Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juni 2018, 21:51   #281
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Stap bij GSK binnen zoals ik maandelijks doe.
Dit is geen antwoord op mijn vraag.

Ik vraag u naar gegevens, want u gooit met veralgemeningen. Dan mag ik ook verwachten dat het om veel meer gaat dan alleen GSK.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 22:00   #282
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is geen antwoord op mijn vraag.

Ik vraag u naar gegevens, want u gooit met veralgemeningen. Dan mag ik ook verwachten dat het om veel meer gaat dan alleen GSK.
UCB juist het zelfde
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 22:07   #283
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
UCB juist het zelfde
Niet overtuigend. U blijft nog steeds veralgemenen en ik zie geen enkel statistisch gegeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 22:09   #284
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
UCB juist het zelfde
Leuk, maar over hoeveel mensen gaat het dan?
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 22:14   #285
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Leuk, maar over hoeveel mensen gaat het dan?
Baxter
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 22:36   #286
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Baxter
Ik zie geen cijfers. De cijfers van de taalexamens spreken echter een heel duidelijke taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 22:47   #287
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
https://www.facebook.com/JongEnVlaam...type=3&theater

"Het aantal Waalse leerlingen dat Nederlands leert daalt zienderogen. "De taalgrens wordt een grens", oppert Christophe Deborsu."

In 2017-2018

35% leert Nederlands

62 % leert Engels

3%leert Duits.


In 2009-2010 leerde nog 49% der Waalse kinderen Nederlands.

Dus nog 20 jaar en nog slechts 5% der Waalse kinderen leert nog Nederlands


Dus de Belgicistische mythe dat de Walen massaal Nederlands aan het leren zijn ,is alweer doorprikt.

Merci les Wallons!! Het probleem België lost zichzelf op
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 23:13   #288
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie geen cijfers. De cijfers van de taalexamens spreken echter een heel duidelijke taal.
Solvay
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 23:33   #289
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Stap bij GSK binnen zoals ik maandelijks doe.
Er zijn periodes geweest waar ik 3 sites van GSK frequenteerde. Mij maakt het weinig uit hoe goed iemand zijn taalkennis is, zolang er goede wil is van twee kanten zal de job wel geklaard worden. Echter zoals jij laat uitschijnen dat iedereen daar een bovengemiddelde taalkennis heeft, is natuurlijk quatsch. Hier en daar kom je er toch tegen die Nederlands (of Frans) onkundig waren of niet verder kwamen dan make-that-the-cat-wise Engels. Dit waren ook geen koekenbakkers maar kaders met budgetten van +15M
Nu, iedereen was van goede wil, job geklaard, klant tevreden, correct betaald, voor mij geen probleem.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2018, 23:39   #290
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ik heb geen interesse in gesubsidieerden.
Veel praat, weinig zaad. Jij hebt wel interesse in gesubsidieerden
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 08:37   #291
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht


Ow my god, dit is echte slapstick, robert t zijne cafee maat zegt iets, en verwacht daar dan nog ernstige reactie op...

Djeezes...

En dan gaat ie nog wat Don Corleone imiteren...
Deze reactie had ik verwacht nadat ik je in een paar postings niet bepaald vriendelijk had aangepakt. Ik heb er dus enig begrip voor, mijn directe stijl speelt me soms parten, alhoewel ik moet zeggen dat je er ook iets van kent.

Dit gezegd zijnde wil ik nog het volgende kwijt : robert zijn cafee maat bestaat niet, wel iemand die ik heb leren kennen toen mijn dochter lang geleden een uitwisselings-taalbad volgde diep in Wallonië en de zoon als tegenprestatie een paar weken bij ons verbleef. Een verrijkende ervaring voor beiden, ze hebben er beide veel van opgestoken. De contacten met de ouders zijn inmiddels vervaagd, met de zoon hebben we nog regelmatig contact.

Wat Don Corleone met deze zaak te maken heeft begrijp ik absoluut niet maar dat kan aan mij liggen.

Nog iets. Over de kern van de zaak zeg je niets. Ik kan niet aannemen dat je de stelling van Henri volledig onderschrijft, daarvoor ben je net iets té intelligent. Ik zeg dit niet om platte broodjes met jou te bakken, het is gewoon de waarheid.

Voor de goede orde wil ik nog kwijt dat dit de laatste dag voor mij op dit forum is. Bij leven en welzijn kom ik nog even terug na de gemeenteraadsverkiezingen, daarna is het voorgoed gedaan. Indien dat voor jou vaandelvlucht is ook goed. Voor mij is het een bewuste keuze, ik heb buiten dit forum nog andere interesses, o.a. frequenteer ik drie jazzclubs wat heel wat tijd opslorpt maar je ook vrienden voor het leven oplevert. Ook werk ik aan een project dat ik persé dit jaar wil afwerken.

Tot slot : ik heb veel gebreken maar rancuneus ben ik niet. Ik wens je dus het beste, een goede gezondheid met de nodige reserves voor het slagen van je missie.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 09:52   #292
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Deze reactie had ik verwacht nadat ik je in een paar postings niet bepaald vriendelijk had aangepakt. Ik heb er dus enig begrip voor, mijn directe stijl speelt me soms parten, alhoewel ik moet zeggen dat je er ook iets van kent.
Dat speelt heus geen rol, robert. Absoluut geen rancune daarvoor.

Citaat:
Dit gezegd zijnde wil ik nog het volgende kwijt : robert zijn cafee maat bestaat niet, wel iemand die ik heb leren kennen toen mijn dochter lang geleden een uitwisselings-taalbad volgde diep in Wallonië en de zoon als tegenprestatie een paar weken bij ons verbleef. Een verrijkende ervaring voor beiden, ze hebben er beide veel van opgestoken. De contacten met de ouders zijn inmiddels vervaagd, met de zoon hebben we nog regelmatig contact.
Mijn dochter volgde ook meerdere zomerkampen in wallonië, ze leerde daar ook heel veel bij. Omgekeerd waren er slechts enkele waalse kinderen in de zomerkampen bij ons in vlaanderen, maar ook die kinderen evalueerden het als zeer verrijkend.

Doordat ik op de taalgrens woon kom ik vrij regelmatig walen tegen. Je kunt heus geen algemene lijn trekken : er zijn er die geen woord nederlands praten in Frasnes of Amougies (op een boogscheut van Ronse). Maar ze vormen een minderheid, de meeste zijn trouwens heus wel van goede wil. En ik zal nooit ontkennen dat er idd een groep franstaligen is die het gewoon vertikt om nederlands te praten. Mijn persoonlijke ervaring is dat je dit vooral in brussel tegenkomt en veel minder in wallonië. Maar het is een realiteit. Alleen krijg ik er puistjes van als mensen 'absolute' uitspraken doen over 'de' walen.

Net als de vlamingen geen homogene groep zijn, zijn de walen dat ook niet.

Citaat:
Wat Don Corleone met deze zaak te maken heeft begrijp ik absoluut niet maar dat kan aan mij liggen.
Tongue in cheeck hee robert : ik reageerde op jouw "capice"


Citaat:
Nog iets. Over de kern van de zaak zeg je niets. Ik kan niet aannemen dat je de stelling van Henri volledig onderschrijft, daarvoor ben je net iets té intelligent. Ik zeg dit niet om platte broodjes met jou te bakken, het is gewoon de waarheid.
Ik vind deze daling een zeer zorgwekkende evolutie, en vooral : bijzonder jammer.

Zeker als ik zie welke inspanningen er gedaan worden in de immersiescholen, o.a. in Anvaing. Daar sprak vroeger quasi niemand nederlands, en nu deels door de immersieschool, en deels door de nogal massale influx van vlaamse bouwlustigen die er naartoe trekken voor de goedkope bouwgrond zie je dat dorp echt tweetalig worden.

Maar als een groter deel van de jongeren kiest voor engels ipv nederlands als tweede taal dan is dat zeker een verloren kans.

Eigenlijk is dit iets dat alleen top to bottom kan opgelost worden : een politieke beslissing die het nederlands als 2e taal oplegt in het franstalig onderwijs. Net zoals het omgekeerde het geval is bij ons.

En neen, niet conditioneel, maar omdat het gewoon de garant is van een veel beter opgeleide jonge workforce voor de toekomst.

Citaat:
Voor de goede orde wil ik nog kwijt dat dit de laatste dag voor mij op dit forum is. Bij leven en welzijn kom ik nog even terug na de gemeenteraadsverkiezingen, daarna is het voorgoed gedaan. Indien dat voor jou vaandelvlucht is ook goed. Voor mij is het een bewuste keuze, ik heb buiten dit forum nog andere interesses, o.a. frequenteer ik drie jazzclubs wat heel wat tijd opslorpt maar je ook vrienden voor het leven oplevert. Ook werk ik aan een project dat ik persé dit jaar wil afwerken.
Succes ermee.
Citaat:
Tot slot : ik heb veel gebreken maar rancuneus ben ik niet. Ik wens je dus het beste, een goede gezondheid met de nodige reserves voor het slagen van je missie.
Van 't zelfde toegewenst. Ik heb een groot bakkes, schuw de controverse niet en en waardeer diegenen die dat ook hebben. Koppel dat aan een olifantenvel, en je weet dat ik ook totaal geen last heb van enige rancune.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 juni 2018 om 09:52.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 11:13   #293
Freddie
Gouverneur
 
Freddie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Ach man, er is nauwelijks een Waal die zich verstaanbaar kan maken in het Engels. Bij mijn vorige werkgever gingen alleen de Vlamingen naar congressen in het buitenland omdat daar altijd Engels wordt gebezigd. De Walen konden dat gewoon niet, letterlijk geen enkele.
Doet me denken aan mijn vader. Die deed zijn legerdienst in 1948 bij de luchtmacht als marconist. 95% Waren Franstaligen en elke week, of alle 2-weken, vertrokken ze met een Dacota naar Engeland op cursus seinen, uiteraard in het Engels waarmee de Walen heel veel moeite hadden. Regelmatig klonk het van salle Flamin. Maar de vrijdag was het telkens examen en wie er niet door was mocht niet op verlof naar België. De donderdag was 't niet van salle Flamin hoor.
__________________
Arme Vlaming, belogen, bedrogen en bestolen van in de wieg tot voorbij het graf.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 13:41   #294
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Doet me denken aan mijn vader. Die deed zijn legerdienst in 1948 bij de luchtmacht als marconist. 95% Waren Franstaligen en elke week, of alle 2-weken, vertrokken ze met een Dacota naar Engeland op cursus seinen, uiteraard in het Engels waarmee de Walen heel veel moeite hadden. Regelmatig klonk het van salle Flamin. Maar de vrijdag was het telkens examen en wie er niet door was mocht niet op verlof naar België. De donderdag was 't niet van salle Flamin hoor.
Inderdaad als ze ons nodig hebben weten ze ons wonen,maar Nederlands leren is voor vele Walen blijkbaar een brug te ver.

Gisteren avond in " de Afspraak"stelde de Waalse Prof van Parijs zelfs voor om Engels als lingua franca in te voeren voor gans België.

Op die wijze konden de Walen nog verder blijven genieten van hun Vlaamse transfers en moesten ze toch geen Nederlands leren

Welk voordeel de Vlamingen uit die hele constructie zouden halen ,heeft hij er wijselijk niet bijgezegd.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 13:57   #295
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Deze draad gaat over onderwijs en heeft niks vandoen met de Vlaamse onafhankelijkheid. Ik raad je dus vriendelijk aan te stoppen met die onzin.
De Franstalige leerlingen zeggen zelf dat zij geen Nederlands meer leren omdat België binnenkort toch zal ophouden te bestaan .

Ook de Waalse kinderen geloven dat de Vlaamse onafhankelijkheid er zal komen

http://www.lalibre.be/actu/belgique/...32a2968873ee39

" Le journaliste Christophe Deborsu n'est pas de cet avis. Sur le plateau de l'émission De Afspraak, il s'est ainsi prononcé en faveur du néerlandais obligatoire ?* l'école, avant de préciser qu'il était sans doute trop tard : "Un directeur d'école m'a dit récemment que cela déclencherait une révolution parmi ses élèves. Ils préfèrent apprendre l'anglais et oublient apparemment que le néerlandais est la première langue parlée en Belgique."

Et la raison ?* cette baisse d'intérêt serait tout simplement due ?* l'inarrêtable montée de la N-VA depuis 2010.

"Beaucoup de gens pensent que cela ne sert ?* rien et que la Belgique va bientôt disparaître.

Alors pourquoi devraient-ils apprendre l'autre langue ? Et pour la N-VA c'est du pain béni", conclut ainsi Christophe Deborsu."
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 16:53   #296
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De Franstalige leerlingen zeggen zelf dat zij geen Nederlands meer leren omdat België binnenkort toch zal ophouden te bestaan .

Ook de Waalse kinderen geloven dat de Vlaamse onafhankelijkheid er zal komen

http://www.lalibre.be/actu/belgique/...32a2968873ee39

" Le journaliste Christophe Deborsu n'est pas de cet avis. Sur le plateau de l'émission De Afspraak, il s'est ainsi prononcé en faveur du néerlandais obligatoire ?* l'école, avant de préciser qu'il était sans doute trop tard : "Un directeur d'école m'a dit récemment que cela déclencherait une révolution parmi ses élèves. Ils préfèrent apprendre l'anglais et oublient apparemment que le néerlandais est la première langue parlée en Belgique."

Et la raison ?* cette baisse d'intérêt serait tout simplement due ?* l'inarrêtable montée de la N-VA depuis 2010.

"Beaucoup de gens pensent que cela ne sert ?* rien et que la Belgique va bientôt disparaître.

Alors pourquoi devraient-ils apprendre l'autre langue ? Et pour la N-VA c'est du pain béni", conclut ainsi Christophe Deborsu."
Misschien moet iemand aan die Waalse jongeren uitleggen dat Vlaanderen de belangrijkste handelspartner zal blijven als België verdwijnt... Is economie ook een keuzevak in het Waalse onderwijs?
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 18:01   #297
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De Franstalige leerlingen zeggen zelf dat zij geen Nederlands meer leren omdat België binnenkort toch zal ophouden te bestaan .

Ook de Waalse kinderen geloven dat de Vlaamse onafhankelijkheid er zal komen

http://www.lalibre.be/actu/belgique/...32a2968873ee39

" Le journaliste Christophe Deborsu n'est pas de cet avis. Sur le plateau de l'émission De Afspraak, il s'est ainsi prononcé en faveur du néerlandais obligatoire ?* l'école, avant de préciser qu'il était sans doute trop tard : "Un directeur d'école m'a dit récemment que cela déclencherait une révolution parmi ses élèves. Ils préfèrent apprendre l'anglais et oublient apparemment que le néerlandais est la première langue parlée en Belgique."

Et la raison ?* cette baisse d'intérêt serait tout simplement due ?* l'inarrêtable montée de la N-VA depuis 2010.

"Beaucoup de gens pensent que cela ne sert ?* rien et que la Belgique va bientôt disparaître.

Alors pourquoi devraient-ils apprendre l'autre langue ? Et pour la N-VA c'est du pain béni", conclut ainsi Christophe Deborsu."
Zo gezien, kunnen we begrijpen dat ze niet voor het Nederlands kiezen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 18:07   #298
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zo gezien, kunnen we begrijpen dat ze niet voor het Nederlands kiezen.
Nope, het getuigt van een compleet gebrek aan enig economisch inzicht. Nederlands en Duits zijn de talen van de belangrijkste potentiële handelspartners in de regio. Zeker in de provincie Luik dat op een steenworp van Vlaanderen, Nederland en Duitsland ligt. De Walen trekken zich steeds verder terug op hun eigen regio die enkel en alleen overleeft door de goodwill van de grote buur die ze niet eens begrijpen.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 19:28   #299
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Baxter
welke? lessines? de site in braine-l’alleud?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2018, 19:30   #300
Zephyrkaos
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 februari 2015
Berichten: 2.651
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Nope, het getuigt van een compleet gebrek aan enig economisch inzicht. Nederlands en Duits zijn de talen van de belangrijkste potentiële handelspartners in de regio. Zeker in de provincie Luik dat op een steenworp van Vlaanderen, Nederland en Duitsland ligt. De Walen trekken zich steeds verder terug op hun eigen regio die enkel en alleen overleeft door de goodwill van de grote buur die ze niet eens begrijpen.
by the way, bent je drietalig en dat perfect?
als niet , zwijg je beter over de Walen

Sprech erst mal Deutsch bevor Du andere Leute kritisierst
__________________
*Jambon gooide zijn masker af voor de Waalse ondernemers vorige zomer in Namen: Die transfers, die onafhankelijkheid, die Vlaamse eisen dat was politieke marketing*

Laatst gewijzigd door Zephyrkaos : 14 juni 2018 om 19:30.
Zephyrkaos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be