Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) - 26 februari tot 4 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) - 26 februari tot 4 maart Senator, judocoach, Oostendenaar, verzekeringsmakelaar, .... en op zoek naar 203.755 stemmen. Lid van de senaatscommissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden en commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en de Landsverdediging (tot oktober 2006)

 
 
Discussietools
Oud 8 maart 2007, 00:17   #41
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik stel vast dat jullie libertariërs alles ironisch, indirect, impliciet of via citaten zeggen. Als je vindt dat de politiek van Keynes die van de mercantilisten is, zeg dat dan!

Keynes heeft zich inderdaad geïnspireerd op de mercantilisten, o.a. voor zijn monetaire theorie. Hij heeft de mercantilisten a.h.w. gerehabiliteerd. Maar hij gaat veel verder dan hen in de analyse van de rol van geld in de economie, iets wat neoklassieken en Oostenrijkers moeilijk kunnen vatten.
Ja, het zal daarom zijn dat Keynes' repliek op Hayeks vriendelijk verwoorde edoch niettemin vernietigende boekbespreking van de Treatise luidde: "Oh, dat, jamaar, daar geloof ik intussen niet meer in".
Kijk, een citaat!

Maar dus: als een twintigste-eeuwse econoom zich beroept op mercantilisten, is hij oké; als hij zich beroept op Bastiat, of zelfs maar op Menger en Böhm-Bawerk, is hij compleet passé.

Je geloof en vertrouwen in de vooruitgang der wetenschap is aandoenlijk, Kallikles; maar heel soms gebeurt het wel eens dat goeie ideeën onder het stof raken, en oude rommel terug wordt opgevist en als New Economics verkocht.

Het is trouwens niet alsof Mises, Kirzner, Hayek... zelf niets hebben bedacht.

Als ik het goed voorheb, vertelt Keynes bijvoorbeeld ontzettend weinig over de structuur van kapitaal, de lengte van productieprocessen en het belang van economische coördinatie - en de implicaties die dat heeft. Nog altijd wordt kapitaal vaak als een homogene en kwantificeerbare magische 'parameter' gezien, een triestige zaak is dat. Geen wonder dan, dat het Solow-model eigenlijk zo goed als niets verklaart.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 8 maart 2007, 09:12   #42
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ja, het zal daarom zijn dat Keynes' repliek op Hayeks vriendelijk verwoorde edoch niettemin vernietigende boekbespreking van de Treatise luidde: "Oh, dat, jamaar, daar geloof ik intussen niet meer in".
Kijk, een citaat!
Inderdaad, maar dat bewijst ook de openheid van geest van keynes, die nooit verlegen was om zijn eigen theoriën altijd opnieuw in vraag te stellen... In flagrante tegenstelling tot het dogmatisme van hayek en de oostenrijkers!

De Treatise blijft inderdaad nog aan de oppervlakte ... Keynes gaat veel verder in de General Theory.


Citaat:
Maar dus: als een twintigste-eeuwse econoom zich beroept op mercantilisten, is hij oké; als hij zich beroept op Bastiat, of zelfs maar op Menger en Böhm-Bawerk, is hij compleet passé.
Keynes beroept zich niet op de mercantilisten. Hij gebruikt hen wel om de eenzijdigheid van de neoklassieke economie te overstijgen. Van mij mag je je gerust "beroepen" op Bastiat, Menger en Böhm-Bawerk, maar je mag geen recepten uit die tijd klakkeloos kopiëren.

Dat heeft niets te maken met "vooruitgang van de wetenschap", maar alles met evolutie van de politieke en economische instituties. De economische wetenschap vertoont weinig vooruitgang, maar de economie van vandaag functioneert volledig anders als de economie van de negentiende eeuw.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be