *4
en ik denk dat je dicht bij de waarheid zit.

maar t besluit is dus dat het huis relatief niet duurder werd.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 08:49   #49
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Natuurlijk konden de jongeren dat vroeger.
Eerst tot hun 16 naar school, dan een jaartje dienstplicht doen en de woningen kostte toen een pak minder.
In 1980 kon je nog gemakkelijk een huis kopen voor 50.000€, vandaag betaal je voor eenzelfde woning met dezelfde luxe nog geen 150.000€.
Een metsendiender toen begon aan 2€ per uur en vandaag begint die aan 12€ per uur.
Een baliebediende had 18.000Bfr per maand netto en moest daarvoor wel 40 uur per week werken.
uw cijfers klopen niet. Tussen 1995 en 2015 bijvoorbeeld zijn de prijzen nominaal *2.6 gegaan. Als je dus zou kijken tussen 1980 en 2019 zal dat ongeveer * 5 zijn nominaal.

Reeel gezien zijn de prijzen tussen 1995 en 2015 * 1.8 gegaan. Jij beweert aan de hand van uw metsendiender voorbeeld dat ze gedeeld door 2 gegaan zijn.

https://www.febelfin.be/sites/defaul...ingprijzen.pdf
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 08:51   #50
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Natuurlijk konden de jongeren dat vroeger.
Eerst tot hun 16 naar school, dan een jaartje dienstplicht doen en de woningen kostte toen een pak minder.
In 1980 kon je nog gemakkelijk een huis kopen voor 50.000€, vandaag betaal je voor eenzelfde woning met dezelfde luxe nog geen 150.000€.
Een metsendiender toen begon aan 2€ per uur en vandaag begint die aan 12€ per uur.
Een baliebediende had 18.000Bfr per maand netto en moest daarvoor wel 40 uur per week werken.
Als ik me niet vergis was er in 1980 al schoolplicht tot 18. Als je 25 was en al van uw 16 ging werken was het misschien mogelijk.
Los daarvan,

We verdienden met ons beiden 2500€ netto toen we gingen samenwonen rond 1990. Huishuur, een open bebouwing in Affligem op 32 are was 280€. Na een jaar kwam het huis (alweer een open bebouwing) van die van ons haar grootmoeder te koop. 100k€. (nog te verbouwen, keuken, sanitair, ramen...)
Toch maar gepast voor het aanbod vanwege te duur op dat ogenblik. U meteen krap zetten en elke € in twee moeten bijten is niet goed voor een relatie.
Na enkele jaren gespaard, onze weddes waren ook al ferm gestegen, onze grond cash gekocht. Een kleine hectare voor 50k€. Met nog eens 50k€ in de hand en een lening van 100k€ (op 15 jaar) beginnen bouwen en heel veel zelf gedaan. Vanzelf is het niet gegaan, maar toch nooit moeten wakker liggen omdat we te krap bij kas zaten.
Jongeren van vandaag denken dat alles vanzelf in hun schoot moet geworpen worden.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 09:37   #51
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Denk je dat de vorige generaties op hun eentje, zonder hulp van thuis, een huis konden kopen/bouwen als ze 25 waren? Een lief zoeken en met twee gaan werken en sparen verdorie.
Inderdaad.


Mijn vriendin en ik hebben een jaar geleden een huis gekocht. Het resultaat van drie jaar hard werken en sparen (we leefden op klein appartementje met lage huurprijs).

Eigen inbreng volledig met spaargeld betaald. Geen cent hebben onze ouders moeten bijleggen.

Het lijkt me nogal logisch dat men als single na enkele jaren werken geen huis van 300.000 euro kan kopen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 09:38   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
uw cijfers klopen niet. Tussen 1995 en 2015 bijvoorbeeld zijn de prijzen nominaal *2.6 gegaan. Als je dus zou kijken tussen 1980 en 2019 zal dat ongeveer * 5 zijn nominaal.

Reeel gezien zijn de prijzen tussen 1995 en 2015 * 1.8 gegaan. Jij beweert aan de hand van uw metsendiender voorbeeld dat ze gedeeld door 2 gegaan zijn.

https://www.febelfin.be/sites/defaul...ingprijzen.pdf
Cijfers kloppen wel.

Mensen vergeten altijd dat er veel zaken zijn verandert en aangepast aan de wooneisten.

En het toeval wil dat een woning weet te koop staan die in 1980 gekocht is geweest voor 2.500.000Bfr/62.000€ en waarin wel nieuwe ramen en deuren steken en een nieuwe keuken, maar waar bij die verbouwingen geen luxe veranderingen zijn aangebracht.
Prijs volgens immokantoren nog geen 150.000€.

Nu die lonen, mijn schoonbroer heeft als diender gewerkt in 1980 en had toen 82BFR/uur=2.03€
Was zelf toen tijdelijke verwilliger bij de krijgsmacht in 1980, had 20.000Bfr netto per maand. = +/-496€
Vandaag is dat
Citaat:
Loon soldaat en matroos: 1.902,75 bruto / 1.473,37 netto
https://www.vacature.com/nl-be/carri...ww.google.com/
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 09:51   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Als ik me niet vergis was er in 1980 al schoolplicht tot 18. Als je 25 was en al van uw 16 ging werken was het misschien mogelijk.
Los daarvan,

We verdienden met ons beiden 2500€ netto toen we gingen samenwonen rond 1990. Huishuur, een open bebouwing in Affligem op 32 are was 280€. Na een jaar kwam het huis (alweer een open bebouwing) van die van ons haar grootmoeder te koop. 100k€. (nog te verbouwen, keuken, sanitair, ramen...)
Toch maar gepast voor het aanbod vanwege te duur op dat ogenblik. U meteen krap zetten en elke € in twee moeten bijten is niet goed voor een relatie.
Na enkele jaren gespaard, onze weddes waren ook al ferm gestegen, onze grond cash gekocht. Een kleine hectare voor 50k€. Met nog eens 50k€ in de hand en een lening van 100k€ (op 15 jaar) beginnen bouwen en heel veel zelf gedaan. Vanzelf is het niet gegaan, maar toch nooit moeten wakker liggen omdat we te krap bij kas zaten.
Jongeren van vandaag denken dat alles vanzelf in hun schoot moet geworpen worden.
Je vergist je, de leerplicht tot 18 jaar is er pas in 1983 gekomen en dan geleidelijk ingevoerd.

En ja, berekening de kostprijzen van iets eens per arbeidsuur dat je moet leveren.
De jongeren gaan dan even verbaast zijn dat het leven niet duurder is geworden, maar dat hun levenseisen duur zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 09:55   #54
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Cijfers kloppen wel.

Mensen vergeten altijd dat er veel zaken zijn verandert en aangepast aan de wooneisten.

En het toeval wil dat een woning weet te koop staan die in 1980 gekocht is geweest voor 2.500.000Bfr/62.000€ en waarin wel nieuwe ramen en deuren steken en een nieuwe keuken, maar waar bij die verbouwingen geen luxe veranderingen zijn aangebracht.
Prijs volgens immokantoren nog geen 150.000€.

Nu die lonen, mijn schoonbroer heeft als diender gewerkt in 1980 en had toen 82BFR/uur=2.03€
Was zelf toen tijdelijke verwilliger bij de krijgsmacht in 1980, had 20.000Bfr netto per maand. = +/-496€
Vandaag is dat
https://www.vacature.com/nl-be/carri...ww.google.com/
Dan had hij beter ergens anders gaan werken. Ik kreeg, toen ik 15 was en eigenlijk nog niet mocht gaan werken, eveneens rond 1980, 90bfr/uur.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 10:11   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dan had hij beter ergens anders gaan werken. Ik kreeg, toen ik 15 was en eigenlijk nog niet mocht gaan werken, eveneens rond 1980, 90bfr/uur.
Je werkte in het weekend, in het zwart.
Toen was het wettelijk uurloon van een diender voor overuren en zaterdag werk 82bfr +50% = 123Bfr.
Vandaag is dat 12€ +50% = 18€.
En net als nu, waren er toen ook bedrijven die beter betaalde dan andere.
Hij werkte aan het wettelijk minimum.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 10:15   #56
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je werkte in het weekend, in het zwart.
Toen was het wettelijk uurloon van een diender voor overuren en zaterdag werk 82bfr +50% = 123Bfr.
Vandaag is dat 12€ +50% = 18€.
En net als nu, waren er toen ook bedrijven die beter betaalde dan andere.
Hij werkte aan het wettelijk minimum.
Niets van aan. Ik werkte voor een Amerikaanse multinational. 8 uur per dag en volledig in regel met alle wetgeving. Dat ik maar 15 was en toch mocht was enkel aan mijn vader te danken die het daar voor een groot stuk voor het zeggen had.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 10:49   #57
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Veel jongeren kopen een goedkoop appartementje dat ze nadien weer verkopen.

Groot voordeel is dat ze geen huurgelden kwijt zijn.
Voor ons was het sowieso geen optie om een goedkoop, op te knappen ding te kopen. Geen tijd om daar zelf enige moeite in te steken qua opknapwerk en geen zin om uberhaupt in een op te knappen woning te wonen/leven.

Maar als dat werkt voor anderen, dan is dat wat ze moeten doen eh.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 10:52   #58
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Voor ons was het sowieso geen optie om een goedkoop, op te knappen ding te kopen. Geen tijd om daar zelf enige moeite in te steken qua opknapwerk en geen zin om uberhaupt in een op te knappen woning te wonen/leven.

Maar als dat werkt voor anderen, dan is dat wat ze moeten doen eh.
Als ge de centen hebt moet ge nieuwbouw zetten.

Nota: goede grond vinden is ook nog een probleem. Wij vonden gewoon geen grond die goed gelegen was en voldoende ruim.

Allemaal noordgericht, op drukke wegen, onder hoogspanning, langs een cafe....den overschot dus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 10:53   #59
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Voor ons was het sowieso geen optie om een goedkoop, op te knappen ding te kopen. Geen tijd om daar zelf enige moeite in te steken qua opknapwerk en geen zin om uberhaupt in een op te knappen woning te wonen/leven.

Maar als dat werkt voor anderen, dan is dat wat ze moeten doen eh.
wij deden dat wel, uiteraard omdat we daar tijd voor hadden en echt plezier beleefden aan bijna 2 jaar op een bouwwerf wonen.
dat was onze droom gewoon, anders hadden wij ook wel gewoon gemekkerd dat de woningprijzen te duur waren hoor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2019, 11:18   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Denk je dat de vorige generaties op hun eentje, zonder hulp van thuis, een huis konden kopen/bouwen als ze 25 waren? Een lief zoeken en met twee gaan werken en sparen verdorie.
Toen stond in de wet:
en heb jij meubelen, en heb jij huisgerief,
dan kunt gij trouwen met uw lief.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be