Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2017, 18:14   #1
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard Nobelprijs voor Vrede (2017): een slag in het gezicht van kernwapenstaten

http://m.knack.be/nieuws/belgie/nobe...on-909345.html

Citaat:
De Nobelprijswinnaar 2017 is meer dan terecht. ICAN staat voor de International Campaign for the Abolition of Nuclear Weapons, een coalitie van meer dan 400 NGO's verspreid over meer dan 100 landen. Het is samen met enkele landen de drijvende kracht geweest achter het Nucleair Verbodsverdrag dat in juli jongstleden werd afgerond binnen de Verenigde Naties en nu voorligt ter ondertekening. Het Verdrag verbiedt - eindelijk, zou ik zeggen - de ontwikkeling, aanmaak, stockage, gebruik en dreigen met gebruik van kernwapens, de meest vernietigende wapensystemen ooit uitgevonden in de geschiedenis van de mensheid. Het verdrag verbiedt kernwapens. Punt andere lijn.

Dus deze keer zonder uitzondering, in tegenstelling met het Nucleair Non-proliferatie Verdrag (1968), dat 5 landen het recht gaven om hun kernwapens voorlopig te behouden, maar wiens interpretatie van het woord "voorlopig" dichter aanleunt bij het woord "altijd". Zo zijn niet alleen de VS, Rusland, China, Frankrijk en het VK, maar ook de niet-officiële kernwapenstaten India, Pakistan, Israël en Noord-Korea vandaag voor tientallen miljarden dollars hun kernwapens en hun verspreidingsmiddelen (bommenwerpers en raketten) aan het vernieuwen. Dat is alle andere landen van de wereld die onder datzelfde verdrag beloofd hebben nooit kernwapens aan te maken (omdat er geen keuze was) in het gezicht uitlachen.
....

Ten derde is deze prijs een slag in het gezicht van die kernwapenstaten en hun bondgenoten (waaronder ons land) die de multilaterale onderhandelingen binnen de VN simpelweg geboycot hebben. Dat is nooit gezien.
Wat goed, zeg. De meeste mensen zijn kernwapens eigenlijk meer dan beu, die meer schade dan 'goeds' zullen aanrichten en niet noodzakelijk zijn om de vrede te bewaren. Want op een bepaald moment breekt ook een kernwapenland, en dan is het hek van de dam. We gaan ons en de aarde dan om zeep helpen. Kernwapens zijn inderdaad geen duurzame oplossing voor wereldvrede. Gewoon weg ermee.

Leuk detail: Beatrice Fihn, directrice van ICAN, tweette onlangs 'Donald Trump is a moron' als reactie op zijn bewering dat hij kernwapens zal gebruiken tegen Noord-Korea.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 10 december 2017 om 18:16.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 19:35   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Gelukgewenst met de prijs en goeie moed.

Ik heb genoeg vruchteloos betoogd tegen kernwapens.
Ik geniet nu van mijn nulresultaat vanuit de luie zetel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 19:41   #3
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

De nobelprijs voor de vrede is een farce.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 20:40   #4
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Ik ben tegen kerwapens.
Maar kernwapens zorgen, hoe raar het ook mogen klinken, ook voor vrede.
Geen enkele kernmacht durft zijn wapens te gebruiken tegen een andere kernmacht uit schrik voor de terugslag...

Ze hadden beter de nobelprijs voor de vrede 'aan iets anders' gegeven.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 20:44   #5
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
... Kernwapens zijn inderdaad geen duurzame oplossing voor wereldvrede. Gewoon weg ermee....
Daar is het te laat voor vrees ik.
Geen enkel land zal al zijn kerwapens willen wegdoen. Het risico dat er één iemand het spelletje niet volgens de regels meespeelt is immers véél te groot.
Zie maar wat de Russen in het geheim nog gedaan hebben, tegen de verdragen in.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 20:49   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Dubbelbesluit Martens:

Tussen 1983 en 1988 werden er door de Verenigde Staten 572 gemoderniseerde kernwapens in Europa geïnstalleerd.
In vijf landen waaronder België, gesteund door de Paus, reden waarm Tindemans het goed vond.
Citaat:

In zijn boodschap aan de VN van juni 1982 zei paus Johannes-Paulus II ( La Documentation Catholique 4 juli 1982 p. 666): ‘In de huidige omstandigheden kan een ontrading gebaseerd op een evenwicht, niet als een doel op zichzelf, maar als een etappe op de weg naar een geleidelijke ontwapening, nog als moreel aanvaardbaar worden beschouwd. Toch is het onmisbaar om de vrede in de hand te werken, zich niet tevreden te stellen met een minimum dat steeds het gevaar inhoudt tot een explosie te leiden.’

De paus veroordeelde dus niet - binnen bepaalde normen - het bestaan noch het bezit van kernwapens. De kerk legde zich neer bij de ontradingsstrategie.http://www.dbnl.org/tekst/tind002mem...01_01_0034.php

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 december 2017 om 20:50.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 20:52   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
De nobelprijs voor de vrede is een farce.
Bij bepaalde winnaars wel ja.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2017, 21:09   #8
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik ben tegen kerwapens.
Maar kernwapens zorgen, hoe raar het ook mogen klinken, ook voor vrede.
Geen enkele kernmacht durft zijn wapens te gebruiken tegen een andere kernmacht uit schrik voor de terugslag...

Ze hadden beter de nobelprijs voor de vrede 'aan iets anders' gegeven.
Er moet maar één leider of generaal zijn die toch eens een kernwapen wil en zal gebruiken.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon een kwestie van tijd is.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be