Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Zijn wij te braaf tov Nederland?
Ja 20 64,52%
Nee 11 35,48%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 augustus 2002, 14:03   #1
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Waarom zijn wij belgen zo braaf? We laten ons altijd maar doen door die nederlanders. Een beetje beter onderhandelen zou geen kwaad kunnen.

0:1 Uitdieping van de schelde, hopeloos uitgesteld owv milieu effecten rapporten (officieel)

0:2 hsl die moest aangelegd worden langs e19 owv beter voor nederland in ruil kreeg belgie een veel te klein bedrag

0:3 ijzeren rijn: nog steeds niet in orde alhoewel nederland bij verdrag verplicht is deze open te stellen

0:4 talrijke nederlanders in grensstreek, nederland schuift haar bouwwoede op belgie af

0:5 nederlanders willen onze windmolens laten verbieden terwijl zij op enkele kilometers van de grens een vuurwerkdepot willen bouwen


Zijn wij niet tè braaf???

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 19:20   #2
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ja we zijn te braaf.
Toch wil ik niet direct pleiten voor een agressieve aanpak, want dat durft wel eens omgekeerd uit te pakken.
Maar meer druk? Geen probleem.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 20:15   #3
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Citaat:
0:1 Uitdieping van de schelde, hopeloos uitgesteld owv milieu effecten rapporten (officieel)
Wat voor belang heeft Nederland daarbij?? Als België dat zo graag wil doen ze dat maar zelf!!

Citaat:
0:2 hsl die moest aangelegd worden langs e19 owv beter voor nederland in ruil kreeg belgie een veel te klein bedrag
Dat is in goed overleg gebeurd, België ondervindt heir weinig nadeel van.

Citaat:
0:3 ijzeren rijn: nog steeds niet in orde alhoewel nederland bij verdrag verplicht is deze open te stellen
Verdragen uit de tijd van Willem 1, Nederland heeft geen belang bij de IJzeren Rijn, het zou enkel de positie van Rotterdam kunnen schaden ze hebben groot gelijk dat ze Belgie dwarsbomen, er zitten teven hamsters daar (waarschijnlijk door de milieumaffia uitgezet, die de bouw daarom niet toelaten.
Citaat:
0:4 talrijke nederlanders in grensstreek, nederland schuift haar bouwwoede op belgie af
Wees blij dan wordt er meer in Belgie besteed en zal de economie stijgen.

Citaat:
0:5 nederlanders willen onze windmolens laten verbieden terwijl zij op enkele kilometers van de grens een vuurwerkdepot willen bouwen
Windmolens zijn sowieso onrendabel België kan beter goedkope stroom uit Frankrijke en Duitsland kopen.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 23:40   #4
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

[quote="Otto"]
Citaat:
0:1 Uitdieping van de schelde, hopeloos uitgesteld owv milieu effecten rapporten (officieel)
Wat voor belang heeft Nederland daarbij?? Als België dat zo graag wil doen ze dat maar zelf!![/quote="Otto"]
We mogen niet, Nederlandse wateren...
[quote="Otto"]
Citaat:
0:2 hsl die moest aangelegd worden langs e19 owv beter voor nederland in ruil kreeg belgie een veel te klein bedrag
Dat is in goed overleg gebeurd, België ondervindt heir weinig nadeel van.[/quote="Otto"]
Behalve een ernstige meerkost, die vooral wordt gedragen door de noodlijdende NMBS.
[quote="Otto"]
Citaat:
0:3 ijzeren rijn: nog steeds niet in orde alhoewel nederland bij verdrag verplicht is deze open te stellen
Verdragen uit de tijd van Willem 1, Nederland heeft geen belang bij de IJzeren Rijn, het zou enkel de positie van Rotterdam kunnen schaden ze hebben groot gelijk dat ze Belgie dwarsbomen, er zitten teven hamsters daar (waarschijnlijk door de milieumaffia uitgezet, die de bouw daarom niet toelaten.[/quote="Otto"]

Hier heb ik het moeilijker mee. Natuur dient beschermt te worden, maar het is toch wel opvallend dat Nederland daarmee in zijn maag zit, als het de IJzeren Rijn betreft, en niet bij een uitbreiding van de haven van Rotterdam. Nochtans, als die Hollanders al niet tegen wat concurrentie kunnen...
[quote="Otto"]
Citaat:
0:4 talrijke nederlanders in grensstreek, nederland schuift haar bouwwoede op belgie af
Wees blij dan wordt er meer in Belgie besteed en zal de economie stijgen.[/quote="Otto"]
Een huis gebouwd door een Nederlandse bouwfirma, liefst ook winkelen over de grens, veel input in 's lands economie.

[quote="Otto"]
Citaat:
0:5 nederlanders willen onze windmolens laten verbieden terwijl zij op enkele kilometers van de grens een vuurwerkdepot willen bouwen
Windmolens zijn sowieso onrendabel België kan beter goedkope stroom uit Frankrijke en Duitsland kopen.[/quote="Otto"]
een NIMBY-syndroom dus, dat echter niet mag als het de Nederlandse economie schaadt.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2002, 23:50   #5
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

sorry, ik heb het citeren nog niet helemaal in de vingers.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2002, 00:03   #6
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Dat blijkt!!

Die hamster zij uitgezet door de milieubeweging, wat maken die uit.
Jij schijnt die dingen belangrij te vinden?

De Westerschelde is 2 jaar geleden uitgediept.

Windmolens zijn het zelfde als een taxi bellen voor 20 meter lopen.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2002, 18:54   #7
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Volledig eens met groentje en heb zo een vermoeden dat otto van nederlandse afkomst is
jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2002, 18:31   #8
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Dat blijkt!!

Die hamster zij uitgezet door de milieubeweging, wat maken die uit.
Jij schijnt die dingen belangrij te vinden?

De Westerschelde is 2 jaar geleden uitgediept.

Windmolens zijn het zelfde als een taxi bellen voor 20 meter lopen.
Ja, in die zin dat ik het zou doen, omdat dat uiteindelijk de beste oplossing is, en tenzij die Nederlanders liever een paar duizend vrachtwagens meer over hun wegen zien denderen, ook voor hen. Niettemin zou het niet van harte zijn, maar ja.

De Westerschelde is uitgediept, zeg je, maar niet zo diep als zou mogen, en bovendien, hoelang hebben we der op moeten wachten?

De laatste vergelijking snap ik niet goed, kun je ze even toelichten?
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2002, 21:10   #9
De_Vlaamse_Nationalist
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Locatie: Lommel
Berichten: 55
Stuur een bericht via Instant Messenger naar De_Vlaamse_Nationalist
Standaard

Otto zei:
  • Windmolens zijn sowieso onrendabel België kan beter goedkope stroom uit Frankrijke en Duitsland kopen


Zo, dan kunnen we lekker afhankelijk worden van onze buurlanden, zodat ze ons nog beter kunnen bedwingen.
De_Vlaamse_Nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2002, 21:25   #10
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Op termijn zal het toch nodig zijn om windmolens te bouwen en daarin te investeren. Er is steeds meer vraag naar energie en op den duur wordt het te belastend voor het milieu. Luchtvervuiling, kernafval...
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2002, 22:29   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Windmolens hebben toch wel enkele nadelen :
-energie voortgebracht door windmolens is een stuk duurder (dacht dat den uitbater gewoonweg 6fr per geproduceerde kwh krijgt - terwijl klassieke opwekking ongeveer 1fr kost) Er is namelijk niets zo duur als gratis energie
-windmolens hebben de hebbelijke gewoonte van enkel energie voort te brengen als het de molens zint. Het gevolg is natuurlijk dat toch nog produktiemiddelen moeten voorzien worden om de windstille periodes te overbruggen
-verder vinden velen (ik inbegrepen) deze lange masten, met hun even lange wieken, nog lelijker dan de gsm masten
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2002, 22:43   #12
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ons landschap is toch al om zeep. Die molens maken niet zoveel verschil uit. Bovendien moet je op lange termijn denken. Ik weet ook wel dat je met windmolens alleen geen alternatief hebt. Je moet ook investeren in zonneënergie. Feit is dat zo'n windmolen veel stroom levert. Niet genoeg om iedereen van voldoende stroom te kunnen voorzien, maar toch wel behoorlijk veel. Aan de kust is ideaal, maar wij hebben maar zo'n 60 km. Hoedanook, ik vind het verschrikkelijk dat een nieuwe woonwijk wel kan maar een windmolen helemaal niet. Tegenwoordig bouwen ze zowat overal: in moerassen, in bossen, in overstromingsgebied, aan een drukke weg... Hoeveel belangrijke verbindingswegen zijn er niet waar ze alles volbouwen? En dan mag je daar maar 50 of 70 rijden. En die omwonenden maar reclameren dat er daar te veel verkeer is. Hebben de mensen daar niet meer last van dan van zo'n windmolen?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 13:50   #13
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Windmolens hebben toch wel enkele nadelen
tja, perfectie is niet van deze wereld, zullen we maar zeggen.

Citaat:
energie voortgebracht door windmolens is een stuk duurder (dacht dat den uitbater gewoonweg 6fr per geproduceerde kwh krijgt - terwijl klassieke opwekking ongeveer 1fr kost) Er is namelijk niets zo duur als gratis energie
windenergie is gratis, maar de omzetting naar voor ons bruikbare elektriciteit kost natuurlijk wel geld. alleen al voor het onderhoud aan de molens heb je mensen nodig, iets dat beweegt slijt namelijk. het eeuwige leven hebben die molens ook niet, dus moeten ze na zoveel tijd vervangen worden. en een molen kost geld bij de aankoop.
maar zijn de traditionele energieleveranciers wel zo goedkoop? om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke kost, bijv. door ziekte/allergie door luchtvervuiling, verwerking van (nucleair) afval, enz., die is inderdaad moeilijk te berekenen. maar ook een traditionele elektriciteitscentrale moet worden onderhouden, ook zij heeft het eeuwige leven niet, en de bouw ervan kost ook geld. de enige reden waardoor elektriciteit zo goedkoop is, is omdat het zo zwaar gesteund wordt door de overheid. ze zal trouwens niet zo goedkoop blijven, als men geen olie meer vindt.

Citaat:
-windmolens hebben de hebbelijke gewoonte van enkel energie voort te brengen als het de molens zint. Het gevolg is natuurlijk dat toch nog produktiemiddelen moeten voorzien worden om de windstille periodes te overbruggen
dat ligt meer aan de wind dan aan de molens, maar kom. brandstoffen zullen nooit volledig overbodig zijn, maar er zijn zo veel alternatieven voor, die niet worden benut, dat het mij niet onzinnig lijkt dat het gebruik ervan wel drastisch kan worden teruggeschroefd.

Citaat:
-verder vinden velen (ik inbegrepen) deze lange masten, met hun even lange wieken, nog lelijker dan de gsm masten
meningen verschillen, ik kan zo'n molen wel lijden. en zijn er niet nog andere dingen die foeilelijk zijn? persoonlijk vind ik een autosnelweg gewoon afgrijselijk, maar je zal me niet horen zeggen dat alle snelwegen nu moeten worden opgebroken, en zelfs dat een zogenaamde missing link niet mag worden gebouwd. of elke missing link bij de steve voor mij ook een missing link is, dat is een andere discussie.

kortom, stefanie heeft gelijk als ze zegt dat we aan de toekomst moeten denken, en een 'lelijk' ding meer in ons reeds sterk verloederde landschap zal het echt niet maken.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 13:51   #14
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

volledig gelij k.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 18:22   #15
De_Vlaamse_Nationalist
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Locatie: Lommel
Berichten: 55
Stuur een bericht via Instant Messenger naar De_Vlaamse_Nationalist
Standaard

vind ik ook, ik vind zelfs dat een windmolenpark op de juiste positie het landschap aanvult
De_Vlaamse_Nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 18:41   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

[quote="groentje"]
Citaat:
maar zijn de traditionele energieleveranciers wel zo goedkoop? om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke kost, bijv. door ziekte/allergie door luchtvervuiling, verwerking van (nucleair) afval, enz., die is inderdaad moeilijk te berekenen. maar ook een traditionele elektriciteitscentrale moet worden onderhouden, ook zij heeft het eeuwige leven niet, en de bouw ervan kost ook geld. de enige reden waardoor elektriciteit zo goedkoop is, is omdat het zo zwaar gesteund wordt door de overheid. ze zal trouwens niet zo goedkoop blijven, als men geen olie meer vindt.
Nu de cijfers zijn hierboven gegeven (6fr/kwh voor ne windmolen, 1fr/kwh voor klassieke productie). Deze cijfers zijn afschrijving bij. Wel akkoord dat men met de maatschappelijke kost ook moet rekening houden. Maar dacht wel wat de nucleaire sector betreft, dat deze naar de electriciteitsproducenten doorgerekend wordt (maw inbegrepen in de 1 fr/kwh).
Elektriciteitsproductie wordt niet gesteund door de overheid.
Hetgeen nog wel in overvloed te vinden is zijn steenkolen (doch wegens hun co2 productie dan weer geen aanrader).
Als ge het mij vraagt: waterkrachtcentrales (meest ideale), en nucleair.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2002, 19:17   #17
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

ge weet denk ik al wat ik ga zeggen, nucleair is voor mij zo goed als onbespreekbaar. tenzij we een hoop mensen met ons afval willen opzadelen, en zelfs met een geboortedaling, zullen er nog veel generaties mensen met de nucleaire afvalstoffen van ons geconfronteerd worden, want ik geloof er niet echt meer in als de wetenschap zegt dat ze het nog zullen oplossen, want dat zeiden ze een paar decennia geleden ook al.
waterkracht kan een oplossing zijn, maar ook hier zijn er nadelen aan verbonden: grote gebieden die ontvolkt worden door de aanleg van een stuwmeer, veel stuwmeren die na een paar decennia vol zitten met slijk, makkelijker verspreiding van bepaalde ziekten, ...
economisch ben ik niet zo beslagen, maar ik heb wel wat gelezen over alternatieve energie. mastodontprojecten zijn in de meeste gevallen slechter dan veel kleiner. de 'drie-klovendam' in China bijvoorbeeld, zorgt voor een van de grootste volksvezrhuizingen ooit, men weet nog niet of het veilig genoeg zal zijn. en bovenal, met een drietal kleinere dammen zou men dezelfde energie hebben kunnen opwerken, met een veel kleiner verlies aan grond.
waterenergie is een alternatieve energiebron, maar met de nodige kanttekeningen.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be