Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2016, 07:15   #4961
Anitta
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 juli 2015
Berichten: 834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zat die er ooit in?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Oeps!
wat kan er in zitten wat er nooit ingezeten heeft bij de gereserveerde speler.
Anitta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 07:51   #4962
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb dat artikel OOK gelezen, in Knack voorlaatste editie.
Daarin zegt Cornu toch een heleboel dingen die tegen uw verhaal, dat van dromedaris, Zwitser, en co. ingaan.
Hij zegt dat moest de regering het spoor loslaten, en hun de prijs zelf laten bepalen, het spoor even performant zou worden als De Post. En dat privatisering, zelfs gedeeltelijk, niet nodig is, de regering moet gewoon de raad van bestuur z'n gang laten gaan.
Hij zegt dat de NMBS niet volledig mee is met de technologische ontwikkelingen, wat ik hier ook al schreef, ook dat wijt hij grotendeels aan het feit dat de regering rechtstreeks controle wil behouden op de NMBS. Net als je bij justitie ziet is de regering traag op het vlak van modernisering. Privatisering is helemaal niet nodig volgens Cornu, gewoon het spoor meer autonomie geven.
Daarnaast heeft deze regering veel bespaard op het openbaar vervoer, zonder dat men de tickets wilde verhogen. Hij zegt zelf dat het personeel reeds voldoende inspanningen geleverd heeft, en goed werkt, dat de problemen niet op dat vlak liggen. Ook de rol van de vakbond beschrijft hij niet in negatieve termen. Hij zei dat de stakingen een gevolg waren van slechte communicatie van de regering, zelf zegt hij met de vakbonden een goede relatie te hebben gehad.
Wel worden verkeerde klemtonen gelegd volgens hem, zo werd er teveel in infrastructuur geïnvesteerd, en te weinig in nieuwe treinen, verhoogde perrons of nieuwe technologieën.
(Knack 24 augustus, pagina 8)
Cornu bekritiseerde ook Descheemaecker, zei dat die de zaken niet juist voorstelt, en dat nog veel bespaard kan worden in de hogere echelons, maar dat de regering hem die vrijheid niet geeft...
Als de NMBS vandaag niet mee is op technologisch gebied is dat niet door de huidige regering. De vraag is in hoeverre dat was bij vorige regeringen, want geen enkele regering neemt dat soort beslissingen voor het bedrijf. Cornu klinkt plotseling heel anders dan enkele maanden terug en het is niet dat er plotseling een aardverschuiving heeft plaats gevonden.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 09:52   #4963
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat wil ik best geloven. Onlangs was ik in Bergen. Nog altijd een station in opbouw. Alleen vraag ik me af waarom een ingedommelde stad als Bergen zo'n enorm stationsgebouw nodig heeft.
Omdat de kernopdracht van de NMBS niet het rijden met treinen is, maar het genereren van opdrachten voor bevriende bedrijven.
"Nog Meer Beton Storten"
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 09:54   #4964
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb dat artikel OOK gelezen, in Knack voorlaatste editie.
Daarin zegt Cornu toch een heleboel dingen die tegen uw verhaal, dat van dromedaris, Zwitser, en co. ingaan.
Hij zegt dat moest de regering het spoor loslaten, en hun de prijs zelf laten bepalen, het spoor even performant zou worden als De Post.
Dat de regering het spoor meer zijn gang moet laten gaan is juist iets waar ik al heel de tijd voor zit te pleiten, dus hoe dat tegen mijn verhaal ingaat snap ik niet zo. Ik heb hier al verschillende malen gepleit om van de NMBS een normaal bedrijf te maken.
Maar dat zien de vakbonden niet zo zitten...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 10:43   #4965
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anitta Bekijk bericht
wat kan er in zitten wat er nooit ingezeten heeft bij de gereserveerde speler.
Eigenlijk zit er niet veel in.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 11:25   #4966
Anitta
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 juli 2015
Berichten: 834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Eigenlijk zit er niet veel in.
😎st.....
Anitta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 14:16   #4967
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat de regering het spoor meer zijn gang moet laten gaan is juist iets waar ik al heel de tijd voor zit te pleiten, dus hoe dat tegen mijn verhaal ingaat snap ik niet zo. Ik heb hier al verschillende malen gepleit om van de NMBS een normaal bedrijf te maken.
Maar dat zien de vakbonden niet zo zitten...
Dat zien de vakbonden wel zitten. Alleen moet dat nieuwe staatsbedrijf dan de statuten overnemen. Maar het nieuwe bedrijf zou dan zelf de prijzen kunnen bepalen, harder optreden tegen wanbetalers, andere prioriteiten leggen, etc. Zoals Cornu al zei, het probleem situeert zich niet bij het personeel.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 15:07   #4968
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat zien de vakbonden wel zitten. Alleen moet dat nieuwe staatsbedrijf dan de statuten overnemen. Maar het nieuwe bedrijf zou dan zelf de prijzen kunnen bepalen, harder optreden tegen wanbetalers, andere prioriteiten leggen, etc.
Kunnen we dat ergens nalezen op de website van een van de spoorvakbonden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 17:38   #4969
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Omdat de kernopdracht van de NMBS niet het rijden met treinen is, maar het genereren van opdrachten voor bevriende bedrijven.
"Nog Meer Beton Storten"
Daarom moeten we af van de politisering bij de NMBS.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 17:39   #4970
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunnen we dat ergens nalezen op de website van een van de spoorvakbonden?
Niet dat ik weet, maar de teneur die ik op vakbondsvergaderingen opving was dat vooral de regering moeilijk deed, wat de directie voor een onmogelijke taak stelde. Zelfs het laatste vakbondsvoorstel werd aanvankelijk afgeschoten door VLD en NVA, maar onder druk van CDen V toch aanvaard, weet ik uit welingelichte bron.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 17:41   #4971
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat de regering het spoor meer zijn gang moet laten gaan is juist iets waar ik al heel de tijd voor zit te pleiten, dus hoe dat tegen mijn verhaal ingaat snap ik niet zo. Ik heb hier al verschillende malen gepleit om van de NMBS een normaal bedrijf te maken.
Maar dat zien de vakbonden niet zo zitten...
U pleit ervoor de NMBS te privatiseren, volgens Cornu geen goede oplossing. (hij verwees niet expliciet naar het Britse model maar dat is uiteraard wat hij bedoelde)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 17:49   #4972
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Als de NMBS vandaag niet mee is op technologisch gebied is dat niet door de huidige regering. De vraag is in hoeverre dat was bij vorige regeringen, want geen enkele regering neemt dat soort beslissingen voor het bedrijf. Cornu klinkt plotseling heel anders dan enkele maanden terug en het is niet dat er plotseling een aardverschuiving heeft plaats gevonden.
Nu Cornu bijna op pensioen gaat, kan hij vrijuit spreken.
Natuurlijk niet enkel de huidige regering. Wat wel de huidige regering verweten kan worden is dat ze de geplande budgetten van de vorige regering introk en het spoor nog meer liet besparen, zonder dat ze akkoord gingen om de prijzen voor reizigers op te trekken. (=verlies van stemmen)
Dat zei Cornu letterlijk, en dat is een beslissing van de laatste regering.

Moest de politiek er zich niet bij bemoeid hebben, had Cornu de prijzen laten optrekken naar het niveau van onze buurlanden. Veel gezaag, vooral bij 65plussers die nu voor 6 euro heel het land heen en weer kunnen doorkruisen, of bij studenten die eveneens belachelijk weinig betalen, maar als je zulke zaken wil behouden, moet je het spoor veel meer middelen geven.
Nu reeds merk ik bij het personeel grote ontevredenheid, en het verloop is dermate dat het spoor dreigde om machinisten die voor het tiende jaar ontslag nemen, een boete te laten betalen. (is uiteraard onwettig)
Men smeekt letterlijk om nieuwe treinbegeleiders en machinisten.
Als men ook nog eens aan het statuut gaat morrelen of andere voordelen, vindt men niemand meer. Vergeleken met de buurlanden heeft het Belgisch personeel het niet zo goed. Zoals ik al zei de verblijven van de Nederlanders zijn paleizen vergeleken met de Belgische verblijven voor werknemers.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 18:18   #4973
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nu Cornu bijna op pensioen gaat, kan hij vrijuit spreken.
Natuurlijk niet enkel de huidige regering. Wat wel de huidige regering verweten kan worden is dat ze de geplande budgetten van de vorige regering introk en het spoor nog meer liet besparen, zonder dat ze akkoord gingen om de prijzen voor reizigers op te trekken. (=verlies van stemmen)
Dat zei Cornu letterlijk, en dat is een beslissing van de laatste regering.

Moest de politiek er zich niet bij bemoeid hebben, had Cornu de prijzen laten optrekken naar het niveau van onze buurlanden. Veel gezaag, vooral bij 65plussers die nu voor 6 euro heel het land heen en weer kunnen doorkruisen, of bij studenten die eveneens belachelijk weinig betalen, maar als je zulke zaken wil behouden, moet je het spoor veel meer middelen geven.
Nu reeds merk ik bij het personeel grote ontevredenheid, en het verloop is dermate dat het spoor dreigde om machinisten die voor het tiende jaar ontslag nemen, een boete te laten betalen. (is uiteraard onwettig)
Men smeekt letterlijk om nieuwe treinbegeleiders en machinisten.
Als men ook nog eens aan het statuut gaat morrelen of andere voordelen, vindt men niemand meer. Vergeleken met de buurlanden heeft het Belgisch personeel het niet zo goed. Zoals ik al zei de verblijven van de Nederlanders zijn paleizen vergeleken met de Belgische verblijven voor werknemers.
Een gezond bedrijf is vandaag bezig met de technologische uitdagingen van binnen 10 jaar.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 18:20   #4974
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nu Cornu bijna op pensioen gaat, kan hij vrijuit spreken.
Natuurlijk niet enkel de huidige regering. Wat wel de huidige regering verweten kan worden is dat ze de geplande budgetten van de vorige regering introk en het spoor nog meer liet besparen, zonder dat ze akkoord gingen om de prijzen voor reizigers op te trekken. (=verlies van stemmen)
Dat zei Cornu letterlijk, en dat is een beslissing van de laatste regering.

Moest de politiek er zich niet bij bemoeid hebben, had Cornu de prijzen laten optrekken naar het niveau van onze buurlanden. Veel gezaag, vooral bij 65plussers die nu voor 6 euro heel het land heen en weer kunnen doorkruisen, of bij studenten die eveneens belachelijk weinig betalen, maar als je zulke zaken wil behouden, moet je het spoor veel meer middelen geven.
Nu reeds merk ik bij het personeel grote ontevredenheid, en het verloop is dermate dat het spoor dreigde om machinisten die voor het tiende jaar ontslag nemen, een boete te laten betalen. (is uiteraard onwettig)
Men smeekt letterlijk om nieuwe treinbegeleiders en machinisten.
Als men ook nog eens aan het statuut gaat morrelen of andere voordelen, vindt men niemand meer. Vergeleken met de buurlanden heeft het Belgisch personeel het niet zo goed. Zoals ik al zei de verblijven van de Nederlanders zijn paleizen vergeleken met de Belgische verblijven voor werknemers.
Een gezond bedrijf is vandaag bezig met de technologische uitdagingen van binnen 10 jaar.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 18:23   #4975
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
Een gezond bedrijf is vandaag bezig met de technologische uitdagingen van binnen 10 jaar.
Ja, op dat vlak loopt er een en ander mis bij de NMBS, net als bij justitie. Rechtstreekse controle door de overheid is niet goed. Maar onafhankelijke staatsbedrijven kunnen even of meer performant zijn dan privébedrijven.
Overigens het Britse spoor is ook niet bij de technologische koplopers. Dat zijn de Zwitsers, Fransen, Duitsers, Scandinaviërs, allemaal landen waar de staat minstens meerderheidsaandeelhouder is bij de voornaamste spoorbedrijven.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 18:32   #4976
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Niet dat ik weet, maar de teneur die ik op vakbondsvergaderingen opving was dat vooral de regering moeilijk deed, wat de directie voor een onmogelijke taak stelde. Zelfs het laatste vakbondsvoorstel werd aanvankelijk afgeschoten door VLD en NVA, maar onder druk van CDen V toch aanvaard, weet ik uit welingelichte bron.
Wat hield dat laatste vakbondsvoorstel in en hoe reageerde de NMBS-top daar dan wel op?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 18:34   #4977
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
U pleit ervoor de NMBS te privatiseren, volgens Cornu geen goede oplossing. (hij verwees niet expliciet naar het Britse model maar dat is uiteraard wat hij bedoelde)
Ik vraag me evenwel af of Cornu ook heeft aangegeven waarom hij de privatisering geen goede oplossing vindt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 18:36   #4978
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vergeleken met de buurlanden heeft het Belgisch personeel het niet zo goed. Zoals ik al zei de verblijven van de Nederlanders zijn paleizen vergeleken met de Belgische verblijven voor werknemers.
Ook in vergelijking met de SNCF?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 18:38   #4979
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vergeleken met de buurlanden heeft het Belgisch personeel het niet zo goed. Zoals ik al zei de verblijven van de Nederlanders zijn paleizen vergeleken met de Belgische verblijven voor werknemers.
Ook in vergelijking met de SNCF?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2016, 19:19   #4980
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ja, op dat vlak loopt er een en ander mis bij de NMBS, net als bij justitie. Rechtstreekse controle door de overheid is niet goed. Maar onafhankelijke staatsbedrijven kunnen even of meer performant zijn dan privébedrijven.
Overigens het Britse spoor is ook niet bij de technologische koplopers. Dat zijn de Zwitsers, Fransen, Duitsers, Scandinaviërs, allemaal landen waar de staat minstens meerderheidsaandeelhouder is bij de voornaamste spoorbedrijven.
Nochtans is er bij de NMBS geen rechtstreekse overheidscontrole, die verloopt enkel via de beheersovereenkomst. De NMBS heeft meer dan genoeg vrijheid om zijn eigen beleid te bepalen. Alleen is er teveel inmenging van de vakbonden. Zo waren het volgens mijn bron de vakbonden die hevige tegenstander waren van de modernisering van de verkeerscontrole. Zij hadden liever nog altijd 10 000 seinhuizen zoals recent in Neerpelt en geen modernisering naar slechts enkele seinhuizen voor het hele land. Een project dat in andere landen al in de jaren '80 werd ingezet. Het enigste dat de vakbonden interesseert is zoveel mogelijk volk, of dat nuttig is of betaalbaar doet er niet toe: veel veel veel.
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be