Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet Vlaanderen Brussel loslaten?
Ja 5 25,00%
Nee 15 75,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 november 2015, 20:41   #101
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat uit 19 gemeenten met evenzoveel burgemeesters. De kleinste politiezone bestrijkt twee gemeenten, de grootste vijf.
De kleinste politiezone van 2 gemeentes is Brussel-Elsene. Het inwonersaantal van die zone is 253.000.
Politiezone Gent telt 248.000 inwoners.

Wat is dan het probleem in Brussel dat er niet in Gent is?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 20:43   #102
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De kleinste politiezone van 2 gemeentes is Brussel-Elsene. Het inwonersaantal van die zone is 253.000.
Politiezone Gent telt 248.000 inwoners.

Wat is dan het probleem in Brussel dat er niet in Gent is?
dat het 1 verstedelijkt gebied is en Gent en omstreken niet.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 20:59   #103
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ze hebben een Franstalige cultuur net als de Walen.
Ze hebben een verfranste kultuur, anders dan de Walen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 21:58   #104
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De kleinste politiezone van 2 gemeentes is Brussel-Elsene. Het inwonersaantal van die zone is 253.000.
Politiezone Gent telt 248.000 inwoners.

Wat is dan het probleem in Brussel dat er niet in Gent is?
Wat een onzin
Brussel is de enige grote stad ter wereld ,die in zoveel gemeentes is verdeeld en zoveel burgemeesters heeft.
Zijn de Brusselaars niet goed wijs, of is de rest van de wereld niet goed wijs?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 22:43   #105
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoelang moet Europa nog de terreur en aanslagen vanuit Brussel accepteren? Wanneer is het einde bereikt?
Ge hamert hier konstant op, maar met alle respekt, ge mist zodoende het punt van deze draad.
Wat hier aan de orde is is de vraag: Is Brussel loslaten aanvaardbaar om te komen tot Vlaamse onafhankelijkheid. Is dat de prijs die we willen betalen.
Dat is een vraag die al pakweg een halve eeuw Vlaamsnationalisten verscheurt.
Brussel en de Parijse terreur is een onderwerp van maar enkele dagen oud.

Uw ja-stem is in dat opzicht een onzuivere stem.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 22:59   #106
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M.
Der Spiegel legt een deel van de verklaring van het Brusselse falen ook bij het "nog altijd onopgeloste conflict tussen Vlamingen en Walen". Bedoeld wordt, ongetwijfeld, tussen de Vlaamse en Franse Gemeenschap. Via een politiek van decentralisatie probeert België dit al 40 jaar tevergeefs op te lossen. Maar als minister van Binnenlandse Zaken, Jan Jambon (N-VA), ook nu weer een samenvoeging van de zes politiezones vraagt, dan lacht Ahmed El Khannouss, cdH-schepen in Molenbeek, dat weg als een "Vlaamse fantasie", schrijft Der Spiegel. Franstaligen willen Franstalige agenten en de gemeenten moeten daar dan ook autonoom over kunnen beslissen.
Dat laatste begrijp ik niet goed. Is het dan zo dat "federale politieagenten" door een andere instantie gerekruteerd worden dan "gemeentelijke politieagenten", als dat laatste dan wel zou bestaan ?
En wordt desgevallend gemeentelijke politie benoemd door - in de Brusselse praktijk - veelal een FDF-gemeentebestuur. Dat laatste kan ik me moeilijk voorstellen.
MAW Waarom zijn die Brusselse politiezones heilige Franstalige huisjes.

Waarom zijn trouwens ook de 19 gemeenten heilige Franstalige huisjes ?
__________________
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 november 2015 om 23:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 23:02   #107
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge hamert hier konstant op, maar met alle respekt, ge mist zodoende het punt van deze draad.
Wat hier aan de orde is is de vraag: Is Brussel loslaten aanvaardbaar om te komen tot Vlaamse onafhankelijkheid. Is dat de prijs die we willen betalen.
Dat is een vraag die al pakweg een halve eeuw Vlaamsnationalisten verscheurt.
Brussel en de Parijse terreur is een onderwerp van maar enkele dagen oud.

Uw ja-stem is in dat opzicht een onzuivere stem.
Brussel is al een paar eeuwen geen Vlaamse stad meer en
de meeste Vlamingen hebben al twee eeuwen tot op de dag van vandaag ,
gekozen voor een samengaan met Frans België en de Francofonie en
tegen het VKN en tegen het samengaan met Nederland.
De verfransing van Brussel, is de prijs die de Vlamingen daarvoor betaald hebben.
Een onafhankelijk Vlaanderen zal naar mijn mening deze betaalde prijs moeten accepteren,
omdat het het gevolg is van een gemaakte keuze en niet omkeerbaar is.
Inmiddels is Brussel een Gewest/Deelstaat geworden van de BE federatie en de hoofdstad van Europa.
Daarom zie ik de toekomst van Brussel als een Stadstaat en als hoofdstad van Europa
en niet behorend tot Wallonië en niet behorend bij Vlaanderen.
Als België zich splitst, zal Wallonië zich aansluiten bij Frankrijk zonder Brussel,
omdat Brussel bij Frankrijk onacceptabel zal zijn voor de grote EU landen.

Dus niet alleen de bestuurlijke chaos van Brussel en de aanwezige brigade van IS ,
ook bovenstaande redenen zie ik als doorslag gevend ,om Brussel onder Europees bestuur te brengen.

Laatst gewijzigd door cato : 18 november 2015 om 23:08.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2015, 23:16   #108
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Voor 1 keer geef ik FDF-Voorzitter Mangain gelijk !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Brussel is al een paar eeuwen geen Vlaamse stad meer
Dat is maar hoe ge het bekijkt.
Wat ik zie is dat pakweg 20 % van het onderwijs aangeboden wordt in het NL.
Citaat:
en de meeste Vlamingen hebben al twee eeuwen tot op de dag van vandaag ,gekozen voor een samen gaan met Frans België en de Francofonie en tegen het VKN en tegen het samengaan met Nederland.
Bij mij weten was er bij de tweede scheiding der Nederlanden geen referendum. Wel was er een niet te onderschatten orangistische beweging.
Citaat:
De verfransing van Brussel, is de prijs die de Vlamingen daarvoor betaald hebben
Dat is achteraf inderdaad gebleken. Maar dat was toen niet zo duidelijk.
Citaat:
Een onafhankelijk Vlaanderen zal naar mijn mening deze betaalde prijs moeten accepteren,
omdat het gevolgen is van een gemaakte keuze en niet omkeerbaar is.
Zoals ik en The Four Horses hierboven stellen is het proces nu net wél omkeerbaar!
Citaat:
Inmiddels is Brussel een Gewest/deelstaat geworden en de hoofdstad van Europa.
Daarom zie ik de toekomst van Brussel als een Stadstaat en als hoofdstad van Europa en niet behorend tot Wallonië.
Als België zich splitst, zal Wallonië zich aansluiten bij Frankrijk zonder Brussel,
omdat Brussel bij Frankrijk onacceptabel zal zijn voor de grote EU landen.
Dat is allemaal spekulatie. Wel is mijn pronostiek dat ALS Vlaanderen onafhankelijk wordt , wat ik nog niet zo dadelijk zie gebeuren, het dan zal zijn zonder Brussel. Daarom ben ik dan ook tegen Vlaamse onafhankelijkheid vooraleer in Brussel de Taalreconquista voltrokken is.

Het is namelijk net binnen het huidige België dat de Vlaamse Gemeenschap de mogelijkheid heeft werk te maken van de hernederlandsing van Brussel ! En waarom ? Omdat ze er verdorie bevoegd is voor Nederlandstalig onderwijs. Een bevoegdheid die we zullen verliezen als VL. onafhankelijk is zonder Brussel.
Maar akkoord, die mogelijkheid wordt onbenut gelaten!

Mangain heeft dan ook groot gelijk als hij zegt:
zie:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 november 2015 om 23:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 00:16   #109
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat is maar hoe ge het bekijkt.
Wat ik zie is dat pakweg 20 % van het onderwijs aangeboden wordt in het NL.

Bij mij weten was er bij de tweede scheiding der Nederlanden geen referendum. Wel was er een niet te onderschatten orangistische beweging.
Dat is achteraf inderdaad gebleken. Maar dat was toen niet zo duidelijk.
Zoals ik en The Four Horses hierboven stellen is het proces nu net wél omkeerbaar!
Dat is allemaal spekulatie. Wel is mijn pronostiek dat ALS Vlaanderen onafhankelijk wordt , wat ik nog niet zo dadelijk zie gebeuren, het dan zal zijn zonder Brussel. Daarom ben ik dan ook tegen Vlaamse onafhankelijkheid vooraleer in Brussel de Taalreconquista voltrokken is.

Het is namelijk net binnen het huidige België dat de Vlaamse Gemeenschap de mogelijkheid heeft werk te maken van de hernederlandsing van Brussel ! En waarom ? Omdat ze er verdorie bevoegd is voor Nederlandstalig onderwijs. Een bevoegdheid die we zullen verliezen als VL. onafhankelijk is zonder Brussel.
Maar akkoord, die mogelijkheid wordt onbenut gelaten!

Mangain heeft dan ook groot gelijk als hij zegt:
zie:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286
Het is duidelijk, voor u is een Nederlandstalig Brussel de hoogste prioriteit
en voor mij is een Nederlandstalige Staat de hoogste prioriteit.
Die Nederlandstalige staat bestaat al 400 jaar en Vlaanderen heeft nu de keuze om zelfstandig
of met Nederland samen ook een Nederlandstalige Staat te worden.
In uw optie ,d.w.z een Staat met Brussel en met België,
zal België blijven bestaan en zal dit nooit gebeuren met Nederland samen.
Laten we de verschillen van elkaar accepteren.

Laatst gewijzigd door cato : 19 november 2015 om 00:17.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 01:20   #110
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Grenzen hertrekken ? Waar is de bonus voor de Nederlandstaligheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is duidelijk, voor u is een Nederlandstalig Brussel de hoogste prioriteit en voor mij is een Nederlandstalige Staat de hoogste prioriteit.
Neen, hoe de staatsgrenzen ook zullen hertekend zullen worden in de toekomst, het Leitmotiv dient daarbij steeds te zijn: Betekent dit een bonus voor de Nederlandstaligheid ? Brussel loslaten betekent geen bonus voor de Nederlandstaligheid maar eerder grote een malus omdat men dan 200.000 Nederlandstaligen of -kundigen opgeeft ipv proberen aan terreinwinst te doen. (Zie die 20 % die ik hierboven aangaf)
Citaat:
Die Nederlandstalige staat bestaat al 400 jaar en Vlaanderen heeft nu de keuze om zelfstandig of met Nederland samen ook een Nederlandstalige Staat te worden.
Geen enkele van die twee keuzes zie ik op de politieke agenda staan.
Citaat:
In uw optie ,d.w.z een Staat met Brussel en met België,
zal België blijven bestaan en zal dit nooit gebeuren met Nederland samen.
Waar haalt U vandaan dat dat "mijn optie" is ?
De fundi in mij gaat voor een Dietse staat geïnkorporeerd in een konfederale Heel-Nederlandse staat. De realo in mij stelt uit strategische overwegingen echter dat dit pas aan de orde is als de Taalreconquista in Brussel voltrokken is.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 november 2015 om 01:24.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 06:48   #111
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, hoe de staatsgrenzen ook zullen hertekend zullen worden in de toekomst, het Leitmotiv dient daarbij steeds te zijn: Betekent dit een bonus voor de Nederlandstaligheid ? Brussel loslaten betekent geen bonus voor de Nederlandstaligheid maar eerder grote een malus omdat men dan 200.000 Nederlandstaligen of -kundigen opgeeft ipv proberen aan terreinwinst te doen. (Zie die 20 % die ik hierboven aangaf)
Geen enkele van die twee keuzes zie ik op de politieke agenda staan.
Waar haalt U vandaan dat dat "mijn optie" is ?
De fundi in mij gaat voor een Dietse staat geïnkorporeerd in een konfederale Heel-Nederlandse staat. De realo in mij stelt uit strategische overwegingen echter dat dit pas aan de orde is als de Taalreconquista in Brussel voltrokken is.
Heel moeilijk die taalherovering van Brussel.
En Franstaligen binnen de Groot Nederlandse landsgrenzen is ook niet echt reëel.
Ik heb er echter wel sympathiek voor, maar is toch echt heel ver weg.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 08:42   #112
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Heel moeilijk die taalherovering van Brussel.
En Franstaligen binnen de Groot Nederlandse landsgrenzen is ook niet echt reëel.
Ik heb er echter wel sympathiek voor, maar is toch echt heel ver weg.
Met utopieën komen we niet ver.
Beter 1 vogel in de hand, dan 10 in de lucht.

Daarom Nederland bestaat al meer dan 400 jaar en de Vlamingen dromen nog steeds over hun utopische staat.
Dat is een groot verschil in mentaliteit en moeilijk overbrugbaar.

Laatst gewijzigd door cato : 19 november 2015 om 08:48.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 09:54   #113
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wat een onzin
Brussel is de enige grote stad ter wereld ,die in zoveel gemeentes is verdeeld en zoveel burgemeesters heeft.
Zijn de Brusselaars niet goed wijs, of is de rest van de wereld niet goed wijs?
Ja en Antwerpen-stad heeft 9 districten, 9 districtsburgemeesters en 9 districtsraden. Met daarboven één burgemeester en gemeenteraad voor 500.000 inwoners.
En Brussel heeft 19 burgemeesters en 19 gemeenteraden. Met daarboven een gewestregering voor 1.155.000 inwoners.

Brussel heeft 6 politiezones.
Antwerpen heeft 6 politieafdelingen.

Het heeft allemaal een andere naam. maar eigenlijk maakt dat niet zo veel verschil.
Er zijn in Vlaanderen heel wat politiezones die een pak kleiner zijn dan elke Brusselse zone.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 11:46   #114
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ja en Antwerpen-stad heeft 9 districten, 9 districtsburgemeesters en 9 districtsraden. Met daarboven één burgemeester en gemeenteraad voor 500.000 inwoners.
En Brussel heeft 19 burgemeesters en 19 gemeenteraden. Met daarboven een gewestregering voor 1.155.000 inwoners.

Brussel heeft 6 politiezones.
Antwerpen heeft 6 politieafdelingen.

Het heeft allemaal een andere naam. maar eigenlijk maakt dat niet zo veel verschil.
Er zijn in Vlaanderen heel wat politiezones die een pak kleiner zijn dan elke Brusselse zone.
Brussel heeft 6 politiezones met 6 x een hoofd daarvan, en de burgemeesters hebben voor een bepaalde periode het voorzitterschap ervan. Er wordt niet gecoördineerd, als een zone voor een bepaald moment wat minder te doen heeft, zal die niet inspringen voor een andere zone. In elke zone worden andere prioriteiten gelegd.

Antwerpen heeft 6 politieafdelingen, 1 iemand die daar hoofd van is. Als er in 1 afdeling te weinig volk is, is dat geen probleem. Prioriteiten zijn voor heel Antwerpen dezelfde.

In Vlaanderen zijn er verschillende politiezones die effectief kleiner zijn dan gelijk welke Brusselse zone. Maar daar is ondertussen ook al een rationalisatie geweest, zones zijn gefuseerd op basis van betrokkenheid van de zones.

BV: de gemeentes Zele en Berlare hebben 1 gezamenlijke zone.
Waarom is die niet gefuseerd met het nabije Lokeren? heel simpel, Zele en Berlare zijn landelijke gemeentes met dezelfde problemen en maw waar prioriteiten dezelfde kunnen zijn.
Lokeren is een stad met eigen, specifieke problemen die anders zijn dan in Zele of Berlare.

Brussel daarentegen is 1 verstedelijkte zone met grotendeels dezelfde problemen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 15:41   #115
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Als Vlaanderen onafhankelijk wil worden, is dat zonder Brussel. Tenzij er een Nederlandstalige meerderheid komt in Brussel is er geen enkel draagvlak voor een samenvoeging met Vlaanderen.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 15:50   #116
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Als Vlaanderen onafhankelijk wil worden, is dat zonder Brussel. Tenzij er een Nederlandstalige meerderheid komt in Brussel is er geen enkel draagvlak voor een samenvoeging met Vlaanderen.
Nochtans is Brussel mooi geel ingekleurd op uw profielafbeelding.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 15:58   #117
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.044
Standaard

Brussel is kampioen in de inefficiëncy:

- 19 gemeenteraden;
- 19 schepencolleges;
- 19 burgemeesters;
- 19 ocmw's;
- 19 administraties;
- zes politiezones.

Geef u er maar eens rekenschap van hoeveel "ambtenaren" dit betekent.
Daar zou eens een man als Carlos Brito, de CEO van SAB Miller- AmBev, met ee groepje mederwerkers moeten op afgestuurd worden. Die zijn experts in het wegsnijden van overtollig administratief vet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 16:12   #118
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Nochtans is Brussel mooi geel ingekleurd op uw profielafbeelding.
Klopt: een condominium kan een oplossing zijn.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 16:20   #119
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wat een onzin
Brussel is de enige grote stad ter wereld ,die in zoveel gemeentes is verdeeld en zoveel burgemeesters heeft.
Zijn de Brusselaars niet goed wijs, of is de rest van de wereld niet goed wijs?
België heeft iets meer dan 11 miljoen inwoners. 5 regeringen, of hoeveel zijn het er weer? Ontelbaar aantal minister, dikswijls met dezelfde of overlappende functie of bevoegdheid,.....
Geef maar eens aan hoeveel ambtenaren dat betekent.

Een van mijn kinderen woont in een stad met één burgemeester, maar meer dan het dubbel aantal inwoners dan gans België.

Zijn de Belgen niet goed wijs, of is de rest van de wereld niet goed wijs?

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 november 2015 om 16:21.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2015, 16:29   #120
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
België heeft iets meer dan 11 miljoen inwoners. 5 regeringen, of hoeveel zijn het er weer? Ontelbaar aantal minister, dikswijls met dezelfde of overlappende functie of bevoegdheid,.....
Geef maar eens aan hoeveel ambtenaren dat betekent.

Een van mijn kinderen woont in een stad met één burgemeester, maar meer dan het dubbel aantal inwoners dan gans België.

Zijn de Belgen niet goed wijs, of is de rest van de wereld niet goed wijs?
Uzelf blindstaren op bevolkingsaantallen is niet goed wijs. Ik neem aan dat u wel degelijk kan begrijpen waarom een stad als New York geen eigen parlement nodig heeft, maar Ijsland bijvoorbeeld wel.

Trouwens, ooit gehoord van het subsidiariteitsbeginsel?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be