Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2017, 17:55   #21
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Het blijft toch verbazingwekkend dat al die zogenaamde kennis is 'weggegeven op een zilveren plaatje'' en dat er zelf nooit iets mee is gedaan.

Omdat er niks was.

https://www.goodreads.com/book/show/...nd_Charlemagne

Pirenne ontwikkeld de theorie dat de vernietiging van de klassieke cultuur en de notie van 'de duistere middeleeuwen' hun oorsprong vinden in het oprukken van de islam in het middellands zeegebied. Dit oprukken ging gepaard met de ontwikkeling van een intense slavenhandel van noord naar zuid.

Citaat:
The final work of the great Belgian historian Henri Pirenne, this remarkable classic — published after his death — offers a revolutionary perspective on how Europe under the influence of a Roman Empire centered in Constantinople evolved into the Europe of Charlemagne and the Middle Ages.
Departing from the standard view that Germanic invasions obliterated the Roman Empire, Pirenne advances the radical new thesis that "the cause of the break with the tradition of antiquity was the rapid and unexpected advance of Islam," and event of historical proportions that prevented the western Mediterranean from being what it had always been: a thoroughfare of commerce and thought. It became instead what Pirenne refers to as "a Musulman lake," thereby causing "the axis of life [to shift] northwards from the Mediterranean" for the first time in history.
Brilliant and controversial, this volume garnered these words of praise from the critics: "It is a dull reader indeed who does not recognize the light of genius in the pages of this book, without doubt a landmark in contemporary historiography." — G. C. Boyce, Annals of the American Academy. "… Pirenne's crowning triumph. The fire of his genius, the boldness of his mind, his profound learning and vivid pen make this volume pleasant reading." — Commonweal. "… an important, seminal book, worthy to close one of the most distinguished careers in European scholarship." — Saturday Review of Literature.
Pirenne's masterly study is essential reading for history students, medievalists, and general readers with an interest in the decline of the Roman Empire and the beginnings of the Middle Ages.
Off course an inconvenient truth maar het volstaat naar de vernietiging van de Boedabeelden in Afghanistan en van antieke cultuur (bv Palmyra) te kijken om te zien dat er niks nieuws is onder de zon.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2017, 07:49   #22
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Omdat er niks was.

https://www.goodreads.com/book/show/...nd_Charlemagne

Pirenne ontwikkeld de theorie dat de vernietiging van de klassieke cultuur en de notie van 'de duistere middeleeuwen' hun oorsprong vinden in het oprukken van de islam in het middellands zeegebied. Dit oprukken ging gepaard met de ontwikkeling van een intense slavenhandel van noord naar zuid.



Off course an inconvenient truth maar het volstaat naar de vernietiging van de Boedabeelden in Afghanistan en van antieke cultuur (bv Palmyra) te kijken om te zien dat er niks nieuws is onder de zon.
Ik vrees dat jij Pirenne vooral zaken laat zeggen dat hij nooit beweerd heeft. Zou u islamcriticus zijn?

Zijn stelling, die niks te maken heeft met religie en alles let economie en handel, is trouwens al lang ontkracht.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2017, 10:55   #23
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vrees dat jij Pirenne vooral zaken laat zeggen dat hij nooit beweerd heeft. Zou u islamcriticus zijn?

Zijn stelling, die niks te maken heeft met religie en alles let economie en handel, is trouwens al lang ontkracht.
Ik zie dat jij mij dingen laat zeggen die ik nooit gezegd heb.
Ik citeer enkel. Leer dus beter lezen zou ik zeggen.

Bovendien:

Mohammed and Charlemagne Revisited
by Emmet Scott (2012)

https://www.goodreads.com/book/show/...agne-revisited

De thesis van Pirenne bevestigd.

Btw, ik heb het boek gelezen.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2017, 15:49   #24
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ik zie dat jij mij dingen laat zeggen die ik nooit gezegd heb.
Ik citeer enkel. Leer dus beter lezen zou ik zeggen.

Bovendien:

Mohammed and Charlemagne Revisited
by Emmet Scott (2012)

https://www.goodreads.com/book/show/...agne-revisited

De thesis van Pirenne bevestigd.

Btw, ik heb het boek gelezen.
Als je commentaarloos quotes van anderen overneemt, dan is het ook logisch dat jij achter die quotes staat alsof je ze zelf hebt geschreven.
Voor het overige, hij neemt vooral het excuus van Pirenne mee om zijn eigen theorie te ontwikkelen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2017, 22:25   #25
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Als je commentaarloos quotes van anderen overneemt, dan is het ook logisch dat jij achter die quotes staat alsof je ze zelf hebt geschreven.
Voor het overige, hij neemt vooral het excuus van Pirenne mee om zijn eigen theorie te ontwikkelen.

Onzin.

Misschien wat inhoudelijke tegenargumenten, maar dat kan enkel als je de werken gelezen hebt, wat jij duidelijk niet hebt gedaan. Voor geen millimeter.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2017, 15:29   #26
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Onzin.

Misschien wat inhoudelijke tegenargumenten, maar dat kan enkel als je de werken gelezen hebt, wat jij duidelijk niet hebt gedaan. Voor geen millimeter.
Dat wordt hier precies de gewoonte lukraak een boek te citeren met dan de eis om dat boek helemaal te ontkrachten "want in dat boek zit de waarheid".

Ik speel dat spelletje niet mee. Bewijs eerst dat wat er staat, juist is, en dan kunnen we verder babbelen.

Laten we dus zeggen dat het eerder om een politiek pamflet gaat, dan om een serieus geschiedeniskundig werk.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2018, 16:27   #27
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard Misschien

Er waren wèl veel islamic invasions.
En die zijn helaas nooit gestopt.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be