Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2018, 11:32   #1
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard Chinees fiasco Maretraite Mall gedoemd te falen

Voor degenen die zo hoog opgeven over dit forum over China, een inkijkje in de zoveelste buitenlandse veldinvestering uit China die gedoemd was te mislukken. Paramaribo is inmiddels bezaaid met Chinese blokkendozen die door hun fundering zakken..

Ik heb van insiders begrepen dat de bouwkwaliteit in China te wensen overlaat en een aanzienlijk tot mogelijk een meerderheid van de recente opgetrokken gebouwen een levenscyclus van hooguit 30 a 40 jaar hebben..

Als dit correct is betekent dat China weer opnieuw grondig kan slopen en bouwen in > 2030. Dit kost triljarden dollars in een periode dat de vergrijzing hard toeslaat in China.

Ik vraag mij af of China wel zo'n economisch rolmodel is met een ontroerend goed-backlash door beperkte houdbaarheidsdatum die eraan staat te komen.

Stukkie uit een Surinaamse krant:

http://www.dwtonline.com/laatste-nie...oemd-te-falen/
Citaat:
ANALYSE: HET CHINESE FIASCO MARETRAITE MALL WAS GEDOEMD TE FALEN
29/11/2018 18:30

ANALYSE: Het Chinese fiasco Maretraite Mall was gedoemd te falen


ANALYSE - Het terrein van de Maretraite Mall gaat 20 december op de veiling. Met als gevolg dat de weinige ondernemers die daar nog units huren een onzekere toekomst te wachten staat. Het was echter bij de opening van ‘de grootste mall in het Caribisch Gebied’ al min of meer zeker dat de betonnen blokkendoos van Chinese makelij aan de Jan Steenstraat slechts een beperkte houdbaarheidsdatum zou hebben. Zowel qua kwaliteit van de constructie als qua concept.

Tekst: Armand Snijders Beeld: Stefano Tull

Het is een gewone doordeweekse middag rond vijf uur. Er zijn nog veel lege parkeerplaatsten rond de Maretraite Mall, binnen is het stiller dan je zou mogen verwachten van een winkelcentrum dat pretendeert het grootste van de regio te zijn. Veel winkelruimtes zijn verlaten, in de units die nog wel gevuld zijn, is geen klant te bekennen. Alleen bij drogisterij Dio, aan de buitenzijde van de mall, is nog enig leven in de brouwerij en loopt zo nu en dan iemand naar binnen of buiten.

De enige plek waar het echt druk is, is het loket van de Energie bedrijven Suriname (EBS). Maar daar komt niemand wat kopen, alleen de stroomrekening betalen. Tot een jaar geleden was het in de EBS-hoek zelfs drukker omdat daar ook de waterrekening bij een loket van de Surinaamsche Waterleidingmaatschappij (SWM) kon worden voldaan. Maar de SWM hield het destijds voor gezien en verhuisde naar een goedkopere locatie aan de Aidastraat.

Lucky Twins

Veel bedrijven die bij de opening ruim tien jaar geleden vol goede moed hun intrek namen in de Maretraite Mall, hielden het één voor één na verloop van tijd voor gezien. Zoals enkele maanden geleden nog Apotheek Ziekenzorg, die naar de Gompertsstraat is vertrokken en daar voor een grotere ruimte minder huur betaalt.

Al jaren daarvoor gooide Peter Lau Chi Wai het bijltje erbij neer en sloot zijn in 2006 met veel optimisme geopende befaamde megarestaurant Lucky Twins (1.200-1.500 zitplaatsen!). Het succes dat hij met zijn andere restaurant Fa Tai (aan de Maagdenstraat) heeft, kon vanwege de gebrekkige aanloop aan de Jan Steenstraat niet worden geëvenaard. Lucky Twins doet overigens nu aan de Verlengde Gemenelandsweg voor zover bekend wel goede zaken.

Playground

De grote food court, doorgaans en welkome trekpleister in ieder winkelcentrum, staat inmiddels ook vrijwel leeg en biedt een troosteloze aanblik. Dat de playground voor kinderen na lange tijd gesloten te zijn geweest weer opgeknapt en open is, heeft geen positief effect gehad. Wellicht dat de SRD 5 per kind die voor betreden daarvan betaald moet worden, daar debet aan is.

Hoe kon het zo mis gaan met de Maretraite Mall, die bij de bouw door de Chinese initiatiefnemers de hemel in werd geprezen? Aan de locatie kan het niet liggen, in Paramaribo-Noord wonen heel wat welgestelden. Maar al kort na de opening werden bezoekers geconfronteerd met bungelende plafondplaten, open putjes, gebroken tegels, ongelijke vloeren en loshangende stroomdraden. Bovendien klaagden veel unithouders al snel over wateroverlast, die door de eigenaren nauwelijks werd verholpen.

Levensgevaarlijk

De Nederlandse architect Gerben van de Vorm, die kort na de opening eind 2006 de Maretraite Mall bezocht, was in het dagblad Cobouw vernietigend in zijn oordeel over de bouwkwaliteit. Deze had naar zijn mening nooit geopend mogen worden voor het publiek, "want het is werkelijk levensgevaarlijk". Hij had de indruk dat vergunningsvoorwaarden niet nageleefd werden, alleen al omdat er in afwijking van het oorspronkelijke bouwplan een extra verdieping bovenop de kolos werd opgetrokken. "Daar is de fundering niet tegen bestand", aldus Van der Vorm in 2006. Bovendien voorzag hij dat bij een eventuele brand de ramp niet te overzien zou zijn.

Alle klachten en bezwaren van Van der Vorm en unithouders ten spijt, gooiden de eigenaren de kop in het zand en namen nauwelijks maatregelen. Maar bovenal ziet de Maretraite Mall er aan de buitenzijde met vooral beton en een gesloten karakter - er in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hermitage Mall totaal niet uitnodigend uit. Datzelfde euvel breekt nu trouwens ook de Times Mall in de Domineestraat op, dat eveneens op de veiling gaat.

En last but not least: binnen in de mall is geen greintje sfeer, de bedompte gangen waar de winkels aan zijn gevestigd zijn, ademen niet en roepen een vorm van claustrofobie op. Dat hadden de initiatiefnemers, investeerders en architect ruim tien jaar geleden ook al kunnen bedenken. Maar als je alle adviezen in de wind slaat en miljoenen investeert in een project zonder vooraf een gedegen haalbaarheidsonderzoek te doen, dan kun je een fiasco verwachten.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 1 december 2018 om 11:41.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 11:58   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Voor degenen die zo hoog opgeven over dit forum over China, een inkijkje in de zoveelste buitenlandse veldinvestering uit China die gedoemd was te mislukken. Paramaribo is inmiddels bezaaid met Chinese blokkendozen die door hun fundering zakken..

Ik heb van insiders begrepen dat de bouwkwaliteit in China te wensen overlaat en een aanzienlijk tot mogelijk een meerderheid van de recente opgetrokken gebouwen een levenscyclus van hooguit 30 a 40 jaar hebben..

Als dit correct is betekent dat China weer opnieuw grondig kan slopen en bouwen in > 2030. Dit kost triljarden dollars in een periode dat de vergrijzing hard toeslaat in China.

Ik vraag mij af of China wel zo'n economisch rolmodel is met een ontroerend goed-backlash door beperkte houdbaarheidsdatum die eraan staat te komen.

Stukkie uit een Surinaamse krant:

http://www.dwtonline.com/laatste-nie...oemd-te-falen/
Hier moeten appartementsblokken van dertig jaar oud toch ook compleet gestript en vernieuwd worden?? Ik zie t verschil niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 12:25   #3
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Hier moeten appartementsblokken van dertig jaar oud toch ook compleet gestript en vernieuwd worden?? Ik zie t verschil niet.
Niks van aantrekken.
't Was getekend FrankyStein. Nen uitverkorene.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 13:02   #4
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Hier moeten appartementsblokken van dertig jaar oud toch ook compleet gestript en vernieuwd worden?? Ik zie t verschil niet.
Jawel u zegt het goed. Ik lees: 'ook' en 'compleet gestript' en 'vernieuwd worden'.

Dat is echt wel van een andere koek dan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
Hier moet toch ook een meerderheid van de appartementsblokken tegen de vlakte gaan omdat de constructie door scheuren te gevaarlijk is geworden ?? Zozeer zelfs dat ook in België de veiligheid voor de bewoners in deze millennial panden niet meer kan worden gewaarborgd. Ik zie t verschil niet.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 1 december 2018 om 13:29.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 13:03   #5
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Voor degenen die zo hoog opgeven over dit forum over China, een inkijkje in de zoveelste buitenlandse veldinvestering uit China die gedoemd was te mislukken. Paramaribo is inmiddels bezaaid met Chinese blokkendozen die door hun fundering zakken..

Ik heb van insiders begrepen dat de bouwkwaliteit in China te wensen overlaat en een aanzienlijk tot mogelijk een meerderheid van de recente opgetrokken gebouwen een levenscyclus van hooguit 30 a 40 jaar hebben..

Als dit correct is betekent dat China weer opnieuw grondig kan slopen en bouwen in > 2030. Dit kost triljarden dollars in een periode dat de vergrijzing hard toeslaat in China.

Ik vraag mij af of China wel zo'n economisch rolmodel is met een ontroerend goed-backlash door beperkte houdbaarheidsdatum die eraan staat te komen.

Stukkie uit een Surinaamse krant:

http://www.dwtonline.com/laatste-nie...oemd-te-falen/
Het is nmm meer een falen van de Surinaamse eigenaar en de overheid dan het chinese rolmodel dat debet is aan het fiasco. Zorgelijk is dat enkele rijken daar de dienst uitmaken.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 13:06   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Hier moeten appartementsblokken van dertig jaar oud toch ook compleet gestript en vernieuwd worden?? Ik zie t verschil niet.

Als de ze van de overheid zijn. In private appartementsblokken lukt dat niet. Die eigenaars worden kapot belast om de blokken van de overheid te renoveren waar de migranten in huizen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 13:28   #7
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is nmm meer een falen van de Surinaamse eigenaar en de overheid dan het chinese rolmodel dat debet is aan het fiasco. Zorgelijk is dat enkele rijken daar de dienst uitmaken.
Zorgelijk inderdaad dat politiek en posten bij openbare werken als een soort pensioen wordt gezien in Suriname. Namelijk 1 x een klapper in deze 'branche' en je bent voor je rest van je leven binnen.

Waarom is het misgegaan denk ik:

Chinezen zijn echt de masters of the universe in het omkopen van ambtenaren en politici en de Chinese overheid moedigt aan om veldinvesteringen in het buitenland te doen. Veldinvesteringen zijn riskante investeringen.

Ik heb zo'n vermoeden dat malafide Chinezen hierop inspringen en, dondert niet wat, zoveel mogelijk bouwoppervlak tegen de laagste prijs aan hun investeerders voorhouden.

Dit genoemde maakt dat er door Chinezen nog slechter wordt gebouwd in Suriname dan in China. Uiteindelijk is iedereen hiervan de dupe..
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2018, 14:15   #8
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

China verhoogde dit jaar zijn Rebar standaard voor staal. Toevoeging van versterkende metalen zoals vanadium is nu verplicht.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 00:03   #9
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
HomeVeiling Maretraite Mall aangehouden
Veiling Maretraite Mall aangehouden
01/12/2018 21:54 - Gilliamo Orban

Veiling Maretraite Mall aangehouden


PARAMARIBO - Unithouders van de Maretraite Mall zijn enigszins gerustgesteld, omdat de veiling van het terrein van het winkelcentrum is aangehouden. De eigenaar van de mall heeft op zijn beurt het kort geding, dat was aangespannen om de veiling te stuiten, stopgezet. De rechtszaak was gepland voor 20 december.

"Ik ben gebeld door de bank dat de veiling is ingetrokken. De bank zal zich beraden over de zaak en mijn cliënt zal op de hoogte worden gesteld wat er verder zal gebeuren", zegt advocaat Michella Lau-Kerssenberg, tegen de Ware Tijd. De mall heeft een betalingsachterstand bij de bank.

De advocaat heeft vorige week donderdag met succes geprocedeerd tegen de veiling van de woning van de eigenaar van de mall. De volgende dag zou het huis worden geveild. "Volgens de wet moeten eerst de bedrijfsgoederen worden geveild en daarna kan het huis volgen", stelt Lau-Kerssenberg. Ze wil inhoudelijk niet ingaan op de kwestie van het winkelcentrum.

De advocaat heeft de eigenaar aangeraden om de unithouders te verwittigen over de aanhouding van de veiling. "Ik ben toch gerustgesteld en ik hoop dat partijen elkaar kunnen vinden, waardoor we zekerheid hebben", zegt een unithouder. Hij zegt echter dat de faciliteiten in de mall te wensen overlaten, hij is daarom op zoek is naar een betere plek.
http://www.dwtonline.com/laatste-nie...l-aangehouden/

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 3 december 2018 om 00:04.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 00:17   #10
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Gelukkig rechtstaat bestaat nog, alhoewel de eigenaar Mall op de valreep nog niet financieel wordt geroosterd, staan de aasgieren klaar om hem het laatste duwtje te geven. Enfin, weer een stomme sukkel die binnen afzienbare tijd bij de overlijdensadvertenties staat vanwege hogebloeddruk gerelateerde dood of het innemen van landbouwgif.

Jammer dat mensen niet willen of kunnen vooruitkijken in dit land. Jammer dat weer zo'n 'ondernemer' deze troep voor anderen maar ook zichzelf heeft achterlaten. Jammer dat de eens zo mooie stad Paramaribo weer met een oerlelijk leegstaand blokkendoos is opgezadeld. Er bestaat in de wereld geen land dat zoveel winkelpanden omgerekend per inwoner heeft als Suriname. Ambtenaren verdienen aan verstrekken vergunning het OW verdient een flinke duit mee als er niet aan de bouwvoorschriften wordt gehouden, etc.

Ik mag aannemen dat de Chinese aannemer het meest gecasht heeft. Anyway life goes on, op naar de volgende klapper en bijgevolg verliezers.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 3 december 2018 om 00:47.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be