Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2017, 22:41   #1
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard Isa bin Maryam as (de Koran)

Isa de zoon van Maryam... zo wordt profeet Jezus door God in de Koran genoemd.

http://www.cie.ugent.be/majouaou/ajouaou12.htm


Jezus Christus, in de Koran Isa, de 'Messias' genoemd, is een belangrijke godsdienstige figuur in de islam. Hij wordt geprezen om zijn levenswijze die symbool stond voor zuiverheid, vergevingsgezindheid, liefde voor de zwakkeren en kwetsbaren, strijd tegen onrecht en voor gehoorzaamheid aan God. Ook wordt hij geprezen vanwege het feit dat hij de drager is van 'Gods Woord', het Evangelie.

Met de hulp van God kon Jezus ontelbare wonderen verrichten. Maar ook zijn geboorte en zijn dood waren Gods uitdaging voor de mens en zijn bevattingsvermogens. Jezus is, biologisch gezien, op een onnatuurlijke manier ter wereld gebracht. Zijn moeder, de maagd Maria, had namelijk op geen enkele manier gemeenschap met een man gehad.

En (gedenk) haar, die haar kuisheid bewaarde. Wij bliezen haar onze geest in en wij maakten haar en haar zoon tot een teken van alle volkeren' (Koran, 21, 91).

Zelfs Maria reageerde met ongeloof toen ze van de, in gestalte van een man aan haar verschenen, Heilige Geest, hoorde dat ze een kind zou krijgen:

'Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven' (Koran 19, soera Marjam, 21).

De Heilige Geest antwoordde:

‘Het is zo naar uw Heer zegt, het is gemakkelijk voor Mij, opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade onzerzijds; het is besloten jaar’ (Koran 19, 22)

Maria raakte in paniek, vooral na de bevalling. Ze zou liever vóór dat gebeuren gestorven zijn. Begrijpelijk, gezien de verdachte positie waarin de gemeenschap haar zou duwen. Maar God troostte haar en gaf haar opdracht om te zwijgen wanneer ze door haar volk werd aangesproken. 'O Maria, gij hebt iets vreemds gedaan','0 zuster van Aaron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw’, riep het volk verontwaardigd tegen haar. Omdat Maria niet mocht praten, wees ze naar haar pasgeboren kind. En tot ieders verbazing riep het wiegekind:

‘Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt; Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd. En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt. Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal mij met zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt’ (Koran 19, 31-34)

Met deze wonderbaarlijke geboorte is Jezus zijn leven begonnen. En zo is hij door het leven heen gegaan. Veel wonderen verrichtte hij. Toen men zijn boodschap niet aankon besloot men om hem te vervolgen. Hij werd op een leeftijd van ongeveer 33 jaar veroordeeld tot de dood. Isa is echter niet vermoord, maar onopgemerkt naar de hemel (naar God) opgestegen. De man die gekruisigd werd, was iemand anders.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 08:03   #2
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Isa de zoon van Maryam... zo wordt profeet Jezus door God in de Koran genoemd.

http://www.cie.ugent.be/majouaou/ajouaou12.htm


Jezus Christus, in de Koran Isa, de 'Messias' genoemd, is een belangrijke godsdienstige figuur in de islam. Hij wordt geprezen om zijn levenswijze die symbool stond voor zuiverheid, vergevingsgezindheid, liefde voor de zwakkeren en kwetsbaren, strijd tegen onrecht en voor gehoorzaamheid aan God. Ook wordt hij geprezen vanwege het feit dat hij de drager is van 'Gods Woord', het Evangelie.

Met de hulp van God kon Jezus ontelbare wonderen verrichten. Maar ook zijn geboorte en zijn dood waren Gods uitdaging voor de mens en zijn bevattingsvermogens. Jezus is, biologisch gezien, op een onnatuurlijke manier ter wereld gebracht. Zijn moeder, de maagd Maria, had namelijk op geen enkele manier gemeenschap met een man gehad.

En (gedenk) haar, die haar kuisheid bewaarde. Wij bliezen haar onze geest in en wij maakten haar en haar zoon tot een teken van alle volkeren' (Koran, 21, 91).

Zelfs Maria reageerde met ongeloof toen ze van de, in gestalte van een man aan haar verschenen, Heilige Geest, hoorde dat ze een kind zou krijgen:

'Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven' (Koran 19, soera Marjam, 21).

De Heilige Geest antwoordde:

‘Het is zo naar uw Heer zegt, het is gemakkelijk voor Mij, opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade onzerzijds; het is besloten jaar’ (Koran 19, 22)

Maria raakte in paniek, vooral na de bevalling. Ze zou liever vóór dat gebeuren gestorven zijn. Begrijpelijk, gezien de verdachte positie waarin de gemeenschap haar zou duwen. Maar God troostte haar en gaf haar opdracht om te zwijgen wanneer ze door haar volk werd aangesproken. 'O Maria, gij hebt iets vreemds gedaan','0 zuster van Aaron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw’, riep het volk verontwaardigd tegen haar. Omdat Maria niet mocht praten, wees ze naar haar pasgeboren kind. En tot ieders verbazing riep het wiegekind:

‘Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt; Hij heeft mij gezegend waar ik mij ook moge bevinden; en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen zolang ik leef opgelegd. En dat ik gehoorzaam zou zijn jegens mijn moeder. Hij heeft mij noch een onderdrukker, noch een slecht mens gemaakt. Vrede was met mij op de dag mijner geboorte en zal mij met zijn op de dag van mijn dood en evenzo op de dag dat ik ten leven zal worden opgewekt’ (Koran 19, 31-34)

Met deze wonderbaarlijke geboorte is Jezus zijn leven begonnen. En zo is hij door het leven heen gegaan. Veel wonderen verrichtte hij. Toen men zijn boodschap niet aankon besloot men om hem te vervolgen. Hij werd op een leeftijd van ongeveer 33 jaar veroordeeld tot de dood. Isa is echter niet vermoord, maar onopgemerkt naar de hemel (naar God) opgestegen. De man die gekruisigd werd, was iemand anders.
Duidelijk dat de auteurs van de Koran dit hebben overgeschreven uit het evangelie volgens Lukas. Ook het enige evangelie waar de engel Gabriël genoemd wordt. Het geboorteverhaal en de verrijzenis komen niet voor in het oudste evangelie volgens Marcus.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 21:15   #3
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Duidelijk dat de auteurs van de Koran dit hebben overgeschreven uit het evangelie volgens Lukas. Ook het enige evangelie waar de engel Gabriël genoemd wordt. Het geboorteverhaal en de verrijzenis komen niet voor in het oudste evangelie volgens Marcus.
En ook van het apocrief evangelie van Jacobus, dat trouwens Syrisch van oorsprong is, en een argument temeer dat de koran geschreven werd in Syria
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 21:59   #4
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
En ook van het apocrief evangelie van Jacobus, dat trouwens Syrisch van oorsprong is, en een argument temeer dat de koran geschreven werd in Syria
Het schrijven van de Koran is pas later gekomen. Het is wel zo dat er Syrische bronnen gebruikt zijn die afkomstig waren van gnostische Helleens joodse christenen die in de 4e eeuw als ketters werden aanzien en buiten het Romeinse rijk zijn gevlucht. Maar ook uit het Arabische schiereiland zijn er teksten bekend die oorspronkelijk in het Aramees geschreven waren. Pas op het eind van de 8e eeuw kan men spreken van de Koran in zijn geheel.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2017, 22:10   #5
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Het schrijven van de Koran is pas later gekomen. Het is wel zo dat er Syrische bronnen gebruikt zijn die afkomstig waren van gnostische Helleens joodse christenen die in de 4e eeuw als ketters werden aanzien en buiten het Romeinse rijk zijn gevlucht. Maar ook uit het Arabische schiereiland zijn er teksten bekend die oorspronkelijk in het Aramees geschreven waren. Pas op het eind van de 8e eeuw kan men spreken van de Koran in zijn geheel.
Excuseer....nu volg ik niet meer, de koran, nochtans een arabische schrift dat al tweeduizendjaar of meer al werd gesproken...de data's kloppen niet....immers de koran is ofwel een copij ofwel al een geschreven boek voordat de evangelien ontstonden na het kruisigingsverhaal....zelf weet ik dat van de originele bijbelboek niets overeenstemt met de latere versies in verschillende stromingen vorm zijn gegeven !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2017, 01:52   #6
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Excuseer....nu volg ik niet meer, de koran, nochtans een arabische schrift dat al tweeduizendjaar of meer al werd gesproken
Wat?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
...de data's kloppen niet....immers de koran is ofwel een copij ofwel al een geschreven boek voordat de evangelien ontstonden
Nee, de Koran is geschreven na het NT, en is gebaseerd op teksten die gekend waren in de Levant van de eerste eeuwen na Christus. Onder andere de legende van de 7 slapers, een goddelijke mythe over Alexander de Grote, etc... Verhalen geografisch afkomstig uit het noorden: Turkije en Byzantium, en niet het Arabische schiereiland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
na het kruisigingsverhaal....zelf weet ik dat van de originele bijbelboek niets overeenstemt met de latere versies in verschillende stromingen vorm zijn gegeven !
Wartaal ...

Laatst gewijzigd door geertvdb : 27 december 2017 om 01:53.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2017, 03:13   #7
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Excuseer....nu volg ik niet meer, de koran, nochtans een arabische schrift dat al tweeduizendjaar of meer al werd gesproken...
Nee, dat is niet zo. Het Arabisch is een vrij jonge taal. Deze is ontstaan uit het Hidjazi, over het Koefi (7e eeuw) naar het Nabatees, wat ook het proto-Arabisch genoemd wordt. Het Arabisch schrift heeft zich ontwikkeld vanuit de zuiden van Irak.
https://www.boekencentrum.nl/de-omst...t_tab_products
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 12:33   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

.. vermeldenswaardig is dat Maria 12 jaar oud was toen ze trouwde met Jozef en zwanger werd van Jezus ; aldus een van de apocrieve evangelies. Dat was tamelijk laat volgens de profeet Mohammed. Want voor hem was een meisje van negen al volwassen en kon haar maagdelijkheid het beste beschermd worden door een huwelijk; dat geconsumeerd kon worden na haar eerste ongesteldheid. Tot dat moment kon de echtgenoot seks met haar hebben zonder penetratie. Het huwelijk beschermde haar tegen aanranding door anderen. Mooi toch?

Laatst gewijzigd door Piero : 23 april 2018 om 12:34.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 13:25   #9
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
[b]

Jezus Christus, in de Koran Isa, de 'Messias' genoemd, is een belangrijke godsdienstige figuur in de islam. Hij wordt geprezen om zijn levenswijze
Juist, hij wordt dan ook dikwijls de Geprezene genoemd, wat in het Arabisch ' moehammahoe ' wil zeggen. Zo weten we gelijk waar de naam Mohammed vandaan komt, een naam die voordien niet eens bestond.
Citaat:
Met de hulp van God kon Jezus ontelbare wonderen verrichten. Maar ook zijn geboorte en zijn dood waren Gods uitdaging voor de mens en zijn bevattingsvermogens. Jezus is, biologisch gezien, op een onnatuurlijke manier ter wereld gebracht. Zijn moeder, de maagd Maria, had namelijk op geen enkele manier gemeenschap met een man gehad.
Dat is een misvatting wat ontstaan is door de Griekse vertaling van de Torah en er in oorsprong staat ' almah '( jonge vrouw ) en niet ' betulah '( maagd ) wat maagd betekend.
( de rest is naïef volksgeloof )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 13:26   #10
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
.. vermeldenswaardig is dat Maria 12 jaar oud was toen ze trouwde met Jozef en zwanger werd van Jezus ; aldus een van de apocrieve evangelies. Dat was tamelijk laat volgens de profeet Mohammed. Want voor hem was een meisje van negen al volwassen en kon haar maagdelijkheid het beste beschermd worden door een huwelijk; dat geconsumeerd kon worden na haar eerste ongesteldheid. Tot dat moment kon de echtgenoot seks met haar hebben zonder penetratie. Het huwelijk beschermde haar tegen aanranding door anderen. Mooi toch?
Een gebruik wat hier in de middeleeuwen ook bestond, voornamelijk onder de adel.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 13:49   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

De zeven dwergen van sneeuwwitje blijken ook met tien te zijn geweest.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 14:08   #12
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Een gebruik wat hier in de middeleeuwen ook bestond, voornamelijk onder de adel.
En in de VS ook nog regelmatig voorkomt: https://www.volkskrant.nl/buitenland...nige~a4576509/
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 15:47   #13
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
.. vermeldenswaardig is dat Maria 12 jaar oud was toen ze trouwde met Jozef en zwanger werd van Jezus ; aldus een van de apocrieve evangelies. Dat was tamelijk laat volgens de profeet Mohammed. Want voor hem was een meisje van negen al volwassen en kon haar maagdelijkheid het beste beschermd worden door een huwelijk; dat geconsumeerd kon worden na haar eerste ongesteldheid. Tot dat moment kon de echtgenoot seks met haar hebben zonder penetratie. Het huwelijk beschermde haar tegen aanranding door anderen. Mooi toch?
Een afbeelding van Maria en haar moeder Anna kort voor ze werd uitgehuwelijkt.

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 16:02   #14
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
En in de VS ook nog regelmatig voorkomt: https://www.volkskrant.nl/buitenland...nige~a4576509/
Die zitten dus nog duidelijk in de middeleeuwen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 16:04   #15
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Een afbeelding van Maria en haar moeder Anna kort voor ze werd uitgehuwelijkt.

Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 16:04   #16
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard Twee jaren later.

De trotse grootmoeder Anna met Jezus op schoot en er naast staat moedertje Maria, zowat 14 jaar oud.

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 17:00   #17
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De trotse grootmoeder Anna met Jezus op schoot en er naast staat moedertje Maria, zowat 14 jaar oud.

Je gaat hier voorbij het feit dat toen de belangrijkste persoon groter werd afgebeeld. Waar haal je de wetenschap vandaan dat Maria hier 14 jaar is of ben je wat aan het trollen ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 09:43   #18
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Volgens Sansavino is dit Maria ca 13 jaar oud met haar beby en haar moeder Ann .

Jezus! Wat een joekel van een baby!

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2018, 10:53   #19
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Volgens Sansavino is dit Maria ca 13 jaar oud met haar beby en haar moeder Ann .
En waar heb je die leeftijd van 13 jaar gevonden ? En zoals ik al opmerkte werd de hoofdpersoon steeds iets groter dan normaal afgebeeld.

Laatst gewijzigd door Aton : 24 april 2018 om 10:54.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be