Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2008, 16:49   #21
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Die subjectief gekozen korf van onderwerpen die wordt besproken geeft uiteindelijk toch alleen maar een verkeerd beeld, zoals 'de grootheid en het belang van de Romeinen voor onze samenleving'. Onzin natuurlijk.
Subjectief gekozen korf van onderwerpen ? Ik heb geschiedenis gehad met betrekking tot de oertijd tot en met de moderne tijden.

Het is onmogelijk om, met de enkele uurtjes geschiedenis die men krijgt per week, elk tijdsvak, elke ideologie, elke beschaving uitgebreid te bespreken.

Het is dus vanzelfsprekend dat er keuzen gemaakt worden. 100 pct. objectieve keuzes zullen er nooit gemaakt worden, maar al bij al vind ik dat de geschiedenislessen en de onderwerpen relatief objectief zijn.

Of beter gezegd, het kon slechter.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 17:02   #22
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Subjectief gekozen korf van onderwerpen ? Ik heb geschiedenis gehad met betrekking tot de oertijd tot en met de moderne tijden.

Het is onmogelijk om, met de enkele uurtjes geschiedenis die men krijgt per week, elk tijdsvak, elke ideologie, elke beschaving uitgebreid te bespreken.

Het is dus vanzelfsprekend dat er keuzen gemaakt worden. 100 pct. objectieve keuzes zullen er nooit gemaakt worden, maar al bij al vind ik dat de geschiedenislessen en de onderwerpen relatief objectief zijn.

Of beter gezegd, het kon slechter.
Relatief. Waarom het klassieke Griekenland wel zien en het hellenisme niet?
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 19:12   #23
Ganzenbordfan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2007
Locatie: Braunau am Inn
Berichten: 1.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Relatief. Waarom het klassieke Griekenland wel zien en het hellenisme niet?
Ik heb beiden gezien hoor.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 21:06   #24
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Ik heb beiden gezien hoor.
Ik ook...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 21:26   #25
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Subjectief gekozen korf van onderwerpen ? Ik heb geschiedenis gehad met betrekking tot de oertijd tot en met de moderne tijden.

Het is onmogelijk om, met de enkele uurtjes geschiedenis die men krijgt per week, elk tijdsvak, elke ideologie, elke beschaving uitgebreid te bespreken.

Het is dus vanzelfsprekend dat er keuzen gemaakt worden. 100 pct. objectieve keuzes zullen er nooit gemaakt worden, maar al bij al vind ik dat de geschiedenislessen en de onderwerpen relatief objectief zijn.

Of beter gezegd, het kon slechter.
De Romeinen waren in feite kolonisatoren, die technieken zoals knevelarij, onderdrukking, uitbuiting, genocide en dergelijke perfect onder de knie hadden. En daarnaast waren ze ook meesters in de kunst, wegen- en bruggebouwen, letterkunde, enz. Het laatste hoorde ik vaak bejubelen in de lessen geschiedenis. De duistere kant van de Romeinse beschaving echter werd nooit vermeld in diezelfde lessen.

Laatst gewijzigd door system : 25 mei 2008 om 21:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 21:42   #26
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Een klassieke kritiek op geschiedenis is ook dat al te vaak het beeld wordt opgedrongen van een land met een natie die altijd binnen ongeveer die grenzen bestaan heeft.

Ik heb heel mijn middelbaar eigenlijk het beeld gehad dat demografische samenstelling iets was zoals biologische evolutie : heel traag.

Dat bijvoorbeeld Turkije eigenlijk nog maar duizend jaar door Turken bewoond is, en dat er vroeger Duitstaligen (in de meerderheid) waren tot bij Litouwen, wist ik helemaal niet. Jammer dat zulke kwesties niet aan bod komen.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 21:46   #27
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Romeinen waren in feite kolonisatoren, die technieken zoals knevelarij, onderdrukking, uitbuiting, genocide en dergelijke perfect onder de knie hadden. En daarnaast waren ze ook meesters in de kunst, wegen- en bruggebouwen, letterkunde, enz. Het laatste hoorde ik vaak bejubelen in de lessen geschiedenis. De duistere kant van de Romeinse beschaving echter werd nooit vermeld in diezelfde lessen.
Correct.

Iemand als Julius Caesar - die zonder de minste twijfel een massamoordenaar was, daar is geen discussie over - wordt in geschiedenisboeken omschreven als "een standvastig, intelligent, charismatisch man die veel gedaan heeft ten voordeel van het Romeinse rijk."

Het was gewoon een ordinaire plunderaar, maar dan één met een groot leger achter zich.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 08:28   #28
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De duistere kant van de Romeinse beschaving echter werd nooit vermeld in diezelfde lessen.
Bij ons wel hoor. Zelfs met extra aandacht voor het typische beeld over de "barbaren", om duidelijk te maken dat dit niet zomaar een onderontwikkeld volkje was.

Dat is ondertussen wel al een hele tijd geleden
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 08:30   #29
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het was gewoon een ordinaire plunderaar, maar dan één met een groot leger achter zich.
Dat beeld is al even incorrect als hem zonder meer afschilderen als de ideale leider.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 11:02   #30
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Correct.

Iemand als Julius Caesar - die zonder de minste twijfel een massamoordenaar was, daar is geen discussie over - wordt in geschiedenisboeken omschreven als "een standvastig, intelligent, charismatisch man die veel gedaan heeft ten voordeel van het Romeinse rijk."

Het was gewoon een ordinaire plunderaar, maar dan één met een groot leger achter zich.
Maar het was een bangelijke kerel die Julius.

Dat zag men al toen hij nog jong was en hij die piraten liet kruisigen.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 11:11   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

geschiedenis op school is ...


voor mij nog altijd die sexy lerares met haar prachtige decoltés die dolgraag aan mijn bank kwam uitleggen ... prachtige spelletjes waren dat ... hoe schaamtelozer ik daar naar keek, hoe schaamtelozer zij de dingen kwam uitleggen

echt fun, geschiedenis !


voor velen had ze zo iets van 'tante julia haal die borsten van mijn schouder' ... maar ik vond ze toch echt iets hebben. Topper!

Laatst gewijzigd door Anna List : 26 mei 2008 om 11:12.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 16:18   #32
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Ik heb beiden gezien hoor.
Wij niet.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 17:10   #33
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Dat beeld is al even incorrect als hem zonder meer afschilderen als de ideale leider.
Wat is een veroveraar anders dan een rover met een leger achter zich ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 19:05   #34
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wat is een veroveraar anders dan een rover met een leger achter zich ?
Inderdaad.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 20:20   #35
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wat is een veroveraar anders dan een rover met een leger achter zich ?
Een briljante charismatische rover dan toch.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 20:30   #36
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Een briljante charismatische rover dan toch.
1. Charismatisch ? Heb je hem persoonlijk ontmoet ? Of is het van horen zeggen ? Ik betwijfel niet dat Hitler tijdens één van zijn meer stabiele dagen ook best wel charismatisch kon zijn.

Bewijst voor de rest niets.

2. Briljant ? Bwah... laat ons eerder zeggen zeker bekwaam en to the point. Zo ongelooflijk briljant was hij niet hoor. Vergeet niet dat de Bello Gallico, waarin zijn meest indrukwekkende wapenfeiten worden verhaald, geschreven werd door de man zelve.

Hij schuwde overdrijvingen, leugens en propaganda niet in zijn geschriften, kwestie van een zo goed mogelijke indruk te maken op de Senaat in Rome.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 20:39   #37
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
1. Charismatisch ? Heb je hem persoonlijk ontmoet ? Of is het van horen zeggen ? Ik betwijfel niet dat Hitler tijdens één van zijn meer stabiele dagen ook best wel charismatisch kon zijn.

Bewijst voor de rest niets.
Ik denk dat Hitler ook best charismatisch kon zijn. Wat natuurlijk niets zegt over de oprechtheid van zijn intenties... En ik hoef hem niet direct gekend te hebben om een sterk vermoeden te hebben dat hij charismatisch was.

Citaat:
2. Briljant ? Bwah... laat ons eerder zeggen zeker bekwaam en to the point. Zo ongelooflijk briljant was hij niet hoor. Vergeet niet dat de Bello Gallico, waarin zijn meest indrukwekkende wapenfeiten worden verhaald, geschreven werd door de man zelve.

Hij schuwde overdrijvingen, leugens en propaganda niet in zijn geschriften, kwestie van een zo goed mogelijke indruk te maken op de Senaat in Rome.
Die overdrijvingen, leugens en propaganda hebben hem gedurende zijn leven wel (een van de?) machtigste man(nen) ter wereld gemaakt.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 21:59   #38
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Geschiedenislessen zouden inderdaad veel nuttiger zijn als men gewoon een aantal principes en methodologieën aanleert waarmee men later zelf aan de slag kan om dingen op een betrouwbare manier uit te pluizen. Die subjectief gekozen korf van onderwerpen die wordt besproken geeft uiteindelijk toch alleen maar een verkeerd beeld, zoals 'de grootheid en het belang van de Romeinen voor onze samenleving'. Onzin natuurlijk.
Voordat je met methodologieën begint, moet je al een bepaald niveau hebben. Om te beginnen moet je van geschiedenis weten wat 'men' belangrijk vindt. Met dat 'men' bedoel ik in uiterste instantie de politiek, die voor ons democratisch representeert wat wij met z'n allen belangrijk vinden.
Ik vind de Romeinen belangrijk. Niet dat ik het allemaal zo goed weet, maar tot nog toe vinden wij blijkbaar toch de Romeinen belangrijk in de geschiedenis.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 22:15   #39
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Voordat je met methodologieën begint, moet je al een bepaald niveau hebben. Om te beginnen moet je van geschiedenis weten wat 'men' belangrijk vindt. Met dat 'men' bedoel ik in uiterste instantie de politiek, die voor ons democratisch representeert wat wij met z'n allen belangrijk vinden.
Ik vind de Romeinen belangrijk. Niet dat ik het allemaal zo goed weet, maar tot nog toe vinden wij blijkbaar toch de Romeinen belangrijk in de geschiedenis.
Het lijkt me tamelijk evident dat de Romeinen belangrijk waren, maar daarmee weet je nog niet wát je erover moet behandelen. Wij hebben bijvoorbeeld nog geleerd dat Rome gesticht werd door Romulus en dat er daarna nog zes andere koningen regeerden.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2008, 16:11   #40
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Die overdrijvingen, leugens en propaganda hebben hem gedurende zijn leven wel (een van de?) machtigste man(nen) ter wereld gemaakt.
Voor relatief korte tijd. Daarna tsjak tsjak.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be